Losse inrichting Opel Vivaro L2H1 met dubbele cabine

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3976
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Losse inrichting Opel Vivaro L2H1 met dubbele cabine



Bericht door henk en lila »

Uhhh, dubbele cabine blijft om twee kids te vervoeren. Openingspost.

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2650
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Losse inrichting Opel Vivaro L2H1 met dubbele cabine



Bericht door DucatoDolf »

Ik bedoel geen dubbele set stoelen. Dus voorin en óók achterin stoelen. Dat is erg overbodig. In een dubbele cabine kun je ook de voorstoelen draaien, dan heb je een prima treinzit.
Casto
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 04 aug 2024, 22:27

Re: Losse inrichting Opel Vivaro L2H1 met dubbele cabine



Bericht door Casto »

Ik zal morgen proberen een tekening te tonen van mijn plannen, een en ander is nog onzeker vanwege een grote vraag waar ik nog geen duidelijk antwoord op heb gevonden:

In mijn bus zit een tussenschot, die mag uiteraard weg, maar mag ik hem wel verwijderen en zelf een tussenschot plaatsen? Het tussenschot wat er nu inzit is zo ontzettend dik dat ik verwacht toch wel een cruciaal aantal cm kan winnen om net iets meer comfort achterin te krijgen :-B ik heb hier nog niet heel goed naar gekeken maar ik verwacht dat als ik een tussenschot van 9 of 12mm multiplex kan maken en de oude verwijder het echt een stukje scheelt.

Dus mijn vraag is of dit wel is toegestaan?

@ducatodolf

Mijn plan is een Uitschuifbed te maken met kastjes er onder als het bed ingeschoven is. De matrassen haal ik er dan vanaf, en dan kan ik bovenop het bed wat ongeveer 70cm is mijn kisten zetten waar de vogels in zitten, als ik die moet vervoeren. Mijn vogel transportkisten zijn 65cm lang dus die passen er dan prima bovenop. In dit geval zou ik het bed zelfs vast er in kunnen maken en de kastjes er onder dan ook nog gebruiken voor bijvoorbeeld het opbergen van mijn valkeniers benodigdheden etc...

Grappig nu ik er over nadenk... een vast Keukentje er in zodat ik op een klus het voer van de vogels kan bereiden? Zou dat een geloofwaardig excuus kunnen zijn? Dat moet toch gesneden, geplukt en geportioneerd moeten worden haha. Dan is het wel een kampeer inrichting maar wel met een duidelijk doel om de vogels te verzorgen :P

Anders wil ik aan de wanden iets bevestigen zoals bijvoorbeeld bedhaken als idee, een mannetje en vrouwtje zodat ik de kastjes er zo aan kan haken en er ook zo weer af kan pakken. Alleen verkeersdrempels moet ik dan niet te hard nemen hehe.

Eerst maar eens de laadruimte strippen, schoonmaken om met een leeg canvas te beginnen.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2650
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Losse inrichting Opel Vivaro L2H1 met dubbele cabine



Bericht door DucatoDolf »

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... bestelauto

Als je 2m laadruimte hebt mag dat tussenschot zelfs weg.
Ik vraag me af wat voor tussenschot je hebt dat het zo dik is. De meeste schotten zijn een paar mm dik. Vergis je je niet?

Ik snap je bed. Ik zou daaronder dan losse Euronorm kratten zetten. Is veel handiger om ff naar buiten te trekken en/of te wisselen voor een krat met kampeerspullen.

Een keuken in een bestelauto is geen probleem. Een bed ook niet. Maar absoluut niets dat op een zitplaats kan duiden! En houdt je fiscale blok in de gaten.
Casto
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 04 aug 2024, 22:27

Re: Losse inrichting Opel Vivaro L2H1 met dubbele cabine



Bericht door Casto »

Afbeelding

Helaas vind ik hem echt heel dik vooral de uitbollende delen. Valt zeker wat te winnen.

Mijn laadruimte is 180cm gemeten vanaf onderkant tussenschot tot achterdeuren dus helaas schot moet blijven :thumbdown:
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1834
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Losse inrichting Opel Vivaro L2H1 met dubbele cabine



Bericht door tranny »

Bij een dubbelcabine is een dicht en permanent vast gemonteerd tussenschot een harde eis om aan de fiscale eisen grijs kenteken te voldoen, die mag er dus niet uit. (die 2 meter regel geldt alleen maar voor enkelcabines)
Meestal zijn die tussenschotten wel zo ontworpen dat ze zowel de laadruimte als de cabineruimte optimaal benutten.
Misschien dat je de rondingen bovenin nog wat hoekiger kunt maken door deze te vervangen voor rechtere stukken ingelijmd plaatwerk, maar of het de sterkte en vriendelijkheid in de cabine ook gaat verbeteren betwijfel ik wel. (lijkt me dan een kopstoter te worden bij de schuifdeur)
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Casto
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 04 aug 2024, 22:27

Re: Losse inrichting Opel Vivaro L2H1 met dubbele cabine



Bericht door Casto »

@tranny ik ken de regels, maar is er ook een regel dat het dit schot moet zijn of mag het een zelfgemaakt schot zijn die over de volle hoogte en breedte gemonteerd zit? Een grote plaat multiplex kan ook dienst doen als schot.
Gebruikersavatar
Lebowski
Berichten: 179
Lid geworden op: vr 31 mei 2024, 12:40

Re: Losse inrichting Opel Vivaro L2H1 met dubbele cabine



Bericht door Lebowski »

Je mag een zelfgemaakte wand plaatsen maar je moet wel de fiscale en rdw regels volgen.
Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.
Casto
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 04 aug 2024, 22:27

Re: Losse inrichting Opel Vivaro L2H1 met dubbele cabine



Bericht door Casto »

Ik zit toch wel heel erg in dubio wat te doen :crazy:

Ik ben even de website van de belastingdienst opgedoken om de wegenbelasting eens te vergelijken.

Als ondernemer betaal ik nu 201 euro per kwartaal voor deze bus.

Als particulier zou ik 600 per kwartaal moeten betalen.

Als kampeerauto komt het uit op 187 euro per kwartaal.

Maar nu, als ik dus gewoon de hele bus om zou keuren naar een kampeerauto dan kan ik hem mits ik voldoe aan de eisen kunnen inrichten zoals ik dat wil en kan ik wat veranderen aan de indeling.

Enige nadeel vind ik die verplichte hoogte die de BD als eis stelt, want een heel hefdak er op laten zetten pffff dat vind ik eigenlijk gewoon overbodig.
Ik ga er even vanuit dat dit gewoonweg niet te omzeilen valt omdat hier in het verleden waarschijnlijk misbruik van gemaakt werd.

Wat ik dan wel kan, is de achterbank en voorbank verwijderen en vervangen voor draaibare stoelen om daar een zitgedeelte te creëren om aan te eten, of een spelletje te doen als de Kids mee zouden gaan.

Achterin dan zoals ik al wilde een Uitschuifbed, die ik nog steeds zo maak dat ik gewoon mijn vogels kan blijven vervoeren als het bed ingeschoven is.

Pffff de keuze wordt er niet makkelijker op zo... misschien is een andere bus aanschaffen wel de makkelijkste optie maar in deze zit net een compleet gereviseerde motor en in mijn budget zal ik geen andere bus vinden die technisch net zo perfect is als deze.
Gebruikersavatar
Lebowski
Berichten: 179
Lid geworden op: vr 31 mei 2024, 12:40

Re: Losse inrichting Opel Vivaro L2H1 met dubbele cabine



Bericht door Lebowski »

Dat is dus de reden dat ik een langere bus gekocht heb waardoor ik na plaatsing zelfbouw scheidingswand nog steeds aan alle eisen voldoe en start met inbouw van de slaap en kook componenten als lading. Kan ik alles doen wat ik wil, werken, slapen, eten maken en blijf ik op grijs kenteken rijden totdat ik zover gevorderd ben om er administratief een camper van te maken (en mezelf nogmaals te laten bestelen die de fiscus).
Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80936
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Losse inrichting Opel Vivaro L2H1 met dubbele cabine



Bericht door Dafluc »

Bij een grote bus zoals jouw MAN heb je daar geen tussenwand bij nodig toch? Die hoeft er bij zogenaamde grote bestelbussen niet in te zitten. En je kunt net zo goed spullen als lading vervoeren.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lebowski
Berichten: 179
Lid geworden op: vr 31 mei 2024, 12:40

Re: Losse inrichting Opel Vivaro L2H1 met dubbele cabine



Bericht door Lebowski »

Volgens RDW niet, fiscus wel.
Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80936
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Losse inrichting Opel Vivaro L2H1 met dubbele cabine



Bericht door Dafluc »

Nooit van gehoord. Heb je een linkje naar de inrichtingseisen van de RDW?
Dat die voor een camper anders zijn wist ik. Maar dat ze ook anders zouden zijn voor een grijskentekenbus is nieuw voor mij.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lebowski
Berichten: 179
Lid geworden op: vr 31 mei 2024, 12:40

Re: Losse inrichting Opel Vivaro L2H1 met dubbele cabine



Bericht door Lebowski »

Staat in mijn draad, hoofdstuk acht.
Laatst gewijzigd door Lebowski op di 06 aug 2024, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.
Plaats reactie