Koelkast op 230 volt: accuspanning zakt in
-
Omdat mijn absorptie koelkast stuk is heb ik een compressor koelkast gekocht. Maar uit verkeerde zuinigheid heb ik er een op 220 volt gekocht. Ik heb de koelkast sensor op de omvormer aangesloten en deze schakelt nu de omvormer. Werkt prima. Maar de aanloop stroom van de compressor is te groot. Hij trekt de klem spanning van mijn 200 amp lithium accu 2 volt naar beneden. Dat betekent weer dat mijn omvormer snel op 11,5 volt komt en afslaat.
Weet iemand een manier om de aanloop stroom naar beneden te krijgen?
Hans
Weet iemand een manier om de aanloop stroom naar beneden te krijgen?
Hans
Gebruik je camper eens voor een lange reis.
Re: Koelkast op 220 volt
Niet. Zeker bij een lithiumaccu hoort de spanning geen 2V te zakken.
Heb je dat gemeten op de accu zelf? of op de ingang van de omvormer?
Bij een lithiumaccu is de spanningsval minimaal, zelfs al trek je er 100A uit. Als dat wel zo is, dan is de accu leeg, of defect.
Maar het kan ook (vaker) zo zijn dat de bekabeling te dun is, slechte verbindingen, overgangsweerstanden enz tussen accu en omvormer.
Heb je dat gemeten op de accu zelf? of op de ingang van de omvormer?
Bij een lithiumaccu is de spanningsval minimaal, zelfs al trek je er 100A uit. Als dat wel zo is, dan is de accu leeg, of defect.
Maar het kan ook (vaker) zo zijn dat de bekabeling te dun is, slechte verbindingen, overgangsweerstanden enz tussen accu en omvormer.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
- DucatoDolf
Re: Koelkast op 220 volt: accuspanning zakt in
Ik heb ook een goedkope 230V kk, maar geen enkel probleem op de LFP of omvormer. Wel heb ik die problemen gehad met een brakke omvormer. Ik zou die eerst eens checken.
Re: Koelkast op 230 volt: accuspanning zakt in
ik had ook een goedkope 230 volt keuken kk in de camper op accu en omvormer , wel de kk de omvormer laten inschakelen en een tijdrelais met 5 seconden vertraging de kk inlaten schakelen zodat de omvormer onbelast kon opstarten, heeft jaren goed gewerkt.
en dc kabels naar de omvormer dik genoeg?
en dc kabels naar de omvormer dik genoeg?
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Goedemorgen en een paar vragen:
Welke koelkast ? Type merk ?
Welke LFP accu? Specs ?
Welke inverter ? Specs ?
Welke "sensor" heb je op de koelkast gezet, wat moeten we ons daarbij voorstellen ?
Hoe dik/dun zijn de kabels tussen accupool en inverter ?
Welke koelkast ? Type merk ?
Welke LFP accu? Specs ?
Welke inverter ? Specs ?
Welke "sensor" heb je op de koelkast gezet, wat moeten we ons daarbij voorstellen ?
Hoe dik/dun zijn de kabels tussen accupool en inverter ?
Groeten Kampo
En hoelang...
Maar vooral ook: waar en hoe heb je gemeten?
Maar vooral ook: waar en hoe heb je gemeten?
-
Hartelijk dank voor de reacties. Inderdaad de klemspanning op de accu daalt minimaal. Heb al een slecht contact gevonden. Ga nog verder zoeken waar ik nog meer spanning verlies. Het is nog een beetje houtje touwtje maar ik kom er nu wel uit. Zo niet meld ik mij weer.
Als je de mogelijkheid hebt, hang een zware belasting aan je omvormer en kijk met een warmtebeeldcamera. Elke slechte verbinding zie je dan snel genoeg oplichten (warm worden)
-
Het probleem met de spannings val is opgelost. Naast de accu en dikke kabels van 0,5 mtr. Nu het volgende, ik heb 3 omvormers een van 300 W, een van 500 W een ECOline zuivere sinus en nog een reserve van 1000 W. Alle drie komen niet aan de 200 volt wisselspanning. Gemeten met een Flue 73 multimeter. Terwijl op alle drie de uitgangsspanning 220 tor 230 staat. RaRa?
Klinkt als allemaal budgetomvormers die geen zuivere sinus geven. En dan gaat zo'n multimeter geen goede resultaten geven, dan heb je echt een true RMS meter nodig:
https://youtu.be/UKArZVMQTz8?t=555
Kijk met een oscilloscope of het wel degelijke een zuivere sinus is (wel ontkoppelen!)
Mijn ervaring is dat menig budgetding zich adverteert als zuivere sinus, maar dat niet is.
Sowieso heb je voor een koelkast een zuivere sinus nodig van 800W+. Op een gemodificeerde sinus kan het werken maar de compressor wordt erg warm (inefficient) en zal meer herrie maken (brom) dan aan het lichtnet
https://youtu.be/UKArZVMQTz8?t=555
Kijk met een oscilloscope of het wel degelijke een zuivere sinus is (wel ontkoppelen!)
Mijn ervaring is dat menig budgetding zich adverteert als zuivere sinus, maar dat niet is.
Sowieso heb je voor een koelkast een zuivere sinus nodig van 800W+. Op een gemodificeerde sinus kan het werken maar de compressor wordt erg warm (inefficient) en zal meer herrie maken (brom) dan aan het lichtnet