Losmaken kast en planken Chausson
Losmaken kast en planken Chausson
Hallo,
Ik wil m’n MPPT vervangen. Deze zit boven de camperdeur achter wat houtwerk.
Op de eerste foto, MPPT rechts achter houtwerk. Op de verticale ‘plank’ zie je 2 ronde bevestigings punten. Normaal niet zichtbaar. Zit een houtkleurige stikker op.
De horizontale plank, onder de verticale plank, zit met 3 van die plastic bevestigingspunten (met elk één schroef) vast.
Het verwijderen van de 5 schroeven brengt me nog niet verder.
Uiteindelijk wil ik uiteraard achter deze planken komen om een nieuwe MPPT op de plaats van de huidige te plaatsen.
Op foto 2 iets meer detail van zo’n bevestigings punt. Hoe moet ik deze tackelen?
Ik wil m’n MPPT vervangen. Deze zit boven de camperdeur achter wat houtwerk.
Op de eerste foto, MPPT rechts achter houtwerk. Op de verticale ‘plank’ zie je 2 ronde bevestigings punten. Normaal niet zichtbaar. Zit een houtkleurige stikker op.
De horizontale plank, onder de verticale plank, zit met 3 van die plastic bevestigingspunten (met elk één schroef) vast.
Het verwijderen van de 5 schroeven brengt me nog niet verder.
Uiteindelijk wil ik uiteraard achter deze planken komen om een nieuwe MPPT op de plaats van de huidige te plaatsen.
Op foto 2 iets meer detail van zo’n bevestigings punt. Hoe moet ik deze tackelen?
Re: Losmaken kast en planken Chausson
De schroef eruit draaien deze merken zitten zo allemaal in elkaar geprutst
Gr Aad
Gr Aad
Re: Losmaken kast en planken Chausson
Hoi Aad,
als ik de schroef er uitdraai, moet ik dan het bruine ronde kunstof uit het gat halen?
Met alleen de schroeven er uithalen zijn de ‘planken’ niet los.
als ik de schroef er uitdraai, moet ik dan het bruine ronde kunstof uit het gat halen?
Met alleen de schroeven er uithalen zijn de ‘planken’ niet los.
-
- Berichten: 1992
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Losmaken kast en planken Chausson
Nee, het bruine blijft zitten
Maar wellicht zit de plank klem, of zitten er ook nog schroeven of pluggen van binnenuit de kasten waar de plank tussen zit. Of hij zit gewoon goed klem.
Maar wellicht zit de plank klem, of zitten er ook nog schroeven of pluggen van binnenuit de kasten waar de plank tussen zit. Of hij zit gewoon goed klem.
Re: Losmaken kast en planken Chausson
Ziet er niet uit dat het simpel wordt. De twee planken zitten aan de binnenkant vast aan een hoekijzer. Ik denk dat eea bij de bouw bij Chausson, qua volgorde, voorkomt dat je makkelijk of überhaupt de MPPT kunt vervangen.
Dat is wel nodig, vind ik, de huidige/originele is een Vechline MT2410, max 10 A, matched met het Vechline zonnepaneel van 140 W. Ook is deze MPPT niet geschikt om aan een Lifepo4 accu te hangen.
Dus wil je bv een tweede paneel (waarbij de kabels van de MPPT naar de accu ook opgewaardeerd moeten worden) en/of een Lithium accu…
Volgende week ben ik bij een Chausson dealer voor een karweitje. Kijken wat die zegt over deze uitdaging.
Dat is wel nodig, vind ik, de huidige/originele is een Vechline MT2410, max 10 A, matched met het Vechline zonnepaneel van 140 W. Ook is deze MPPT niet geschikt om aan een Lifepo4 accu te hangen.
Dus wil je bv een tweede paneel (waarbij de kabels van de MPPT naar de accu ook opgewaardeerd moeten worden) en/of een Lithium accu…
Volgende week ben ik bij een Chausson dealer voor een karweitje. Kijken wat die zegt over deze uitdaging.
Re: Losmaken kast en planken Chausson
Heb je dat hoekijzer gezien? Lijkt me wat onlogisch, waarom zou je dan immers schroeven aan een zichtzijde monteren en afplakken met een stickertje.
zit er niet links en rechts een schroef in op op de smalle kant? (vanaf de zijkanten?) Dat lijkt me een logischere optie
zit er niet links en rechts een schroef in op op de smalle kant? (vanaf de zijkanten?) Dat lijkt me een logischere optie
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Losmaken kast en planken Chausson
Ik heb een Challenger (zelfde fabriek) daar zit alles ook met die dingen vast. Ik kwam er achter toen ik mijn koelkast er uit moest hebben dat de plankjes er boven ook nog met een schroef vanuit het andere kastje vast zaten. Over die schroef zat dan weer een plakkertje
Gr Aad
Gr Aad
Re: Losmaken kast en planken Chausson
Gezien, nope, gevoelt yep. (Kan met een spiegel en zaklantaarn niet veel zien.) Over het randje bij de MPPT, duidelijk gevoeld, hoekijzer, plus ook schroefkop aan de ‘binnenkant’.
In theorie, ga straks nog eens kijken, maar dacht het niet, zou de huidige MPPT alleen met de bovenste 2 schroeven vast kunnen zitten. Dus MPPT bedraden, terug door gleuf in de verticale plank en dan met de bovenste 2 vastzetten.
Maar denk eerder MPPT met bedrading vast op wand, daarna meubilair tegen wand aan. De goot die door de 2 planken wordt gevormd zit deels ook nog ‘in’ het keukenkastje rechts en de verticale koker links. O.a. via de verticale koker links loopt bedrading richting accu, en waarschijnlijk ook verder naar de DS300-TR.
In het keukenkastje rechts kom je ook niet verder. Daar zit, bij de camperdeur, o.a. voor het controlepaneel een soort dubbele wand. Tja ontwerpen kunnen ze wel. Maar echt praktisch.
De bedrading lijkt, als ik de tekening moet geloven, 2,5 mm kwadraat te zijn, wat lijkt me voor 10 A al krap bemeten is (10/3 is meer dan 2,5 mm kwadraad). Of zit ik verkeerd. Dus voor twee panelen van elk 140 Watt is 6 mm kwadraat al krap. Zou dan 10 mm beter zijn.
In theorie, ga straks nog eens kijken, maar dacht het niet, zou de huidige MPPT alleen met de bovenste 2 schroeven vast kunnen zitten. Dus MPPT bedraden, terug door gleuf in de verticale plank en dan met de bovenste 2 vastzetten.
Maar denk eerder MPPT met bedrading vast op wand, daarna meubilair tegen wand aan. De goot die door de 2 planken wordt gevormd zit deels ook nog ‘in’ het keukenkastje rechts en de verticale koker links. O.a. via de verticale koker links loopt bedrading richting accu, en waarschijnlijk ook verder naar de DS300-TR.
In het keukenkastje rechts kom je ook niet verder. Daar zit, bij de camperdeur, o.a. voor het controlepaneel een soort dubbele wand. Tja ontwerpen kunnen ze wel. Maar echt praktisch.
De bedrading lijkt, als ik de tekening moet geloven, 2,5 mm kwadraat te zijn, wat lijkt me voor 10 A al krap bemeten is (10/3 is meer dan 2,5 mm kwadraad). Of zit ik verkeerd. Dus voor twee panelen van elk 140 Watt is 6 mm kwadraat al krap. Zou dan 10 mm beter zijn.
- Bijlagen
-
- Bedrading naar accu, links “Charge”.
- IMG_2024-10-02-131322.jpg (140.25 KiB) 624 keer bekeken
Re: Losmaken kast en planken Chausson
Het blijven ondingen om netjes uit elkaar te halen! Ik kwam er ook achter dat de kop van veel schroeven naar zijn grootje waren geholpen met een schroeftol en sommige ook dol waren gedraaid. Ik heb daarvoor bij sommige van de bruine dingen het gaatje opgeboord en dikkere schroeven gebruikt. Tip zet ze gewoon met de hand vast en niet te
Voor de berekening van kabeldikte heeft Jos/Kroppie een mooie tabel hier al tig keer geplaatst. Gezien de bouwwijze denk ik inderdaad eerst alles op de wand gemonteerd en dan de voor gemonteerde meubels er in gekwakt en vast gezet als ik ooit bij de bevestiging schroef van mijn linker achterlicht moet zijn zal ik eerst een stuk uit de gaskast moeten zagen of de het hele meubeldeel aan linkerkant moeten verwijderen
Gr Aad
Voor de berekening van kabeldikte heeft Jos/Kroppie een mooie tabel hier al tig keer geplaatst. Gezien de bouwwijze denk ik inderdaad eerst alles op de wand gemonteerd en dan de voor gemonteerde meubels er in gekwakt en vast gezet als ik ooit bij de bevestiging schroef van mijn linker achterlicht moet zijn zal ik eerst een stuk uit de gaskast moeten zagen of de het hele meubeldeel aan linkerkant moeten verwijderen
Gr Aad
Re: Losmaken kast en planken Chausson
Heb even verder gekeken, foon er tussen gevrot om wat foto’s te maken. Die volgen nog. Het ‘hoekijzer’ is van aluminium 15/15 mm (of 20/20). Naast dat de kabels vanaf de MPPT naar links naar de vericale koker lopen, gaan er ook kabels naar rechts, naar de ‘dubbele wand’, in zijkant keukenkastje. Vermoedelijk naar het controlepaneel.
Ik vermoed dat met gepast geweld, na het verwijderen van de 5 schroeven, de horizontale goot (van 2 planken) verwijderd kan worden. Rechts loopt die niet echt door in de zijwand van het keukenkastje.
Verder zit de MPPT alleen met de bovenste 2 schroeven (1 rechts en 1 links) vast. De onderste ontbreken.
Ik kijk nog even verder, denk dat ik het volgende week eerst nacheck bij de dealer, voor ik het aandurf
Ik vermoed dat met gepast geweld, na het verwijderen van de 5 schroeven, de horizontale goot (van 2 planken) verwijderd kan worden. Rechts loopt die niet echt door in de zijwand van het keukenkastje.
Verder zit de MPPT alleen met de bovenste 2 schroeven (1 rechts en 1 links) vast. De onderste ontbreken.
Ik kijk nog even verder, denk dat ik het volgende week eerst nacheck bij de dealer, voor ik het aandurf
Re: Losmaken kast en planken Chausson
Links onderin het aluminium hoekijzer. Verder blijkt dat de kabels naar de accu naar rechts gaan, naar de ruimte bij de zijkant van de keukenkast. Blijkbaar gaan vandaar kabels verder. Voor de kabels naar de accu had ik verwacht naar links (voorkant camper waar de bijrijdersstoel boven de huishoudaccu zit).
Tweede foto, de doorgang naar de zijkant van het (bonenste)keukenkastje. De witte/rode komt van de accu aansluiting op de MPPT.
Tweede foto, de doorgang naar de zijkant van het (bonenste)keukenkastje. De witte/rode komt van de accu aansluiting op de MPPT.
Re: Losmaken kast en planken Chausson
voor kabel doorsnede in combinatie met lengte en amperes : http://www.polz.info/leitungsrechner/
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Losmaken kast en planken Chausson
Je zou de MPPT kunnen laten zitten en de kabels afknippen / doorverbinden
Een MPPT in een bovenkastje is sowieso al niet wenselijk door de lengte/spanningsval tussen de MPPT en de accu.
Mooiste optie is de MPPT dichtbij de hh accu zetten. De kabel tussen panelen en MPPT mag langer zijn, en de kabeldiameter/spanningsval is daar niet zo'n issue. 2.5mm2 is al prima in veel gevallen, immers, hoge spanning, lage stroom. Zet je panelen parallel dan kan 4mm2 of 6mm2 zeker nuttig zijn, maar als je ze in serie zet boeit het echt nauwelijks.
Voorbeeld: Je panelen leveren 40V / 10A. (=400Wp) en je hebt maar liefst 8m kabel liggen
Met 2.5mm2 heb je dan 1.14V verlies.
Met 4mm2 heb je dan 0.71V verlies
Met 6mm2 heb je 0.476V verlies
Verschil tussen 2.5 en 6mm2 is dus 0,667V. Bij de volle 10A praat je dus over een verlies van 6.6 watt.
In de praktijk haal je die 400W zelden, dus is het verlies nog kleiner. Netto is dat verschil dus verwaarloosbaar en zeker niet de moeite waard om de kabels gaan te vervangen. Leg je ze nieuw? Trek dan gewoon 4mm2. Maar als het er al ligt: Lekker laten.
Bij parallel (lagere spanning) zal het verschil groter zijn, maar zelfs dan nog is het vaak geen punt.
Als je de kabels kunt doorknippen kun je ze met een wago lasdop doorlussen en de nieuwe MPPT bij de accu plaatsen. Met een beetje panelen gaat de MPPT anders op die plek sowieso problemen opgeven (Te vroeg stoppen met laden). >10A wil je gewoon dichtbij de accu (lees: <1m) voor optimaal resultaat.
Een MPPT in een bovenkastje is sowieso al niet wenselijk door de lengte/spanningsval tussen de MPPT en de accu.
Mooiste optie is de MPPT dichtbij de hh accu zetten. De kabel tussen panelen en MPPT mag langer zijn, en de kabeldiameter/spanningsval is daar niet zo'n issue. 2.5mm2 is al prima in veel gevallen, immers, hoge spanning, lage stroom. Zet je panelen parallel dan kan 4mm2 of 6mm2 zeker nuttig zijn, maar als je ze in serie zet boeit het echt nauwelijks.
Voorbeeld: Je panelen leveren 40V / 10A. (=400Wp) en je hebt maar liefst 8m kabel liggen
Met 2.5mm2 heb je dan 1.14V verlies.
Met 4mm2 heb je dan 0.71V verlies
Met 6mm2 heb je 0.476V verlies
Verschil tussen 2.5 en 6mm2 is dus 0,667V. Bij de volle 10A praat je dus over een verlies van 6.6 watt.
In de praktijk haal je die 400W zelden, dus is het verlies nog kleiner. Netto is dat verschil dus verwaarloosbaar en zeker niet de moeite waard om de kabels gaan te vervangen. Leg je ze nieuw? Trek dan gewoon 4mm2. Maar als het er al ligt: Lekker laten.
Bij parallel (lagere spanning) zal het verschil groter zijn, maar zelfs dan nog is het vaak geen punt.
Als je de kabels kunt doorknippen kun je ze met een wago lasdop doorlussen en de nieuwe MPPT bij de accu plaatsen. Met een beetje panelen gaat de MPPT anders op die plek sowieso problemen opgeven (Te vroeg stoppen met laden). >10A wil je gewoon dichtbij de accu (lees: <1m) voor optimaal resultaat.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Losmaken kast en planken Chausson
Zeker te overwegen.
Had al eea opgeschreven, Concept opgeslagen… maar niet meer te vinden. Tweede poging.
Het vervangen van de huidige MPPT is onderdeel van een groter plan, uiteraard.
De Camper, Chausson, op een Ford Transit, uit 2023, heeft de standaard electrische installatie.
Vechline MT2410 MPPT, CBE516-3 lader, Redarc BCDC 1240D lader, Vechline 140W zonnepaneel. De laatste zit uiteraard aan de MPPT, maar ook aan de Redarc.
Ik wil de huidige Varta loodaccu vervangen voor een Lifepo4, redenen, zie stap 4 en 5.
1, Vervangen van de huidige MPPT voor één die wel met een Lifepo4 kan werken en die capaciteit heeft voor een tweede zonnepaneel in de toekomst. Heb gekozen voor een Victron SmartSolar 100/20. Totdat ik een tweede paneel toevoeg (stap 5), is het het simpelst om de huidige MPPT op z’n huidige plaats te vervangen. Dan geen andere bekabeling nodig. Maar dat is al een uitdaging
2, De walstroom lader, De CBE516-3 zou wel/niet met een Lifepo4, met beperkingen, om kunnen gaan. Als dat wel is, Ok. Bij niet, denk ik aan een Victron Energy 12V/15A met 3 kanalen. Fysiek past dat niet direct, maar wellicht passend te maken. Ook hier dan geen andere bekabeling nodig.
3. Een Lifepo4 accu. Ik kijk momenteel naar 3, een 100 Ah Litime, een 120 Ah Boetronics of een 150 Ah Aces. De huidige Varta 95 Ah lood accu zit in een soort hoes onder de bijrijdersstoel. Voorkant, dwars. Op het achterste deel van de onder de stoelruimte zit, in het midden de Redarc vast. Er zit ook een Victron BMV, door mij toegevoegd.
De Varta meet 353x175x190, de Lifepo4 mag niet echt groter zijn, die moet/gaat in die hoes.
De Boetronics meet 327x170x216, iets hoger dus, De Litime meet 358x177x188.
Voorkeur gaat naar wat ruimte boven de 100Ah.
Redenen, geen nespresso, doe het met een Mokka. Het is geen doel OffGrid te staan, tot nu toe meestal wel met stroom, Camping/Camperplek. Maar het is fijn als het zonder kan, 1-2 nachten. Of om eens die €5 uit te sparen.
Grote gebruikers, naast de standaard LED verlichting en electro rond de koelkast, boiler (gas en met walstroom electrisch), verwarming op diesel. Wensen lijstje, 1, met bv Victron 500 W omvormer accu van de fiets opladen (414 W). Ik weet het er zijn 10-20 andere/beter opties, maar als je dan toch een Lifepo hebt… 2, koffie met de mokka, gas, maar melk opschuimen, als er dan toch 230 V is, lokt, Bestron opschuimer, exact 500 W. Ja, zo’n IKEA opschuimer op batterij, hebben we ook.
4. Beperkte omvormer, bijvoorbeeld Victron Phoenix 500. Die zou dan ook onder de bijrijdersstoel moeten, dat word wat puzzelen, weet niet of de Redarc iets verschoven kan worden etc.
5. Extra zonnepaneel, to keep it simple, zelfde als de huidige 140 W, dan zou het beter zijn om de MPPT te verplaatsen richting de accu, dus OOK onder de bijrijdersstoel. Het paneel zelf zal qua ruimte niet zo’n probleem zijn. De MPPT verplaatsen is een uitdaging van een andere orde.
Ik zal later nog wat foto’s toevoegen. Wil voorkomen dat ik de tekst weer kwijt ben.
Had al eea opgeschreven, Concept opgeslagen… maar niet meer te vinden. Tweede poging.
Het vervangen van de huidige MPPT is onderdeel van een groter plan, uiteraard.
De Camper, Chausson, op een Ford Transit, uit 2023, heeft de standaard electrische installatie.
Vechline MT2410 MPPT, CBE516-3 lader, Redarc BCDC 1240D lader, Vechline 140W zonnepaneel. De laatste zit uiteraard aan de MPPT, maar ook aan de Redarc.
Ik wil de huidige Varta loodaccu vervangen voor een Lifepo4, redenen, zie stap 4 en 5.
1, Vervangen van de huidige MPPT voor één die wel met een Lifepo4 kan werken en die capaciteit heeft voor een tweede zonnepaneel in de toekomst. Heb gekozen voor een Victron SmartSolar 100/20. Totdat ik een tweede paneel toevoeg (stap 5), is het het simpelst om de huidige MPPT op z’n huidige plaats te vervangen. Dan geen andere bekabeling nodig. Maar dat is al een uitdaging
2, De walstroom lader, De CBE516-3 zou wel/niet met een Lifepo4, met beperkingen, om kunnen gaan. Als dat wel is, Ok. Bij niet, denk ik aan een Victron Energy 12V/15A met 3 kanalen. Fysiek past dat niet direct, maar wellicht passend te maken. Ook hier dan geen andere bekabeling nodig.
3. Een Lifepo4 accu. Ik kijk momenteel naar 3, een 100 Ah Litime, een 120 Ah Boetronics of een 150 Ah Aces. De huidige Varta 95 Ah lood accu zit in een soort hoes onder de bijrijdersstoel. Voorkant, dwars. Op het achterste deel van de onder de stoelruimte zit, in het midden de Redarc vast. Er zit ook een Victron BMV, door mij toegevoegd.
De Varta meet 353x175x190, de Lifepo4 mag niet echt groter zijn, die moet/gaat in die hoes.
De Boetronics meet 327x170x216, iets hoger dus, De Litime meet 358x177x188.
Voorkeur gaat naar wat ruimte boven de 100Ah.
Redenen, geen nespresso, doe het met een Mokka. Het is geen doel OffGrid te staan, tot nu toe meestal wel met stroom, Camping/Camperplek. Maar het is fijn als het zonder kan, 1-2 nachten. Of om eens die €5 uit te sparen.
Grote gebruikers, naast de standaard LED verlichting en electro rond de koelkast, boiler (gas en met walstroom electrisch), verwarming op diesel. Wensen lijstje, 1, met bv Victron 500 W omvormer accu van de fiets opladen (414 W). Ik weet het er zijn 10-20 andere/beter opties, maar als je dan toch een Lifepo hebt… 2, koffie met de mokka, gas, maar melk opschuimen, als er dan toch 230 V is, lokt, Bestron opschuimer, exact 500 W. Ja, zo’n IKEA opschuimer op batterij, hebben we ook.
4. Beperkte omvormer, bijvoorbeeld Victron Phoenix 500. Die zou dan ook onder de bijrijdersstoel moeten, dat word wat puzzelen, weet niet of de Redarc iets verschoven kan worden etc.
5. Extra zonnepaneel, to keep it simple, zelfde als de huidige 140 W, dan zou het beter zijn om de MPPT te verplaatsen richting de accu, dus OOK onder de bijrijdersstoel. Het paneel zelf zal qua ruimte niet zo’n probleem zijn. De MPPT verplaatsen is een uitdaging van een andere orde.
Ik zal later nog wat foto’s toevoegen. Wil voorkomen dat ik de tekst weer kwijt ben.