De keuze: 3,5 ton of 4 ton

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Lebowski

Re: De keuze: 3,5 ton of 4 ton

Bericht door Lebowski »

Top. Dan hoop ik dat deze Vmax regels meegaan wanneer de grens van 3500 naar 4250kg gaat, kan je vrij rap Duitsland door, op voorwaarde dat er geen Baustelle ist.
Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.

Afbeelding MAN TGE 4x4 3.180 L4H3
EasyBee

Bericht door EasyBee »

Dat van 3500 naar 4250kg traject gaat nog heel lang duren.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Lebowski

Bericht door Lebowski »

Wat is jouw verwachting mbt ingangsdatum?
Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.

Afbeelding MAN TGE 4x4 3.180 L4H3
Marco Polo

Bericht door Marco Polo »

Kan tot 2028 duren volgens deze site.

https://www.campingtrend.nl/nieuws/eind ... -mogelijk/

Er is echter geen zicht op aanpassing van allerlei regels en tolgelden op basis van gewicht.
Daarom is de verwachting dat 3500kg de standaard blijft in camperland.
EasyBee

Bericht door EasyBee »

Ik wou net schrijven dat ik voor 2030 niets echt concreets verwacht.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Marco Polo

https://www.acsifreelife.nl/campers/nie ... el-camper/

Deze site verwacht eigenlijk dat de verhoging naar 4250kg voor B in de toekomst niet eens boeiend zal zijn voor camperaars.
En dat zelfs halfintegralen in 2035 (slechts 10 jaar) op 3,5 ton kenteken gewicht elektrisch aangedreven verkrijgbaar zullen zijn.
PJD

Bericht door PJD »

Met een laadvermogen van 1kg of een actieradius van 50 km.
Ergens moet dat extra accu gewicht bij komen, of ze moeten ergens meer afsnoepen, een accu pakket weegt toch nog heel wat meer dan een traditionele aandrijflijn.
Laatst gewijzigd door Aloys op za 11 jan 2025, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Marco Polo

Op dit moment……
Maar over 10 jaar?
Niet mijn glazen bol. Ik meld het alleen maar :mrgreen:
Whatever

Bericht door Whatever »

Doorlooptijd van een wetsvoorstel tot wet is zo'n 4 jaar in Nederland. Alles alles op rolletjes loopt. Reken zelf maar uit.
'Life doesn’t come from a store. It starts in nature'
Don Esteban

Bericht door Don Esteban »

Dafluc wil ons in deze draad hebben om de discussie over B-rijbewijs naar 4250 kg gestart door @Fetivi voort te zetten. Bij deze dan:
Ik denk dat de keuze afhankelijk is van een paar zaken:
1. Het technisch laadvermogen van 4300 kg is maar 50 kg meer dan het totaalgewicht wat je camper met een B rijbewijs mag hebben over 3 of 4 of 5 of over tig jaar.
2. Mocht je voor de camper met maximum gewicht 3500 kg kiezen, weet je bij voorbaat dat het krap gaat worden wanneer je van alles wilt meenemen. Je denkt onder de 3500 kg te blijven? Dan bespaar je €2000,00 . Ik wens je veel succes met inladen:-)
3. Een belangrijk punt is echter het verschil tussen overbelading bij een normaal chassis en maximaal technisch gewicht 3500 kg en overbelading bij een verzwaard chassis wat technisch tot 4300 kg gaat. Dus overbelading of overbelasting.
4. De gemiddelde verzekeringsmaatschappij (ik heb hier contact over gehad tijdens mijn vorige camper met 2 maatschappijen) kan bij een ongeluk moeilijk gaan doen als bij overbelading jouw technisch toegestane totaalgewicht 3500 kg is. (op je kentekenbewijs is dat F.1) Is jouw TTM echter 4300 kg zegt de verzekeringsmaatschappij: die camper is berekend op een TTM van 4300 kg dus je bent in principe wel buiten je boekje aan het gaan maar voor de veiligheid niet onverantwoord bezig.
5. Natuurlijk zal je met een camper met verzwaard chassis sneller aan de 3500 kg komen en is het aan jezelf om het risico van overgewicht wel of niet te 'riskeren'. Ik zou altijd voor het verzwaard chassis gaan maar dat is een persoonlijke afweging.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
AadenAnke

Bericht door AadenAnke »

Ik zou gaan voor het zware chassis en dan een handbak nemen dat compenseert het gewicht weer iets :shh: en gewoon verstandig zijn met wat je meeneemt met zijn tweeen dus 2 stoelen visite neemt zelf maar stoelen mee extra parasol zoek maar een andere schaduw op en loop zo je hele inventaris door 1 set beddengoed reserve is zat handdoeken e.d. dito kleding ook veel minder boodschappen beperken tot wat nodig is de eerste dagen of slecht te verkrijgen in het buitenland. Denk daarbij aan sambal :lol: doe dit met enige regelmaat! Het gekke is wij doen dat meestal 2 maal tussendoor per jaar en elke keer komen we dingen tegen waarbij we ons afvragen hoe komt dit er nu in of wanneer hebben we dit nu eigenlijk gebruikt.
Wij blijven met alles er op en aan bij onze technisch 3850kg op kenteken 3500kg altijd wel onder de 3500kg alleen de max van de achteras met 2000kg is wel altijd aardig dicht bij het randje :shh:

Gr Aad
Fetivi

Bericht door Fetivi »

Hier staan veel antwoorden op mijn oorspronkelijke vraag over nu een camper met een chassis kopen tot 3500 kg of tot 4300 kg. De antwoorden en de motivaties maken mijn keuzes gemakkelijker, waarvoor dank. Met name de laatste reacties van Don Esteban en AadenAnneke helpen bij het nemen van de beslissing. Ik heb mijn bestelling nog niet geplaatst, maar zit nu op het volgende spoor:
- het zwaardere chassis tot 4300 kg bestellen;
- luchtvering achter ook mee bestellen;
- toch ook een automaat er in laten zetten (dat vind ik gewoon veel relaxter rijden);
- geen overbodige extra's laten plaatsen (airco, tweede huishoudaccu, grote omvormer en zonnepannelen kan later altijd nog);
- kenteken downsizen naar 3500 kg ivm huidig rijbewijs;
- spaarzaam laden en inpakken;
- met 20 liter water rijden in plaats van 70 liter (innemen kan altijd als je op de camping komt);
- ik ga me in de tussentijd oriënteren op het halen van rijbewijs C, dat gaat waarschijnlijk een paar jaar sneller dan wachten tot 2028 of langer;
- na het behalen van het C rijbewijs omzetten naar 4300 kg, zodat er dan ook weer ruimte is om meer extra's te plaatsen en meer mee te nemen;
- extra betalen voor tol of vignet vind ik een minder groot probleem, zeker in verhouding tot de aanschaf van een nieuwe camper.
Lammerts

Bericht door Lammerts »

C1 Rijbewijs is voldoende tot 7,5 ton.
Wat minder theorie.....

Elze.

Verstuurd vanaf mijn 2201116SG met Tapatalk

"Het blijft nooit, zoals het is geweest"......!
jurgenc

Bericht door jurgenc »

5. Natuurlijk zal je met een camper met verzwaard chassis sneller aan de 3500 kg komen en is het aan jezelf om het risico van overgewicht wel of niet te 'riskeren'. Ik zou altijd voor het verzwaard chassis gaan maar dat is een persoonlijke afweging.
Als je de optielijst bekijkt dan is dat 40 kg verschil (was in 2017, zal nu niet anders zijn). Maar dan heb je idd wel een camper die dan het gewicht (dat er misschien/soms/ooit/vaak .. ingaat) aankan.
De extra investering van zo'n zwaarder chassis, waarbij je dus later kunt opwaarderen, is zo'n 2000,- Vinden jullie dat de investering waard of is het beter om dit geld te besparen en een camper met een chassis tot 3500 kg te kopen? Ik ben benieuwd naar de reacties.
Ik ben na 7 jaar nog altijd heel blij dat we die investering hebben gedaan. Hebben een maand nadat we de bestelbon hadden getekend, deze laten aanpassen en laten opwaarderen naar een 4.4 t. Heeft de wachttijd met twee maanden verlengt toen. Geen moment spijt van.
H20
Plaats reactie