Diesel i.p.v. gas: uitlaat verplaatst

Algemene campervragen en -opmerkingen.
kampo

Re: Diesel i.p.v. gas: uitlaat verplaatst

Bericht door kampo »

Hierbij krijg ik een beetje een dubbel gevoel...
Van de ene kant is dit mooi en zeer zeker creatief.
Maar is dat nu echt nodig en vooral, voldoet het aan de eisen ?

Een coocker 100 van Webasto of een Wallas zijn net zoals alle dieselverwarmingen heel gevoelige beestjes. Geen vervuilende verbranding als het in alle omstandigheden juist is. Ik lees nergens dat de strenge verbranding en uitlaat voorschriften werden gerespecteerd. In de inbouwhandleidingen staan in detail de vork beschreven waartussen de maximale en minimale afmetingen van deze leidingen zich moeten bevinden. Je mag die niet zomaar gaan verlengen.

Het is niet altijd gemakkelijk maar als het uitlaatpunt ter hoogte van de buitenrand/rok zit onder een hoek van 45 graden naar achteren dan blaas je de gassen weg. Uitlaatgas is warm en sterk stijgend. Zo komen deze gassen niet in je neus terecht.

Je hebt ook zo en in sommige gevallen wat creativiteit nodig. Net zoals de juiste steunpunten die je moet maken en adaptiestukken om de montage goed te doen. Altijd binnen de eisen. Dan is een vreemd kanaal op de buitenflank niet nodig.
Groeten Kampo
isoplus

Bericht door isoplus »

Ik ben het wel met Kampo eens maar vooral bij het huidige weer ruik je echt wel de uitlaat van een dieselkachel en soms is het leuk om te kijken of het anders kan en blijkbaar kan het anders. Veel dingen zouden niet op de markt gekomen zijn als er niet eerst iemand ergens iets bedacht en geprobeerd had. Ik heb er mijn boterhammetjes mee verdiend.
Andre55

Bericht door Andre55 »

uitlaat ; in handleiding van de montage staat afmetingen van max. uitlaat lengte en tekening uitlaat na onderzijde camper. Als de uitlaat op raam hoogte was dan heb iedereen er last van en ook onder de camper, omdat de wind niet rechtlijnig is, dus de rook kan overal na toegaan, boven het dak heb je meer kans dat de rook opstijgt.
Zoals het bijna bijna met alles is als het de eerste keer is van een nieuw product, hou je de handleiding aan, achteraf kom de ervaring of het goed of fout is .
Zo zou ik nooit meer een bestaande camper meer kopen, alleen een onderstel met wanden en zonder ramen/deuren erin.

BAG. deze kom ik elke dag tegen en meerderen keren, de kast achter de camper zit daar al meer dan 10 jaar aan vast (ik woon in Duitsland) en de TUV of DEKA niets over gezegd alleen dat de achterlampen goed functioneren.
HJM

Bericht door HJM »

Ziet er iig super uit, mooie oplossing en prettig voor iedereen in de omgeving.
Fijn dat het ook goed werkt, zie liever dit soort leuke projecten dan beren op de weg te gaan zoeken.
Groeten,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Plaats reactie