Propaan of butaan in de gasfles?

Met de camper naar de sneeuw!
L4H3

Propaan of butaan in de gasfles?

Bericht door L4H3 »

Ik ga binnenkort op wintersport. Omdat ik mijn gasfles al diverse keren heb gevuld de afgelopen jaren weet ik niet wat er in zit. Ik moet natuurlijk propaan hebben en geen butaan. Hoe kom ik erachter wat er in zit. En nee ik weet niet meer waar ik hem de laatste keer gevuld heb dus kan dat ook niet navragen.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
metatoon

Re: Propaan of butaan in gasfles

Bericht door metatoon »

Misschien?

Bij de lange ,,Barger oosterveld .
Vlakbij habo garage .

https://www.delangeemmen.nl/

Succes.
Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
L4H3

Bericht door L4H3 »

Daar vul ik hem wel vaker maar niet de laatste keer. Maar ik kan er wel langs rijden. Misschien kunnen hun het ruiken 😀
One life. Live it.

Bob Diesel
Contacteer:

Bericht door Bob Diesel »

Laat de rest er in een vrije omgeving uitlopen ,, geen sigaretje er bij op steken :mrgreen:
En daarna met propaan vullen

Misschien kunnen ze dat ook bij het vulstation
Overhevelen in een ander reservoir
Gewoon vragen
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
GreDon

Bericht door GreDon »

Even in de diepvries leggen en kijken of er dan onder nul nog gas uitkomt. Dan is het propaan. Butaan is dan vloeibaar en verdampt niet.
Dethleffs T7151-4 EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: >3.500 kg)
Afbeelding
Solo: Volvo XC40 T5 PHEV Inscription 2-2022
Afbeelding
Beide ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl
Rob vd S

Bericht door Rob vd S »

LPG is een mengsel van propaan en butaan. Bij temperaturen onder 0, komt er alleen propaan vrij. Als je voldoende vrije ruimte in jouw gasfles hebt en je niet op gas verwarmt, dus een relatief laag verbuik hebt, zou ik gewoon bijvullen met propaan. Wellicht dat je het daar een weekje op uithoudt. Met mijn gasfles doe ik meer dan een maand. Dus als die na de zomer nog half vol is, tank ik hem af met propaan en is voor mij een weekje wintersport geen probleem.
Als jouw gasfles niet zo groot is of als je wel een hoog verbruik hebt en je wilt jouw huidige gas niet verspillen, zou je de aanschaf van een reserve tank kunnen overwegen die je dan met propaan vult. Bij een hoog verbruik komt een reserve tank altijd van pas.
jurgenc

Bericht door jurgenc »

Leeg laten lopen, vind ik altijd zonde. Als die fles vrij leeg is, dan zal er sowieso niet veel butaan meer inzitten.
Heb vorige week in Oostenrijk gewoon mijn twee lpg flessen helemaal leeg gestookt. Waren gevuld met Duitse winter LPG aan 70 % propaan en 30 % butaan. 's Nachts was het in Ehrwald op de camping - 7 gr of kouder en overdag niet veel warmer. Die 30 % butaan is helemaal mee verbruikt geweest :-)
Normaal tank ik in België bij een pomp in de buurt LPG aan + 90 % propaan, maar was deze keer te laat.

Ik veronderstel dat het in de gaskast nog altijd minder koud is dan buiten. (En butaan bevat iets meer energie dan propaan)
H20
L4H3

Bericht door L4H3 »

Rob vd S schreef:
do 09 jan 2025, 21:00
LPG is een mengsel van propaan en butaan. Bij temperaturen onder 0, komt er alleen propaan vrij. Als je voldoende vrije ruimte in jouw gasfles hebt en je niet op gas verwarmt, dus een relatief laag verbuik hebt, zou ik gewoon bijvullen met propaan. Wellicht dat je het daar een weekje op uithoudt. Met mijn gasfles doe ik meer dan een maand. Dus als die na de zomer nog half vol is, tank ik hem af met propaan en is voor mij een weekje wintersport geen probleem.
Als jouw gasfles niet zo groot is of als je wel een hoog verbruik hebt en je wilt jouw huidige gas niet verspillen, zou je de aanschaf van een reserve tank kunnen overwegen die je dan met propaan vult. Bij een hoog verbruik komt een reserve tank altijd van pas.

Hier had ik nog niet over na gedacht. Goeie tip dank je. Dit ga ik doen. Ik kook alleen op gas. Verwarmen doen we met de dieselkachel.
One life. Live it.

VMP

Re: Propaan of butaan in de gasfles?

Bericht door VMP »

Indien je verwarmt met diesel, kan je er voor zogen dat de ruimte waar je gasflessen staan, ook wat extra verwarming krijgt, en dan is er helemaal niets aan de hand. Ik verwarm met gas, en op zich werkt dat ook. Als het erg koud is, begint de vergassing enkel van het propaan. Daarmee start de verwarming dan op. Even later is het warm in de camper en de ruimte van de gastanks, waardoor ook het butaan kan vergassen.
En als dat niet werkt: een elektrisch verwarmd matje rond de flessen leggen zou naar verluidt ook wonderen doen.

Groeten,
Peter
bbos

Bericht door bbos »

metatoon schreef:
di 07 jan 2025, 20:51
Bij de lange ,,Barger oosterveld .
Vlakbij habo garage .

https://www.delangeemmen.nl/
Goeie tip! Dankjewel!
- er gaat meer bóven m’n pet dan eronder!
metatoon

Bericht door metatoon »

Geen dank .
Succes .
Gr. Toon.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
GreDon

Bericht door GreDon »

Ik heb de ringverwarming (op gas) aangepast met een smalle uitstroom in de gaskast. Daarmee gaat butaan ook gewoon als gas de leidingen in en kan ik mijn flessen gewoon helemaal leeg stoken.
Dethleffs T7151-4 EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: >3.500 kg)
Afbeelding
Solo: Volvo XC40 T5 PHEV Inscription 2-2022
Afbeelding
Beide ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl
kampo

Bericht door kampo »

Wat ik niet lees is het echte verhaal.
Of lees ik er overheen ?
Butaan is zwaarder dan Propaan en zit dus onder in de dampgasfles. Jammer maar het Propaan deel in het mengsel zal dus eerder verdampen en verbruikt raken zodat het vriesveilige aandeel vermindert naarmate de fles leegraakt. Het Propaan wordt dus eerst verbruikt en Butaan blijft achter.

Gelukkig gaat dit niet volledig 100% op, want door dat het gemengd is wordt er ook altijd een deel van het zwaardere butaan mee genomen. Vastvriezen krijg je duidelijk sneller naarmate de LPG fles leeg geraakt.
Groeten Kampo
myway

Bericht door myway »

Vastvriezen???
Plaats reactie