Problemen met de 9-traps Fiat Ducato automaat

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Vopper
Berichten: 2250
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Problemen met de 9-traps Fiat Ducato automaat



Bericht door Vopper »

Praktijk en theorie liggen steeds verder uit elkaar, ervaring lijkt tegenwoordig niet meer belangrijk, als het computer model maar klopt. :bang:

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
AadenAnke
Berichten: 15061
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Problemen met de 9-traps Fiat Ducato automaat



Bericht door AadenAnke »

tranny schreef:
vr 10 jan 2025, 1:33
Als ik dat grafiekje bekijk dan zie ik het nut van al die versnellingen nog steeds niet. :think:
Gang 6 en 9 lijken mij hier al compleet overbodig, en 8 hooguit geschikt als een overdrive.
Laat die dieseltjes toch gewoon toeren draaien, dat komt de levensduur van de motor, aandrijflijn en je roetfilter (en dus ook je portemonnee) alleen maar ten goede.
Tranny je vergeet 1 ding de uitstoot nee eigenlijk 2 dingen ook de omzet in de werkplaats. 40/35 jaar geleden kocht je een diesel werkpaard en dat ging probleemloos 4a500.000km mee en dan werd het export richting Afrika nu is het onderhand al een hele prestatie als de 200.000km wordt gehaald! Oorzaak deels de techniek we willen veel teveel power uit een te klein blokje en velen weten niet hoe daar mee om te gaan en schakelen met een (robot) automaat of via de display die bij een 14/1500toeren al aangeeft over te schakelen ook in het transport/beroepsgoederenvervoer zie je deze trend robot bakken en steeds minder toeren bij zware vrachten. Het gekke nou ja vreemde is misschien beter geformuleerd is dat bij de chauffeurs die hoger in de toeren rijden het brandstofverbruik gelijk of zelfs lager is. Wat dat betreft het nieuwe rijden vergeten en gewoon terug naar het oude :shh:

Gr Aad
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 6584
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Problemen met de 9-traps Fiat Ducato automaat



Bericht door Camperic »

[Mod] Bericht verwijderd. Zie mijn eerdere opmerking. [/Mod]
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 10289
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Problemen met de 9-traps Fiat Ducato automaat



Bericht door gjvonk »

Aanvullend op Aad: ook wij vergeten het nieuwe rijden als we in de camper op pad zijn. Die paar € extra voor een wat hoger brandstofverbruik verdienen we dik terug door het voorkomen van allerlei vervuilings- en onderhoudsproblemen in de aandrijflijn...
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 6584
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Problemen met de 9-traps Fiat Ducato automaat



Bericht door Camperic »

Camperic schreef:
vr 10 jan 2025, 12:09
[Mod] Bericht verwijderd. Zie mijn eerdere opmerking. [/Mod]
Ik wens iedereen nog veel plezier hier :wave:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2611
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Problemen met de 9-traps Fiat Ducato automaat



Bericht door jaap van duijn »

@GJVonk,

Ja sinds juni 2024 ook minder van “ t nieuwe rijden” maar wel een denk ik flink hogere brandstof verbruik van 1:10 nu naar 1:8. (Krap)
Dat is wel een flinke verhoging van rij en plezier kosten en gaan we t zien bij volgende APK keuring wat t resultaat is
Maar weer in topic als we al afgeweken zijn
Grtn Jaap van Duijn
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
AadenAnke
Berichten: 15061
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Problemen met de 9-traps Fiat Ducato automaat



Bericht door AadenAnke »

Wat brandstof verbruik mijn Ducato 2.3 met 130pk en een handbakmet ruim 11.000km afgelopen jaar weinig snelweg en zeker geen peage 1 op 11.4inclusief de Webasto voor een uur of 30 schat ik zo :lol:

Gr Aad
Driekske
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 07 jun 2023, 12:44

Re: Problemen met de 9-traps Fiat Ducato automaat



Bericht door Driekske »

jaap van duijn schreef:
vr 10 jan 2025, 15:14
@GJVonk,

Ja sinds juni 2024 ook minder van “ t nieuwe rijden” maar wel een denk ik flink hogere brandstof verbruik van 1:10 nu naar 1:8. (Krap)
Dat is wel een flinke verhoging van rij en plezier kosten en gaan we t zien bij volgende APK keuring wat t resultaat is
Maar weer in topic als we al afgeweken zijn
Grtn Jaap van Duijn
Goede morgen misschien heb je het dan toch niet goed begrepen als het verbruik zoveel scheelt rij je dan constant met een hoger toerental ?
Want dat hoeft natuurlijk niet om reparatiekosten te besparen , als je dus nu constant met hoge toeren rijd doe je het ook niet
goed, Als je af en toe maar een stuk stevig in toeren rijd is het al genoeg.
Van tijd tot tijd het nieuwe rijden kan dan ook geen kwaad onder zijn toeren rijden weer wel , zoek daar een midden weg in.
Laatst gewijzigd door Driekske op za 11 jan 2025, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2611
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Problemen met de 9-traps Fiat Ducato automaat



Bericht door jaap van duijn »

Heren,

Ik rijd nu 2200RPM minimaal, is het nodig in 4 dan in 4 anders in 5, de 6e gebruik ik vrijwel niet.
En de robot automaat staat nu heel veel op manual en gebruik wel cruise control rijd dan 100-105Km/uur
Ik wil zo een jaar rijden tot de volgende APK en dan zien hoeveel roet deeltjes er dan zijn, na vorige maal de kathalisator vernieuwd te hebben.
Simpel rekenen van 1:10 naar zeg 1:8 verbruik en 20000Km is de meer prijs nog een 3500,00 € ruim met wat erbij komt voor vervangen van kathalisator, no 5 maanden en dan weet ik het.
Enige wat ik ook nu nog niet bemerk is een zwarte rook eens in de tijd, merk ik niets van.
Mijn buurman een glas zetter met zijn oude 14 jaar WV bus geeft eens in de tijd een zwarte walm EN wordt niet afgekeurd voor APK.

Maar we gaan weer on topic zeker want we wijken af met al die kapotte 9-traps FIAT automaat bakken :)

Vriendelijke groeten Jaap van Duijn
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
AadenAnke
Berichten: 15061
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Problemen met de 9-traps Fiat Ducato automaat



Bericht door AadenAnke »

Gewoon op een vlak of bijna vlak gedeelten je gerust 2000/2100 aanhouden bij kracht vragen ja dan er boven en soms flink! Onder de 1800 ook op een vlakke weg moet je niet gaan zitten. Ik heb een handbak weet niet of dat nog verschil maakt in gebruik. Ons reis gewicht is 3400kg 1 op 8 is niet normaal of jij “Jaap” doe iets niet goed of er is iets mis met de motor

Gr Aad

P.s afgelopen jaar
11559km gereden
1079,31 liter getankt
1698,07€ koste dat
Jonvro
Berichten: 42
Lid geworden op: di 29 sep 2020, 8:35
Locatie: Velp

Re: Problemen met de 9-traps Fiat Ducato automaat



Bericht door Jonvro »

Wij rijden een Knaus camper max. 3,5 ton uit 2023 op Ducato onderstel met 160 Pk motor en 9-traps automaat, koppel zie afbeelding. Altijd hangt er een aanhanger met twee motorfietsen achter van ca. 850 kg. Wij rijden met start-stop uit en de power stand aan en hebben tot dusver geen problemen. Als ik mij enigszins aan de max. snelheid wil houden en niet onder 2000 rmp wil rijden, zal ik meestentijds de bak op handbediening moeten zetten, maar daarvoor heb ik geen automaat gekocht. Begin april staat de eerste onderhoudsbeurt gepland; ik ben benieuwd of de camper een software update gaat krijgen en wat dat in de praktijk voor effect heeft.
Bijlagen
Schermafdruk van 2025-01-11 12-10-31.png
Schermafdruk van 2025-01-11 12-10-31.png (240.76 KiB) 309 keer bekeken
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1260
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Problemen met de 9-traps Fiat Ducato automaat



Bericht door Karelkaywa »

AadenAnke schreef:Gewoon op een vlak of bijna vlak gedeelten je gerust 2000/2100 aanhouden bij kracht vragen ja dan er boven en soms flink! Onder de 1800 ook op een vlakke weg moet je niet gaan zitten. Ik heb een handbak weet niet of dat nog verschil maakt in gebruik. Ons reis gewicht is 3400kg 1 op 8 is niet normaal of jij “Jaap” doe iets niet goed of er is iets mis met de motor

Gr Aad

P.s afgelopen jaar
11559km gereden
1079,31 liter getankt
1698,07€ koste dat
Ik vind de cijfers van Jaap niet zo vreemd. Mijn Ducato 2.3 130PK robotbak heeft gelijksoortige verbruikscijfers.

Vorig jaar 15.023 km gereden
1.627 liter getankt
Verbruik is dan 1 : 9,23

Totaal vanaf nieuw, febr. 2018, 87.138 km gereden.
9.481 liter getankt
Verbruik is dan 1 : 9,19

Dit verbruik is inclusief verbruik van de Truma Combi 6D.

Begin vorig jaar APK afkeur i.v.m. teveel roetdeeltjes. Roetfilter vernieuwd en daarna APK goed gekeurd.

Sinds die tijd ben ik wat meer op de toerenteller gaan letten en rijdt veelvuldig op handbediening en probeer boven of rond de 2300 toeren te rijden.

Half november de motor laten tunen. Zou van 130 naar 160 pk moeten gaan en van 320 naar 400 Nm.
Voor de tuning op de testbank was het slechts 113 pk en 312 Nm. Na de tuning 131 pk en 352 Nm. Dat terug gelopen vermogen verklaarde gelijk waarom ik in augustus in de Pyreneeën een paar bergpassen nauwelijks opkwam.
De tuner vermoedt dat inwendige vervuiling van de motor de oorzaak is van het teruggelopen vermogen. Advies was een toevoeging aan de brandstof en premium brandstof te tanken en de motor flink op z’n donder te geven.
Dat doe ik nu dus ook en heb het idee dat de bus weer wat feller wordt. Over een paar weken weer op de testbank en kijken of het geholpen heeft.

Terugkomend op het verbruik, bij mij staat in het display nu een verbruik van 1 : 8,5. Dus ik vind de cijfers van Jaap niet zo vreemd. Als over een paar weken blijkt dat de motor bijgetrokken is zal ik weer wat meer op de automaat gaan rijden maar bij hellingen etc. wat meer op het toerental gaan letten.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Plaats reactie