Van kale Volkswagen T4 tot camper-project

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Lebowski

Re: Van kale Volkswagen T4 tot camper-project

Bericht door Lebowski »

Goed bezig man! En wat betreft een zonnepaneel met een hoge opwek en een laag gewicht (maar helaas ook een hoge prijs), kijk eens naar deze: https://www.idealo.de/preisvergleich/Ma ... =cigs+yuma. Hij weegt 3,83kg, is flexibel en kan je op je dak plakken met de op de achterzijde geplaatste plakstrips.
Laatst gewijzigd door Lebowski op do 29 aug 2024, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.
Autocaravana
Contacteer:

Bericht door Autocaravana »

Ik had ook een flexibel paneel, van Wattstunde, maar dat ging na 3 jaar toch kapot. Was ook erg duur.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
DucatoDolf

Bericht door DucatoDolf »

Mijn huispaneel van 325Watt zit op het bewegende hefdak en kostte ong. €100. Als die kapot gaat, zit er zo weer een nieuwe op. 4 popnagels uitboren en hoppa.

400 watt is geen overkill, maar gewoon lekker ruim. Ik kom mwt 325Watt toch soms nog te kort. E-steps zuipen en ook inductie koken vreet stroom. De 325W is net voldoende om de omvormer en kk nonstop te laten draaien. Nu, in de zomer.
Lebowski

Bericht door Lebowski »

Mijn insteek is idd zoveel mogelijk solaropwek realiseren Dolf, en TS kan ook een stokbout door zijn dak plaatsen om daar een L-profiel op te plaatsen waartegen een paneel komt, dan ben je altijd in staat om te wisselen.
Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.
Streamcruiser

Bericht door Streamcruiser »

Alright, zal het foto's posten via externe partijen tot een minimum behouden.

Na wat onderling contact met Dolf besloten de ramen zelf te gaan vervangen. Ik woon in Drenthe, plaatsje nabij Assen.
Alles iemand in de buurt tijd en zin heeft om mee te kijken, graag!

Er zijn veel ideeën die ik wil toepassen op deze bus, waarvan er ook het e.e.a veel stroom gaat verbruiken, relatief gezien loopt het gewoon heel snel op. Gezien het off-grid thema van mijn in gedachten hebbende reizen, wil ik echt rekening houden met de extremen en zodoende proberen daar nu al zo goed mogelijk op voor te bereiden.
De bus mag voor mij altijd under construction blijven, hopelijk wel altijd in gangbare vorm.
Dus experimenteren met trial en error in de praktijk is er gewoon bij.
Ben nog aan het filosoferen over het zonnepaneel.
De panelen die Lebowski suggereert zijn ook een hele interessante optie. Ze zijn alleen ook iets te breed om tussen de hoeken aan de achterkant van het hefdak te passen:
IMG20240612174605~2.jpg
IMG20240612174605~2.jpg (137.21 KiB) 491 keer bekeken
Maareh, ja.. ik was natuurlijk zo voorbarig om alvast een zonnepaneel aan te schaffen, aangezien ik pop tops had bestudeerd die vlak zijn aan de achterkant.
Vind het een prachtig dak zo, dus ik roei even met de riemen die ik heb.
Mijn idee is als volgt, om hoek profielen in de lengte/breedte (?) op het dak te monteren met kit. Deze voorgeboord waar dan staven expulsie aluminium aan gemonteerd kunnen worden met m8 tapdraden en zo dan een licht, maar stevig ladder frame te creëren, gewatteerd aan de bovenkant met een gummy rubber o.i.d om trillingen te temperen waar dan het zonnepaneel op komt te liggen.
Ik kwam op dit idee door dit filmpje op youtube:
https://youtu.be/vU5aGFajlcc?si=obVkMddfsK_gl4hp
Peer review?

Gisteren de remklauwen achter gereviseerd en nieuwe remblokken geplaatst. De busjes waren kurkdroog.
Alles bij het terug monteren ingesmeerd met een beetje vet, een wijze les om te leren.
Merk tijdens het rijden dat de schokbrekers aan de voorzijde het moeilijk beginnen te krijgen.
Afgelopen week is het werkplaats handboek binnen gekomen en ben wel blij dat met de hulp van een bevriende buurman, het met de remmerij gelukt is.
Brengt weer wat moed voor verdere klussen.

Bedankt voor de inzichten en tot verdere updates
Lebowski

Bericht door Lebowski »

Goed werk Mathias, zit het zonnepaneel er al op?
PaulBng

Bericht door PaulBng »

DucatoDolf schreef:Gewoon hoekprofiel op de wagen lijmen en het paneel er met popnagels tussen hangen.
Nee, andersom. Eerst het hoekprofiel aan het paneel poppen/schroeven en dan op het dak lijmen.
Andersom komt er spanning op de lijm te staan...
DucatoDolf

Bericht door DucatoDolf »

En bij jouw methode niet? Alles valt of staat met afstandhouders plaatsen.

Bij mijn methode lag mijn paneel tijdens dit proces op afstandhouders die ik er pas de volgende dag onderuit heb gehaald. De lijm kon op die manier dik genoeg blijven, terwijl alles wel goed gepopnageld was. E.e.a. is ook makkelijker te corrigeren dan wanneer je dat grote paneel met hoeklijnen in één keer zou moeten positioneren, oplichten om te lijmen en dan? Weer neerleggen, aan de andere kant optillen om te lijmen. Dat wordt toch een puinhoop?
PaulBng

Bericht door PaulBng »

Die puinhoop valt erg mee hoor...

Denk dat jouw methode inderdaad ook goed werkt.
Als je maar popt terwijl de lijm nog niet uitgewerkt is.
Plaats reactie