Campervan: welk donorvoertuig om te bouwen? (geen zelfbouw)
-
Re: Campervan: welk donorvoertuig om te bouwen? (geen zelfbouw)
Je wilt alles laten doen weet niet wat je budget is maar een inbouw laten doen vanuit een lege bus is heel duur. Zeker als je het met mooie materialen wilt. Laat een inbouwer er 200 uur mee bezig zijn dan ben je al 12k exclm btw verder. En in 200u een bus inbouwen is rap.
Kijk voor een kant en klare bus met de inrichting die je wilt. Die is echt wel te vinden. Of neem een enthousiast opgestart project over die zijn er ook.
Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
Kijk voor een kant en klare bus met de inrichting die je wilt. Die is echt wel te vinden. Of neem een enthousiast opgestart project over die zijn er ook.
Waarom? Je kan toch in een hefdak slapen?
Maar zet eens een fiets in een niet al te grote camper en je kan nergens meer bij.
Of past je fiets met wielen gedemonteerd hieronder?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705 Ford Transit Connect zelfbouw minicamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Bedankt Jaap, maar dat zijn al grote japen he?rijschoollucassen schreef: ↑di 01 okt 2024, 16:39Qua inrichting zou ik dan denken aan de Ford Transit Westfalia nugget. Die heeft de keuken dwars achterin staan met nog ruimte naar de achterdeuren. In verband met de hoogte natuurlijk een hefdak.
Groet Jaap
Ik zoek echt een busje, 5 tot 5m40 in lengte, long wheel base nog ok, hoogte max 2m, en voor dagelijks gebruik.
Om je een idee te geven hoe groot een racefiets is in een camper: https://www.youtube.com/watch?v=B8_Q5pwcMW4
Maar misschien met de wielen gedemonteerd onder en Reimo bankje? https://www.reimo.com/nl/camperbouw/vw- ... -t5-amp-t6
Maar misschien met de wielen gedemonteerd onder en Reimo bankje? https://www.reimo.com/nl/camperbouw/vw- ... -t5-amp-t6
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705 Ford Transit Connect zelfbouw minicamper
-
2 fietsen past er zo in, dus 1 fiets zeker.k-arel schreef:Bedankt voor je reactie.
De fiets komt te staan langs het bed, daarom een tweepersoons- en geen driepersoonbed.
Vanaf 3persoonszetel/bed gaat de fiets er niet meer in.
Hierdoor vallen alle California opties eruit, behalve dan die speciale Beach met 2 zit vanachter.
Dit type wagen kun je zo in laten richten als je zelf wilt. 2 of meer zitplaatsen kan ook. 1 zitplaats links 1 rechts daar achter een bank die een bed wordt alle mogelijkheden. .
Hoogte 2.10m, volledige stahoogte binnen, lengte < 5.8m. Het is allemaal realiseerbaar. Vraag is of je budget dit toelaat
Bedankt om dit te delen!jan- schreef: ↑di 01 okt 2024, 18:12Om je een idee te geven hoe groot een racefiets is in een camper: https://www.youtube.com/watch?v=B8_Q5pwcMW4
Uit het filmpje kan ik concluderen dat ik ofwel lichte vracht nodig heb, ofwel de kinderen niet mee kunnen.
Misschien is een oplossing om te kiezen voor lichte vracht dubbele cabine, en daar achterin een moonbox met fiets langs te zetten...
Ik ben toevallig net op deze uitgekomen: https://piggl.co.uk/collections/product ... l-bike-bed
Als ik deze kan zetten in een VW Transporter met long wheel base én dubbele cabine, zou het wel eens kunnen werken:
- 4 tot 5 zitplaatsen
- Fiets kan altijd mee
- 2persoonsbed
- Kitchenette
Ik heb de firma gemaild om te kijken of het past binnen die dubbele cabine, dan kan ik hem ook fiscaal vriendelijk inschrijven als lichte vracht.
Als ik deze kan zetten in een VW Transporter met long wheel base én dubbele cabine, zou het wel eens kunnen werken:
- 4 tot 5 zitplaatsen
- Fiets kan altijd mee
- 2persoonsbed
- Kitchenette
Ik heb de firma gemaild om te kijken of het past binnen die dubbele cabine, dan kan ik hem ook fiscaal vriendelijk inschrijven als lichte vracht.
Heb gisteren toevallig de lengte van de laadruimte van een T6 LWB dubbelcabine op hoogte van de buitenspiegels gemeten:
Tussen de wielkassen in ruim 170 cm gemeten van tussenschot tot achterdeur, maar over de wielkas gemeten is het bijna 15 cm minder. (dat tussenschot verspringt aan de zijkanten aardig naar achteren tot aan einde v/d schuifdeur)
Voor mijn beoogd gebruik was die laadruimte te kort, dus die koop ging niet door.
Tussen de wielkassen in ruim 170 cm gemeten van tussenschot tot achterdeur, maar over de wielkas gemeten is het bijna 15 cm minder. (dat tussenschot verspringt aan de zijkanten aardig naar achteren tot aan einde v/d schuifdeur)
Voor mijn beoogd gebruik was die laadruimte te kort, dus die koop ging niet door.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
De titel "donorvoertuig" is voor mij verwarrend en dekt de lading niet....
Voor mij is een donorvoertuig iets anders.
Gaat dit over de aankoop van een nieuw te bouwen voertuig ?
Waarom laat je geen camper bouwen die aan je specificaties voldoet, door een Belgisch bedrijf met COP voor M1SA ?
Heb je een studie gemaakt om vast te stellen dat je eisen realiseerbaar zijn en op welk basisvoertuig zou dat dan zijn ?
Ik lees niets over de afmetingen van je fiets, met en zonder voorwiel.
Mijn elektrische MTB met 29" wielen is bv bijna 2keer zo groot als een koersfiets.
Om een racefiets te vervoeren met gedemonteerd voorwiel reken ik met een noodzakelijke lengte van 140a150cm en een hoogte van 90cm.
Ik zie geen echt plan van indeling. Enkel een lijstje. In veel gevallen kan je die plannen zelfs van internet plukken.
... Mits wat talenkennis om te googelen.
Of past dit interieur in al de voertuigen van je lijstje ? Gebruikelijk is het dan om het te hebben over bv Vito L2H1 enz.
Hoogte is dus max 2m en een pop up dak heb je niet nodig voor de Belgische M1SA eisen.
Waarom laat je geen camper bouwen die aan je specificaties voldoet, door een Belgisch bedrijf met COP voor M1SA ?
Heb je een studie gemaakt om vast te stellen dat je eisen realiseerbaar zijn en op welk basisvoertuig zou dat dan zijn ?
Mijn elektrische MTB met 29" wielen is bv bijna 2keer zo groot als een koersfiets.
Om een racefiets te vervoeren met gedemonteerd voorwiel reken ik met een noodzakelijke lengte van 140a150cm en een hoogte van 90cm.
Ik zie geen echt plan van indeling. Enkel een lijstje. In veel gevallen kan je die plannen zelfs van internet plukken.
Of past dit interieur in al de voertuigen van je lijstje ? Gebruikelijk is het dan om het te hebben over bv Vito L2H1 enz.
Hoogte is dus max 2m en een pop up dak heb je niet nodig voor de Belgische M1SA eisen.
Groeten Kampo
- ducati 900
Klopt donorvoertuig is om onderdelen af te halen, een sloper dus.
Wat hier bedoeld is is een basisvoertuig
Ben
Wat hier bedoeld is is een basisvoertuig
Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, Kampo.kampo schreef: ↑wo 02 okt 2024, 12:45De titel "donorvoertuig" is voor mij verwarrend en dekt de lading niet....
Het spijt met dat uit mijn eerdere vraag schijnt dat ik hier geen opzoekwerk gedaan heb. Ik ben er al enkele maanden mee bezig.
De term 'donorvoertuig' werd me aangeleerd door de Ford verkoper in Herent. Dit is misschien niet de correcte term inderdaad.
Onderzoek... Ik doe tegenwoordig niets anders meer buiten werk. Ik heb zo'n 7 COP gecertificeerde firma's in België gecontacteerd, met 1 ben ik de verdere gesprekken aan het doen.
De gesprekken met de Nederlandse en Duitse ombouwfirma's ben ik gestopt owv nodige COP certificatie (en met de Duitsers ging het echt moeilijk).
Het betreft een 'gewone' racefiets. Standaard afmetingen, voorwiel kan eraf.
Ik heb verschillende layouts getekend waarmee ik op de boer ga. De meest recente en best fit zit hier in bijlage.
Deze komt overeen met de Ford Panama U11 of de Oasis inbouwkit (zie verder).
In welk voertuig deze past, is de net kern van mijn vraag. Hier heb ik echt hulp bij nodig.
Bv. in de VW T6 past deze setup al niet owv te klein als ik 4 zitplaatsen wil omdat er dan maar 1m60 over is:
https://piggl.co.uk/collections/product ... -campervan
Momenteel ben ik met een firma in Spanje in gesprek om volgende setup in te bouwen:
https://www.camperlove.eu/en/product/oasis/
In tussentijd probeer ik met de Belgische firma af te spreken ivm inbouw ramen, draaizetels, en 2persoons zetelbed op rails.
Maar... alles begint met het voertuig en daar vind ik momenteel geen geschikte.
Bedankt om mee te denken.
- Bijlagen
-
- Screenshot_20241002_161423_Gmail.jpg (27.19 KiB) 256 keer bekeken