EV: 12V boord-loodaccu vervangen door LiFePO4?
EV: 12V boord-loodaccu vervangen door LiFePO4?
Ik heb een algemene vraagje je IVM de 12v boordaccu , Loodaccu van een elektrische auto. Misschien dat er hier zijn met ervaring en tips? Een leeglopende 12v accu ublijkt een algemeen probleem bij EV's als er niet veel mee gereden word.
Zou het mogelijk zijn om een batterij te vervangen met een lifepo4? Sommige merken adverteren dat ze één op één uitwisselbaar zijn zonder laadinfrastructuur aanpassingen.
Veel zal waarschijnlijk afhangen van de Laadtechniek toegepast in de auto . Er is in ieder geval geen dynamo die opgesmoord kan worden .
Zou het mogelijk zijn om een batterij te vervangen met een lifepo4? Sommige merken adverteren dat ze één op één uitwisselbaar zijn zonder laadinfrastructuur aanpassingen.
Veel zal waarschijnlijk afhangen van de Laadtechniek toegepast in de auto . Er is in ieder geval geen dynamo die opgesmoord kan worden .
Re: EV: 12V boord-loodaccu vervangen door LiFePO4?
EV met loodaccu ?
Over welk voertuig gaat dit ?
Wat is de piekbelasting die de accu moet kunnen leveren ?
Over welk voertuig gaat dit ?
Wat is de piekbelasting die de accu moet kunnen leveren ?
Groeten Kampo
ik vermoed dat bij sommige e.v voertuigen een 12 volt accu ingebouwd is om bepaalde 12 volt gebruikers te kunnen gebruiken welke niet met de voortstuwings accu,s (400volt?) overweg kunnen, en waarom dan lood?, wel oude voorraad moet ook op!
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen.
Zo goed als bijna alle EV's hebben een 12v boord accu. Om alle auto elektronica te voeden., verlichting elektrische ramen zetels enz, net zoals bij een conventionele auto. De hoogspannings accu dient enkel voor de motor aandrijving, misschien soms grote verbruikers zoals airco.
Bv TESLA MODEL S (2016-2021) 12V ACCU 35 Ah / 438 A .
Bv TESLA MODEL S (2016-2021) 12V ACCU 35 Ah / 438 A .
om dan een lfp accu te kunnen plaatsen i.p.v. lood, dan zal je de laadspanning en de laadcapaciteit van de huidige accu moeten weten of dat geschikt is voor lfp, en of dat indien nodig wel te veranderen is, maar wees voorzichtig, als er iets misgaat zal het erg duur worden verwacht ik
jos
Het heeft geen zin. Die accu's lopen leeg door software problemen. Ik vind het iedere keer maar een raar gezicht dat je dan zo'n elekrische auto weer met starthulpkabels vanuit een andere auto moet "starten". Een LFP accu loopt ook leeg. Dus het enige voordeel is dat deze dan niet stuk gaat. Maar ik neem aan dat een kapotte accu nog onder de garantie valt?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705 Ford Transit Connect zelfbouw minicamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
dan blijft er in ieder geval nog 1 mogelijkheid over, indien het zonder gevolgschade/acties (inleren o.i.d.) mogelijk is, een accupool van de 12 volt accu loskoppelen. 

jos
Daar worden tegenwoordig sommige benzine en dieselauto's (al of niet hybrid) al "zenuwachtig" van en een volledig elektrische lijkt me helemaal een slecht idee.
Nou rijden wij een elektrische auto en hebben we eind deze maand een afspraak voor jaarlijkse controlebeurt. Ik zal eens vragen wat ik moet doen of laten als ik langere tijd geen gebruik maak van de auto.
Nou rijden wij een elektrische auto en hebben we eind deze maand een afspraak voor jaarlijkse controlebeurt. Ik zal eens vragen wat ik moet doen of laten als ik langere tijd geen gebruik maak van de auto.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Als een elektrische wagen niet veel gebruikt word is er meer kans om met lege 12v batterij te staan heb je dit enkele malen voor zit je de kortste keren met een defecte batterij. Blijkbaar komt het wel eens voor op bv een nachtje leeg, doordat soms het besturingssysteem niet in slaapstand gaat. ( Waarom, misschien deur niet goed dicht, lampje laten branden, een camera die iets ziet enz, wie weet het, waarschijnlijk nog beginners software problemen)
Het idee was , er zijn enkele merken lifepo4 die adverteren dat ze zonder aanpassingen uitwisselbaar zijn met Loodaccu, Als zulke accu word toegepast en de diepantlaad begrenzing jij an ingesteld worden op bv 30%., dan heb je alvast geen problemen meer met defecte batterij. Als je met een app dan nog de ontlaadt beveiliging uit kan schakelen heb je op die enkele momenten geen booster of startkabels meer nodig.
Ik zal proberen te weten te komen wat de laadtechnologie is voor mijn toepassing, misschien wil de dealer er achteraan gaan of op een of specifieke fora.
Zomaar proberen durf ik niet, als de Laadelektronica hierdoir defect gaat is er een groter probleem.
Het idee was , er zijn enkele merken lifepo4 die adverteren dat ze zonder aanpassingen uitwisselbaar zijn met Loodaccu, Als zulke accu word toegepast en de diepantlaad begrenzing jij an ingesteld worden op bv 30%., dan heb je alvast geen problemen meer met defecte batterij. Als je met een app dan nog de ontlaadt beveiliging uit kan schakelen heb je op die enkele momenten geen booster of startkabels meer nodig.
Ik zal proberen te weten te komen wat de laadtechnologie is voor mijn toepassing, misschien wil de dealer er achteraan gaan of op een of specifieke fora.
Zomaar proberen durf ik niet, als de Laadelektronica hierdoir defect gaat is er een groter probleem.
Een loodaccu heeft iets van 14 volt (en nog een klein beetje) laadstroom nodig.
Als je de auto langere tijd niet gebruikt, kan je er gewoon een ladertje op zetten.
Een C-tec bijv.
Die dingen laden met een laadprogramma in 4 of 5 stappen, en gaan bij een volle accu over op druppellading.
Hiermee kan je de auto een paar jaar ongebruikt laten, en de accu zal nog steeds in topconditie zijn.
Je moet alleen wel een stopcontact in de buurt hebben.
Als je de auto langere tijd niet gebruikt, kan je er gewoon een ladertje op zetten.
Een C-tec bijv.
Die dingen laden met een laadprogramma in 4 of 5 stappen, en gaan bij een volle accu over op druppellading.
Hiermee kan je de auto een paar jaar ongebruikt laten, en de accu zal nog steeds in topconditie zijn.
Je moet alleen wel een stopcontact in de buurt hebben.
Adria Coral Supreme S 690SC
De (kleine) loodaccu wordt gebruikt omdat deze goedkoop, simpel en daardoor(ook bij extremere temperaturen) betrouwbaar is.
Het gewicht/capaciteit voordeel is in dit geval niet zwaarwegend.
Één op één vervangen lijkt mij niet een goede oplossing en al zeker niet voor dit (leegloop) probleem.
Peter
Het gewicht/capaciteit voordeel is in dit geval niet zwaarwegend.
Één op één vervangen lijkt mij niet een goede oplossing en al zeker niet voor dit (leegloop) probleem.
Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6.0, met onderhoudsvrije opstap en leveller, 4 Seasons, AGM, LiFePO4, Android, zonnepaneeltje en Aqua Kem.
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B)
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B)
Dat van die lage temperaturen had ik niet bij stil gestaan .
Dan is in de winter een lifepo4 inderdaad geen betere oplossing, zelf met ingebouwde verwarming, dan duurt het mogelijk te lang voor het laden start.
Ik zal het best maar zo orgineel houden ,indien nodig Loodaccu vernieuwen en misschien als backup een kleine booster aanschaffen .
Of indien de Laadelektronica het toelaat, een batterij met LTO cellen, die laat wel toe onder vriespunt te laden.
Je vertelt ons niet over welk voertuig het gaat.
en ook niets over welke 12V accu AGM er juist inzit...
Het zal bij ieder EV wat anders zijn.
Als ik googel over de uitval van deze 12V accu bij onze eigen VW ID4,
die na 1,5 jaar en 20.000km nog nooit zulke problemen gaf,
dan kom ik allerhande informatie over dit onderwerp tegen.
De ID4 stond intussen 1 keer gedurende 4 weken stil en niet aan het net.
Daarna geen probleem ondervonden.
Als de 12V accu door "omstandigheden" te leeg is geraakt dan kan je hem opladen.
.. door hem te laden met startkabels, externe acculader en zelfs met de interne voertuig lader ...
1 maal gestart (=rijdend) gekregen is het probleem weg want dan laadt hij weer bij met 12V.
en ook niets over welke 12V accu AGM er juist inzit...
Het zal bij ieder EV wat anders zijn.
Als ik googel over de uitval van deze 12V accu bij onze eigen VW ID4,
die na 1,5 jaar en 20.000km nog nooit zulke problemen gaf,
dan kom ik allerhande informatie over dit onderwerp tegen.
De ID4 stond intussen 1 keer gedurende 4 weken stil en niet aan het net.
Daarna geen probleem ondervonden.
Als de 12V accu door "omstandigheden" te leeg is geraakt dan kan je hem opladen.
.. door hem te laden met startkabels, externe acculader en zelfs met de interne voertuig lader ...
1 maal gestart (=rijdend) gekregen is het probleem weg want dan laadt hij weer bij met 12V.
als de auto "aan" staat (rempedaal ingedrukt of start/stopknop ingedrukt) wordt de HV-accu aangesloten (je kunt de elektromagnetische klemmen onder je klikken horen), die de DC-naar-DC-omvormer van stroom voorziet die de 12V oplaadt, die minstens 30 minuten aan moet blijven (je kunt zelfs gewoon de klimaatregeling starten). Als je dat voor meerdere intervallen van 30 minuten doet en de auto dan een tijdje laat staan, kunnen de fouten lang genoeg verdwijnen om hem in de versnelling te krijgen. Zodra je rijdt, wordt de 12V blijven opladen.
Ik heb onlangs een 2023 ID 4 geleased, de andere dag wilde hij niet starten en gaf hij 2 waarschuwingsberichten:
12V batterijlading te laag Elektrische componenten werken niet
Er was een waarschuwing om niet te rijden, om onmiddellijk onderhoud te krijgen.
Dit voertuig heeft een lading van 30%, er zijn in totaal slechts 2.900 mijl mee gereden. Ik woon in Florida en het is erg warm geweest, zou dit een oververhittingsprobleem kunnen zijn?
Heeft iemand dit probleem al eerder gehad?
Ik woon in Noord-Texas - we hebben deze zomer al meer dan 40 dagen met temperaturen boven de 100 graden Fahrenheit gehad. Ongeveer 20 van die dagen waren zelfs boven de 105 graden, met meerdere dagen boven de 110 graden, en mijn Duitse ID4 uit 2022 presteert nog steeds fantastisch.
Ik heb op een paar plekken gelezen dat het het beste is om de ID4 in extreme hitte "uit te luchten" voordat je wegrijdt. Ik laat de ramen 5-10 minuten openstaan voordat ik instap (als ik thuis ben), en als ik onderweg ben, doe ik dat wanneer ik instap (natuurlijk zet ik de airco aan zodat die op me blaast). Ik laad mijn auto nooit op tot meer dan 80% tenzij ik direct na het laden wegrijd, en ik laat hem nooit tot een enkele cijfer komen zonder hem eerst op te laden.
Het enige wat ik heb gemerkt, zijn de dagen dat het 113 graden was, gaven mijn voorste sensoren aan dat ze niet goed werkten, maar toen ik mijn auto uit de directe hitte haalde, begonnen ze weer goed te werken. Dat is niet meer gebeurd.
Groeten Kampo
Ik was gewoon benieuwd of iemand hier misschien ervaring mee heeft . Doordat in onze camper een lifepo4 zit, dacht ik misschien is het iets voor in de EV.
Ik heb bij andere ev rijders met verschillende merken ook al gehoord dat ze het probleem hebben gehad van platte 12v batterij.
Het merk wil ik niet over uitweiden, het is een onbekend chinees merk, als ik het vernoemd komt er waarschijnlijk veel kritiek.
Batterij gaat zo een +/-2jaar mee en reden dat ze plat gaat heeft meestal te maken met een handelingsfout, ook in combinatie met zwakheden in boordsoftware. Een vb. Als ik de wagen verlaat en heb vergeten de P knop in te drukken, maar handrem wel in geschakeld en in N. De auto gaat op slot maar de Boordelektronica blijft actief. Deze schakeld zich niet uit, gevolg lege accu.volgende dag. Kan je redeneren softwarefout of handelingsfout.
Zo zijn er nog enkele valkuilen
Ik heb bij andere ev rijders met verschillende merken ook al gehoord dat ze het probleem hebben gehad van platte 12v batterij.
Het merk wil ik niet over uitweiden, het is een onbekend chinees merk, als ik het vernoemd komt er waarschijnlijk veel kritiek.
Batterij gaat zo een +/-2jaar mee en reden dat ze plat gaat heeft meestal te maken met een handelingsfout, ook in combinatie met zwakheden in boordsoftware. Een vb. Als ik de wagen verlaat en heb vergeten de P knop in te drukken, maar handrem wel in geschakeld en in N. De auto gaat op slot maar de Boordelektronica blijft actief. Deze schakeld zich niet uit, gevolg lege accu.volgende dag. Kan je redeneren softwarefout of handelingsfout.
Zo zijn er nog enkele valkuilen
Laatst gewijzigd door Camperrer op do 06 feb 2025, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.