O ja dat kan, ik ga uit van de pfp's en onderschriften en niets wijst naar dat je een Euro V of VI motor hebt, vandaar mijn veronderstelling. Daarom vraag ik ook naar mensen die relevante ervaring hebben hiermee en blijkbaar heb je dat. Dan is dat prima.
@Lebowski jij en vele anderen zouden verbaasd kijken als je bij Hans onder de kap kon kijken
Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.
IK heb in de camper 3 x HVO getankt, mijn oude rakker met 210.000 op de teller is daar niet van onder de indruk, erger nog, hij loopt hoorbaar slechter. Nou is die van mij toch nog wel vrij eigenzinnig, loopt gewoon het beste op BP diesel en dan geen premium. Ik voeg wel aceton toe natuurlijk. Mijn personen auto, was een Toyota was net zo eigenzinnig, liep ook niet lekker op HVO en ook niet super op Total, tankstation is vlakbij, nu de Volvo heb ik nog niet geprobeerd, ga ik ook niet veel aan doen, loopt in de zomer 1 op 23 en in de winter 1 op 19. IS een V50 met een 1.6 motor en van 2010 of begin 2011. Ik heb daar vrijwel uitsluitend Total mee getankt en weet dus niet of andere diesel beter is. Ook dus niet of dat kleine flesje ( op 10.000 liter) verschil maakt. Ieder merkt tankt dezelfde Diesel bij de opslag, het verschil wordt gemaakt door de kleine flesjes, ieder zijn eigen mix. Denk ik.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen. http://www.trigade.nl
Zelf heb ik ook op biodiesel gereden, dat was van frituurolie gemaakt en middels een proces gereinigd. Dat rook ook wel lekker, naar patatjes... Maar had als nadeel dat de viscositeit toenam onder de 7 graden C. Of het schoner brandde weet ik niet want ik heb enkele keren de EGR en het inlaattraject gereinigd. Dat was dan ook een gebruikte Euro IV VAG TDi en nu ga ik een Euro VI VAG TDi rijden vanaf nieuw, daarom sta ik wel open voor de argumenten die hierboven genoemd worden. Ik opteer dan voor GTL of HVO wanneer beschikbaar en reguliere diesel als het niet leverbaar is. Hierdoor krijg je dan een verbruiksmix van roetgevende diesel en schonere diesel. Wat ook zorgt dat de motorolie schoner blijft en dus beter zal blijven werken.
Interessante input van jullie, bedankt en er zal vast nog wel wat gepost worden, dat is meer dan welkom.
Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.
Ik denk ook dat het voor oudere motoren nadeliger is, ik houd het bij gewone diesel bij mijn campertje.
Vroeger had ik een 530d en toen kwam Shell V-power diesel op de markt, daar ging de auto van stotteren als er meer vermogen gevraagd werd.
Later met een andere 530d nog eens geprobeerd en weer hetzelfde effect.
Mijn oude Range Rover 2.5Tdi heb ik jaren op GTL en NesteMY gereden.
Probleemloos en na 2 tankbeurten was er geen stank en zwarte rook meer, vooral bij het starten in de parkeergarage was het verschil heel goed waar te nemen.
Fiat Ducato Buscamper 2013 of solo een Range Rover, MINI Cooper Clubman, Fiat Panda of Citroën Dyane.
Sorry, kan altijd moeilijk kiezen…
Gtl is wel aan te bevelen , een bijkomend voordeel voor als je diesel bij de apk wordt afgekeurd op uitstoot .
Als je voor de keuring een tank Gtl gebruikt word hij zeker niet meer afgekeurd op uitstoot .
Ook loopt de motor rustiger (minder db's)
Hier een link naar de site waar alles goed wordt beschreven .
Dank je, en ook iedereen die input geleverd heeft op dit topic. Inmiddels ben ik wel overtuigd dat GTL voordelen biedt boven gewone diesel wegens schoner branden. Omdat GTL lang niet overal te koop is en ik geen opslagmogelijkheid heb om een IBC neer te zetten en thuis te tanken zal ik van een regulier tankstation gebruik gaan maken. Shell GTL wordt bij verschillende merken verkocht zie ik, misschien is het geeneens Shell die het maakt maar een of andere generic raffinaderij en het daarna aan verschillende merken levert.
Wat ik ga doen is GTL tanken wanneer het er is en wanneer er alleen gewone diesel is, rij ik daarop. Hierdoor zouden alle delen die in aanraking komen met uitlaatgassen langer schoon moeten blijven. Sowieso zal ik me niet gaan houden aan de aanbevolen olievervangingstermijn van 30.000km maar gewoon inkorten naar de helft. Vroeger deed ik veel onderhoud zelf aan mijn auto en nu er garantie op zit zal ik gedurende de garantie onderhoud bij de dealer laten uitvoeren, of ik de 15dkm oliebeurten daar laat doen of het zelf ga doen ben ik nog niet over uit.
Nogmaals bedankt heren!
Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.