Hymer B584: diameter kap van TL boven keukentje?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Plaats reactie
Husbil-MF

Hymer B584: diameter kap van TL boven keukentje?

Bericht door Husbil-MF »

De kap van de TL van onze B584 (2000) boven het keukentje is gescheurd en ik wil die graag repareren (ik wil liever het origineel behouden, niet vervangen door een nieuw model, al zal ik de TL wel vervangen door een ledlamp). Nu staat onze camper in de stalling, ongeveer 1.5 uur rijden bij ons vandaan, en kan ik de maat niet opnemen. Is er iemand die mij de diameter van de halfronde kap kan opsturen? Ik vermoed dat de afmeting voor de meeste B-klasse modellen uit deze tijd gelijk zijn. Doel is om een steun te maken waarin ik de kap kan zetten om hem daarna kan herstellen. Ik ga proberen dit met een laagje warmtebestendige epoxy te doen.

Het gaat om deze kap:

B584-keukenlamp.png
B584-keukenlamp.png (404.32 KiB) 650 keer bekeken
De maat die ik nodig heb is exclusief de uitstekende rand van de kap aan de voorkant en de achterkant.
Alvast veel dank,
Mike
Hymer B584 idTD 2.8 B-Klasse
Fiat 14 Ducato
Bouwjaar 2000
karin_b
Contacteer:

Re: Hymer B584: diameter kap van TL boven keukentje?

Bericht door karin_b »

Hoi onze B584 staat langs ons huis.
Onze is uit 1999
Mijn man gaat morgen voor je meten.
Wil die ook nog vervangen voor led maar moet nog uitwissen hoe ik kap eraf krijg ...

Weet jij trouwens of de lamp als je binnenkomt rechts boven waar jassen hangen,led is op 220 volt ???
Ik heb in de douche de lampjes onder hefbed en onder kastjes vervangen door led doen het prima behalve die tegenover keuken rechts bij ingang die gaat steeds kapot.
Verder nog uitzoeken buitenlamp om die vervangen voor led maar komt allemaal wel ...

Laat morgen de maten weten hier.
Toedeloe karin
rcraats

Bericht door rcraats »

In de Hymer is alles 12v. Als een bepaald led lampje steeds stuk gaat moet je eens kijken naar het voltage dat het aan kan. Er zijn led lampjes die het hogere voltage van bijvoorbeeld 14v bij het laden niet kunnen hebben.
Hymer B674 SL
karin_b
Contacteer:

Bericht door karin_b »

Oke dankjewel
Maat halfronde kap is 8 cm recht gemeten zonder de ronding mee te nemen zegt mijn man.
Met ronding is 8,5 cm
20250204_102733.jpg
20250204_102733.jpg (132.92 KiB) 509 keer bekeken
Groetjes van ons
karin_b
Contacteer:

Bericht door karin_b »

rcraats schreef:
di 04 feb 2025, 6:10
In de Hymer is alles 12v. Als een bepaald led lampje steeds stuk gaat moet je eens kijken naar het voltage dat het aan kan. Er zijn led lampjes die het hogere voltage van bijvoorbeeld 14v bij het laden niet kunnen hebben.
Maar toch raar dan ,want overal zitten dezelfde led lampjes in en die bij de deur gaat steeds stuk.
Ach ja gaan we gewoon niet aan doen dan..
Nog een vraag .
Wij hadden in onze buscamper een 12 volt compressor koelkast.
Hier zit 1 in die alle drie kan maar waarvan ik weet dat hij beste op gas werkt.
Tijdens rijden op 12 volt maar hoe koel blijft het dan???
Dankjewel en succes jij met mal maken
Toedeloe karin
Husbil-MF

Bericht door Husbil-MF »

Super, Karin, dank voor de maten. Door de leeftijd is onze kap aan de linker kant, waarschijnlijk door de warmte van de kookplaat, en door de ouderdom, op een paar plekken gebroken. Ik kan nu een opstelling maken op mijn werkbank waarin ik de kap (+ losse delen) kan stabiliseren en kijken of ik het met epoxy kan fixeren zodat ie weer een tijdje mee kan. Het kritische moment zal zijn waarop ik hem weer in de houder ga klikken, want dan moet ie een beetje gebogen worden. Ik hoop dat de epoxy dan niet losschiet. We gaan het zien.

Voor zover ik weet, maar anderen zijn beter op de hoogte, is inderdaad alles 12V (gelijk) of 220V (wissel). Wij hebben ook al sommige oude lampjes vervangen door 12Vled en dat gaat vooralsnog heel goed. We willen tzt ook de TL's vervangen (ja niet helemaal consequent natuurlijk als je hem in originele staat wilt houden :oops:, maar warmwit ledlicht (<3000K) vinden wij toch veel fijner dan het licht van de TL balkjes).

Overigens zit aan de voorkant van de doorzichtige kap van deze lamp een rand die je (voorzichtig) een beetje naar achter/beneden kunt drukken waarmee hij 'losklikt' naar beneden. Je hoeft niet te schroeven, of zo. Ik zou je adviseren om aan de rechterkant te beginnen, voor het geval de linkerkant ook verzwakt is door de warmte van de kookplaat. Wellicht heb je dan minder kans dat hij beschadigt...

Als je het lampje boven de tafel ook wilt vervangen moet je de twee kapjes van beide uiteinden losschroeven. Hetzelfde geldt waarschijnlijk voor het lampje bij het hefbed (had ik nog niet geprobeerd). Ik had die al even losgehaald om te testen met ledlicht (strip gekocht bij Jasicamp). Je kunt bij alle 3 de TL-lampen de TL houders en de printplaat (die maakt van 12V weer een voltage dat de TL nodig heeft) er tussenuit halen en met de schakelaar gewoon direct de ledstrip schakelen. Let wel op de + en - van de voedingsdraden. Ik had ze voor de zekerheid even doorgemeten, blijkt dat de draadkleur is niet altijd standaard (blauw/zwart = min en bruin/rood = plus) is. In de lamp bij het keukentje liep dat redelijk door elkaar (ook ivm de stroom voor de afzuigkap). Let dus op bij het aansluiten....

Dank voor alle bijdragen, wanneer de reparatie klaar en gelukt is zal ik hem hier als afsluiting posten.

Groet,
Mike
Fiat 14 Ducato
Bouwjaar 2000
Husbil-MF

Bericht door Husbil-MF »

karin_b schreef:
di 04 feb 2025, 10:49
...
Nog een vraag .
Wij hadden in onze buscamper een 12 volt compressor koelkast.
Hier zit 1 in die alle drie kan maar waarvan ik weet dat hij beste op gas werkt.
Tijdens rijden op 12 volt maar hoe koel blijft het dan???
Dankjewel en succes jij met mal maken
Toedeloe karin
Nog even reactie op jouw vraag over de koelkast. Onze B584 heeft ook een (Elektrolux) koelkast die zowel op gas/12V/220V kan functioneren. Onze ervaring is dat hij (ja, wel even geduld hebben voordat ie op temperatuur is) perfect koelt bij alledrie de energie vormen. We laten hem gewoon op de standaard (middenstand) staan en dan blijft hij echt goed koud, hij schakelt automatisch tussen de voedingsbronnen. Tijdens het rijden zetten we de gastoevoer uit, maar dan neemt 12V het gewoon over. Wel moet gezegd worden dat we vorig jaar, voordat we onze eigen B584 hadden, er eentje hebben gehuurd die iets jonger was waarbij we minder enthousiast waren over de koelkast. Wellicht had die een minder goede conditie.
Fiat 14 Ducato
Bouwjaar 2000
karin_b
Contacteer:

Bericht door karin_b »

Dankjewel en succes.
Oke onze koelkast schakelt volgens mij niet automatisch .
Heb hem nu op 220 gezet staat ingeplugd.
Morgen rijden we vast naar België om donderdag daar lpg in dampgasfles te laten monteren.
Dan kunnen we onder het rijden ook verwarmen want vinden de Hymer behoorlijk koud brr of thermostaat is kapot gaan we morgen goed naar kijken.
(Is dan pas onze 2 e rit)
Lampjes ik ga zien de belangrijkste in wc en onder kast zijn vervangen.
Buiten en tl kijk ik nog na.....heeft geen haast
We zijn echt zo trots zoveel ruimte nu als onze buscamper die eigenlijk maar 60 cm korter was.
Maar de ramen zijn heerlijk veel zicht..
Morgen meteen eens wegen weten we meer hoe en wat.
Dankjewel 🌞
Emaricus

Bericht door Emaricus »

Husbil-MF schreef:
ma 03 feb 2025, 15:43
De kap van de TL van onze B584 (2000) boven het keukentje is gescheurd en ik wil die graag repareren (ik wil liever het origineel behouden, niet vervangen door een nieuw model, al zal ik de TL wel vervangen door een ledlamp). ............
Mike
We hebben een B475 uit 2000.
Bij ons was genoemde kap ook gescheurd, heb dit gerepareerd met dikkere transparante reparatietape die regelmatig bij de Aldi ligt, blijft goed zitten.
TL (12volt) heb ik eruit gehaald en een LED-strip in het armatuur geplakt, hetzelfde bij de andere TL's boven zithoek en in toiletruimte, werkt al lange tijd goed.

Lampje in toiletgroep:
SAM_1141.JPG
SAM_1141.JPG (114.33 KiB) 59 keer bekeken
Heb hier een nieuw houdertje van (populieren) hout gemaakt, kan ook op het plastic houdertje geplakt worden.

Lampjes boven wasbakje, boven entree en in het grote dakraam hebben we vervangen door:
https://www.amazon.nl/dp/B09D9DW6K9?ref ... title&th=1
In onze camper zitten 6 van dat soort lampjes, passen precies.
Ook dit vervangen stelt niet veel voor.
Groetjes, Emaricus.

Techniek kan heel leuk zijn, het is handig dat je hierbij geen twee linkerhanden hebt.
Als je het wilt kun je veel. Als je het snapt is het handig.

Het is fijn dat moeder de vrouw ook met de camper mee wil, hoef je niet alleen.
Plaats reactie