Thetford T2160 schakelt zichzelf uit
Thetford T2160 schakelt zichzelf uit
Nadat de nieuwe Thetford T2160 resp een dag op het zonnepaneel en op 220 V probleemloos had gedraaid, heeft de koelkast nu al twee keer zichzelf uitgeschakeld. De 1e keer toen de camper op 220V stond en de 2e keer toen hij op accu/zonnepaneel stond. Beide keren was de accu vol. Heeft iemand enig idee hoe dat kan. Er wordt geen storing aangegeven, d.w.z. er gaat niets knipperen.
Re: Thetford T2160 schakelt zichzelf uit
Hoe dik en hoe lang zijn de kabels tussen koelkast en accu?
De dikte is 6 mm2. Dat wordt geadviseerd bij een kabellengte tot 6 meter. De kabels tussen koelkast en accu zijn 2 meter lang.
De dikte is 6 mm2. Dat wordt geadviseerd bij een kabellengte tot 6 meter. De kabels tussen koelkast en accu zijn 2 meter lang.
Volgens een berekening die ik tegen kwam is deze draad bestand tegen 40,9A.
(diameter x 0,6)/(2 x lengte x 0,022), in dit geval dus (6 x 0,6)/(2 x 2 x 0,022) = 40,9A.
Ik heb deze kabel af gezekerd met 25A omdat de kabel die oorspronkelijk naar de oude absorptie koelkast ook op 25 A was afgezekerd. De compressor koelkast zelf is af fabriek afgezekerd met 15A.
Het lijkt mij niet aannemelijk, maar zou de 25A zekering de oorzaak kunnen zijn van het uitschakelen van de koelkast.
Volgens een berekening die ik tegen kwam is deze draad bestand tegen 40,9A.
(diameter x 0,6)/(2 x lengte x 0,022), in dit geval dus (6 x 0,6)/(2 x 2 x 0,022) = 40,9A.
Ik heb deze kabel af gezekerd met 25A omdat de kabel die oorspronkelijk naar de oude absorptie koelkast ook op 25 A was afgezekerd. De compressor koelkast zelf is af fabriek afgezekerd met 15A.
Het lijkt mij niet aannemelijk, maar zou de 25A zekering de oorzaak kunnen zijn van het uitschakelen van de koelkast.
Nee, zelfs een 10A zekering zal (vermoedelijk) werken. De inschakelpiek is maar heel kort.
Maakt de zekering wel goed contact? Een slechte verbinding geeft hetzelfde probleem.
t is alleen lastig om te testen zonder foutmelding, want het kan best veel oorzaken hebben.
Ik zou beginnen met meten wat de spanning bij de koelkast is en, als het lukt, kijken wat die doet als de koelkast inschakelt
Maakt de zekering wel goed contact? Een slechte verbinding geeft hetzelfde probleem.
t is alleen lastig om te testen zonder foutmelding, want het kan best veel oorzaken hebben.
Ik zou beginnen met meten wat de spanning bij de koelkast is en, als het lukt, kijken wat die doet als de koelkast inschakelt
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
We zijn nu een weekje weg, als we terug zijn zal ik eens proberen te meten. De zekering kan ik nu al wel checken.
De koelkast heeft de afgelopen 24 uur geen kuren meer vertoond, we wachten dus voorlopig maar af.
Ondertussen de vraag ook bij het Thetford service punt weggelegd. Jammer dat rechtstreeks communiceren met Thetford zoals bij Dometic niet mogelijk is, alles gaat via de service punten.
De koelkast heeft de afgelopen 24 uur geen kuren meer vertoond, we wachten dus voorlopig maar af.
Ondertussen de vraag ook bij het Thetford service punt weggelegd. Jammer dat rechtstreeks communiceren met Thetford zoals bij Dometic niet mogelijk is, alles gaat via de service punten.
Ik denk dat ik de oorzaak (per ongeluk) heb gevonden. De koelkast is geplaatst in de kast van de Dometic RMD 8505 absorptie koelkast. Deze is minder diep dan de Thetford compressor koelkast. De nieuwe koelkast steekt dan ook ongeveer 3 cm uit de kast, hetgeen geen probleem is. Wanneer ik echter bij het bovenkastje moet zijn kom ik met mijn borst (ik ben niet zo groot) of met mijn arm of hand tegen de bovenkant van de koelkast aan waarin de bediening is verwerkt. Nou bestaat de bediening van de Thetford uit tiptoetsen. Wanneer ik iets uit het bovenkastje moet pakken kom ik dus tegen deze tiptoets aan en schakel daarmee de koelkast uit. Het is dus een kwestie van wennen wanneer ik bij het bovenkastje moet zijn om de tiptoets niet aan te raken.
Bedankt voor het meedenken.
Bedankt voor het meedenken.