Twee of vier sneeuwkettingen in de bergen?
Twee of vier sneeuwkettingen in de bergen?
Ik was in maart /april in Lapland en belande bij Rovaniem een keer op een weggetje bergop wat steeds steiler ging.
Op een gegeven moment slipte ook mijn winterbanden door en wilde de camper zijwaarts naar de berm zakken.
Ik heb de camper daarna rustig op de motor achteruit laten zakken tot het vlak was en we konden keren.
Liep allemaal goed af.
Natuurlijk had ik eerder de sneeuwkettingen er om moeten doen.........( ik had niet verwacht dat het steeds steiler werd )
Maar achteraf vroeg ik me af of het verstandig is om in bepaalde situaties achter ook sneeuwkettingen er om te doen.
Dat je achterkant dan niet opzij zakt naar de berm als je achteruit ga of in een bocht of op een bolle weg.
Op een gegeven moment slipte ook mijn winterbanden door en wilde de camper zijwaarts naar de berm zakken.
Ik heb de camper daarna rustig op de motor achteruit laten zakken tot het vlak was en we konden keren.
Liep allemaal goed af.
Natuurlijk had ik eerder de sneeuwkettingen er om moeten doen.........( ik had niet verwacht dat het steeds steiler werd )
Maar achteraf vroeg ik me af of het verstandig is om in bepaalde situaties achter ook sneeuwkettingen er om te doen.
Dat je achterkant dan niet opzij zakt naar de berm als je achteruit ga of in een bocht of op een bolle weg.
Re: 2 of 4 sneeuwkettingen in de bergen
Sneeuwkettingen doe je op de aangedreven wielen, dus bij een 4x4 zou je rondom kettingen kunnen doen.
- Bob Diesel
- Berichten: 33085
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: 2 of 4 sneeuwkettingen in de bergen
En heb je 2 stel kettingen
Dan gebruik ze ook ,altijd veiliger
Dan gebruik ze ook ,altijd veiliger
Re: Twee of vier sneeuwkettingen in de bergen?
Tegen dat je denkt nu ga ik er kettingen omleggen moet je toch op een veilig punt gaan staan. Ik blijf dan wel staan totdat het genoeg opgeknapt is. Ik ben niet zo van tot het uiterste gaan
Gr Aad
Gr Aad
- Bob Diesel
- Berichten: 33085
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Twee of vier sneeuwkettingen in de bergen?
Ik ook niet Aad
Maar als er in Lapland ,, TS,, sneeuw ligt
Dan ligt dat er langer als een dag
Soms moet je wel door
Maar als er in Lapland ,, TS,, sneeuw ligt
Dan ligt dat er langer als een dag
Soms moet je wel door
-
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
- Locatie: Roosendaal
Re: Twee of vier sneeuwkettingen in de bergen?
Sneeuwkettingen zijn er vooral om yte zorgen dat je grip hebt tijdens het rijden.
Dat ze erg veel invloed zullen hebben op de stabiliteit, dat ze voorkomen dat je zijdelings richting de berm gaat, durf ik te betwijfelen.
Dat ze erg veel invloed zullen hebben op de stabiliteit, dat ze voorkomen dat je zijdelings richting de berm gaat, durf ik te betwijfelen.
Re: Twee of vier sneeuwkettingen in de bergen?
Glijden gebeurt doordat de wielen hun grip verliezen, nu zullen meerollende wielen niet snel gaan glijden, hooguit in bochten als het te hard gaat, aangedreven wielen word spanning op gezet om te rijden, die zullen veel sneller gaan glijden en is daarom dat je over het algemeen alleen kettingen om aangedreven wielen doet, bij voorkeur allemaal.
Op niet aangedreven wielen is dit, zeker in redelijk verse, lees niet vastgereden tot ijs, sneeuw niet nodig omdat die door het sneeuwwalletje naast de banden bijna niet gaan glijden.
Op ijs, gewoon stoppen en niet verder gaan, tenzij er zand is gestrooid in de noordelijke landen, dat is een stroef laagje, op ijs is dat het enige wat goed werkt in dat soort ijzige klimaat, of spijkerbanden monteren.
Op niet aangedreven wielen is dit, zeker in redelijk verse, lees niet vastgereden tot ijs, sneeuw niet nodig omdat die door het sneeuwwalletje naast de banden bijna niet gaan glijden.
Op ijs, gewoon stoppen en niet verder gaan, tenzij er zand is gestrooid in de noordelijke landen, dat is een stroef laagje, op ijs is dat het enige wat goed werkt in dat soort ijzige klimaat, of spijkerbanden monteren.
-
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
- Locatie: Roosendaal
Re: Twee of vier sneeuwkettingen in de bergen?
Noorwegen is het enige land in Europa waar kettingen ,althans voor vrachtverkeer, voorgeschreven zijn op de niet aangedreven wielen; minstens één ketting op de vooras, twee kettingen op de aangedreven as en minimaal twee kettingen op de aanhanger/oplegger.
Tijdens de winterperiode moet je dus minstens 5 kettingen bij je hebben in Noorwegen, ook al ligt er geen sneeuw; je moet ze wel bij hebben, en.... ze moeten passen .
Mar ja : Noorwegen is wel Europa ,maar de winters zijn daar iets anders dan bij ons.
Re: Twee of vier sneeuwkettingen in de bergen?
Even vanuit eigen ervaring: met een voorwielaandrijver kun je je al goed redden met enkel kettingen op de vooras, maar met een achterwiel aandrijver is het een heel stuk prettiger rijden als de gestuurde as ook van kettingen wordt voorzien.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Re: Twee of vier sneeuwkettingen in de bergen?
Makkelijk praten,( dan blijf ik staan tot het opgeknapt is / gewoon stoppen en niet verder gaan )
In Lapland kan je dan lang wachten
Afgelopen Maart/ April waren we in Lapland. De wegen bij Rovaniemi zijn niet overal sneeuwvrij. Kom je van de hoofdwegen af sta je meteen op aangereden sneeuw of ijs. Dat is met winterbanden te doen maar rustig aan. De Finnen rijden gewoon hard. Hebben andere winterbanden en soms spijkerbanden.
Maar we wilden ook wel eens wat zien in de omgeving van b.v. Rovaniemi. Naar Korouoma - Ruskea virta gereden. De hoofdweg was prima maar zodra je afslaat op de secundaire weg is het een laag aangereden sneeuw.
Eerst de weg nog vlak maar hoe verder steeds meer dalend. Je kan niet anders dan doorgaan.
Gelukkig wel een mooie wandeling gemaakt en toen we met de camper vertrokken een aanloopje genomen op de eerste stijging te overbruggen.
Het zelfde enkele dagen later naar Lapland Hotels Snow Village bij Ylläs Ski Resort, Ylläsjärvi. Een redelijk vlak weggetje tot halverwege....
Gestopt en enkele passanten gevraagd of het te doen was. Ja wel was hun antwoord. Ook dat wil niet zeggen dat dat zo is.... Toch maar verder gegaan en inderdaad probleemloos aangekomen en later weer vertrokken. Het is soms gokken wat je te wachten staat.
Maar toch als je iets wilt zien of bezoeken is de beslissing wel of niet verder niet zo makkelijk.
En wil je zulke avonturen niet beleven zie je weinig.
Ik hield wel elke dag de weersverwachting in de gaten. We stonden regelmatig wild en ik wilde niet de kans lopen ingesneeuwd te raken.
In Lapland kan je dan lang wachten
Afgelopen Maart/ April waren we in Lapland. De wegen bij Rovaniemi zijn niet overal sneeuwvrij. Kom je van de hoofdwegen af sta je meteen op aangereden sneeuw of ijs. Dat is met winterbanden te doen maar rustig aan. De Finnen rijden gewoon hard. Hebben andere winterbanden en soms spijkerbanden.
Maar we wilden ook wel eens wat zien in de omgeving van b.v. Rovaniemi. Naar Korouoma - Ruskea virta gereden. De hoofdweg was prima maar zodra je afslaat op de secundaire weg is het een laag aangereden sneeuw.
Eerst de weg nog vlak maar hoe verder steeds meer dalend. Je kan niet anders dan doorgaan.
Gelukkig wel een mooie wandeling gemaakt en toen we met de camper vertrokken een aanloopje genomen op de eerste stijging te overbruggen.
Het zelfde enkele dagen later naar Lapland Hotels Snow Village bij Ylläs Ski Resort, Ylläsjärvi. Een redelijk vlak weggetje tot halverwege....
Gestopt en enkele passanten gevraagd of het te doen was. Ja wel was hun antwoord. Ook dat wil niet zeggen dat dat zo is.... Toch maar verder gegaan en inderdaad probleemloos aangekomen en later weer vertrokken. Het is soms gokken wat je te wachten staat.
Maar toch als je iets wilt zien of bezoeken is de beslissing wel of niet verder niet zo makkelijk.
En wil je zulke avonturen niet beleven zie je weinig.
Ik hield wel elke dag de weersverwachting in de gaten. We stonden regelmatig wild en ik wilde niet de kans lopen ingesneeuwd te raken.
Re: Twee of vier sneeuwkettingen in de bergen?
Tja zo is het. Tijdens de meest extreme situaties kan je maar beter niet de baan op.
Om terug te komen op je vraag op welke as(sen) je de kettingen het best legt.
Zelf heb ik zowel op voorwiel als achterwiel en 4x4 aangedreven voertuigen meermaals sneeuwkettingen gebruikt.
Altijd enkel op de permanent aangedreven as.
Dus achteraan bij een 4x4.
Het resultaat is spectaculair. Met enkel kettingen op 1 as rijdt het in de sneeuw als een rupsvoertuig.
4 kettingen, dus op meerdere assen, dat is meer iets voor zware vracht trekkers of bulldozers.
Wat wel een probleem is, is dat je niet snel kan rijden omdat de kettingen dan tegen de carrosserie vliegen.
Daarom gebruik ik behalve de originele ketting spaninrichting altijd extra elastieken. Geeft een veilig gevoel en winst van zeker 10km/h
Best thuis even oefenen...
Om terug te komen op je vraag op welke as(sen) je de kettingen het best legt.
Zelf heb ik zowel op voorwiel als achterwiel en 4x4 aangedreven voertuigen meermaals sneeuwkettingen gebruikt.
Altijd enkel op de permanent aangedreven as.
Dus achteraan bij een 4x4.
Het resultaat is spectaculair. Met enkel kettingen op 1 as rijdt het in de sneeuw als een rupsvoertuig.
4 kettingen, dus op meerdere assen, dat is meer iets voor zware vracht trekkers of bulldozers.
Wat wel een probleem is, is dat je niet snel kan rijden omdat de kettingen dan tegen de carrosserie vliegen.
Daarom gebruik ik behalve de originele ketting spaninrichting altijd extra elastieken. Geeft een veilig gevoel en winst van zeker 10km/h
Best thuis even oefenen...
Groeten Kampo
Re: Twee of vier sneeuwkettingen in de bergen?
Goed idee, die extra elastieken! Die ga ik opzoeken in de winkel hier en ook meenemen. Soms hoor je auto's met kettingen om langskomen met zoveel getik en geratel dat je je zorgen maakt of de kettingen niet door de carrosserie heen slaan
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal
Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
- jaap van duijn
- Berichten: 2521
- Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
- Locatie: KATWIJK ZH
Re: Twee of vier sneeuwkettingen in de bergen?
@Jepebe,
Je moet de kettingen wel even na spannen na enkele km's gereden te hebben - staat ook op de verpakking.
En ook de maximale snelheid die geadviseerd word staat aangegeven, als je daar aan houdt gaat het perfect.
Voor ons al 40 jaar
Groeten en succes Jaap van Duijn
Je moet de kettingen wel even na spannen na enkele km's gereden te hebben - staat ook op de verpakking.
En ook de maximale snelheid die geadviseerd word staat aangegeven, als je daar aan houdt gaat het perfect.
Voor ons al 40 jaar
Groeten en succes Jaap van Duijn
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.