Waar te beginnen met storing zoeken?
Re: Waar te beginnen met storing zoeken?
Bij mij zit de 40A zekering vlakbij de accu en daar gaat dan ook de 230V/12V lader doorheen, die weer wel ook een eigen zekering heeft van 20A. Generaliseren leidt tot misverstanden. Zekering controleren kan trouwens nooit kwaad.
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Bij laden via de walstroom, ja, je hebt gelijk als de startaccu gemeten bij laad bij de walstroom.
Als dat niet het geval is is dus ook de zekering door.
Als dat niet het geval is is dus ook de zekering door.
Groet, Ron Greven
-
Zodra de accu wordt afgekoppeld zal een elektronisch geregeld vorstbeveiliging van een Truma zijn water laten lopen. Zolang daar spanning is en het niet onder 7 graden is zal die gesloten blijven. M.a.w. als de zekering tussen EBL en HH accu is geklapt zou de vorstbeveiliging moeten openen. De vraag is heb je een elektrisch aangestuurde vorstbeveiliging?HansDeth51 schreef: ↑vr 29 nov 2024, 15:31Onze camper is net terug van een weekje bij de schadereparateur (paaltje geraakt door uitzwaai achtersteven) en het heeft vannacht gevroren, dus even eea controleren: de vorstprotectie afsluiter bleek niet geopend, huh, wat is hier aan de hand?
- HansDeth51
Ik kan niet met zekerheid zeggen of de vorstbeveiliging elektrisch aangestuurd wordt, ik zie geen stroomdraden, maar die zouden er vanonder in kunnen komen en daar kan ik niet bij. In het boekwerk dat ik van de dealer heb, staat dat de vorstbeveliging ook werkt met de accu scheidingsschakelaar ‘AUS’, maar ik heb meer fouten en onzin in dit boek gelezen.
Tezamen met de vorstbeveiliging zou ook de buitenlamp bij de entree altijd moeten blijven werken en die doet het nu ook niet meer !
Tezamen met de vorstbeveiliging zou ook de buitenlamp bij de entree altijd moeten blijven werken en die doet het nu ook niet meer !
Dethleffs Trend T7017, 2019, Fiat Ducato 140 pk automaat
- HansDeth51
Zekering inmiddels gecontroleerd, is ok.
Eerste zin snap ik niet.
Zit er solar op de camper?
Is die afgekoppeld geweest, voordat de accu's ontkoppeld werden?
Bij enige solarregelaars wordt er een accu verwacht, dan weet de regelaar op welke spanning hij moet werken.
Ziet hij geen spanning, dan gaat de regelaar automatisch omhoog naar 24V met als gevolg defecte componenten!
Is die afgekoppeld geweest, voordat de accu's ontkoppeld werden?
Bij enige solarregelaars wordt er een accu verwacht, dan weet de regelaar op welke spanning hij moet werken.
Ziet hij geen spanning, dan gaat de regelaar automatisch omhoog naar 24V met als gevolg defecte componenten!
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Beetje onlogische zin.HansDeth51 schreef: ↑za 30 nov 2024, 13:24Zekering inmiddels gecontroleerd, is ok.
Eerste zin snap ik niet.
Laden via walstroom, dan gaat via het scheidingsrelais ook een kleine stroom naar de startaccu.
Gebeurt dit nu niet dan zal de zekering door zijn.
Het kan ook de zekering zijn van de "trittstufe", daar zitten de gebruikers op die ook werken als het paneel uit staat.
Wat is de kleur van de vorstbeveiliging?
Als die met een blauwe knop is dat degene die zonder stroom werkt.
Groet, Ron Greven
- HansDeth51
OK, blauwe knop, dus daar gaan we ons verder niet op richten.rongreven schreef: ↑za 30 nov 2024, 16:23Beetje onlogische zin.HansDeth51 schreef: ↑za 30 nov 2024, 13:24Zekering inmiddels gecontroleerd, is ok.
Eerste zin snap ik niet.
Laden via walstroom, dan gaat via het scheidingsrelais ook een kleine stroom naar de startaccu.
Gebeurt dit nu niet dan zal de zekering door zijn.
Het kan ook de zekering zijn van de "trittstufe", daar zitten de gebruikers op die ook werken als het paneel uit staat.
Wat is de kleur van de vorstbeveiliging?
Als die met een blauwe knop is dat degene die zonder stroom werkt.
Zekering trittstufe is ook OK, net als ALLE zekeringen die ik heb gezien en gecontroleerd.
Quizvraagje tussen door: zitten er meer of minder dan 100 zekeringen in een hedendaagse fabriekscamper (het antwoord zou ik graag ergens verstoppen, maar ik weet het antwoord niet)
Samenvattend mijn bevindingen totnutoe:
ALLES naar de EBL (walstroom, hh accu, startaccu, ik heb geen solar) doet wat het moet doen
NIETS vanaf de EBL (behalve het laden van de accu's en de lampjes op het controlepaneel) doet het
Zijn het de mysterieuze polyswitches ? wie vindt zoiets uit, zitten er nog niet genoeg zekeringen in en om de EBL ?
Maar heb je ook op de kroonsteen van de EBL gemeten of de spanning van de woonaccu daar aankomt? Als daar wel spanning op staat, kan het nog de module in de EBL zijn die bij te lage spanning de verbruikers uitschakelt en die je ook via het bedieningspaneel aan en uit kan zetten.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705 Ford Transit Connect zelfbouw minicamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
- HansDeth51
Ik kan moeilijk bij de kroonsteen maar als het moet moet het.
Maar heeft het zin: opladen van de hh accu vanuit de EBL lukt wel, dan loopt de stroom toch ook andersom ?
De aan uit knop op het bedieningspaneel doet helemaal niets, is dan die module in de EBL stuk ?
Maar heeft het zin: opladen van de hh accu vanuit de EBL lukt wel, dan loopt de stroom toch ook andersom ?
De aan uit knop op het bedieningspaneel doet helemaal niets, is dan die module in de EBL stuk ?
Het lijkt er op dat (een van de) de HS relais defect is, of de aansturing daarvan. Met aanzetten hoor je die normaal inderdaad klikken, dat hoor je nu dus niet. Kijk in het schema, laden van uit de EBL naar de accu's gaat via een ander circuit, niet via die relais. Maar alle verbruikers, inclusief Grundlicht/Tritstufe lopen wél via de HS relais...
.
.
Met vriendelijke campergroet, Vincent
Pössl Roadcamp R 540 "Free Wielie" | Aanpassingen & Upgrades topic | Free Wielie Blog
Pössl Roadcamp R 540 "Free Wielie" | Aanpassingen & Upgrades topic | Free Wielie Blog
Heb je al een reset van de polyswitches gedaan door het ebl volledig spanningsvrij te maken.
Zoals ik al had aangegeven heb ik de ervaring gehad damijn EBL niets meer deed door geactiveerde polyswitchesna de reset procedure zoals al aangegeven werkte bij mij alles weer zoals het moest. Dit is mi 2 maal overkomen. De reset procedutis simpel.
Polyswitches zijn een bescherming die schaudt gebruikt om het EBL te beschermen en zijn niet misterieus.
Spannings vrij maken is dus volledig ontkoppelen van alle stroombronnen. Voor de accu's is de methode van de minpolen ontkoppelen de meest simpele en rechtlijnige oplossing om eventuele aangebrachte koppelingen tussen systemen te vermijden.
Bij het ontkoppelen van de start accu moet je bij moderne auto's met een startstop systeem de richtlijnen van de.leverancier van je basis voertuig raadplegen. Ik heb een Fiat ducato euro 6 dtemp. Hier moet je bij het los nemen van de start accu de.ramen en de deuren sluiten en daarna minimaal 1 minuut wachten alvorens de min pool volledig los te nemen. Bij het opnieuw verbinden moet ja na aankoppeling van de min pool minimaal 2 minuten wachten alvorens de Pool weer te koppelen. Dit het start stop systeem te resetten. Na de reset krijg je initieel een melding dat het stratstop systeem is vedeactveerd. Zodra de start accu zijn nominale volledige oplading tot 14.8v heeft gegad voor de AGM accvan het startstop systeem verdwijnt de foutmelding vanzelf. Dit kun je eventueel snel berijden door de start stop accu met een externe lade et agm stand volledig op te laden.
Voor mijn camper was het volledig afkoppelen van de HH accu en het trekken van de zekering naar het EBL voldoende om het EBL volledig spanningsvrij te maken.
Groeten van Henk
Zoals ik al had aangegeven heb ik de ervaring gehad damijn EBL niets meer deed door geactiveerde polyswitchesna de reset procedure zoals al aangegeven werkte bij mij alles weer zoals het moest. Dit is mi 2 maal overkomen. De reset procedutis simpel.
Polyswitches zijn een bescherming die schaudt gebruikt om het EBL te beschermen en zijn niet misterieus.
Spannings vrij maken is dus volledig ontkoppelen van alle stroombronnen. Voor de accu's is de methode van de minpolen ontkoppelen de meest simpele en rechtlijnige oplossing om eventuele aangebrachte koppelingen tussen systemen te vermijden.
Bij het ontkoppelen van de start accu moet je bij moderne auto's met een startstop systeem de richtlijnen van de.leverancier van je basis voertuig raadplegen. Ik heb een Fiat ducato euro 6 dtemp. Hier moet je bij het los nemen van de start accu de.ramen en de deuren sluiten en daarna minimaal 1 minuut wachten alvorens de min pool volledig los te nemen. Bij het opnieuw verbinden moet ja na aankoppeling van de min pool minimaal 2 minuten wachten alvorens de Pool weer te koppelen. Dit het start stop systeem te resetten. Na de reset krijg je initieel een melding dat het stratstop systeem is vedeactveerd. Zodra de start accu zijn nominale volledige oplading tot 14.8v heeft gegad voor de AGM accvan het startstop systeem verdwijnt de foutmelding vanzelf. Dit kun je eventueel snel berijden door de start stop accu met een externe lade et agm stand volledig op te laden.
Voor mijn camper was het volledig afkoppelen van de HH accu en het trekken van de zekering naar het EBL voldoende om het EBL volledig spanningsvrij te maken.
Groeten van Henk
Laatst gewijzigd door hblek op za 30 nov 2024, 23:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Als het laden vanuit de EBL wel lukt, zit de woonaccu goed op de EBL kroonsteen aangesloten. Dus dan heeft meten geen zin. Maar het lijkt er dus op dat het probleem in de EBL zit. Weet je of er aan de camper is gelast? Zou dat misschien de storing in de EBL kunnen verklaren? Nu je een LFP accu hebt, is de spanningsbewakings functie van de EBL niet meer nodig. Dus je zou de EBL kunnen gaan modificeren, maar er zijn ook bedrijven die hem kunnen repareren.HansDeth51 schreef: ↑za 30 nov 2024, 20:35Ik kan moeilijk bij de kroonsteen maar als het moet moet het.
Het kan b.v. ook nog aan het aan/uit knopje op je bedieningspaneel liggen, of de bedrading hiervan. Die polyswitches hebben hier verder geen invloed op. Dan zou je paneel iets niet meer aanwijzen. Maar je kan natuurlijk altijd nog proberen de boel te reseten. Dat heeft misschien ook nog invloed op die spanningsbewakings module.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705 Ford Transit Connect zelfbouw minicamper
- HansDeth51
Ik ben bezig met de reset procedure van Henk . Hoofdzekering van HH accu naar EBL snel gevonden en getrokken, hoofdzekering van startaccu naar EBL was moeilijker te vinden, veel zekeringen uitgeprobeerd zonder succes, maar ik denk hem nu te hebben. Zo dadelijk weer alles erin en uitproberen
Zie er wel tegenop als ik “de minpolen procedure “ van a tot z moet gaan volgen, maar zover zijn we nog niet.
Verder dan kijken naar de schakelaar in het controlopaneel ben ik ook niet gekomen, die zit op een printplaat waar ik niet bij kan.
Zie er wel tegenop als ik “de minpolen procedure “ van a tot z moet gaan volgen, maar zover zijn we nog niet.
Verder dan kijken naar de schakelaar in het controlopaneel ben ik ook niet gekomen, die zit op een printplaat waar ik niet bij kan.