voordeuren isoleren

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
mb313

voordeuren isoleren

Bericht door mb313 »

Ik kan nergens iets vinden van mensen die ook hun voordeuren isoleren met armaflex of iets anders.
Wordt dit nooit gedaan ivm geen ruimte omdat het raam er ook langs moet kunnen of bewegende delen die dan in de weg gaan zitten, of zit er al een isolatielaag in de voordeuren, ik heb een Sprinter.
De deuren ben ik al aan het strippen maar er zit achter de kunststof panelen een witte plastic laag op het portier zelf gekit, deze krijg ik er niet heel af denk ik vandaar mijn vraag voordat ik verder ga slopen.
L4H3

Re: voordeuren isoleren

Bericht door L4H3 »

Voordeuren isoleren is een bijna onmogelijke taak. In de deur zelf zit van alles. Denk alleen maar aan je raam mechanic. Als je al zou willen isoleren dan kan je misschien 25% van de deur isoleren. Trouwens de hele cabine is een drama. Hier komt ook de meeste koude vandaan. Beter is om aan de buitenkant een isolatiedeken te monteren.

bv zoiets https://www.dewitschijndel.nl/proplus-r ... FMQAvD_BwE
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
henk en lila
Contacteer:

Bericht door henk en lila »

Met dat plastic proberen ze te voorkomen dat er teveel warme en vochtige lucht uit het interieur in de koude ruimte daar terecht komt. Dat zou dan extra condens geven; slecht voor het mechaniek en vroeger bij personenauto's roestte de bodem uit de deuren.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Camper-T

Bericht door Camper-T »

Het plastic folie kun je in principe gewoon wegsnijden, dit dient geen hoger doel, anders dan hooguit wat spetters water tegenhouden misschien.
Doordat je weinig en smalle toegangs-gaten in de portieren hebt kun je zaken als Armaflex alleen geplakt krijgen als je het in losse stukjes doet.
Op YouTube zijn hier redelijk wat filmpjes over te vinden, vaak van Duitse camperaars, dus even zoeken op Wohnmobil - Ducato - Türen isolieren.

In de winter voelt de Ducato echt als een gatenkaas aan. Je moet rond het vriespunt al snel met de kachel op 10 rijden om goed warm te blijven.
Als je de deuren goed isoleerd kan dit zeker schelen en anders sowieso in geluid, maar het lost niet alle koude op.
Er komt ook best wat kou onder het dashboard vandaan dus ik ben eigenlijk al langer van plan om dit eens te onderzoeken waar dit vandaan komt.
Misschien dat mensen mij al voor zijn gegaan dan hoor ik graag waar de boosdoender onder het dashboard eventueel te vinden zijn.
Anderzijds kan ik mij ook voorstellen dat het hier om een gigantische koudebrug gaat die niet simpel te isoleren is met wat repen Armaflex of vilt.

Wij hebben een isolatiehoes aan de buitenkant over de ramen en dat scheelt merkbaar. En je voorkomt hiermee condens op ramen in de ochtend.
Als je daarbij de instelling van de cabineverwarming van verse lucht naar lucht ciculeren zet dan sluit de luchtklep af en voel je ook minder koude.
Laatst gewijzigd door Camper-T op za 11 jan 2025, 9:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020 (C1)
DucatoDolf

Bericht door DucatoDolf »

Isoleren is in eerste instantie luchtdicht maken (met de mogelijkheid tot gecontroleerd ventileren). Pas daarna ga je echt naar oppervlakte isolatie kijken. Isoleren van deuren, schutbord en vloer van cabine is daarom gewoonweg niet te doen. Je houdt teveel kieren en gaten over. En juist daar komt veel lucht doorheen. Isoleren van deuren, schutbord en vloer van cabine is dus gewoonweg niet te doen.

Die hoes uit eerdere post is een dunnetje. Wij hebben nu echt een dikke isolatiehoes die alleen de ruiten bedekt en dat scheelt iig in de zomer echt mega veel. Dat helpt al veel, maar de gaten en kieren in de deuren, bodem en schutbord heb je dan nog over. Hier zijn dacht ik ook sets te koop voor binnen. Die leg je over het dashboard heen. Het beste maak je gewoon een dikke isolatie hoes/gordijn waar je de complete cabine mee afschermt van het leefgedeelte.
mb313

Bericht door mb313 »

Kijk dat zijn reacties waar ik mee uit de voeten kan, bedankt allen! :cheers:

Ik ga dan in de deuren niet rommelen, bovenste gedeelte van de cabine kan ik wel goed doen.
Mocht het toch te warm of te koud worden dan kunnen we altijd nog van buitenaf gaan isoleren.
Er staan toch nog geen extreme reizen op de planning mbt weer, dus we gaan het proefondervindelijk meemaken.
PaulBng

Bericht door PaulBng »

Ik heb een tijdje terug in de winter eens met een infrarood thermo scanner rondgekeken in de bus.

De koudste plekken:
- de achterdeuren. Daar hebben we het recent al over gehad
- de consoles waar de voorstoelen op staan. Was echt de koudste plek! Daar zou je wellicht armaflex op kunnen plakken.
- de ruimte onder het dashboard. Ik heb aan de onderrand van het dashboard zelf klittenband geplakt en daar kan ik een passende deken tot aan de vloer aan hangen. Scheelt enorm.

De voordeuren heb ik nog niet open gehad. Dus geen idee.
Moet wel een keer om een prikstop in te bouwen. Dan zie ik wel wat er kan...
Camper-T

Bericht door Camper-T »

Wij hebben over de voorruit en zijruiten een meerlaags hoes liggen, met achter het voorruit twee ritsen om deze open te klappen zodat er een screen tevoorschijn komt. Geen inkijk, wel uitzicht, wat vooral ‘s zomers prettig is. Het was een hoes van ca. €250,00 maar isoleert erg goed en blijft na herhaaldelijk gebruik zonder slijtage.

Dat er veel koude onder het Ducato dashboard vandaan komt zal menig camperaar al opgevallen zijn, sowieso in de winter met rijwind. Hierdoor wordt je toch nieuwsgierig waar de gaten en kieren zitten die hier verantwoordelijk voor zijn en of hier iets aan te doen is. Ik weet dat er een soort isolatie setje te koop is met klitteband en een hoes die je hiermee langs de onderrand van het dashboard vastmaakt maar ik vind dit persoonlijk geen gezicht. Mits mogelijk zou ik liever alle bekleding onder het dashboard loshalen en de achterliggende beplating dichtplakken met isolerende vellen vilt, of ander materiaal. Maar goed, dit moet wel mogelijk zijn en ook zin hebben.

Ik zag ooit op YouTube een Duitse camperaar die de binnenkant van de deuren met strookjes Armaflex beplakte tot deze voor ca. 95% afgedekt waren. De rest was onbereikbaar, of kon niet beplakt i.v.m. bewegende delen van de zijruiten. Het transparante plastic achter de kunstof deurpanelen werd ook vervangen voor een lap Armaflex en hier overheen ging ca. 1cm dik plakvilt. Het ging hier hoofdzakelijk om vermindering van rijgeluid en beter geluid van de speakers in de deuren. Volgens mij plakte deze camperaar ook nog Armaflex en vilt onder de kunstof instap naast de stoelen. Hier zou ook het nodige geluid (en koude) vandaan komen.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020 (C1)
hathi

Bericht door hathi »

mb313 schreef:
vr 10 jan 2025, 16:33
Kijk dat zijn reacties waar ik mee uit de voeten kan, bedankt allen! :cheers:

Ik ga dan in de deuren niet rommelen, bovenste gedeelte van de cabine kan ik wel goed doen.
Mocht het toch te warm of te koud worden dan kunnen we altijd nog van buitenaf gaan isoleren.
Er staan toch nog geen extreme reizen op de planning mbt weer, dus we gaan het proefondervindelijk meemaken.
Je kan ook ff bij een dealer informeren, Mercedes heeft altijd voor ieder model isolatiepaketten geleverd ? Het plastic op het deurgat kun je voorzichtig de plakzijde met een haarfohn verwarmen en opnieuw gebruiken, zeker aandacht besteden dat het goed dicht is, scheelt in warmte en geluid. Ik heb in de portieren ooit dunne plakisolatie met zilverpapier gebruikt, en eerst een papieren mal gemaakt.

IMG_6666.png
IMG_6666.png (279.74 KiB) 334 keer bekeken
Hans
mb313

Bericht door mb313 »

Dat is ook nog een goede optie.
Plaats reactie