Busje gekocht... en toen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1913
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door macfocus »

Rijden met oud spul is zoveel leuker als met dat moderne spul.
Ik rijd door de weeks een lease Kia EV6.
Mooi (vind ik), snel tot de 180 en het rijdt saaaaaai.

Camper: een robotbak Ducato. Heel veel comfortabeler als onze vorige Ducato 290 met stuurversnelling en ik kan mezelf horen denken.

Voor de andere hobby: Een Ford Capri 3.0S uit 1980. Voor zijn tijd een beest van een auto. Stuurt verschrikkelijk zwaar door het zware bootanker voorin en het gebrek aan stuurbekrachtiging icm brede banden. Je moet echt aan het stuur sleuren.

Waar rijd ik het liefste in?
De Capri.

Waarom? De beleving
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
AadenAnke
Berichten: 14122
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door AadenAnke »

En het geluid van die 6pitter als je het gas intrapt :lol: waren pracht bakken alleen je lag er wel laag in :lol:

Gr Aad
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1881
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

Xenon schreef:
di 17 sep 2024, 17:19

En dan dat V4 blokkie... Mijn ouders hadden ooit een Ford Cortina Consul '64. Daar lag ook zo'n soortgelijk V4-blokkie in, maar dan 'n 1.2 (als ik me goed herinner). Een motorruimte van jewelste met een compact V4-luciferdoosje ergens in het midden. Je kon er onder de motorkap net niet omheen lopen. :lol3: Leuke flashbacks!
Het zijn inderdaad heerlijk compacte motorblokjes, zelfs in het hele korte neusje van m'n bussie zou er al plaats zijn voor 2 naast elkaar. :lol:
Die compacte bouw is eigenlijk het grootste bestaansrecht van de V4, want een langere 4 in lijn motor steekt toch simpeler en met minder onderdelen in elkaar.
Ik vond het vroeger al heel interessante blokjes, in m'n jeugd heb ik er al eens een zelfbouw skelter mee uitgerust nadat m'n vader z'n Taunus stevig had verkreukeld. :mrgreen:

Van de Ford V4 had je destijds de duitse versie (Köln) in 1,2L, 1,3L, 1,5L en 1,7L... tot 1967 als "open deck" motor en na 1967 als "closed deck".
Deze vond je o.a. in de duitse Fords uit de jaren1962 tot 1978, in de Saab 95/96, in de Matra 530 en ook in diverse duitse leger DKW Munga's als vervanger voor het 2-tact blok.
Daarnaast had je ook nog de engelse Ford V4 (Essex) in 1,7L en 2,0L, die vond je voornamelijk in de in Engeland gebouwde Fords (1965/1977) maar ook in diverse sportauto's zoals Marcos. (de 2.0L werd trouwens ook in Duitsland ingebouwd)
Daarnaast werden zowel de V4 Essex als V4 Köln ook veel gebruikt voor o.a. heftrucks, grasmaaiers en andere land-/tuinbouwmachines maar ook als scheepsmotor of voor de aandrijving van aggregaten, beregeningsinstallaties en ander pompwerk.
De Köln en Essex V4 blokjes zijn echter totaal verschillend en heel weinig onderdelen zijn onderling uitwisselbaar, en als je het verschil niet direct ziet (o.a. locatie stroomverdeler) dan merk je het alsnog wel als je eraan begint te sleutelen. (je bent inch gereedschap of metrisch gereedschap nodig)
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 81034
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door Dafluc »

Xenon schreef:
di 17 sep 2024, 17:19
Och...ik snuffel dit topic nu pas eens door... Wat gaaf!
Deze transits hadden ze destijds ook bij de waterleidingmij Limburg waar ik ergens begin '80 stage liep. In de kleur okergeel.


De Plem was dat. En zo'n bussie heb ik 4 jaar als camper gehad. Wel een diesel. Met snellere as wilde hij wel 98 km per uur halen. Gardameer duurde gewoon iets langer.
Afbeelding
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1913
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door macfocus »

tranny schreef:
di 17 sep 2024, 21:04
Xenon schreef:
di 17 sep 2024, 17:19

En dan dat V4 blokkie... Mijn ouders hadden ooit een Ford Cortina Consul '64. Daar lag ook zo'n soortgelijk V4-blokkie in, maar dan 'n 1.2 (als ik me goed herinner). Een motorruimte van jewelste met een compact V4-luciferdoosje ergens in het midden. Je kon er onder de motorkap net niet omheen lopen. :lol3: Leuke flashbacks!
Het zijn inderdaad heerlijk compacte motorblokjes, zelfs in het hele korte neusje van m'n bussie zou er al plaats zijn voor 2 naast elkaar. :lol:
Die compacte bouw is eigenlijk het grootste bestaansrecht van de V4, want een langere 4 in lijn motor steekt toch simpeler en met minder onderdelen in elkaar.
Ik vond het vroeger al heel interessante blokjes, in m'n jeugd heb ik er al eens een zelfbouw skelter mee uitgerust nadat m'n vader z'n Taunus stevig had verkreukeld. :mrgreen:

Van de Ford V4 had je destijds de duitse versie (Köln) in 1,2L, 1,3L, 1,5L en 1,7L... tot 1967 als "open deck" motor en na 1967 als "closed deck".
Deze vond je o.a. in de duitse Fords uit de jaren1962 tot 1978, in de Saab 95/96, in de Matra 530 en ook in diverse duitse leger DKW Munga's als vervanger voor het 2-tact blok.
Daarnaast had je ook nog de engelse Ford V4 (Essex) in 1,7L en 2,0L, die vond je voornamelijk in de in Engeland gebouwde Fords (1965/1977) maar ook in diverse sportauto's zoals Marcos. (de 2.0L werd trouwens ook in Duitsland ingebouwd)
Daarnaast werden zowel de V4 Essex als V4 Köln ook veel gebruikt voor o.a. heftrucks, grasmaaiers en andere land-/tuinbouwmachines maar ook als scheepsmotor of voor de aandrijving van aggregaten, beregeningsinstallaties en ander pompwerk.
De Köln en Essex V4 blokjes zijn echter totaal verschillend en heel weinig onderdelen zijn onderling uitwisselbaar, en als je het verschil niet direct ziet (o.a. locatie stroomverdeler) dan merk je het alsnog wel als je eraan begint te sleutelen. (je bent inch gereedschap of metrisch gereedschap nodig)
Een Essex is van oorsprong ontwikkeld als dieselblok. Uiteindelijk een milieutechnisch inefficient bezineblok van gemaakt. Loodzwaar. Het kale blok (dus echt helemaal leeg) van mijn Essex V6 kon ik niet met de hand van de werkbank op de bok tillen. Dan kan met een Köln V6 prima.

Maar een Essexblok is een heerlijk koppelblok. Schakelen? Wat is dat?
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1881
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

Tsja, het is niet voor niets dat de Transit mk1 V6 destijds in Engeland heel geliefd waren door bankovervallers en de Bobby's het nakijken gaf in hun Austin Morrisjes... de politie is ze uiteindelijk ook zelf gaan gebruiken.

Kort na de aankoop heb ik (na herhaaldelijk aandringen van enkele kennissen) nog even overwogen om toch een 3 liter Ford V6 in m'n bussie te hangen, maar dan zou ik dat mooie frontje "model lachebekkie" ook moeten vervangen voor dat lelijke dieselfront model varkensneus om voldoende V6-ruimte te creëren.
Ik heb toch maar besloten om gewoon bij het mooiste frontje te blijven en alles origineel met matching numbers te houden, de enigste aanpassing in de aandrijflijn is dat het originele 5.83 differentieel is vervangen door een 5.14 dif zodat het bussie nog een beetje met de snelheid van het huidige vrachtverkeer mee kan rijden.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1913
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door macfocus »

En dat snap ik dan ook weer.
Bij een Capri is het simpel. Plek zat alles past. Naar het schijnt zelfs een Viper V10.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Lebowski
Berichten: 231
Lid geworden op: vr 31 mei 2024, 12:40

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door Lebowski »

@Tranny: hoeveel verwacht je dat het verbruik zal zijn? Hoeveel liters per 100km verwacht je te verstoken?
Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.
Gebruikersavatar
Lebowski
Berichten: 231
Lid geworden op: vr 31 mei 2024, 12:40

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door Lebowski »

AadenAnke schreef:
ma 16 sep 2024, 21:59
Juist dat nostalgische rijden is heerlijk. Wij staan nu op een CP waar een MB307D staat zelfde model als dat onze oude Tok was alleen veel mooier en beter :lol:

Gr Aad
Nou, afgaand op het commentaar van de keurmeester denk ik niet dat je met zoiets zou willen rijden: https://www.youtube.com/watch?v=q5_yEQtoP0Y
.
2024-09-18_10h58_59.png
2024-09-18_10h58_59.png (303.49 KiB) 825 keer bekeken
Wat ik wil zeggen is dat nostalgie overgewaardeerd wordt.
Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1881
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door tranny »

Lebowski schreef:
wo 18 sep 2024, 10:31
@Tranny: hoeveel verwacht je dat het verbruik zal zijn? Hoeveel liters per 100km verwacht je te verstoken?
Het verbruik lag vorig jaar zomer op een ruime 7 km/l met mijn rijstijl (éénmalig uitgerekend via de navigatie i.v.m. forse afwijking kilometerteller), dat is dus de helft minder als wat m'n Jeep Wagoneer consumeert.
Maar het brandstofverbruik is iets waar ik me totaal niet druk om kan maken, ik hecht veel meer waarde aan (op z'n Amerikaans gezegd) de smiles per gallon.... en die zijn zowel voor het bussie als voor de Wagoneer ontelbaar en onbetaalbaar.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Lebowski
Berichten: 231
Lid geworden op: vr 31 mei 2024, 12:40

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door Lebowski »

Dat is ook belangrijk -smiles per miles- Tranny. Wij hadden deze zomer ook +- 14L / 100km verbruik en dat over 5500km op diesel geeft een aardige brandstofrekening.
Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 9417
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door kampo »

Leuk dat er Tranny's zijn die zulke leuke voertuigen een nieuw leven geven :thumbup:
Zelf heb ik ook ooit een Ford V4 gereviseerd die zat in mijn Saab 94.
Het is zo lang geleden en veel voor de tijd van digitale foto's.

Als reisvoertuig zie ik zo een MK1 helemaal niet zitten.
Langere reizen van een paar weken ?
Om naar te kijken en lokale rondjes te draaien zal dit wel heel leuk zijn.

Deze Transit FT130 MK1 uit 1969 werd waarschijnlijk in Genk gebouwd.
Groeten Kampo
Camperbassie
Berichten: 751
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door Camperbassie »

Heb bewondering voor wat je doet Tranny en ben tikkie jaloers wat je kunt. Jammer van sommige zure reacties weer. Bouwen en sleutelen is je ding ga zo door het is een superleuk draadje om te volgen.

Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk

Gebruikersavatar
PJD
Berichten: 1323
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 7:55

Re: Busje gekocht... en toen?



Bericht door PJD »

Geef mij om te rijden die oudjes maar, heerlijk rustig aan, een met de machine alles kunnen (aan)voelen en geen electronica die moeilijk doet.

Wat was die tijd toch mooi, nog zelf de macht hebben over je wagen.

Top gedaan met dat blokje, ben benieuwd naar het hele eindresultaat.
Plaats reactie