bijbetaling van elektriciteit op campings
- zwaailicht
Re: bijbetaling van elektriciteit op campings
Bij sommige camperplaatsen heb ik een teller-meter op de stroompaal.
En ook dat sommige camperbazen bij de aanmelding staat hoeveel 1 kWh kost.
Bij je aankomst wordt de teller opgeschreven en bij weg gaan weer. Kun je heel snel zien hoeveel stroom je hebt gebruikt.
En dat x per kWh-prijs dat weet je wat je hebt verbruikt.
Ik gebruik dan geen stroom, maar pas als de accu wat leger wordt. Even de kabel uitrollen … klaar.
In de paasvakantie dit jaar heb ik aan stroompaal gezeten. 5 dagen en totaal 18 kWh x eur 0,50 = 9 euro totaal.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
En ook dat sommige camperbazen bij de aanmelding staat hoeveel 1 kWh kost.
Bij je aankomst wordt de teller opgeschreven en bij weg gaan weer. Kun je heel snel zien hoeveel stroom je hebt gebruikt.
En dat x per kWh-prijs dat weet je wat je hebt verbruikt.
Ik gebruik dan geen stroom, maar pas als de accu wat leger wordt. Even de kabel uitrollen … klaar.
In de paasvakantie dit jaar heb ik aan stroompaal gezeten. 5 dagen en totaal 18 kWh x eur 0,50 = 9 euro totaal.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Winnen kan ik niet meer. Maar ik zal zorgen (proberen) dat ik niet verlies.
Staan nu toevallig op een cp met gemeterde stroom.
De cp heeft de mogelijkheid om op elk moment te checken wat je verbruik tot nu toe geweest is.
Benieuwd, nav dit topic wat het verbruik is.
230V hoofdgebruiker is een grote koelkast die 190W verbruikt.
En nog een 400Wh fietsaccu geladen van 50% tot 100%.
De acculader staat uit, omdat we voldoende zonnestroom hebben.
Verder geen 230V verbruikers.
Na ca 27 uur aan de paal hadden we 4,8kWh aan stroom verbruikt.
De koelkast alleen heeft dus zo'n 4,1kWh per 24 uur verbruikt, bij zeer warm weer.
Best wel veel, bijna gelijk aan ons gemiddelde totale thuisverbuik per dag.
Onze Dometic absorptiekoelkast type RMT7655L is een behoorlijke stroomvreter.
Goed om je dat te realizeren.
De cp heeft de mogelijkheid om op elk moment te checken wat je verbruik tot nu toe geweest is.
Benieuwd, nav dit topic wat het verbruik is.
230V hoofdgebruiker is een grote koelkast die 190W verbruikt.
En nog een 400Wh fietsaccu geladen van 50% tot 100%.
De acculader staat uit, omdat we voldoende zonnestroom hebben.
Verder geen 230V verbruikers.
Na ca 27 uur aan de paal hadden we 4,8kWh aan stroom verbruikt.
De koelkast alleen heeft dus zo'n 4,1kWh per 24 uur verbruikt, bij zeer warm weer.
Best wel veel, bijna gelijk aan ons gemiddelde totale thuisverbuik per dag.
Onze Dometic absorptiekoelkast type RMT7655L is een behoorlijke stroomvreter.
Goed om je dat te realizeren.
Wij hebben geen panelen op het dak en gebruiken gemiddeld 10 kWh per dag. Laatst op een camping de keuze gehad om wel of geen stroom te nemen voor toeslag van 7,00 euro per dag. Dan ga je idd nadenken over LiFePO4 (die staat al klaar voor de dropout/dropin) en panelen op het dak (nog even in de orientatiefase).
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4000 kg)
Solo: Volvo XC40 T5 PHEV Inscription 2-2022
Beide ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl
Solo: Volvo XC40 T5 PHEV Inscription 2-2022
Beide ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl
Dat geeft je inderdaad vrijheid. Wij hebben de afgelopen 4 nachten naast een (gratis!) stroompaal gestaan zonder kabel aan te sluiten
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
10 kw per dag ???
Hoe doe je dat ?
Moeten toch echt wel de nodige energie slurpende apparaten aanwezig zijn .
Ik kwam hooguit op 1.5 kw uit.(zelden)Wat bij een duurdere Camperplaats neer kwam op 2 euro.
Of er moest toevallig nog tegoed op zo'n paal staan .
Dan had je geluk.
Gebruik was voor koelkast .Soms laptop ./Telefoon.
op peil houden van huishoud accu .
Gr. Toon .
Hoe doe je dat ?
Moeten toch echt wel de nodige energie slurpende apparaten aanwezig zijn .
Ik kwam hooguit op 1.5 kw uit.(zelden)Wat bij een duurdere Camperplaats neer kwam op 2 euro.
Of er moest toevallig nog tegoed op zo'n paal staan .
Dan had je geluk.
Gebruik was voor koelkast .Soms laptop ./Telefoon.
op peil houden van huishoud accu .
Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.
Mudanishinai de
Mudanishinai de
-
Dat lukt met een airco op het dak Toon. In dat geval zal de 150Ah LFP niet voldoende zijn.
Carado.
Oké dank voor antwoord.
Gr. Toon .
Oké dank voor antwoord.
Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.
Mudanishinai de
Mudanishinai de
> Dan ga je idd nadenken over LiFePO4
10kW
Ja ,met 1000Ah LIFEPO kun je dan net een dag halen
Of je zult ongeveer 1500Wp aan zonnepanelen op je dak van je camper moeten leggen, en alleen maar zonnige dagen hebben
Ik denk dat die 7 euro dan helemaal niet zo slecht zijn
10kW
Ja ,met 1000Ah LIFEPO kun je dan net een dag halen
Of je zult ongeveer 1500Wp aan zonnepanelen op je dak van je camper moeten leggen, en alleen maar zonnige dagen hebben
Ik denk dat die 7 euro dan helemaal niet zo slecht zijn
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
- seth_space
Dat is wat te simpel rekenwerk.
De opbrengst van je zonnepanelen gedurende de dag neem je bijv al niet mee .
Maar met een dergelijk verbruik standaard is het inderdaad een uitdaging.
De opbrengst van je zonnepanelen gedurende de dag neem je bijv al niet mee .
Maar met een dergelijk verbruik standaard is het inderdaad een uitdaging.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Floda schreef: ↑ma 05 aug 2024, 14:15Hoe is het in godsnaam mogelijk dat indien we elektriciteit via walstroom betrekken op camping dat volgens campingeigenaar er een gemiddeld dagelijks verbruik is van ongeveer 9 kwh
...
Ben ik nu abuis als ik zeg dat we ronduit bedrogen/bestolen worden op de Benelux campings?
We lijken in een neergaande spiraal te zitten met de kosten van de stroomvoorzieningen op de camping; een deel van de gebruikers stelt steeds hogere eisen en om daaraan te voldoen moet worden fors door de campingeigenaren worden geïnvesteerd. Deze hogere kosten moeten op de verbruikers verhaald worden, bij voorkeur op een eerlijke wijze.
Wij kamperen ondertussen meer dan 30 jaar. Eerst zonder elektriciteit, later namen wij soms voor een koelbox en een paar lampen wat elektrische energie af. Als er geen 230V beschikbaar was dan ging de koelkast op gas en de lampjes werden gevoed/geladen vanuit de autoaccu.
Dertig jaar geleden was het niet bijzonder om het te moeten doen met een aansluiting van 2A. Tegen extra betaling kon 3A of 4A gekregen worden en 6A was vaak niet eens beschikbaar.
Elektriciteit gebruikten wij toen voor het gemak, wij gebruikten weinig en het koste weinig.
Nu wordt een aansluiting van 10A als normaal gezien. Een groeiende groep vindt dat er elektrisch gekookt, verwarmt en ook gekoelt moet kunnen worden. Door de stijgende energiekosten samen met de groei van het gemiddelde verbruik nemen zowel de infrastructuur als de verbruikskosten toe.
Het individueel meten en afrekenen van verbruik kan alleen na grote (extra) infrastructuur kosten. Een centraal afleesbare meter per aansluiting kost geld, de vraag is wie dit moet gaan betalen?PE1OPQ Theo schreef: ↑ma 05 aug 2024, 16:31En als er boven een bepaald verbruik betaald moet worden, dan moeten er ook getallen staan als bewijslast.
Kleinverbruikers, die nog steeds prima met een oude 2A aansluiting uit de voeten zouden kunnen, zien met lede ogen aan hoe de elektriciteitskosten voor hen onredelijk hard stijgen.
In deze context zou het dus redelijk zijn dat de extra kosten van de infrastructuur, dus zowel verzwaring als het meten van het individuele verbruik omgeslagen worden in de verbruikstarieven. Alleen dan betaald de 'vervuiler'. Dit rechtvaardigt een veel hogere kWh prijs dan wij thuis gewend zijn maar dan wel samen met geen of lage vaste stroompaal kosten.
De campingbaas die niet de investering heeft gedaan om het individueel verbruik te meten moet de kosten van het stroomverbruik in de vaste kosten meenemen.Aloys schreef: ↑ma 05 aug 2024, 16:55...
Nee, het is de schuld van de campingbaas, had 'ie maar geen stroompalen moeten aanleggen. Kun je ook zeggen.
...
Ik heb geen 230V gebruikt, alles kwam uit de 200Ah-LiFePO4. In Wenen konden we er zelfs 5 dagen mee stil staan, de 200Wp-zonnepanelen laadden voldoende bij
...
En zo komen er steeds meer, dus zo'n campingbaas gaat er heel lang over doen om die investering terug te verdienen.
Ook camperaars zijn niets menselijks zijn vreemd, ze blijven naar mogelijkheden zoeken om het maximum rendement uit de vaste-stroompaal-kosten te halen. Bij een vaste prijs is het snel aantrekkelijk om zoveel mogelijk elektrische energie te benutten. Dus uit die gaskachel en aan die elektrische kachel.
Ik denk dat de door TS genoemde 9kWh gemiddeld prima kan kloppen. Zeker als er individuen zijn die hele dagen airco's laten draaien of (buiten het zomerseizoen) met elektrische kacheltjes de camper warm houden.
En met stijgende stroompaal prijzen en een al gedane investering in een zelfvoorzienende camper wordt de afweging stroompaal versus eigen energievoorziening een lastige voor de campingbaas. Met het gekozen verdienmodel moeten de stroompaal tarieven dan nog verder omhoog...
Zoals ik deze reactie starte: "We lijken in een neergaande spiraal te zitten met de kosten van de stroomvoorzieningen op de camping"
Met een op verbruik gebaseerd kostenmodel zou TS, als hij aanzienlijk minder dan 9kWh verbruikt, minder moeten betalen. Een op verbruik gebaseerd kostenmodel is dan wel weer aanzienlijk duurder voor grootverbruikers.
De groeiende infrastructuur en energie kosten moeten verhaald worden. Als we dit bij de veroorzakers, en dit zijn mijns inziens de grootverbruikers, kunnen neerleggen dan blijft kamperen ook nog toegangelijk voor de degene die dit graag eenvoudiger of met een kleine beurs moeten of willen doen.
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
-
Ik zie steeds meer tussen stukjes welke op bestaande CEE aansluiting komen, en als je gaat googelen op de naam kom je uit bij een camping verbruiksmeter.
Deze is in de bestaande infrastructuur op te nemen en wordt door plc uitgelezen.
Daarmee krijg je op een vrij eenvoudige wijze en prijs gunstige investering inzicht in het verbruik en kun je extra kW uren afrekenen.
Maar nu ben ik de naam van het ding natuurlijk al weer kwijt, ik zag het afgelopen zomer op verschillende campings in Nederland.
Theo
Deze is in de bestaande infrastructuur op te nemen en wordt door plc uitgelezen.
Daarmee krijg je op een vrij eenvoudige wijze en prijs gunstige investering inzicht in het verbruik en kun je extra kW uren afrekenen.
Maar nu ben ik de naam van het ding natuurlijk al weer kwijt, ik zag het afgelopen zomer op verschillende campings in Nederland.
Theo
- Aloys
- Site Admin
- Contacteer:
Wanneer ik wel aan de stroom sta, een enkele keer, dan vind ik de "paal met muntjes" het mooist. Je gooit er een (halve) euro in en op een display zie je dat je nog één of 2kWh (bij een hele euro) kunt gebruiken. Mag van mij best ook wat kosten, tot € 1,00/kWh vind ik wel redelijk, daarboven wordt het wel wat duur...
We stonden ooit in de winter op een camping die bij de receptie, individueel kon zien hoeveel je gebruikte. Stroom kostte € 0,75/kWh. Een klein rekensommetje leerde mij dat de dieselkachel in de camper heel wat goedkoper brandde dan mijn elektrische kacheltje van 850W (24uur * 0,85kWh = 20,4 kWh/dag, dat kost dus € 15,30. En dan de dieselkachel gebruiken als bijverwarming, want zoveel is dat niet, 850W
We stonden ooit in de winter op een camping die bij de receptie, individueel kon zien hoeveel je gebruikte. Stroom kostte € 0,75/kWh. Een klein rekensommetje leerde mij dat de dieselkachel in de camper heel wat goedkoper brandde dan mijn elektrische kacheltje van 850W (24uur * 0,85kWh = 20,4 kWh/dag, dat kost dus € 15,30. En dan de dieselkachel gebruiken als bijverwarming, want zoveel is dat niet, 850W
Icy.
Dat is 1 van de grotere spelers op de markt
Maar ook bv EveryOffice heeft oplossingen hiervoor. Die worden dan in de kast geplaatst. Daarmee kun je een 16A aansluiting maken, maar afhankelijk van de ingestelde waarde wordt die dan eerder afgeschakeld (bv op 6 of 10A)
Op die manier kan een parkeigenaar een x bedrag rekenen voor 6A, een y bedrag voor een 10A aansluiting en daarbovenop het kWh verbruik.
'vastrecht' in het klein zegmaar.
Beide ondersteunen ook veel reserveringssystemen en worden in een heel groot deel van de (NL) markt gebruikt
https://www.icy.nl/draadloos-stroombeheer-campings/
https://www.everyleisure.nl/energiebeheer
Dat is 1 van de grotere spelers op de markt
Maar ook bv EveryOffice heeft oplossingen hiervoor. Die worden dan in de kast geplaatst. Daarmee kun je een 16A aansluiting maken, maar afhankelijk van de ingestelde waarde wordt die dan eerder afgeschakeld (bv op 6 of 10A)
Op die manier kan een parkeigenaar een x bedrag rekenen voor 6A, een y bedrag voor een 10A aansluiting en daarbovenop het kWh verbruik.
'vastrecht' in het klein zegmaar.
Beide ondersteunen ook veel reserveringssystemen en worden in een heel groot deel van de (NL) markt gebruikt
https://www.icy.nl/draadloos-stroombeheer-campings/
https://www.everyleisure.nl/energiebeheer
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Dit apparaat lijkt inderdaad een beetje de norm in Nederland, en ook ik heb ze meermaals gezien. Een mooie retrofit oplossing, ik heb er ooit foto's van gemaakt (kan ik nu helaas ff niet terugvinden) en erop gegoogled. Ze communiceren draadloos. Bij de receptie kan alles uitgelezen worden voor de afrekening en worden er zelfs alarmen gegeven als iemand bijvoorbeeld teveel gebruikt. (Wij hebben weleens een belletje van de receptie gehad nadat wij teveel gebruikers hadden aangesloten... "Big-Brother is watching you.")PE1OPQ Theo schreef:Ik zie steeds meer tussen stukjes welke op bestaande CEE aansluiting komen, en als je gaat googelen op de naam kom je uit bij een camping verbruiksmeter.
Theo
Omdat op basis van de meting van zo een apparaat kosten berekend worden moet zo'n ding moet voldoen aan de Metrologiewet. Ik schat dat ze in aantallen voor zo'n 100 Euro per stuk geleverd moeten kunnen worden (mijn schatting kan ook geheel fout zijn, wie weet meer?). Daarboven komen eenmalige installatie en configuratie kosten. Waarschijnlijk zijn er daarna nog jaarlijkse software en onderhoudskosten. Gratis is het niet en iemand zal ook deze kosten moeten gaan betalen...
In Nederland is tegenwoordig de infrastructuur van campings meestal wel op orde waardoor meten met deze eenvoudige toevoeging zou kunnen. In het buitenland, en ik denk dan met name aan de wat zuidelijker gelegen landen, moet vaak veel meer aangepast worden, met bij behorende behorende hoge kosten.
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)