Ombouw AGM naar LiFePO4

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
veetee
Berichten: 3811
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: Het Heuvelland
Contacteer:

Re: Ombouw AGM naar LiFePO4



Bericht door veetee »

DJSmiley schreef:
di 30 apr 2024, 8:22
Bij de MP is de temperatuursensor optioneel. Die wordt gebruikt voor
- temperatuurcompensatie tijdens het laden (niet relevant bij LiFePO4)
- Blokkeren van laden bij x graden, dus bv bij 0 graden. Moet je separaat activeren en is niet perse nodig omdat de BMS van de accu dat al hoort te blokkeren.(Of, als je een verwarmde accu hebt, je die laadstroom juist nodig hebt om de warmtematjes te activeren)

Dus behalve optie 2 voegt die niets toe

Bij de Votronic is de sensor vereist voor de werking volgens de handleiding als je m instelt op LFP.

Op de accupool is het meest gebruikelijk, want die staat in verbinding met de loodplaten en meet zo de interne temperatuur.

Bij een LFP is dat niet meer zo, want daar zitten er kabels en een BMS tussen. Dus voor een LFP is dat advies eigenlijk onlogisch, en eerder foutief (vind ik). Door de opwarming van de BMS zullen de kabels ook wat warmer worden dan de cellen...

Bij een LFP: De temperatuursensor zo laag mogelijk (bv op de bodem naast de accu) vastschroeven geeft een representatievere meting (dat is dan het koudste punt).
Je kan de sensor ook vervangen door een 2kOhm weerstandje, daarmee simuleer je een vaste temperatuur van zo'n 22 graden en laat je het ook hier over aan de BMS. (En dat 'moet' zelfs als je een accu met verwarming hebt, want de Votronic heeft geen setting om dat te overriden)

In beide gevallen geniet het stapelen van dingen niet mijn voorkeur, alleen waar nodig, en dan het liefst op volgorde van stroom: Dus niet de accu, dan 6 kabelschoentjes van kleine meuk en dan de omvormer, maar het vermogenspad zo kort mogelijk houden. Dus accu, omvormer, en dan pas de rest indien nodig.

Sensor voor andere doeleinden gebruiken kan, alleen is die van de MP een LM335 sensor, die is wat minder makkelijk toe te passen dan de sensor van oa de BMV (Dat is een NTC)
Hierop inhakend een vraag:

Ik heb nu een AGM accu met Votronic MPPT. Daar ook de Votronic (NTC) temperatuursensor, op de negatieve pool, op aangesloten.
Nu wil ik in de nabije toekomst de AGM vervangen door een LFP, en een Votronic DC-DC 1212-30 booster plaatsen. Die DC-DC booster heeft volgens de handleiding inderdaad ook een temp.sensor nodig. Dat is dezelfde als die al op de MPPT zit. Nu wordt hierboven gesteld dat dat eigenlijk voor LFP niet nodig is... Wat is raadzaam, de booster toch een (eigen) sensor geven? Of kan ik de sensor van de MPPT voor beiden (parallel aangesloten) gebruiken? Of, zoals hierboven ook genoemd, een vaste weerstand?
Met vriendelijke campergroet,
Vincent

Pössl Roadcamp R 540
Aanpassingen & Upgrades topic
Free Wielie Blog
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 3059
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Noord-west Veluwe

Re: Ombouw AGM naar LiFePO4



Bericht door jan- »

Ik zou gewoon zonder sensor proberen. Bij een loodaccu is spanning tempertuur afhankelijk. Bij LFP niet. En anders een weerstandje er op.

Heb je maar 1 AGM accu van ong. 100 Ah? Want met een compressorkoelkast kan je dan nauwelijks 1 dag zonder paal staan. Meestal hebben ze daar later 2 van gemaakt. Als je toch een booster bij je LFP gaat plaatsen, kan je dat nu ook al vast doen. Dan wordt onderweg de AGM sneller opgeladen, zodat deze langer mee gaat. Want bij onze campers wordt onderweg maar langzaam geladen.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705 Ford Transit Connect zelfbouw minicamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Gebruikersavatar
veetee
Berichten: 3811
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: Het Heuvelland
Contacteer:

Re: Ombouw AGM naar LiFePO4



Bericht door veetee »

Heb je de sensor bij LFP dan niet nodig ivm met het (niet) laden bij temp. <0°C ?
Met vriendelijke campergroet,
Vincent

Pössl Roadcamp R 540
Aanpassingen & Upgrades topic
Free Wielie Blog
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 3059
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Noord-west Veluwe

Re: Ombouw AGM naar LiFePO4



Bericht door jan- »

Zit die beveiliging dan niet in de (nog aan te schaffen) LPF accu? Want die kan de temperatuur veel beter meten.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705 Ford Transit Connect zelfbouw minicamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
Gebruikersavatar
veetee
Berichten: 3811
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: Het Heuvelland
Contacteer:

Re: Ombouw AGM naar LiFePO4



Bericht door veetee »

Oja, natuurlijk, niet aan gedacht. Ben ook nog een
groentje op LFP gebied… :wink:
Met vriendelijke campergroet,
Vincent

Pössl Roadcamp R 540
Aanpassingen & Upgrades topic
Free Wielie Blog
Gebruikersavatar
veetee
Berichten: 3811
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: Het Heuvelland
Contacteer:

Re: Ombouw AGM naar LiFePO4



Bericht door veetee »

jan- schreef:
wo 04 sep 2024, 13:07
Heb je maar 1 AGM accu van ong. 100 Ah? Want met een compressorkoelkast kan je dan nauwelijks 1 dag zonder paal staan. Meestal hebben ze daar later 2 van gemaakt. Als je toch een booster bij je LFP gaat plaatsen, kan je dat nu ook al vast doen. Dan wordt onderweg de AGM sneller opgeladen, zodat deze langer mee gaat. Want bij onze campers wordt onderweg maar langzaam geladen.
Ik denk dat ik een heel zuinig compressorkoelkastje heb… ik heb een klein testje gedaan, met de accu (1x95 Ah inderdaad) vol (100% SoC) om 18:00 de koelkast aangezet, leeg. Geen walstroom. ‘s ochtends 9 uur nog 83 Ah (87% SoC) over, het was een zonnige morgen en om 11 uur was de accu al weer vol. In het begin bij aanslaan zag ik -3.2A op de monitor, daarna minder, tussen de -3 en -2A…
Tzt ga ik inderdaad upgraden naar een (waarschijnlijk 100Ah) LFP, met booster.
Met vriendelijke campergroet,
Vincent

Pössl Roadcamp R 540
Aanpassingen & Upgrades topic
Free Wielie Blog
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 9361
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw AGM naar LiFePO4



Bericht door kampo »

veetee schreef:
wo 04 sep 2024, 23:55
Heb je de sensor bij LFP dan niet nodig ivm met het (niet) laden bij temp. <0°C ?
Een lfp hoeft geen temperatuur compensatie op de lader.
Niet op de walstroom lader
Niet op de mppt
Niet op de dc/dc booster.
De eventueel meegeleverde temperatuur voelers dienen voor aansluiting van een AGM of GEL accu.
De mppt temperatuur voeler zit bij Victron in de mppt.

Een goede lfp heeft inwendig 2 temperatuurvoelers
Bij overschrijding van de onder of over temperatuur zal de bms de accu via zijn bms uitschakelen. Dit ontbreekt wel eens op de goedkoopste lfp's. Bij Victron lfp is laden mogelijk tussen +5°C en +50°C.
Andere lfp accu merken laten laden toe tot 0°C wat minder conservatief is maar wel lichtjes schadelijk.

De lfp accucapaciteit neemt bovendien (sterk) af bij lage temperaturen. Zie datasheet. Ongeveer een halvering van de capaciteit bij minus 20°C.
Een AGM accu heeft een capaciteit van ongeveer 40% bij minus 20°C.
Groeten Kampo
Plaats reactie