Welk merk voor volgende campervan?
Welk merk voor volgende campervan?
Mijn eerste camper die ik bouwde vertrok van een lege Citroën Jumper (L4H2). Het nadeel vind ik dat ik bij Stellantis is dat ze vrij moeilijk om hem te mogen homologeren naar camper. Gelukkig hadden we bij de huidige camper het idee om de tussenwand deels te laten staan want hij moest lichte vracht blijven. (Ik woon in België).
De volgende camper wil misschien ik wel met draaistoelen maken.
Welk merk doet niet moeilijk en valt ook goed om te bouwen?
Wat is nog belangrijk bij de keuze van type bus?
De volgende camper wil misschien ik wel met draaistoelen maken.
Welk merk doet niet moeilijk en valt ook goed om te bouwen?
Wat is nog belangrijk bij de keuze van type bus?
Re: Welk merk voor volgende campervan?
Beste,
Zou het dan niet verstandiger zijn om die vraag op het Vlaamse camperforum te stellen?
Wetgeving en regels zijn totaal verschillend in NL t.o.v. B
Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Re: Welk merk voor volgende campervan?
Hier zitten ook heel wat Belgen en er zijn veel meer actieve leden. Ik had meer reactie verwacht. Maar ik ga je tip opvolgen.
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 07 nov 2024, 9:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Re: Welk merk voor volgende campervan?
Als het om know how en technische ondersteuning gaat kom je toch bij merken als Mercedes en MAN uit.
Re: Welk merk voor volgende campervan?
Belangrijkste zijn...
1. Attest van constructeur dat je mag ombouwen tot camper M1-SA. Zonder dat attest kan je niet ombouwen. Opgelet Stellantis geeft dit niet rechtstreeks aan particulier.
2. Procedure ombouw en homologatie 2de fase enkel mogelijk via technische dienst (zie website MOW Vlaanderen) of opbouwer met cop voor M1SA
Kost ongeveer 1200 euro.
3. Enkel componenten gebruiken met attest zoals ECE R10, R122 enz (verwarming, boiler, led verlichting,accu, inverter, solar, usb stekkers, waterpomp ventilatoren, enz
4. Attest draaizetels verplicht maar welk weet ik niet. Opgelet rijzetels achteraan bijmaken is complex.
5. Geen dragende delen doorzagen of doorboren.
6. Ramen en luiken met e-keur.
1. Attest van constructeur dat je mag ombouwen tot camper M1-SA. Zonder dat attest kan je niet ombouwen. Opgelet Stellantis geeft dit niet rechtstreeks aan particulier.
2. Procedure ombouw en homologatie 2de fase enkel mogelijk via technische dienst (zie website MOW Vlaanderen) of opbouwer met cop voor M1SA
Kost ongeveer 1200 euro.
3. Enkel componenten gebruiken met attest zoals ECE R10, R122 enz (verwarming, boiler, led verlichting,accu, inverter, solar, usb stekkers, waterpomp ventilatoren, enz
4. Attest draaizetels verplicht maar welk weet ik niet. Opgelet rijzetels achteraan bijmaken is complex.
5. Geen dragende delen doorzagen of doorboren.
6. Ramen en luiken met e-keur.
Groeten Kampo
Re: Welk merk voor volgende campervan?
Poeh, ben ik blij dat ik in NL woon, gewoon ombouwen naar de NL regels, effe bij de RDW naar binnen wippen, keuren, wat euro's afdragen wat ze hier noemen BPM, nieuwe kenteken platen er op schroeven en gaaaaaan.
Re: Welk merk voor volgende campervan?
Wetgeving is inderdaad verschillend. Maar laat duidelijk zijn dat wij hier heel fier zijn op onze Belgische forumleden. Het is inderdaad wel handig om te melden dat het om een Belgische camper gaat. Door of je woonplaats met (B) te vermelden. Of zoals topicstarter hier het te vermelden in je bericht. Dat voorkomt verwarring en niet relevante antwoorden. Dus ook voor onze Belgische leden staat vragen vrij!
Re: Welk merk voor volgende campervan?
1. Als je lichte vracht blijft, maar wel ramen wil bijplaatsen, heb je dan evengoed toestemming van de constructeur nodig?kampo schreef: ↑do 07 nov 2024, 11:03Belangrijkste zijn...
1. Attest van constructeur dat je mag ombouwen tot camper M1-SA. Zonder dat attest kan je niet ombouwen. Opgelet Stellantis geeft dit niet rechtstreeks aan particulier.
2. Procedure ombouw en homologatie 2de fase enkel mogelijk via technische dienst (zie website MOW Vlaanderen) of opbouwer met cop voor M1SA
Kost ongeveer 1200 euro.
3. Enkel componenten gebruiken met attest zoals ECE R10, R122 enz (verwarming, boiler, led verlichting,accu, inverter, solar, usb stekkers, waterpomp ventilatoren, enz
4. Attest draaizetels verplicht maar welk weet ik niet. Opgelet rijzetels achteraan bijmaken is complex.
5. Geen dragende delen doorzagen of doorboren.
6. Ramen en luiken met e-keur.
2. Ik vernam dat de fase 2 niet meer nodig is als je ramen en luiken zet. De ombouwer die ook COC's afleveert, kan dat vanaf nu ook zonder er een keurder moet komen. Zo ben je in principe goedkoper af. Hij bezorgt je gewoon de attesten. Zou recent zijn gewijzigd.
3. Dus een chinese kachel Vevor mag je hier in België in principe niet plaatsen? Wat zijn de gevolgen als je dat toch doet? Want ik ken er wel een paar die een Vevor hebben geplaatst.
In mijne huidge bus heb ik een Eberspacher zelf gëinstalleerd. Moet ik hiervoor terug naar de verkoper?
Als je lichte vracht blijft, controleren ze alleen het voertuig en niet de batterij, verwarming, stekkers,.... Heb ik dat goed? Ik hoorde dat ze alleen bij campers effectief in de laadruimte gaan kijken. Bij een lichte vrachten hebben ze naar verluid niks te zoeken in de laadruimte.
4. Zetels achteraan bijmaken is niet aan de orde. Toch bedankt voor de tip. Ken iemand die dat wel had gedaan en heeft er een hoop miserie mee gehad en een lege portefeuille.
Re: Welk merk voor volgende campervan?
@ Dafluc
Thanks voor de verduidelijking.
Inderdaad België, goed van het er bij te zetten.
@PJD
Wat mij betreft is de regelgeving niet echt verschillend tussen BE en NL, dat schreef ik al een paar keer.
Het is zo dat een deel van de taak van overheidsdienst RDW (in Vlaanderen MOW homologatie) uitbesteed werd aan wat ze noemen "technische diensten". Dat zijn 3 BE privé bedrijven zoals ook in DE aan de TUV werd uitbesteed.
De goedkeuringen voor gebruik in voertuigen (de attesten zoals R10 en R122) worden in NL nog niet gecontroleerd. In DE en BE wel. Maar het is volgens wat ik hoor net zo van toepassing in NL (vraag het na bij de RDW als je juiste info wil)
Let ook op het verschil in bedrag van wegentaks.
Als je via een N1 COP bedrijf ramen/luiken laat plaatsen, dan doen zij de administratie. Tegen betaling, bv 500 ? Euro duurder wegens winstmarge en administratiekosten.
Wil je ZELF ramen/dakluiken/dakventilator monteren dan heb je een attest hiervoor nodig van de voertuig fabrikant en dan daarna via een "technische dienst". Als je N1 blijft zal een 2de fase goedkoper zijn als omkeuring naar M1SA. En je moet een "struikelplankje" van minstens 20cm achter de eerste rij zetels hebben.
Je kan het best goed doen. Koop dus enkel toestellen en ook bv inbouw LED verlichting met attest. Anders vroeg of laat miserie. Er worden nu steeds meer zelfbouwers afgekeurd. Na 3 of 4 jaar op de schouwing.
Kijk naar de matrix hierover in de ECE R10 regelgeving op de site van de EU in het Nederlands.
Maar als je de regelgeving wil omzeilen dan
- kan je de toestellen na de COC keuring monteren. Maar dat mag niet.
- kan je ze monteren na een handrem schakelaar. (enkel in stilstand gebruiken, dat mag wel)
- kan je ze uitneembaar monteren, zonder gebruik van gereedschap. Zoals bv een GSM met zuignap op de voorruit.
Ik zelf zou echt geen mindere kwaliteit van dieselkachel willen. Bij uitval is je verlof/reis om zeep.
Succes. Je kan in Vlaanderen nog steeds je eigen camper bouwen !
Licht je vooraf goed in.
Fiat Ford Mercedes Iveco MAN geven volgens mij een attest.
Ik geef hier geen garantie op. Vraag het na.
Soms enkel via de dealer of een COP bedrijf.
De anderen zoals Peugeot/Citroen niet of doen moeilijk.
Kunnen lezen is een vereiste om zelf te bouwen.
De regels zijn strenger bijgesteld voor voertuigen vanaf 2013.
ECE R10 sinds 2016.
Koop en monteer enkel onderdelen die goedgekeurd zijn, dan heb je geen problemen.
CE is niet voldoende voor voertuigen. Dus geen IKEA inductie kookplaat, geen Siemens 230V koelkast, geen Li-Time LFP accu, ...
Thanks voor de verduidelijking.
Inderdaad België, goed van het er bij te zetten.
@PJD
Wat mij betreft is de regelgeving niet echt verschillend tussen BE en NL, dat schreef ik al een paar keer.
Het is zo dat een deel van de taak van overheidsdienst RDW (in Vlaanderen MOW homologatie) uitbesteed werd aan wat ze noemen "technische diensten". Dat zijn 3 BE privé bedrijven zoals ook in DE aan de TUV werd uitbesteed.
De goedkeuringen voor gebruik in voertuigen (de attesten zoals R10 en R122) worden in NL nog niet gecontroleerd. In DE en BE wel. Maar het is volgens wat ik hoor net zo van toepassing in NL (vraag het na bij de RDW als je juiste info wil)
Als je lichte vracht (N1) blijft dan ben je geen camper en mag je in theorie bv niet op een CP overnachten.1. Als je lichte vracht blijft, maar wel ramen wil bijplaatsen, heb je dan evengoed toestemming van de constructeur nodig?
Let ook op het verschil in bedrag van wegentaks.
Als je via een N1 COP bedrijf ramen/luiken laat plaatsen, dan doen zij de administratie. Tegen betaling, bv 500 ? Euro duurder wegens winstmarge en administratiekosten.
Wil je ZELF ramen/dakluiken/dakventilator monteren dan heb je een attest hiervoor nodig van de voertuig fabrikant en dan daarna via een "technische dienst". Als je N1 blijft zal een 2de fase goedkoper zijn als omkeuring naar M1SA. En je moet een "struikelplankje" van minstens 20cm achter de eerste rij zetels hebben.
Dat klopt, recent is het niet. Ook de procedure om N1 te blijven is voorzien, met een kampeerinrichting, staat beschreven op de site van MOW Vlaanderen. Volg de procedure zoals daar beschreven.2. Ik vernam dat de fase 2 niet meer nodig is als je ramen en luiken zet. De ombouwer die ook COC's aflevert, kan dat vanaf nu ook zonder er een keurder moet komen. Zo ben je in principe goedkoper af. Hij bezorgt je gewoon de attesten. Zou recent zijn gewijzigd.
Niet enkel de dieselkachel (R122) maar ook alle andere elektrische R10 toestellen (bij mij zijn het er 20 !) moeten voldoen aan de eisen. Ook bij lichte vracht, ja alle voertuigtypes.3. Dus een chinese kachel Vevor mag je hier in België in principe niet plaatsen? Wat zijn de gevolgen als je dat toch doet? Want ik ken er wel een paar die een Vevor hebben geplaatst.
In mijne huidge bus heb ik een Eberspacher zelf gëinstalleerd. Moet ik hiervoor terug naar de verkoper?
Als je lichte vracht blijft, controleren ze alleen het voertuig en niet de batterij, verwarming, stekkers,.... Heb ik dat goed? Ik hoorde dat ze alleen bij campers effectief in de laadruimte gaan kijken. Bij een lichte vrachten hebben ze naar verluid niks te zoeken in de laadruimte.
Je kan het best goed doen. Koop dus enkel toestellen en ook bv inbouw LED verlichting met attest. Anders vroeg of laat miserie. Er worden nu steeds meer zelfbouwers afgekeurd. Na 3 of 4 jaar op de schouwing.
Kijk naar de matrix hierover in de ECE R10 regelgeving op de site van de EU in het Nederlands.
Maar als je de regelgeving wil omzeilen dan
- kan je de toestellen na de COC keuring monteren. Maar dat mag niet.
- kan je ze monteren na een handrem schakelaar. (enkel in stilstand gebruiken, dat mag wel)
- kan je ze uitneembaar monteren, zonder gebruik van gereedschap. Zoals bv een GSM met zuignap op de voorruit.
Ik zelf zou echt geen mindere kwaliteit van dieselkachel willen. Bij uitval is je verlof/reis om zeep.
Dat is bekend. Ze zijn (terecht) heel streng op rijzetels, dus ook op draaiplateaus. Bestel draaiplateaus bij nieuwkoop mee af fabriek.4. Zetels achteraan bijmaken is niet aan de orde. Toch bedankt voor de tip. Ken iemand die dat wel had gedaan en heeft er een hoop miserie mee gehad en een lege portefeuille.
Succes. Je kan in Vlaanderen nog steeds je eigen camper bouwen !
Licht je vooraf goed in.
Fiat Ford Mercedes Iveco MAN geven volgens mij een attest.
Ik geef hier geen garantie op. Vraag het na.
Soms enkel via de dealer of een COP bedrijf.
De anderen zoals Peugeot/Citroen niet of doen moeilijk.
Kunnen lezen is een vereiste om zelf te bouwen.
De regels zijn strenger bijgesteld voor voertuigen vanaf 2013.
ECE R10 sinds 2016.
Koop en monteer enkel onderdelen die goedgekeurd zijn, dan heb je geen problemen.
CE is niet voldoende voor voertuigen. Dus geen IKEA inductie kookplaat, geen Siemens 230V koelkast, geen Li-Time LFP accu, ...
Laatst gewijzigd door kampo op do 07 nov 2024, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
-
- Berichten: 768
- Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07
Re: Welk merk voor volgende campervan?
Mag kun je dan een NL zelfbouw niet importeren, of gelden dan ook al die eisen?
Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
Re: Welk merk voor volgende campervan?
Jazeker maar garantie dat het dan altijd goedgaat heb je niet.
Sterker nog. Een groot aantal Vlamingen exporteert zijn voertuig voor 1 dag naar bv DE, en laat hem omkeuren tot M1SA door TUV en weer naar BE. Dat vinden ze niet leuk op ons ministerie en soms vragen ze dan deelkeuringen op waarbij ze door de mand vallen.
Als je de kennis hebt dan doe je het beter zoals het hoort.
En voorzie je het in je budget.
In NL mag alles ? ... ik dacht het niet
Sterker nog. Een groot aantal Vlamingen exporteert zijn voertuig voor 1 dag naar bv DE, en laat hem omkeuren tot M1SA door TUV en weer naar BE. Dat vinden ze niet leuk op ons ministerie en soms vragen ze dan deelkeuringen op waarbij ze door de mand vallen.
Als je de kennis hebt dan doe je het beter zoals het hoort.
En voorzie je het in je budget.
In NL mag alles ? ... ik dacht het niet
Groeten Kampo
- DucatoDolf
- Berichten: 2868
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Welk merk voor volgende campervan?
Natuurlijk mogen wij als NLers in de handjes knijpen met de zeer eenvoudige testen en keuringen. Maar ergens ook wel weer logisch dat andere landen wat strenger zijn/worden. Ik moet heel eerlijk zeggen dat bijvoorbeeld een 230V installatie in een auto wel ff een dingetje is. Het is niet voor niets dat elektrische systemen in auto's al jaar en dag op 12V werken. Ik heb het nu ook zelf gedaan en me niet druk gemaakt over R10 en/fo R122 testen. Omdat ik er niet van af wist. Maar goed beschouwd kan er natuurlijk nog al wat misgaan.
Ik vind deze Belgische loophole dan wel weer geniaal en op zich ook erg fideel :
Ik vind deze Belgische loophole dan wel weer geniaal en op zich ook erg fideel :
- kan je ze monteren na een handrem schakelaar. (enkel in stilstand gebruiken, dat mag wel)
Re: Welk merk voor volgende campervan?
In Nederland moet een voertuig tijdens de APK enkel voldoen aan de algemene technische voertuigeisen die voor elk voertuig gelden, een geldige APK zegt echter niet dat het voertuig hiermee ook geheel in overeenstemming is met de COC c.q. CvO.
Maar volgens de wet moet een voertuig in Nederland echter ook blijvend voldoen aan de COC/CvO, en indien dit niet het geval is kunnen de controlerende instanties zoals politie/verkeersinspectie het kenteken wel innemen en krijg je het kenteken pas terug na een kentekenkeuring door de RDW. (WOK registratie, = wacht op keuren)
En bij die keuring wordt er dus wel getoetst aan de overeenstemming met de COC/CvO... maar dan moet je het hier al aardig bont maken door aanpassingen te doen die het verkeer in gevaar (kunnen) brengen of overlast veroorzaken voordat dit gebeurt.
Dus inderdaad, het kan prima zo zijn dat een NL gekentekend voertuig met nieuwe apk in België of Duitsland toch niet toegelaten wordt voor een inschrijving omdat het voertuig dankzij niet goedgekeurde aanpassingen achteraf niet meer in overeenstemming is met de COC/CvO.
In landen zoals Duitsland en België moet bij de eerste registratie en tijdens de periodieke keuring het voertuig zowel voldoen aan de technische eisen als aan de overeenstemming met de COC c.q. CvO.
Maar volgens de wet moet een voertuig in Nederland echter ook blijvend voldoen aan de COC/CvO, en indien dit niet het geval is kunnen de controlerende instanties zoals politie/verkeersinspectie het kenteken wel innemen en krijg je het kenteken pas terug na een kentekenkeuring door de RDW. (WOK registratie, = wacht op keuren)
En bij die keuring wordt er dus wel getoetst aan de overeenstemming met de COC/CvO... maar dan moet je het hier al aardig bont maken door aanpassingen te doen die het verkeer in gevaar (kunnen) brengen of overlast veroorzaken voordat dit gebeurt.
Dus inderdaad, het kan prima zo zijn dat een NL gekentekend voertuig met nieuwe apk in België of Duitsland toch niet toegelaten wordt voor een inschrijving omdat het voertuig dankzij niet goedgekeurde aanpassingen achteraf niet meer in overeenstemming is met de COC/CvO.
In landen zoals Duitsland en België moet bij de eerste registratie en tijdens de periodieke keuring het voertuig zowel voldoen aan de technische eisen als aan de overeenstemming met de COC c.q. CvO.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Re: Welk merk voor volgende campervan?
Als in Duitsland de auto niet volges de COC verklaring is moeten de accessoires en afwijkingen "eingetragen" worden. Toegevoegde of afwijkende onderdelen moeten EU keur hebben. Ook als de auto een Nederlands kenteken had. Aangepaste vering, een andere uitlaat, dat wordt niet zonder papierkraam goedgkeurd. Zomaar even een luchtveringkje op de achteras monteren komt er niet doorheen.