Project Blog: "Vespa"
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: zo 17 mar 2024, 18:59
Re: Project Blog: "Vespa"
Oh, bedankt voor de adviezen. We gaan kijken of we het houden.
Het is in totaal 5.6 kg aan plaatjes.
Het is in totaal 5.6 kg aan plaatjes.
Vespa è Libertà!
Bus camper van een Citroen Jumper (2013)
Bus camper van een Citroen Jumper (2013)
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: zo 17 mar 2024, 18:59
Re: Project Blog: "Vespa"
Vandaag het vervangen van een stukje dak afgemaakt (zie viewtopic.php?p=2376589#p2376589). Nu vooral even design dingen aan het doen: voor de inrichting, elektra en een soort constructie stappenplan.
Zodra we een goed idee hebben van de elektra willen we de kabels vast leggen. Dan steunbalken monteren voor het bed, dan Armaflex plakken en dan hout maken voor de wanden / plafond.
Bijgevoegd wat sneakpeeks. Ik ga zo een thread maken om te vragen voor reviews op de elektra.
Zodra we een goed idee hebben van de elektra willen we de kabels vast leggen. Dan steunbalken monteren voor het bed, dan Armaflex plakken en dan hout maken voor de wanden / plafond.
Bijgevoegd wat sneakpeeks. Ik ga zo een thread maken om te vragen voor reviews op de elektra.
- Bijlagen
-
- van_design.jpg (64.96 KiB) 1104 keer bekeken
-
- elektra.jpg (31.66 KiB) 1104 keer bekeken
Vespa è Libertà!
Bus camper van een Citroen Jumper (2013)
Bus camper van een Citroen Jumper (2013)
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: ma 08 aug 2022, 11:45
Re: Project Blog: "Vespa"
Het kost wat tijd maar je bent lekker er mee bezig
De ene persoon zweert bij ontdreuning, de andere vind het zonde van geld en gewicht. Hier op het forum zijn genoeg topics over ontdreuning geplaatst en ook hele onderzoeken naar gedaan. Ook wij hebben er lang over nagedacht wat we ermee moeten, maar we hebben er uiteindelijk voor gekozen om alleen de ontdreuning te plakken op de schuifdeur en grote vlakken van de achterdeuren. Uiteindelijk hebben we 3,5kg geplaatst. Op een totaal gewicht van een paar honderd kilo is dit verwaarloosbaar (vinden wij!).
Over de ramen, we hebben een frame van 22x38mm vurenhout gemaakt (zie foto 1) en deze aan de binnenkant op het metaal verlijmd met Polymax. Gelijk goed geklemd (zie foto 2). We hebben geen last van lekkages gehad en zit ook strak tegen de buitenkant aan.
Dan ben ik toch even nieuwsgierig, is het een bewuste keus om geen doorloop vanuit de cabine naar achter te maken?
De ene persoon zweert bij ontdreuning, de andere vind het zonde van geld en gewicht. Hier op het forum zijn genoeg topics over ontdreuning geplaatst en ook hele onderzoeken naar gedaan. Ook wij hebben er lang over nagedacht wat we ermee moeten, maar we hebben er uiteindelijk voor gekozen om alleen de ontdreuning te plakken op de schuifdeur en grote vlakken van de achterdeuren. Uiteindelijk hebben we 3,5kg geplaatst. Op een totaal gewicht van een paar honderd kilo is dit verwaarloosbaar (vinden wij!).
Over de ramen, we hebben een frame van 22x38mm vurenhout gemaakt (zie foto 1) en deze aan de binnenkant op het metaal verlijmd met Polymax. Gelijk goed geklemd (zie foto 2). We hebben geen last van lekkages gehad en zit ook strak tegen de buitenkant aan.
Dan ben ik toch even nieuwsgierig, is het een bewuste keus om geen doorloop vanuit de cabine naar achter te maken?
- Bijlagen
-
- IMG20230924155940.jpg (88.15 KiB) 1050 keer bekeken
-
- IMG20230923141108.jpg (52.24 KiB) 1050 keer bekeken
Camper Kees (Peugeot Boxer 2012)
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: zo 17 mar 2024, 18:59
Re: Project Blog: "Vespa"
Mooi dat dat goed ging. Ik heb nu ook spijt dat we niet gewoon een vierkant houten frame hadden gemaakt.
Geen doorloop naar de cabine heeft verder nog wel als voordeel dat het beter is geïsoleerd en stiller is.
Mja, het is vooral een kwestie van geld. Een nieuwe passagiersstoel is vreselijk duur en dat past niet ons al krappe budget. Zie ook: viewtopic.php?t=8487866Camperruud schreef: ↑do 29 aug 2024, 8:15Dan ben ik toch even nieuwsgierig, is het een bewuste keus om geen doorloop vanuit de cabine naar achter te maken?
Geen doorloop naar de cabine heeft verder nog wel als voordeel dat het beter is geïsoleerd en stiller is.
Vespa è Libertà!
Bus camper van een Citroen Jumper (2013)
Bus camper van een Citroen Jumper (2013)
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: ma 08 aug 2022, 11:45
Re: Project Blog: "Vespa"
Het is en blijft altijd keuzes maken. We hadden het geluk dat onze bus al een losse passagiersstoel had en geen bankje. Maar voor de rest goede indeling!
Het vak boven de cabine maak je dicht?
Het vak boven de cabine maak je dicht?
Camper Kees (Peugeot Boxer 2012)
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: zo 17 mar 2024, 18:59
Re: Project Blog: "Vespa"
Thanks!
Nee, dat vak boven blijft open, wat de opslagruimte zal goed van pas komen.
(Maar VanSpace3D uit dat plaatje is wat beperkt in de opties hier, ik werk nog aan een echt CAD model.)
Nee, dat vak boven blijft open, wat de opslagruimte zal goed van pas komen.
(Maar VanSpace3D uit dat plaatje is wat beperkt in de opties hier, ik werk nog aan een echt CAD model.)
Vespa è Libertà!
Bus camper van een Citroen Jumper (2013)
Bus camper van een Citroen Jumper (2013)
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19739
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Project Blog: "Vespa"
Om dat vak te isoleren heb ik een stuk zelfklevend Xtreme gekocht. Dat heb ik er in twee aparte stukken ingeplakt: een deel links, goed diep er bij in gedrukt aan de zijkant, een zelfde deel rechts. Een en ander op maat gemaakt terwijl de plakrug er nog op zat. In het midden loopt een verticale naad, daar heb ik ze goed tegen elkaar gedrukt. Niet afgewerkt verder: het is een keurig zwart gat
Het resultaat, na dit zo de laatste 22 jaar in 2 bussen te hebben gedaan, bevalt uitstekend. Het is droog in de alkoof, ook bij wintersport en -20 geen last van condens aldaar.
Gebruik, van links naar rechts: toilettassen en in gebruik zijnde handdoeken, de laptop, opgevouwen bodywarmers of jassen, tafeltje (op één poot) voor de bijrijder wanneer zij haar stoel heeft omgedraaid, tas met boeken en kaarten etc.
Het is een keuze, maar ik zou voor geen goud die cabine willen missen als onderdeel van het geheel! Mijn vrouw moet soms vrij plotseling de PortaPotti gebruiken, dan blijf ik (op de snelweg) gewoon even rustig rijden op de rechter rijbaan. Of ze haalt even een blikje/flesje ijskoud drinken uit de koelkast. En je hebt uitzicht, op camping of camperplaats, rondom.
Het resultaat, na dit zo de laatste 22 jaar in 2 bussen te hebben gedaan, bevalt uitstekend. Het is droog in de alkoof, ook bij wintersport en -20 geen last van condens aldaar.
Gebruik, van links naar rechts: toilettassen en in gebruik zijnde handdoeken, de laptop, opgevouwen bodywarmers of jassen, tafeltje (op één poot) voor de bijrijder wanneer zij haar stoel heeft omgedraaid, tas met boeken en kaarten etc.
Het is een keuze, maar ik zou voor geen goud die cabine willen missen als onderdeel van het geheel! Mijn vrouw moet soms vrij plotseling de PortaPotti gebruiken, dan blijf ik (op de snelweg) gewoon even rustig rijden op de rechter rijbaan. Of ze haalt even een blikje/flesje ijskoud drinken uit de koelkast. En je hebt uitzicht, op camping of camperplaats, rondom.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: ma 08 aug 2022, 11:45
Re: Project Blog: "Vespa"
Zo hebben wij het ook gedaan, bekleed met zelfdklevend Armaflex 18mm. Ideaal voor het opbergen van jassen, rugzak en de raamverduistering.
Camper Kees (Peugeot Boxer 2012)
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: zo 17 mar 2024, 18:59
Re: Project Blog: "Vespa"
Voor het geduldige publiek weer een kleine update.
We hebben de eerste balken aan de binnenkant bevestigd, daar moeten het bed op hangen. We hebben met dikke moeren en bouten bestaande gaten in het metaal gebruikt
Het bed hopen we met IKEA Skorva balken hiertussen te bevestigen. Dan gaan twee niches maken rond het hoofd- en voeteneind, zodat ik hopelijk languit kan liggen. De rest van de wanden moeten daar dan omheen gemaakt.
En een aansluiting gemaakt voor de walstroom. Dat was een gat zagen en voor de binnenkant heb ik uit een brede plank ook een gat gezaagd waar de aansluiting precies doorheen gaat.
En omdat we het toch nog erg donker vonden binnen hebben we een tweede raam in een achterdeur geplaatst. Toch maar een camper raam met dubbelglas voor minder warmte verlies. De linkerdeur gekozen omdat de rechter nog een fietsendragen gaat krijgen.
We zijn toch maar voor nog een DWS klapraam gegaan, omdat ze zo goedkoop zijn. Installatie ging dit keer veel beter, ik denk omdat ik nu wist hoe het moet. (Al hebben we wel nog veel kit resten buiten, ik denk dat ik te veel heb gebruikt :p)
Nu zitten we vooral te klooien met hoe we het houten frame op het metaal gaan maken, voor het plafond, wanden en de kastjes.
We waren al begonnen met het plafond maar daar bleek de kromming te veel voor de planken die we hadden...
We hebben de eerste balken aan de binnenkant bevestigd, daar moeten het bed op hangen. We hebben met dikke moeren en bouten bestaande gaten in het metaal gebruikt
Het bed hopen we met IKEA Skorva balken hiertussen te bevestigen. Dan gaan twee niches maken rond het hoofd- en voeteneind, zodat ik hopelijk languit kan liggen. De rest van de wanden moeten daar dan omheen gemaakt.
En een aansluiting gemaakt voor de walstroom. Dat was een gat zagen en voor de binnenkant heb ik uit een brede plank ook een gat gezaagd waar de aansluiting precies doorheen gaat.
En omdat we het toch nog erg donker vonden binnen hebben we een tweede raam in een achterdeur geplaatst. Toch maar een camper raam met dubbelglas voor minder warmte verlies. De linkerdeur gekozen omdat de rechter nog een fietsendragen gaat krijgen.
We zijn toch maar voor nog een DWS klapraam gegaan, omdat ze zo goedkoop zijn. Installatie ging dit keer veel beter, ik denk omdat ik nu wist hoe het moet. (Al hebben we wel nog veel kit resten buiten, ik denk dat ik te veel heb gebruikt :p)
Nu zitten we vooral te klooien met hoe we het houten frame op het metaal gaan maken, voor het plafond, wanden en de kastjes.
We waren al begonnen met het plafond maar daar bleek de kromming te veel voor de planken die we hadden...
Vespa è Libertà!
Bus camper van een Citroen Jumper (2013)
Bus camper van een Citroen Jumper (2013)
-
- Berichten: 756
- Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07
Re: Project Blog: "Vespa"
Daar had een Defa buiten aansluiting toch een mooie oplossing geweest in plaats van wat er nu zit.
Denk ook dat het kleine extra raampje met donker glas je niet heel veel extra licht gaat bieden.
Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
Denk ook dat het kleine extra raampje met donker glas je niet heel veel extra licht gaat bieden.
Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
- DucatoDolf
- Berichten: 2740
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: zo 17 mar 2024, 18:59
Re: Project Blog: "Vespa"
Nou, soort van. Met de stekker er in drukt de schuifdeur nét tegen het klepje als hij open klikt.
Ik had het 3 keer nagemeten, maar binnen en buiten vergelijken is lastig.
Zonder stekker er in gaat de deur sowieso goed volledig open.
Ik had het 3 keer nagemeten, maar binnen en buiten vergelijken is lastig.
Zonder stekker er in gaat de deur sowieso goed volledig open.
Vespa è Libertà!
Bus camper van een Citroen Jumper (2013)
Bus camper van een Citroen Jumper (2013)
Re: Project Blog: "Vespa"
Je zou daarvoor een extra deurstopper kunnen monteren.
Met vriendelijke campergroet,
Vincent
Pössl Roadcamp R 540 | Aanpassingen & Upgrades topic | Free Wielie Blog
Vincent
Pössl Roadcamp R 540 | Aanpassingen & Upgrades topic | Free Wielie Blog