Superminimale ombouw actie

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Husly
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 04 sep 2005, 23:10
Locatie: Horst

minimale ombouw



Bericht door Husly »

Om het allemaal nog eenvoudiger te maken :? :Begin okt. een ingevoerde sprinter gekocht, deze minimaal ingericht en om laten keuren tot kampeerwagen.
4 dagen later het kenteken in huis:personenauto met max. 9!!!zitplaatsen.
Gebeld met de RDW en de douane:alles was in orde, op het kenteken moet niet "kampeerwagen"staan.
Gisteren de beschikking gekregen van de belastingdienst,wij betalen het kwart tarief.
Erg duidelijk vinden we dat niet,wat gebeurd er als we door de douane gekontroleerd worden?
Nog een andere tip: Als je een taxibus koopt die minimaal 3 jaar oud is dan hoef je geen BPM te betalen.
Een taxibus is niet BPM plichtig voor een taxibedrijf als je na 3 jaar daar een bus koopt hoef je de BPM niet meer te betalen

Husly
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80416
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht



Bericht door Dafluc »

Een camper kan geel of grijs kenteken zijn (dus voor ombouw personenauto of bedrijfswagen). Vroeger was het zo dat je kampeerauto op je kenteken kreeg. Nu niet meer, omdat de inrichting er niet meer op staat. Dus jouw bus kan best kampeerauto zijn en toch 9 goedgekeurde zitplaatsen hebben. Ik heb een ex-bedrijfswagen en heb ook 9 zitplaatsen. Alleen staat dat dan weer niet op het kenteken. Tja. Het is allemaal logisch als je alle regels kent. Maar ja. Dat zijn er niet zoveel :wink:
Afbeelding
Scandibus
Berichten: 171
Lid geworden op: za 30 sep 2006, 22:59



Bericht door Scandibus »

Vandaag de Duane gebeld met de volgende vraag:

"Ik wil m ijn bestelauto ombouwen tot campeerauto, maar ik kan/wil niet voldoen aan de eisen voor ombouw en inrichting kampeerauto omdat ik de inrichting verwijderbaar wil houden. Ik wil de auto zowel als kampeerauto alsook als bestelauto blijven gebruiken. Dus verandering naar personenauto door betaling van rest-BPM (en met hoger "geel" tarief wegenbelasting).
Kan dat legaal enkel door het betalen van de rest-BPM of zit er een keuring aan vast?"

Antwoord: Ja, geen enkel probleem. Je gaat gewoon naar een aangiftepunt en betaalt de BPM. Klaar.

De geduldige duanemedewerker maakte zijn antwoord zelfs nog duidelijk met het volgende voorbeeld:

"Stel, je koopt een bestelauto met een Duits kenteken en je vindt het wel stoer om daar in Nederland mee te blijven rijden.
Als je de BPM voldoet en het hoge tarief wegenbelasting voor personenauto's betaalt, mag je daar gewoon mee rond blijven rijden zonder dat de auto gekeurd hoeft te worden."

De vergelijking gaat niet helemaal op, maar maakt wel duidelijk dat het alleen om de betaalde BPM te doen is. Het hoger tarief wegenbelasting verschijnt overigens vanzelf op je volgende acceptgiro, omdat de duane de wijziging doorgeeft aan de belastingdienst.

In mijn geval betekent dat 200 EURO rest-BPM + 21 EURO meer wegenbelasting per maand.

Lachen toch? Kan ik rustig bedenken of en hoe ik de auto op termijn ombouw naar camper en toch met een gerust hart blijven rijden....
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80416
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht



Bericht door Dafluc »

En ik ben alweer niet te oud om iets bij te leren :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
HanK
Berichten: 1450
Lid geworden op: za 23 aug 2003, 22:03
Locatie: N.H



Bericht door HanK »

Scandibus schreef:Vandaag de Duane gebeld met de volgende vraag:

"Ik wil m ijn bestelauto ombouwen tot campeerauto, maar ik kan/wil niet voldoen aan de eisen voor ombouw en inrichting kampeerauto omdat ik de inrichting verwijderbaar wil houden. Ik wil de auto zowel als kampeerauto alsook als bestelauto blijven gebruiken. Dus verandering naar personenauto door betaling van rest-BPM (en met hoger "geel" tarief wegenbelasting).
Kan dat legaal enkel door het betalen van de rest-BPM of zit er een keuring aan vast?"

Antwoord: Ja, geen enkel probleem. Je gaat gewoon naar een aangiftepunt en betaalt de BPM. Klaar.

De geduldige duanemedewerker maakte zijn antwoord zelfs nog duidelijk met het volgende voorbeeld:

"Stel, je koopt een bestelauto met een Duits kenteken en je vindt het wel stoer om daar in Nederland mee te blijven rijden.
Als je de BPM voldoet en het hoge tarief wegenbelasting voor personenauto's betaalt, mag je daar gewoon mee rond blijven rijden zonder dat de auto gekeurd hoeft te worden."

De vergelijking gaat niet helemaal op, maar maakt wel duidelijk dat het alleen om de betaalde BPM te doen is. Het hoger tarief wegenbelasting verschijnt overigens vanzelf op je volgende acceptgiro, omdat de duane de wijziging doorgeeft aan de belastingdienst.

In mijn geval betekent dat 200 EURO rest-BPM + 21 EURO meer wegenbelasting per maand.

Lachen toch? Kan ik rustig bedenken of en hoe ik de auto op termijn ombouw naar camper en toch met een gerust hart blijven rijden....
Je betaald een rest-BPM van 200 Euro zeg je.
Je bestelauto moet dan tussen de 9 en 25 jaar oud zijn en toen nieuw niet meer gekost hebben dan 10 x 200= 2000 Euro, klopt dat?
gr. HanK
Met de Ford Transit en TT 730 met Tmc antenne, kom je overal ( maar wel opletten!).
teo zelf
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 07 jan 2005, 20:27
Locatie: gelderland



Bericht door teo zelf »

Er zit nog een addertje onder het gras.

Als je een grijskenteken bedrijfsauto gaat ombouwen naar camper betaal je alleen BPM over de kale bus + de accesoires welke zich in de cabine bevinden (bijv airco).

Als je niet ombouwd naar camper en je gaat wel BPM betalen over je bus dan ga je BPM betalen over een personenauto uitvoering.
Deze personenauto uitvoering is veel duurder dan een kale bus.

Dus je BPM is hoger en je kunt ook geen aanspraak maken op het 1/4 tarief.
Scandibus
Berichten: 171
Lid geworden op: za 30 sep 2006, 22:59



Bericht door Scandibus »

HanK schreef: Je betaald een rest-BPM van 200 Euro zeg je.
Je bestelauto moet dan tussen de 9 en 25 jaar oud zijn en toen nieuw niet meer gekost hebben dan 10 x 200= 2000 Euro, klopt dat?
Nee, Hank.
Het 100% BPM bedrag is zo'n EURO 2.000 en min 90% leeftijdskorting dus EUR 200.
Laatst gewijzigd door Scandibus op vr 03 nov 2006, 8:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Scandibus
Berichten: 171
Lid geworden op: za 30 sep 2006, 22:59



Bericht door Scandibus »

teo zelf schreef: Als je niet ombouwd naar camper en je gaat wel BPM betalen over je bus dan ga je BPM betalen over een personenauto uitvoering.
Volgens de duaneman maakt het voor het bepalen van de BPM niets uit, wat je met de auto doet.
Op de douane-site vindt je letterlijk deze tekst:

"De BPM wordt berekend over de netto catalogusprijs van de personenauto, het motorrijwiel of de BESTELAUTO."
Gebruikersavatar
Husly
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 04 sep 2005, 23:10
Locatie: Horst

minimale ombouw



Bericht door Husly »

We hebben de Sprinter dus echt minimaal omgebouwd,als je zo gaat trekken is het wel zeer sober.
Laat staan dat er 9 goedgekeurde zitplaatsen zijn,waar zouden die allemaal moeten zitten? :cry:

Husly
teo zelf
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 07 jan 2005, 20:27
Locatie: gelderland

Re: minimale ombouw



Bericht door teo zelf »

Husly schreef:We hebben de Sprinter dus echt minimaal omgebouwd,als je zo gaat trekken is het wel zeer sober.
Laat staan dat er 9 goedgekeurde zitplaatsen zijn,waar zouden die allemaal moeten zitten? :cry:

Husly
Dit komt omdat u een personenauto(bus met geel kenteken) heeft gebruikt.
In de personenauto typegoedkeuring staat dat dit voertuig de fabriek heeft verlaten met 9 goedgekeurde zitplaatsen.
Deze zitplaatsen worden vanuit de typegoedkeuring op het kenteken gezet.

U als camperbouwer heeft de complete inrichting verwijderd en er een andere inrichting ingezet.
Daarom kan het best zo zijn dat er van de 9 goedgekeurde zitplaatsen er maar 2 overgebleven zijn die daadwerkelijk onder het rijden gebruikt mogen worden.
Maar daar bent u als camperbouwer zelf verantwoordelijk voor.

Het volgende stuk even goed doorlezen:
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8389044
Gebruikersavatar
HanK
Berichten: 1450
Lid geworden op: za 23 aug 2003, 22:03
Locatie: N.H



Bericht door HanK »

Scandibus schreef:
teo zelf schreef: Als je niet ombouwd naar camper en je gaat wel BPM betalen over je bus dan ga je BPM betalen over een personenauto uitvoering.
Volgens de duaneman maakt het voor het bepalen van de BPM niets uit, wat je met de auto doet.
Op de douane-site vindt je letterlijk deze tekst:

"De BPM wordt berekend over de netto catalogusprijs van de personenauto, het motorrijwiel of de BESTELAUTO."
In een vorige reactie schreef je dat 100% BPM van jou bus 2000 euro is.
Dat is dan 45,2% van de nieuwe catalogusprijs zeg je hierboven.
De netto catalogusprijs moet dan ongeveer 4500 euro zijn.
Mag ik vragen welk merk en type jouw bestelwagen dan is?
gr. HanK
Met de Ford Transit en TT 730 met Tmc antenne, kom je overal ( maar wel opletten!).
Scandibus
Berichten: 171
Lid geworden op: za 30 sep 2006, 22:59



Bericht door Scandibus »

HanK schreef:In een vorige reactie schreef je dat 100% BPM van jou bus 2000 euro is.
Dat is dan 45,2% van de nieuwe catalogusprijs zeg je hierboven.
De netto catalogusprijs moet dan ongeveer 4500 euro zijn.
Mag ik vragen welk merk en type jouw bestelwagen dan is?
Sorry, jij kunt natuurlijk niet weten dat het een benzine-auto is.. :oops:
De catalogusprijs was een kleine fl. 20.000,- :wink:
Hier was wat verwarring over, zelfs de importeur wist niet helemaal zeker of die met of zonder BTW was :roll: .
Bruto BPM is dus ca. EUR 4.000, korting benzine EUR 1.540, leeftijdskorting 90%
Uiteindelijk wordt het dus EUR 252,- rest-BPM. :lol:
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80416
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht



Bericht door Dafluc »

Dat noem ik nog eens een koopje. Veel plezier met je "nieuwe" oude vertrouwde bus dus :wink:
Afbeelding
Scandibus
Berichten: 171
Lid geworden op: za 30 sep 2006, 22:59



Bericht door Scandibus »

Dafluc. schreef:Dat noem ik nog eens een koopje. Veel plezier met je "nieuwe" oude vertrouwde bus dus :wink:
Dank je!
En het mooie is dat ik met een gerust hart, desnoods met een halve verbouwing in de laadruimte, toch gewoon kan rijden! :D
Vroeger of later zal het dan toch wel een "echte" camper worden... :wink:
Plaats reactie