Hierop inhakend een vraag:DJSmiley schreef: ↑di 30 apr 2024, 8:22Bij de MP is de temperatuursensor optioneel. Die wordt gebruikt voor
- temperatuurcompensatie tijdens het laden (niet relevant bij LiFePO4)
- Blokkeren van laden bij x graden, dus bv bij 0 graden. Moet je separaat activeren en is niet perse nodig omdat de BMS van de accu dat al hoort te blokkeren.(Of, als je een verwarmde accu hebt, je die laadstroom juist nodig hebt om de warmtematjes te activeren)
Dus behalve optie 2 voegt die niets toe
Bij de Votronic is de sensor vereist voor de werking volgens de handleiding als je m instelt op LFP.
Op de accupool is het meest gebruikelijk, want die staat in verbinding met de loodplaten en meet zo de interne temperatuur.
Bij een LFP is dat niet meer zo, want daar zitten er kabels en een BMS tussen. Dus voor een LFP is dat advies eigenlijk onlogisch, en eerder foutief (vind ik). Door de opwarming van de BMS zullen de kabels ook wat warmer worden dan de cellen...
Bij een LFP: De temperatuursensor zo laag mogelijk (bv op de bodem naast de accu) vastschroeven geeft een representatievere meting (dat is dan het koudste punt).
Je kan de sensor ook vervangen door een 2kOhm weerstandje, daarmee simuleer je een vaste temperatuur van zo'n 22 graden en laat je het ook hier over aan de BMS. (En dat 'moet' zelfs als je een accu met verwarming hebt, want de Votronic heeft geen setting om dat te overriden)
In beide gevallen geniet het stapelen van dingen niet mijn voorkeur, alleen waar nodig, en dan het liefst op volgorde van stroom: Dus niet de accu, dan 6 kabelschoentjes van kleine meuk en dan de omvormer, maar het vermogenspad zo kort mogelijk houden. Dus accu, omvormer, en dan pas de rest indien nodig.
Sensor voor andere doeleinden gebruiken kan, alleen is die van de MP een LM335 sensor, die is wat minder makkelijk toe te passen dan de sensor van oa de BMV (Dat is een NTC)
Ik heb nu een AGM accu met Votronic MPPT. Daar ook de Votronic (NTC) temperatuursensor, op de negatieve pool, op aangesloten.
Nu wil ik in de nabije toekomst de AGM vervangen door een LFP, en een Votronic DC-DC 1212-30 booster plaatsen. Die DC-DC booster heeft volgens de handleiding inderdaad ook een temp.sensor nodig. Dat is dezelfde als die al op de MPPT zit. Nu wordt hierboven gesteld dat dat eigenlijk voor LFP niet nodig is... Wat is raadzaam, de booster toch een (eigen) sensor geven? Of kan ik de sensor van de MPPT voor beiden (parallel aangesloten) gebruiken? Of, zoals hierboven ook genoemd, een vaste weerstand?