LiFePO4: hoe moet ik dat doen?
LiFePO4: hoe moet ik dat doen?
Hallo qllemaal,
Ik ben van plan een lifepo4 200h in te bouwen.
wat ben ik allemaal hiervoor nodig?
Groet Edwin.
Ik ben van plan een lifepo4 200h in te bouwen.
wat ben ik allemaal hiervoor nodig?
Groet Edwin.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 20080
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: LiFePO4: hoe moet ik dat doen?
Wat IK heb gebruikt:
- 200Ah LiFePO4-accu met ingebouwd Bluetooth-BMS (Battery Management System mét app)
- DCDC-booster (in plaats van mijn scheidingsrelais, Victron Orion-TR smart 12/12/30A)
- Victron IP22 20A Blue Smart acculader (Nu 30A, voor aan 'de paal' 230V, maar ik gebruik 'm zelden...*)
- Victron MPPT 75/15A zonnepaneel regelaar (15A, ik heb 2 x 100W op dak).
*) In april, in Wenen op de camperplaats, stonden we 5 dagen stil zonder 230V. Overdag de stad in, zo tussen 10 uur en 17.00 uur. Dankzij zonnige dagen bewoog de accucapaciteit zich tussen 70% ('s ochtends) en 90% (aan het eind van de middag). Op de 6e dag gingen we verder en was de accu binnen enkele uren weer vol.
Ideaal is dat je met een app op je telefoon kunt zien hoeveel procent/Ah er nog in de accu zit! Ook de 3 Victron-apparaten kan ik besturen/monitoren vanuit één Victron-app.
Ik wil nooit meer terug naar een loodzuuraccu...
En inderdaad, ons forumlid DJSmiley (hieronder genoemd door Atoz) is één van onze onovertroffen deskundigen op dit gebied. Hij heeft mij geholpen met kabels op maat maken en aansluiten op een avond. Uiteraard nadat ik zelf de nodige dingen had voorbereid, zoals de montage van de Victron-apparatuur in de camper.
- 200Ah LiFePO4-accu met ingebouwd Bluetooth-BMS (Battery Management System mét app)
- DCDC-booster (in plaats van mijn scheidingsrelais, Victron Orion-TR smart 12/12/30A)
- Victron IP22 20A Blue Smart acculader (Nu 30A, voor aan 'de paal' 230V, maar ik gebruik 'm zelden...*)
- Victron MPPT 75/15A zonnepaneel regelaar (15A, ik heb 2 x 100W op dak).
*) In april, in Wenen op de camperplaats, stonden we 5 dagen stil zonder 230V. Overdag de stad in, zo tussen 10 uur en 17.00 uur. Dankzij zonnige dagen bewoog de accucapaciteit zich tussen 70% ('s ochtends) en 90% (aan het eind van de middag). Op de 6e dag gingen we verder en was de accu binnen enkele uren weer vol.
Ideaal is dat je met een app op je telefoon kunt zien hoeveel procent/Ah er nog in de accu zit! Ook de 3 Victron-apparaten kan ik besturen/monitoren vanuit één Victron-app.
Ik wil nooit meer terug naar een loodzuuraccu...

En inderdaad, ons forumlid DJSmiley (hieronder genoemd door Atoz) is één van onze onovertroffen deskundigen op dit gebied. Hij heeft mij geholpen met kabels op maat maken en aansluiten op een avond. Uiteraard nadat ik zelf de nodige dingen had voorbereid, zoals de montage van de Victron-apparatuur in de camper.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
December 2024: We brachten de kerstdagen door in Oberstdorf, Zuid-Duitsland.
Een overzicht van onze reisverhalen.
December 2024: We brachten de kerstdagen door in Oberstdorf, Zuid-Duitsland.
- Atoz
- Berichten: 5814
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: LiFePO4: hoe moet ik dat doen?
Een goed adres om je het juiste advies te geven.
Boetronics.nl bv.
Heeft hier al wat camperbezitters geholpen.
Aloys bv.
Boetronics.nl bv.
Heeft hier al wat camperbezitters geholpen.
Aloys bv.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63 - op 21/9/24 => 294.975km
HH 650 Wp 400Ah LiFePO4 EPEVER 6415AN/60A - CAR 80 Wp EPEVER 1210AN
Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 60Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S geplaatst op 22/4/22 bij 284.000Km - 65Psi
HH 650 Wp 400Ah LiFePO4 EPEVER 6415AN/60A - CAR 80 Wp EPEVER 1210AN
Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 60Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S geplaatst op 22/4/22 bij 284.000Km - 65Psi
Re: LiFePO4: hoe moet ik dat doen?
Erg bedankt hier kan ik mee aan de slagAloys schreef: ↑do 01 aug 2024, 13:17Wat IK heb gebruikt:
- 200Ah LiFePO4-accu met ingebouwd Bluetooth-BMS (Battery Management System mét app)
- DCDC-booster (in plaats van mijn scheidingsrelais, Victron Orion-TR smart 12/12/30A)
- Victron IP22 20A Blue Smart acculader (Nu 30A, voor aan 'de paal' 230V, maar ik gebruik 'm zelden...*)
- Victron MPPT 75/15A zonnepaneel regelaar (15A, ik heb 2 x 100W op dak).
*) In april, in Wenen op de camperplaats, stonden we 5 dagen stil zonder 230V. Overdag de stad in, zo tussen 10 uur en 17.00 uur. Dankzij zonnige dagen bewoog de accucapaciteit zich tussen 70% ('s ochtends) en 90% (aan het eind van de middag). Op de 6e dag gingen we verder en was de accu binnen enkele uren weer vol.
Ideaal is dat je met een app op je telefoon kunt zien hoeveel procent/Ah er nog in de accu zit! Ook de 3 Victron-apparaten kan ik besturen/monitoren vanuit één Victron-app.
Ik wil nooit meer terug naar een loodzuuraccu...
En inderdaad, ons forumlid DJSmiley (hieronder genoemd door Atoz) is één van onze onovertroffen deskundigen op dit gebied. Hij heeft mij geholpen met kabels op maat maken en aansluiten op een avond. Uiteraard nadat ik zelf de nodige dingen had voorbereid, zoals de montage van de Victron-apparatuur in de camper.

Re: LiFePO4: hoe moet ik dat doen?
Naar mijn mening is het goed berekenen van de benodigde kabeldiktes en het persen van kabelogen/-schoenen de belangrijkste reden om er een ter zake ervaren persoon bij te betrekken. Ik heb zelf wat kabels op maat laten maken via www.uw-accuwinkel.nl en dat ging goed maar als ik ooit wil gaan schuiven met apparatuur doe ik dat toch liever ter plekke, het precieze traject uitmeten blijkt nog best lastig.
Groet!
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / 90Ah LiFePO4 / 120Wp solar / EP Levelset / Busbiker.
Doordeweeks SAP-consultant, daarnaast vrijwillig schipper op https://www.deblauwebever.nl
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / 90Ah LiFePO4 / 120Wp solar / EP Levelset / Busbiker.
Doordeweeks SAP-consultant, daarnaast vrijwillig schipper op https://www.deblauwebever.nl
Re: LiFePO4: hoe moet ik dat doen?
Dat dus.Atoz schreef:Een goed adres om je het juiste advies te geven.
Boetronics.nl bv.
Heeft hier al wat camperbezitters geholpen.
Aloys bv.

Paul
Re: LiFePO4: hoe moet ik dat doen?
Zonder vervelend te willen zijn, het barst van de info over het inbouwen van de LFP accu op dit forum. Start met lezen.
Zelf heb ik de gel accu vervangen door een LFP en de 230v lader uitgezet, dat was alles. Al die apparaten er om heen heb ik nog niet gemist. Zonnepaneel en rijden laden de accu prima op. Misschien straks in de winter af en toe de 230v lader even aan, ik zie wel.
Zelf heb ik de gel accu vervangen door een LFP en de 230v lader uitgezet, dat was alles. Al die apparaten er om heen heb ik nog niet gemist. Zonnepaneel en rijden laden de accu prima op. Misschien straks in de winter af en toe de 230v lader even aan, ik zie wel.

EuraMobil ProfilaRS 720EB
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 20080
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: LiFePO4: hoe moet ik dat doen?
Het lijkt hier wel een LiFePO4-forum...
Hoe spreek je dat uit, trouwens? Ik zeg meestal laif-pee-oo-vier (zoals in Live).
LFP is makkelijker, maar dan moet ik eerste even nadenken, want het is geen LPF
Mijn dure 230V-acculader van Mobile Technology was niet geschikt voor LFP, zijn Duitse broertje wél, maar die kostte bijna € 500...
Ik had een scheidingsrelais, met dikke kabels eraan. Dan was de LFP-accu onder het rijden waarschijnlijk méér gaan laden dan 30A met mogelijk schade aan mijn dynamo.
Aan de zonnepanelen had ik nog een oude PWM-regelaar, ik wilde al lang overschakelen naar MPPT dus dit was hét moment daarvoor.
Waarom die links naar Obelink: dan kun je zien hoe het eruit ziet, de specificaties én daar heb ik die blauwe spullen gekocht. Ik ga niet zeggen of dat een goed of slecht bedrijf is (forumregels). Maar daar waren die dingen, via de website gekocht, toevallig wel het goedkoopst op dat moment... Kwestie van even goed rondkijken op internet.
Dat doe ik sinds ik een paar keer té duur bestelde en betaalde en even later bij een andere website exact hetzelfde goedkoper zag. Bijv. mijn sneeuwkettingen, gekocht voor € 70, een half uur later zie ik ze ergens anders voor € 50. Dan denk je toch: shit!

Hoe spreek je dat uit, trouwens? Ik zeg meestal laif-pee-oo-vier (zoals in Live).
LFP is makkelijker, maar dan moet ik eerste even nadenken, want het is geen LPF

Mijn dure 230V-acculader van Mobile Technology was niet geschikt voor LFP, zijn Duitse broertje wél, maar die kostte bijna € 500...
Ik had een scheidingsrelais, met dikke kabels eraan. Dan was de LFP-accu onder het rijden waarschijnlijk méér gaan laden dan 30A met mogelijk schade aan mijn dynamo.
Aan de zonnepanelen had ik nog een oude PWM-regelaar, ik wilde al lang overschakelen naar MPPT dus dit was hét moment daarvoor.
Waarom die links naar Obelink: dan kun je zien hoe het eruit ziet, de specificaties én daar heb ik die blauwe spullen gekocht. Ik ga niet zeggen of dat een goed of slecht bedrijf is (forumregels). Maar daar waren die dingen, via de website gekocht, toevallig wel het goedkoopst op dat moment... Kwestie van even goed rondkijken op internet.
Dat doe ik sinds ik een paar keer té duur bestelde en betaalde en even later bij een andere website exact hetzelfde goedkoper zag. Bijv. mijn sneeuwkettingen, gekocht voor € 70, een half uur later zie ik ze ergens anders voor € 50. Dan denk je toch: shit!

Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
December 2024: We brachten de kerstdagen door in Oberstdorf, Zuid-Duitsland.
Een overzicht van onze reisverhalen.
December 2024: We brachten de kerstdagen door in Oberstdorf, Zuid-Duitsland.
LiFePO4: hoe moet ik dat doen?
Ik heb recent de zaak in mijn camper vervangen.
LiFePo4 accu van 230Ah. Pastte precies, en nette prijs.
Geschikte Smartsolar lader had ik al, met 370Wp op het dak (moet ik nog nakijken, heb het idee dat één van de drie panelen niet meedoet....)
De Victron Multi Compact was niet geschikt, die heb ik vervangen door een Multiplus.
Als dcdc booster eentje van Votronic.
E.e.a voldoet boven verwachting. Ik was 2K kwijt aan het geheel.
Geleverd en advies door Boetronics.
LiFePo4 accu van 230Ah. Pastte precies, en nette prijs.
Geschikte Smartsolar lader had ik al, met 370Wp op het dak (moet ik nog nakijken, heb het idee dat één van de drie panelen niet meedoet....)
De Victron Multi Compact was niet geschikt, die heb ik vervangen door een Multiplus.
Als dcdc booster eentje van Votronic.
E.e.a voldoet boven verwachting. Ik was 2K kwijt aan het geheel.
Geleverd en advies door Boetronics.
Re: LiFePO4: hoe moet ik dat doen?
Zo’n vraagstelling impliceert dat je er zelf weinig verstand van hebt, wat zeker niet erg is maar daardoor denk ik dat je jezelf het beste goed kunt laten informeren en helpen door iemand die er echt verstand van heeft en het meteen goed te doen. Waar je daarvoor moet zijn is in dit topic al meerdere keren genoemd

Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Re: LiFePO4: hoe moet ik dat doen?
Als t's echt veel vrij wil staan ,misschien handig.
Zoniet gewoon aan de wal stroom .scheelt zo maar een paar duizend of meer euro.
Gr. Toon .
Zoniet gewoon aan de wal stroom .scheelt zo maar een paar duizend of meer euro.
Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.
Mudanishinai de
Mudanishinai de
Re: LiFePO4: hoe moet ik dat doen?
Als chemicus zeg ik: gewoon spellen. Het zijn de elementen (lithium 'L I', ijzer (ferro) dus 'F E', en een fosfaat-ion (PO4) dus 'P O 4', dus gewoon achter elkaar L - I - F - E - P - O - vier. Zo spreekt een chemicus het in ieder geval uit. Zeker niet "life" (laif) want dat is weer heel wat anders...


Pössl Roadcamp R 540 | Citroën Jumper 140 pk 2.0 2019 Euro6 HDi Adblue | "Free Wielie"
Aanpassingen & Upgrades topic | Free Wielie Blog
- evdoetelaar+larana
- Berichten: 7359
- Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
- Locatie: Schijndel
Re: LiFePO4: hoe moet ik dat doen?
Er zijn al veel goede adviezen gegeven. Wat ik daaraan nog toe zou willen voegen is: probeer een zo goed mogelijk inzicht te krijgen in je representatieve energieverbruik en stem daar de capaciteit van de LiFePo4-accu, de laadcomponenten (via PV-panelen, dynamo en walstroom) en de bekabelingen op af. Op campertools is een spreadsheet te downloaden om de energiebehoefte te bepalen https://www.zwiebelfam.nl/elektrische-e ... in-balans/. Reken ook wat reservecapaciteit in voor eventueel toekomstige toevoegingen.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Re: LiFePO4: hoe moet ik dat doen?
Het begint idd met een overzicht maken wat je verbruik is per dag.
Vermenigvuldig dat met het aantal dagen wat je vrij wilt staan en je weet de benodigde accucapaciteit.
Zonnepanelen en laden tijdens het rijden kun je meenemen, maar hoe meer je dat meerekent, hoe essentiëler dat wordt natuurlijk om je doel te bereiken. (en dus bij geen zon of niet rijden het meteen een impact heeft)
Idealiter wil je dat die 2 in balans zijn: Dan kun je snel onbeperkt vrij staan. Maar die balans is niet altijd mogelijk.
Er zijn ook situaties waar dat een bewuste keuze is.
Dag 1: 100%. Dag 2 met 70% beginnen, weinig zon of kleine panelen, eindigen met 80%. Dag 3 zakt dat dus verder. Maar als je op dag 5 op 20% zit en toch weer een nacht aan de paal staat, dan is het niet in balans, maar niet perse een probleem.
Wat je in de praktijk ziet dat voor veel mensen 200-300Ah (meer dan) voldoende is en ze zelden onder de 50% komen. Zeker icm regelmatig rijden zit je eerder op 80%+ (immers, een gemiddelde camperaar rijd meer dan een caravan die weken ergens staat).
Tel daarbij 250-300W+ aan zonnepanelen op en je ziet dat de meeste die dat soort installaties hebben zelden tot nooit aan de paal staan.
Zelfs met een kleine (100-150Ah) lithiumaccu komen velen al makkelijk weg. Maar het blijft wel een verschil of je af en toe de telefoon oplaad, of op inductie kookt, airfryer meeneemt en de fietsen dagelijks oplaad...
Als je zelden tot nooit vrij staat dan is de hele installatie van lithium zelfs gewoon een domme investering (vind ik).
Aanbod is er genoeg, waarbij je wel zelf moet bepalen wat het beste past.
Zelf installeren en onderdelen bestellen? Dan kan bv een Litime of Creabest een prima optie zijn en kun je het goedkoopst uit zijn, icm bv een Ective omvormer enz. Maar als je niet die handigheid en kennis hebt om dat zelf (verantwoord) te doen en de gereedschappen enz hebt... dan is dat niet perse de slimste route. Ook de support moet je dan zelf doen en je kan (beperkt) terugvallen op een leverancier, temeer omdat je het niet op 1 plek koopt.
Kabels moeten goed zijn: Dikte en kabelschoenen. Dat is de basis voor een goede (en vooral veilige) installatie. Dan ontkom je niet aan een voorraad kabelschoenen enz. Op maat laten maken, of exact de juiste aantallen kabelschoenen: Je grijpt gegarandeerd mis, of een kabel is voor het mooie net 10cm te lang, of juist net te kort om het mooi weg te werken. Netjes maken is bijna altijd maatwerk en pas te bepalen tijdens de installatie, want wat je vantevoren bedenkt is toch net ff wat anders dan de praktijk meestal.
Laten installeren en/of 1 aanspreekpunt voor support en installatie? Dan kom je in het middensegment, zoals bv Liontron, Wattstunde, Ultimatron, Powerextreme en andere al genoemde merken die ook in NL support/distributeur(s) hebben waar je op kan terugvallen.
De meeste installeren dat icm Votronic, Victron, Xenteq enz, wat ook kwalitatief spul is. Vechline is iets goedkoper, maar dat is meer een dealer-wholesale merk en zie je toch wat meer bij de camperdealers die kwa kennis vertrouwen hun leveranciers ipv dat zelf hebben.
Of je gaat voor een premium oplossing met bv een SuperB, volledig Victron, met alle toeters en bellen. Maar dan betaal je ook zwaar.
Voor de meeste mensen zie je dat optie 1 (zelf doen en alles uitzoeken) of optie 2 (laten doen in het middensegment) de meest interessante opties zijn.
Laat je het doen? altijd scherp blijven. Stel kritische vragen (zonder meteen bijdehand te zijn), maar daarmee kun je wel vrij snel het onderscheid maken tussen een partij die een truukje kan, of een partij die inhoudelijk snapt wat men doet. Zeker als je specifiekere eisen hebt is dat laatste vaak essentieel.
Met gewoon logisch denken en de juiste vragen hoef je geen inhoudelijke kennis te hebben maar kun je prima een 'beun' onderscheiden van een professional. En met de hoeveelheid campers zijn in alle categorieen bedrijven te vinden die zich richten op die markt...
Vermenigvuldig dat met het aantal dagen wat je vrij wilt staan en je weet de benodigde accucapaciteit.
Zonnepanelen en laden tijdens het rijden kun je meenemen, maar hoe meer je dat meerekent, hoe essentiëler dat wordt natuurlijk om je doel te bereiken. (en dus bij geen zon of niet rijden het meteen een impact heeft)
Idealiter wil je dat die 2 in balans zijn: Dan kun je snel onbeperkt vrij staan. Maar die balans is niet altijd mogelijk.
Er zijn ook situaties waar dat een bewuste keuze is.
Dag 1: 100%. Dag 2 met 70% beginnen, weinig zon of kleine panelen, eindigen met 80%. Dag 3 zakt dat dus verder. Maar als je op dag 5 op 20% zit en toch weer een nacht aan de paal staat, dan is het niet in balans, maar niet perse een probleem.
Wat je in de praktijk ziet dat voor veel mensen 200-300Ah (meer dan) voldoende is en ze zelden onder de 50% komen. Zeker icm regelmatig rijden zit je eerder op 80%+ (immers, een gemiddelde camperaar rijd meer dan een caravan die weken ergens staat).
Tel daarbij 250-300W+ aan zonnepanelen op en je ziet dat de meeste die dat soort installaties hebben zelden tot nooit aan de paal staan.
Zelfs met een kleine (100-150Ah) lithiumaccu komen velen al makkelijk weg. Maar het blijft wel een verschil of je af en toe de telefoon oplaad, of op inductie kookt, airfryer meeneemt en de fietsen dagelijks oplaad...
Als je zelden tot nooit vrij staat dan is de hele installatie van lithium zelfs gewoon een domme investering (vind ik).
Aanbod is er genoeg, waarbij je wel zelf moet bepalen wat het beste past.
Zelf installeren en onderdelen bestellen? Dan kan bv een Litime of Creabest een prima optie zijn en kun je het goedkoopst uit zijn, icm bv een Ective omvormer enz. Maar als je niet die handigheid en kennis hebt om dat zelf (verantwoord) te doen en de gereedschappen enz hebt... dan is dat niet perse de slimste route. Ook de support moet je dan zelf doen en je kan (beperkt) terugvallen op een leverancier, temeer omdat je het niet op 1 plek koopt.
Kabels moeten goed zijn: Dikte en kabelschoenen. Dat is de basis voor een goede (en vooral veilige) installatie. Dan ontkom je niet aan een voorraad kabelschoenen enz. Op maat laten maken, of exact de juiste aantallen kabelschoenen: Je grijpt gegarandeerd mis, of een kabel is voor het mooie net 10cm te lang, of juist net te kort om het mooi weg te werken. Netjes maken is bijna altijd maatwerk en pas te bepalen tijdens de installatie, want wat je vantevoren bedenkt is toch net ff wat anders dan de praktijk meestal.
Laten installeren en/of 1 aanspreekpunt voor support en installatie? Dan kom je in het middensegment, zoals bv Liontron, Wattstunde, Ultimatron, Powerextreme en andere al genoemde merken die ook in NL support/distributeur(s) hebben waar je op kan terugvallen.
De meeste installeren dat icm Votronic, Victron, Xenteq enz, wat ook kwalitatief spul is. Vechline is iets goedkoper, maar dat is meer een dealer-wholesale merk en zie je toch wat meer bij de camperdealers die kwa kennis vertrouwen hun leveranciers ipv dat zelf hebben.
Of je gaat voor een premium oplossing met bv een SuperB, volledig Victron, met alle toeters en bellen. Maar dan betaal je ook zwaar.
Voor de meeste mensen zie je dat optie 1 (zelf doen en alles uitzoeken) of optie 2 (laten doen in het middensegment) de meest interessante opties zijn.
Laat je het doen? altijd scherp blijven. Stel kritische vragen (zonder meteen bijdehand te zijn), maar daarmee kun je wel vrij snel het onderscheid maken tussen een partij die een truukje kan, of een partij die inhoudelijk snapt wat men doet. Zeker als je specifiekere eisen hebt is dat laatste vaak essentieel.
Met gewoon logisch denken en de juiste vragen hoef je geen inhoudelijke kennis te hebben maar kun je prima een 'beun' onderscheiden van een professional. En met de hoeveelheid campers zijn in alle categorieen bedrijven te vinden die zich richten op die markt...
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com