Stuurhuis Peugeot J5 290 vervangen voor een elektrische
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15792
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Stuurhuis Peugeot J5 290 vervangen voor een elektrische
Voor wat het waard is:
In 2006 had ik een PILOTE-camper op een Ford Transit Mk2. Ik was destijds veel bezig met de besturing en de wegligging, aangezien de camper nogal de neiging had om te "dweilen" op de weg. Omdat ik de stuurgeometrie van auto's goed beheers(de), besloot ik de vooras iets te kantelen (ongeveer 3 mm, als ik het me goed herinner). Hierdoor kregen de fusees meer naloop, wat de rechtuitstabiliteit aanzienlijk verbeterde. Dit had echter als keerzijde dat de besturing iets zwaarder werd.
Na ongeveer twee jaar zo te hebben gereden, ben ik op zoek gegaan naar een oplossing en kwam ik uit bij de elektrische stuurbekrachtiging (EPS) van een Opel Corsa C. Ik had een compleet systeem gekregen van een Ford-liefhebber in Glabbeek (B), inclusief een extra stuurstang met contactslot en een gedeeltelijk trapezium.
Om de Opel EPS passend te maken voor de Transit, haalde ik de motor uit elkaar en bewerkte het aandrijftandwiel van de Opel-stuuras. Dit tandwiel heb ik vervolgens overgezet op de stuurstang van de Transit, zonder dat ik de hele constructie hoefde aan te passen. Ik plaatste het complete trapeziumgedeelte met schakelaars op de Transit, wat prima bleek te passen.
Tijdens de test bleek dat, wanneer ik de stroom direct op de EPS-motor zette, het stuurwiel ongecontroleerd naar de aanslag schoot. Dit toonde aan dat de bekrachtiging goed werkte. Ik moest alleen nog een gevoeligheidspotentiometer installeren om het systeem goed af te stellen.
Voordat ik de installatie afrondde, kreeg ik echter de kans om een andere camper (mijn huidige Hymer) te kopen. Hierdoor heb ik het project niet afgemaakt en de Transit uiteindelijk verkocht. Later kwam deze camper terecht bij forumlid Colly. Toen stuurde alles al beter en dit had waarschijnlijk te maken met de torsie in de lange stuurstang, wat ik nog verder had geoptimaliseerd door enkele vulplaatjes tussen het dashboardframe en het trapezium te plaatsen.
Het gemodificeerde stuurhuis heb ik enkele jaren later verkocht, toevallig aan iemand die van mijn project had gehoord. Volgens mij was dat een forumlid uit Drachten, die mij destijds ook op dit forum wees. Daardoor heb ik me hier uiteindelijk aangemeld, terwijl ik op dat moment al een Hymer had.
Wat ik mij nu afvraag, na alle foto's, tekeningen en beschrijvingen die ik heb gezien: waarom heeft niemand gewoon de motor uit elkaar gehaald en simpelweg het tandwiel overgezet?
Uit mijn herinnering hoefde ik alleen het tandwiel 1 à 2 mm uit te draaien en twee nieuwe lagers te plaatsen (die slechts €4 per stuk kostten). Dit lijkt een relatief eenvoudige oplossing, maar het lijkt erop dat niemand deze aanpak heeft geprobeerd.
In 2006 had ik een PILOTE-camper op een Ford Transit Mk2. Ik was destijds veel bezig met de besturing en de wegligging, aangezien de camper nogal de neiging had om te "dweilen" op de weg. Omdat ik de stuurgeometrie van auto's goed beheers(de), besloot ik de vooras iets te kantelen (ongeveer 3 mm, als ik het me goed herinner). Hierdoor kregen de fusees meer naloop, wat de rechtuitstabiliteit aanzienlijk verbeterde. Dit had echter als keerzijde dat de besturing iets zwaarder werd.
Na ongeveer twee jaar zo te hebben gereden, ben ik op zoek gegaan naar een oplossing en kwam ik uit bij de elektrische stuurbekrachtiging (EPS) van een Opel Corsa C. Ik had een compleet systeem gekregen van een Ford-liefhebber in Glabbeek (B), inclusief een extra stuurstang met contactslot en een gedeeltelijk trapezium.
Om de Opel EPS passend te maken voor de Transit, haalde ik de motor uit elkaar en bewerkte het aandrijftandwiel van de Opel-stuuras. Dit tandwiel heb ik vervolgens overgezet op de stuurstang van de Transit, zonder dat ik de hele constructie hoefde aan te passen. Ik plaatste het complete trapeziumgedeelte met schakelaars op de Transit, wat prima bleek te passen.
Tijdens de test bleek dat, wanneer ik de stroom direct op de EPS-motor zette, het stuurwiel ongecontroleerd naar de aanslag schoot. Dit toonde aan dat de bekrachtiging goed werkte. Ik moest alleen nog een gevoeligheidspotentiometer installeren om het systeem goed af te stellen.
Voordat ik de installatie afrondde, kreeg ik echter de kans om een andere camper (mijn huidige Hymer) te kopen. Hierdoor heb ik het project niet afgemaakt en de Transit uiteindelijk verkocht. Later kwam deze camper terecht bij forumlid Colly. Toen stuurde alles al beter en dit had waarschijnlijk te maken met de torsie in de lange stuurstang, wat ik nog verder had geoptimaliseerd door enkele vulplaatjes tussen het dashboardframe en het trapezium te plaatsen.
Het gemodificeerde stuurhuis heb ik enkele jaren later verkocht, toevallig aan iemand die van mijn project had gehoord. Volgens mij was dat een forumlid uit Drachten, die mij destijds ook op dit forum wees. Daardoor heb ik me hier uiteindelijk aangemeld, terwijl ik op dat moment al een Hymer had.
Wat ik mij nu afvraag, na alle foto's, tekeningen en beschrijvingen die ik heb gezien: waarom heeft niemand gewoon de motor uit elkaar gehaald en simpelweg het tandwiel overgezet?
Uit mijn herinnering hoefde ik alleen het tandwiel 1 à 2 mm uit te draaien en twee nieuwe lagers te plaatsen (die slechts €4 per stuk kostten). Dit lijkt een relatief eenvoudige oplossing, maar het lijkt erop dat niemand deze aanpak heeft geprobeerd.

Re: Stuurhuis Peugeot J5 290 vervangen voor een elektrische
niet iedereen is zo slim als Rudy, of is het Hockey 

jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen.
too old to worry about anything
- jaap van duijn
- Berichten: 2710
- Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
- Locatie: KATWIJK ZH
Re: Stuurhuis Peugeot J5 290 vervangen voor een elektrische
@Bovenstaande,
Ik zeg Hockey die hoeft alleen zijn eten op te eten verder wordt alles voor hem gedaan
Trouwens een ontzettend lief beest hoor daar niet van.
On topic maar weer
Groeten Jaap van Duijn
Ik zeg Hockey die hoeft alleen zijn eten op te eten verder wordt alles voor hem gedaan

Trouwens een ontzettend lief beest hoor daar niet van.
On topic maar weer
Groeten Jaap van Duijn
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
Re: Stuurhuis Peugeot J5 290 vervangen voor een elektrische
@ rudy waarom geen tandwiel.
Wil dat het wel een beetje veilig is dus beter een systeem gebruiken wat in een productie auto is gebruikt
Wil dat het wel een beetje veilig is dus beter een systeem gebruiken wat in een productie auto is gebruikt
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15792
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Stuurhuis Peugeot J5 290 vervangen voor een elektrische
Ik begrijp dat je geen kaas hebt gegeten van de techniek hoe de EPS is opgebouwd. Of, waar ik van sprak, de EPS van een Corsa C destijds.
Dus vergeet mijn bericht maar, het heeft geen zin om verder wat uit te gaan leggen.
Dus vergeet mijn bericht maar, het heeft geen zin om verder wat uit te gaan leggen.

Re: Stuurhuis Peugeot J5 290 vervangen voor een elektrische
Zou iemand mij tegen betaling kunnen helpen om het orginele stukje stuuras op de stuuras van de opel corsa te kunnen lassen?
Zelf heb ik daar te weinig kennis van en te weinig las ervaring en recht erop zetten heb je denk ik ook een draaibank nodig .Maakt niet uit waar je woont kan het opsturen met postnl.
dm mij (Update inmiddels iemand via marktplaats gevonden die het wil doen voor 50 euro)
Zelf heb ik daar te weinig kennis van en te weinig las ervaring en recht erop zetten heb je denk ik ook een draaibank nodig .Maakt niet uit waar je woont kan het opsturen met postnl.
dm mij (Update inmiddels iemand via marktplaats gevonden die het wil doen voor 50 euro)
Laatst gewijzigd door guido1234 op do 13 feb 2025, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Stuurhuis Peugeot J5 290 vervangen voor een elektrische
Ja hebt het wel beschreven Rudy maar je maakt het veel te moeilijk .Hoofdnoorman schreef: ↑do 13 feb 2025, 15:55Ik begrijp dat je geen kaas hebt gegeten van de techniek hoe de EPS is opgebouwd. Of, waar ik van sprak, de EPS van een Corsa C destijds.
Dus vergeet mijn bericht maar, het heeft geen zin om verder wat uit te gaan leggen.
Ik kan best wel iets maken maar ik lees dingen waar van ik denk dit sla ik over.
Ik weet dat het best bedoeld is maar het gaat maar over een paar stangen die gelast moeten worden.
volgens TS
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15792
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Stuurhuis Peugeot J5 290 vervangen voor een elektrische
Oh, nou dan even voor de laaggeletterden onder ons.
Motor open schroeven.
As er uit.
Tandwiel van as demonteren.
Tandwiel op as van FIAT maken.
As van FIAT met tandwiel in de motor monteren
Geheel monteren.
Eenvoudig hè.
Aanvulling:
Maar ik had dit alles geschreven omdat ik allerlei oplossingen zag en veel werk met passen en meten, Trapezes maken, stukken uit het dashboard zagen/knippen. Terwijl ik mijn methode niet voorbij zag komen. En ja, het was een Ford Transit dus misschien ietwat meer/minder ruimte. Het is dus niet de verplichting om dit op de manier van mij te doen. Wellicht zou het misschien niet eens kunnen op mijn manier bij de FIAT stuurstangen.
Daarom had ik ook boven het stukje geschreven "Voor wat het waard is:"
Motor open schroeven.
As er uit.
Tandwiel van as demonteren.
Tandwiel op as van FIAT maken.
As van FIAT met tandwiel in de motor monteren
Geheel monteren.
Eenvoudig hè.
Aanvulling:
Maar ik had dit alles geschreven omdat ik allerlei oplossingen zag en veel werk met passen en meten, Trapezes maken, stukken uit het dashboard zagen/knippen. Terwijl ik mijn methode niet voorbij zag komen. En ja, het was een Ford Transit dus misschien ietwat meer/minder ruimte. Het is dus niet de verplichting om dit op de manier van mij te doen. Wellicht zou het misschien niet eens kunnen op mijn manier bij de FIAT stuurstangen.
Daarom had ik ook boven het stukje geschreven "Voor wat het waard is:"

Re: Stuurhuis Peugeot J5 290 vervangen voor een elektrische
Geschreven met de beste bedoelingen dus en klaar.
Re: Stuurhuis Peugeot J5 290 vervangen voor een elektrische
@Hoofdnoorman is ook erg goed bedoeld en het zou kunnen dat in de toekomst iemand denk die dit ook wil doen het op jouw manier doet.
Ik had alle materialen al gekocht en ik ben een kopiekat heb het idee van het britse forum af gehaald
Nou vandaag verder gegaan en de orginele stuurstang die onder zit gelast op de ujoint van de opel corsa deze moest erop omdat in de stuurmotor een ovale aansluiting zat ipv van een ronde.
Nu nog alleen de bovenste stang laten lassen en de montage beugel op maat zagen. en dan alles mooi zwart spuiten
Ik had alle materialen al gekocht en ik ben een kopiekat heb het idee van het britse forum af gehaald

Nou vandaag verder gegaan en de orginele stuurstang die onder zit gelast op de ujoint van de opel corsa deze moest erop omdat in de stuurmotor een ovale aansluiting zat ipv van een ronde.
Nu nog alleen de bovenste stang laten lassen en de montage beugel op maat zagen. en dan alles mooi zwart spuiten
- Bijlagen
-
- 3333222222.jpg (160.2 KiB) 796 keer bekeken
-
- 1111.jpg (180.33 KiB) 796 keer bekeken
Re: Stuurhuis Peugeot J5 290 vervangen voor een elektrische
Dat laswerk had wel iets voller gekund ik zelf ben niet zo van het weg slijpen
Gr Aad
Gr Aad
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15792
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Stuurhuis Peugeot J5 290 vervangen voor een elektrische
Grootste fout die gemaakt wordt met dit soort modificaties, is dat men de vorken niet 90 graden van elkaar gedraaid heeft. Daardoor ontstaat hoekversnelling en zware momenten.
Helaas is de onderste vork (kruisstukje) niet zichtbaar doordat de hoes er overheen zit.
We mogen aannemen dat het goed gegaan is omdat er al eerder in dit topic voor is gewaarschuwd.
Helaas is de onderste vork (kruisstukje) niet zichtbaar doordat de hoes er overheen zit.
We mogen aannemen dat het goed gegaan is omdat er al eerder in dit topic voor is gewaarschuwd.

Re: Stuurhuis Peugeot J5 290 vervangen voor een elektrische
@Hoofdnoorman @aad het onderste stuk is origineel alleen boven is gelast. Dus je raad aan om nog een las eroverheen te doen zonder te slijpen?
Dit stuk had ik zelf gedaan die bovenop de stuurstang heb ik op gestuurd naar de professional ( hoop ik )
Om het nog leuker te maken heb ik op ali een retro stuur besteld is kleiner dan orgineel
Dit stuk had ik zelf gedaan die bovenop de stuurstang heb ik op gestuurd naar de professional ( hoop ik )
Om het nog leuker te maken heb ik op ali een retro stuur besteld is kleiner dan orgineel
- Bijlagen
-
- Naamloos235.jpg (47.01 KiB) 636 keer bekeken
Laatst gewijzigd door guido1234 op vr 14 feb 2025, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.