Waarop letten bij aanschaf camper?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Con66

Waarop letten bij aanschaf camper?

Bericht door Con66 »

[Mod] Let op: 2011. Spring door naar 2025: viewtopic.php?p=2406990#p2406990 [/Mod]

Hallo forumleden,

Ik zal ons eerst even voorstellen, wij zijn 40ers, met puberende kinderen en een hond en we zijn fanatieke vakantiegangers.

We zijn serieus aan het denken aan de overstap naar een camper. De vrijheid om gewoon elke vrij moment lekker op stap te gaan en zomers ver te trekken met z'n tweeën plus hond of soms met ons hele gezin met pubers lijkt ons geweldig. Met als groot voordeel van een camper dat je niet voortdurend aan het tenten opzetten bent; aangekomen ben je in een mum van tijd klaar om te genieten.

Enfin, die voordelen en veel meer kennen jullie allemaal, maar ik vraag me af:
waar moeten we op letten bij de aanschaf?

wij denken iets te zoeken wat niet te groot is, goede rijkwaliteiten heeft, ergens een vast bed heeft (mag ook in een ruime alkoof) en voldoende ruimte om toch de bagage van een heel gezin mee te nemen. Bijkomend denken we aan airco, etc.
Wij hebben nu een Euramobil 515 sport uit de tweede helft jaren '90 op het oog.

als er aandachtpunten in het algemeen of voor de genoemde camper zijn hoor ik dat graag,

groetje
Con
Wubbe

Re: Waarop letten bij aanschaf camper?

Bericht door Wubbe »

Beste Con, allereerst hartelijk welkom op deze forum. Valt veel te leren hier van de 'oude' rotten, er is veel ervaring aanwezig. GA veel campers bekijken om te zien wat op de markt is, misschien is eerst een camper huren nog een optie om wat ervaring op te doen. Als je besluit om een camper te kopen overweeg dan een camper keuring. (o.a. bij Tuv Nord)

Veel plezier bij het zoeken.

Wubbe
Adria Coral 690 sc Platinum
Will

Bericht door Will »

waar moeten we op letten bij de aanschaf?
Goed nadenken dat je techniek koopt dus kosten.
Ik zelf begint steeds meer vervoer te missen, wij staan grotendeels op campings en dan is het best wel een tour om op te breken voor een uitstapje zeker met kinderen.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Miles

Bericht door Miles »

Waarop letten bij aanschaf? Teveel om op te noemen, denk ik. Ik heb mij twee jaar terug met name geconcentreerd op het autogedeelte. Dus met name de roest aan de voorzijde ( onder de voorruit bijvoorbeeld ) en in de wielkasten. Ook niet onbelangrijk: de staat van de bodem van de auto. In onze zoektocht zijn we destijds heel veel roest tegen gekomen en dan maakte ik snel rechtsomkeert. Het hangt er een beetje vanaf in welke prijsklasse je zoekt. Wij hadden destijds een budget van om en nabij de 10.000 euro en dan blijkt er veel kaf onder het koren.
Nogmaals, ik vond bovenstaande punten belangrijk en ik wilde graag de onderhoudshistorie van de auto. Dat is uiteindelijk prima gelukt. Camper gekocht zonder roest, van de 2e eigenaar die de camper al vanaf 1995 in zijn bezit had. Gehele onderhoudshistorie vanaf 1991 aanwezig. Echter................... in ons geval bleek toen we de camper eenmaal hadden dat alle ramen in het woongedeelte opnieuw gekit moesten worden. Tevens was het verstandig om de dakluiken te vervangen. Ik heb dit professioneel laten doen en was toen toch nog aardig was geld extra kwijt. Een volgende keer zal ik dus meer aandacht aan de opbouw schenken. Zoals een camper herstelbedrijf mij ooit vertelde: een nieuwe motor of roest verwijderen aan de carosserie is vaak goedkoper dan reparaties aan het campergedeelte.

Overigens wordt heel vaak (terecht) geadviseerd om de camper te laten keuren. Ik heb twee jaar terug echter geen enkel adres kunnen vinden waar ik dat kon laten doen...........ANWB doet het al lang niet meer, camperbedrijven zitten er ook niet echt op te wachten meestal en bedrijven als truckservice en dergelijke kunnen alleen het autodeel keuren en hebben geen verstand van de opbouw.

Tot slot: in deze prijsklasse moet je ook gewoon wat mazzel hebben. Wij hebben dat gelukkig gehad maar als je sommige trieste verhalen op dit forum leest, kan het ook anders lopen.

Succes met de zoektocht en neem de tijd. Wij zijn alles bij elkaar destijds een jaartje aan het rondkijken geweest voordat we de juiste hadden gevonden. En ja, dat kost heel veel vrije zaterdagen of zondagen.

Oh ja, vergeet niet vooraf te checken of je makkelijk aan een stallingsplek kan komen en onder welke voorwaarden. Als je een paar dagen van tevoren aan de stalling moet melden dat je je camper wil gaan gebruiken, blijft er van het gevoel van vrijheid een stuk minder over. Bedenk ook dat een stalling een paar honderd euro per jaar kost.
Con66

Bericht door Con66 »

:D
Bij mijn eigen berichten kom ik tot ontdekking dat ik/wij in 2011 al serieus op zoek zijn gegaan naar een camper (natuurlijk weet ik dat ook zonder camperforum wel).

Even mijn camper geschiedenis vertellen:
De zoektocht in 2011 is geëindigd in de dikke caravan met tentjes voor de kids en vele familiereizen. De juiste keuze met puberende kinderen, die willen vriendjes maken op een camping en niet van hot naar her gesleept.

In 2021 hebben we in de zomer een buscamper gehuurd, een weekje. Hond is helaas al overleden, kinderen zoeken hun eigen vakantie. Een korte trektocht door duitsland. Dit is zo goed bevallen dat we in 2022 drie weken huren, wederom een dikke Ducato buscamper. Duitsland, oostenrijk, Tsjechië worden verkend maar ook ontdekken we onze eigen wensen, zoals goed bed, off grid mogelijkheden en ook confort en ruimte.

Eind '22 kopen we onze eigen camper, een grote Chausson uit 2004. Eigenlijk gedateerd maar daarom basis voor een goede renovatie. Twee lengtebedjes worden een supergroot tweepersoonsbed, het klassiek fineer wordt wit gebeitst. Extra voorzieningen erbij en reizen maar. Italië, Duitsland, Zwitserland en Frankrijk in de zomer. Vele weekenden in nederland. Heerlijk de vrijheid. Toch wat kleine aandachtspunten, in de winter te weinig isolatie, onvoldoende bergruimte.
Weer voorzichtig kijken naar alternatieven. En kijken is kopen, dus voorjaar '24 is er al vervanging, een fijne Dethleffs. Weer nieuwer, beter, en met een grote garage. Ook deze is nu al weer de nodige reizen ons fijn huis.
AadenAnke

Bericht door AadenAnke »

Bij elke wagen die je serieus over nadenkt wegen! En dan bedenken ((dat kan je al van te voren doen) wat is het gewicht van ons en wat gaat er aan gewicht mee? Bij het wegen ook de voor en achteras apart wegen en natuurlijk vocht het grootste gevaar en probleem bij camper zeker bij de wat oudere!

Veel camper plezier
Gr Aad
Bas vd laar

Bericht door Bas vd laar »

Gebruik even de zoekfunctie, deze vraag is al vaak voorbij gekomen
Dafluc
Moderator

Bericht door Dafluc »

De oorspronkelijke vraag is dan ook uit 2011....
Afbeelding
jheeck
Contacteer:

Bericht door jheeck »

... en weer naar boven gebracht met leuke feedback :thumbup:
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / 90Ah LiFePO4 / 120Wp solar / EP Levelset / Busbiker.
Doordeweeks SAP-consultant, daarnaast vrijwillig schipper op https://www.deblauwebever.nl
Driekske

Bericht door Driekske »

Hulp bij aankoop camper :-B
Allereerst ga je kijken wat je er mee wil (zomer en in de winter ) op vacantie dan moet je beginnen bij een wintervaste camper
Wil je een bus of een alkoof of een integraal dat is voor ieder ook een keus.
Waar moet je op letten ( neem een overal mee zodat je ook onder de camper kunt kruipen.

Allereerst ga eerst buiten goed kijken naar gebreken vaak gaat men binnen kijken en zijn we al verkocht (niet doen
Als je geen bus koopt voel goed langs de ramen druk op de wand of deze zacht is (dan zit er vocht
Ook boven bij een eventuelen ruit in een alkoof kijk goed op het dak rond de luiken hoe de kit eruit ziet.
Kijk bij oudere camper of er geen bultjes in het plaatwerk zit dan is het aluminum rot gaat lekken.
Kijk ook of er geen bulten in het plaatwerk zitten is de plaat los van de isolatie of ook vocht.
Vraag altijd naar het onderhouds boekje is belangrijk ( vaak ligt er wel een instructieboekje in) maar onderhoudsboekje is veel belangrijker
Bijv Wanneer de Riem vervangen is en inverband met km stand (geen boekje is er vaak met de k€m stand geknoeid .
Kijk onder de camper waar de Douche zich bevind goed naar de vloer ook verder de vloer goed bekijken
kijk naar de banden hoe de toestand is kijk onder de motorkap op de slotplaat naar de gewichten plaatje zijn er meestal(2 aluminium je kunt natuurlijk naar het oliepijl kijken maar verder moet je daar natuurlijk geluk mee hebben
Ga bij aankoop altijd wegen de meeste campers zijn te zwaar en kun je later in de problemen komen
dan binnen Kijk altijd achter de gordijntje voor uitslag vocht kijk en voel overal goed rond de ramen en luiken.
Kijk of alles werkt kachel boiler wc en douche alles goed controleren anders kan het al problemen geven.
Denk dat het meeste wel geschreven is ben zeker dingen vergeten maar in grote lijnen moet dit je al een heel eind helpen

Hou ook altijd rekening met toch nog een tegenvaller tel daar 1000 € voor ongeveer

Wens je veel plezier met je zoek tocht
Dafluc
Moderator

Bericht door Dafluc »

Het zou handig zijn als je de tweede reactie van ts ook gelezen had. Dan had je dit hele verhaal niet hoeven schrijven.
Dus voor de reageerders: lees vooral het vijfde bericht van dit draadje even voordat je in de pen klimt!
Afbeelding
Driekske

Bericht door Driekske »

Zit ik hier voor niks te zweten :-B :-B :thumbup: zal het niet meer doen
Bas vd laar

Bericht door Bas vd laar »

Ik had de datum van het bericht ook niet gezien
Wel dat ze ze al vanaf 2011 aangemeld was, dat vond ik al vreemd :bang: :-B
Plaats reactie