Achtervering Peugeot Boxer te licht?
Re: Achtervering Peugeot Boxer te licht?
Tsja, je moet ook even bedenken dat een buscamper feitelijk een gewone bedrijfsbus is die standaard geladen is met ca. een ton gewicht aan camperinrichting... als je in een gewone bedrijfsbus een pallet met 40 zakken cement plaatst dan zakt die bus ook een stevig eind in de veren.
Bij een permanente lading (in dit geval je camperinrichting) kun je de originele vering ontlasten door het plaatsen van hulpveren (of evt. zwaardere veren) die het gewicht van die permanente lading opvangen, het komt de levensduur van de originele vering ten goede en verhoogt ook je rijcomfort... kortom een win-win situatie.
Pak het wel gelijk voor en achter aan, meestal wordt er alleen gekeken naar de achteras maar de vooras draagt ook een deel van die "permanente lading".
Bij een permanente lading (in dit geval je camperinrichting) kun je de originele vering ontlasten door het plaatsen van hulpveren (of evt. zwaardere veren) die het gewicht van die permanente lading opvangen, het komt de levensduur van de originele vering ten goede en verhoogt ook je rijcomfort... kortom een win-win situatie.
Pak het wel gelijk voor en achter aan, meestal wordt er alleen gekeken naar de achteras maar de vooras draagt ook een deel van die "permanente lading".
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Re: Achtervering Peugeot Boxer te licht?
Deze hulpveren van dat bedrijf uit Krimpen ad IJssel.
Het betreft hier wel het maxi-chassis en zijn er zelf gemakkelijk onder te zetten.
Enige "probleem" wat ik tegenkwam was dat de schokbrekers ook losmoesten.
Maar ik denk dat je met iets overeenkomstigs voor jouw model zeker geholpen bent.

Het betreft hier wel het maxi-chassis en zijn er zelf gemakkelijk onder te zetten.
Enige "probleem" wat ik tegenkwam was dat de schokbrekers ook losmoesten.
Maar ik denk dat je met iets overeenkomstigs voor jouw model zeker geholpen bent.

Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:


Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:

Re: Achtervering Peugeot Boxer te licht?
Zolang je je camper niet gaat wegen heeft deze discussie totaal geen zin.
Voor en achteras apart.
Op de weegschaal en pas daarna kunnen we het hebben over een diagnose,
Voor en achteras apart.
Op de weegschaal en pas daarna kunnen we het hebben over een diagnose,
Groeten Kampo
Re: Achtervering Peugeot Boxer te licht?
Dat is natuurlijk kolder dat de vering doorgezakt is is duidelijk .er is ook aangegeven hoe dat evt.te verhelpen ...wat moet je dan nog met wegen ?,....dus de vraag is daarmee ook beantwoord en Filidus is er ook uit
Hans
Re: Achtervering Peugeot Boxer te licht?
Precies dat. Als je met de lege camper(bus) al op de bumpstops veert, is het met een kilootje of 500-600 er bij gewoon volkomen k.., qua vering.
Zoals op de foto van Joske hierboven, dat is een mooie veerweg.
Zoals op de foto van Joske hierboven, dat is een mooie veerweg.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Achtervering Peugeot Boxer te licht?
De druk in de banden maakt ook een heel groot verschil. Standaard worden de camperbanden op 5.5bar gezet. Bij mij via de calculator van onze zelfbenoemde banden specialist voor op 4.5 an achter op 4.8bar een wereld van verschil
Gr Aad
Gr Aad
- Peter LMC
- Berichten: 11373
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Achtervering Peugeot Boxer te licht?
Dat zal in rijcomfort wel wat bijdragen maar je vering blijft gewoon aanslaan.
Mijn campermaat met zijn bus naar Carsupport gestuurd en natuurlijk met zijn vol beladen
camper met zijn scooter er achterop etc. Vakantie klaar.
Daar werd eerst gewogen en gemeten.
Schokbrekers waren nog ok.
Voorzijde was (nog) niets aan de hand en achter een set met veren gemonteerd.
En dan in de sterkte zodat de bus weer omhoog komt en een mooie veerweg heeft.
Mijn campermaat met zijn bus naar Carsupport gestuurd en natuurlijk met zijn vol beladen
camper met zijn scooter er achterop etc. Vakantie klaar.
Daar werd eerst gewogen en gemeten.
Schokbrekers waren nog ok.
Voorzijde was (nog) niets aan de hand en achter een set met veren gemonteerd.
En dan in de sterkte zodat de bus weer omhoog komt en een mooie veerweg heeft.
Re: Achtervering Peugeot Boxer te licht?
@Aad
Moet je wel verdomd goed weten hoeveel kilo er per band op staat, oftewel echt wegen. Niet een inschatting maken.
Officieel moet onze camper rondom 4,5 bar hebben. Maar met een weegschaal en de calculator van onze bandendeskundige, staat er voor 4,2 en achter 3.0 bar op. Dat rijdt in combinatie met nieuwe veerpoten uit Krimpen aan de IJssel geweldig strak en comfortabel.
Back on topic. Ik zou niet met een lege bus op de bumpstops gaan reizen.
Moet je wel verdomd goed weten hoeveel kilo er per band op staat, oftewel echt wegen. Niet een inschatting maken.
Officieel moet onze camper rondom 4,5 bar hebben. Maar met een weegschaal en de calculator van onze bandendeskundige, staat er voor 4,2 en achter 3.0 bar op. Dat rijdt in combinatie met nieuwe veerpoten uit Krimpen aan de IJssel geweldig strak en comfortabel.
Back on topic. Ik zou niet met een lege bus op de bumpstops gaan reizen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Achtervering Peugeot Boxer te licht?
Dag maar met 3 bladveren kan hij wel meer beladen maar word ook stugger in de vering.Joske schreef: ↑wo 12 mar 2025, 23:03Deze hulpveren van dat bedrijf uit Krimpen ad IJssel.
Het betreft hier wel het maxi-chassis en zijn er zelf gemakkelijk onder te zetten.
Enige "probleem" wat ik tegenkwam was dat de schokbrekers ook losmoesten.
Maar ik denk dat je met iets overeenkomstigs voor jouw model zeker geholpen bent.
![]()
Als je vooraan bij T<S kijkt is het maar 1 bladen ook een Maxi - chassis dat veert met deze hulpvering veel fijner.
Een parabool veerblad is iets heel anders dan gewone veerbladen
Ondanks uit ervaring ging ik voor lucht.
Laatst gewijzigd door Driekske op do 13 mar 2025, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Achtervering Peugeot Boxer te licht?
Natuurlijk per band gewogen en 0.3bar boven de uitgerekende druk gezet bij elke stop handoplegging voor de temperatuur
Gr Aad
Gr Aad
Re: Achtervering Peugeot Boxer te licht?
Ik heb campers gezien die "leeg" op het einde van de bumpstops stonden. Dan wil je eerst eens weten hoeveel die weegt.
Ik blijf erbij. Zonder wegen kom je nergens in deze problematiek. Ook moet je in je papieren duiken om te zien wat er af fabriek gemonteerd werd.
Vervolgens kan je (achteraan) kiezen voor dikkere bladvering, extra hulpveren of hulpluchtvering. Het resultaat is net iets anders met die drie.
In België mag je zelf wel vervangen maar geen wijzigingen aan de vering van je voertuig aanbrengen.
Ik blijf erbij. Zonder wegen kom je nergens in deze problematiek. Ook moet je in je papieren duiken om te zien wat er af fabriek gemonteerd werd.
Vervolgens kan je (achteraan) kiezen voor dikkere bladvering, extra hulpveren of hulpluchtvering. Het resultaat is net iets anders met die drie.
In België mag je zelf wel vervangen maar geen wijzigingen aan de vering van je voertuig aanbrengen.
Groeten Kampo
Re: Achtervering Peugeot Boxer te licht?
Kampo heeft helaas gelijk, aanpassingen mogen enkel door een COP gecertificeerd bedrijf uitgevoerd worden in België. Daar sta ik dan mooi …
Groeten vanuit België
Re: Achtervering Peugeot Boxer te licht?
Misschien je profiel bijwerken zodat we zien waar je woont en welke wettelijke regels er van toepassing zijn. Aan mijn profielinformatie (rechts onder de avatar) zie je dat ik in Nederland op de Veluwe woon. Dan zal Belgische wet- en regelgeving niet van toepassing zijn, als ik mijn karretje aanpas. Jij geeft ook niet in je vraagstelling aan dat je in België woont, terwijl je de vraag stelt op een Nederlands forum. Dan denken we dat je in Nederland woont en geven je niet de goede informatie. Jij hebt er niks aan en wij hebben er voor nop over nagedacht.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Achtervering Peugeot Boxer te licht?
Straks krijgen we een grote instroom van Belgen willen ze allemaal hun camper op Nederlands kenteken
Gr Aad

Gr Aad