Geen 12V meer, maar electoblok is ok

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Aux

Geen 12V meer, maar electoblok is ok

Bericht door Aux »

In onze 'nieuwe' camper uit 1996 loop ik tegen een probleem aan met de 12v installatie. Het probleem is als volgt; bij het inschakelen van de 12v op het bedieningspaneel gebeurt er helemaal niets. Ik heb de camper aangesloten op 230v

Het betreft een Hymer met een schaudt Ebl 104 en die hoor ik zachtjes zoemen.

Ik heb de EBL in een andere camper gehangen en aangezien hij het daarin doet, aangenomen dat daar het probleem niet in zit

Ik heb het bedieningspaneel ook los gemaakt. Alle connectoren zaten goed vast, maar voor de zekerheid even alles los/vast gemaakt. Aangezien open lag heb ik ook de signaalkabel tussen de EBL en het bedieningspaneel doorgemeten, ook die is ok.

Nu kan er nog van alles mis zijn met het paneel, maar met alle informatie die ik op internet vond besef ik me dat ik het probleem misschien te groot heb gemaakt...

De huishoudaccu is namelijk helemaal dood (geeft nog 1 volt). Kan het zijn dat door de lege accu de 12v via het paneel niet meer inschakelt? Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat dit ook zou moeten werken zonder accu.

Iemand die weet hoe dit precies hoort te werken?
EasyBee

Re: Geen 12v meer, maar electoblok is ok

Bericht door EasyBee »

Nou heb ik een bijna even oude camper met een EBL 104. Als ik die aan de 230V hang, maar met de massaschakelaar de huishoudaccu afkoppel, heb ik ook een zoemende EBL 104 maar het Schaudt IT 104 controlpanel doet niets behalve aangeven dat de startaccu geladen wordt door de 230V aansluiting, maar de hele hut zit zonder 12V. Met het controlpanel kan ik ook niet de 12V (rechts op het paneel) inschakelen.
Schaudt IT104.jpg
Schaudt IT104.jpg (40.23 KiB) 483 keer bekeken
Koppel ik met de massaschakelaar de huishoudaccu weer aan, heeft de hele hut bij mij weer 12V. De huishoudaccu wordt dan ook geladen.
Met een lege accu zal het zelfde gebeuren, neem ik aan.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Aux

Re: Geen 12v meer, maar electoblok is ok

Bericht door Aux »

Bedankt voor je snelle reactie, ik ga even een nieuwe accu zoeken.
jan-

Re: Geen 12V meer, maar electoblok is ok

Bericht door jan- »

Op de meeste EBL's zit een beveiliging die de huishoudaccu afgeschakeld als de spanning van de woonaccu te laag wordt, om te voorkomen dat de accu helemaal wordt leeg getrokken. Laden kan dan normaal gesproken wel, maar het probleem zal wel zijn dat de accu nu nog maar 1 V geeft. Dus inderdaad de accu vervangen.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705 Ford Transit Connect zelfbouw minicamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Aux

Bericht door Aux »

Ondertussen de accu vervangen, en nu werkt alles inderdaad weer!
EasyBee

Bericht door EasyBee »

:thumbup: Dank voor terugkoppeling
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie