Met 75pk/55kW door de bergen?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
isoplus

Re: Met 75pk/55kW door de bergen?

Bericht door isoplus »

De bouwvorm van die oude camper maakt ook wel iets uit. Is er een met zo'n groot hok boven de voorzetels, alkoof wordt dat genoemd, dan heb je nog minder snelheid om boven te komen. Het frontale oppervlak is dan het grootste bij dit type campers.
Iedereen die je een passeerplaats laat induiken vergeet te vermelden dat je daar, ooit, ook weer uit moet, dat is geen pretje met weinig vermogen en een redelijk versleten voertuig.
Dus als je het ding koopt, laat iemand met verstand en een realistische kijk op campers het ding keuren. En, vermeldt dat je met het ding de bergen in wilt en liefst nog de hellingspercentages. Mijn eerste camper was zo'n Knaus met een bult op zijn kop, een beer van een Fiat, die langzaam maar zeker overal kwam.
Helaas had die de eigenschap om bij het indraaien van een haarspeldbocht een voorpoot op te tillen, te zwaar, verkeerde gewichtsverdeling, te lange oversteek achter zodat het chassis regelmatig bij opgang van een bultje de grond raakte.
Allemaal niet erg, we waren jong en geduldig en hadden een laag budget :thumbup:
Maar, ik zou een handige bus van 6 meter lengte kopen dat is vooral handiger in de bergen :wink:
Meine

Bericht door Meine »

Wat jij zou kopen is van geen enkel belang, het gaat er om wat ts kopen wil. 75 pk is niet veel maar je komt er overal mee, ook helling op. Maar wees tevreden met 20 km/h als het steil is. Een alkoof nekt je vooral op de snelweg zeker met tegenwind, helling op is het nauwelijks een factor bij gebrek aan tegenwind.
hans1954

Bericht door hans1954 »

Met 78pk heb ik paar jaar gereden tot 18 procent klimmen aan toe. En ja je moet geduld hebben maar je kom wel boven. Van tijd tot tijd even opzij voor de achterliggers.
Na inbouw 2500TD gaat het heel wat makkelijker en sneller

Verstuurd vanaf mijn CPH2269 met Tapatalk
Aloys
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Aloys »

Meine schreef:
do 01 aug 2024, 10:30
Wat jij zou kopen is van geen enkel belang, het gaat er om wat ts kopen wil.
Je mag toch advies geven?
En we zouden een beetje vriendelijker doen, naar elkaar...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen. We zijn nú onderweg in Frankrijk.
Hoofdnoorman

Bericht door Hoofdnoorman »

De afwijzende of negatievere reacties van enkelen zou ik, als voormalig garagehouder en volledig bekend met deze materie, gewoon negeren!

FIAT heeft destijds de 290 gebouwd om gebruikt te worden voor het distributie vervoer en dat kon deze prima aan, ook bij zware beladingen. Het land van de Alpen, Apennijnen en diverse ander hoge bergen is veelal bedwongen door auto's met veel minder vermogen.
Dat het niet allemaal met een vaart gaat, ok.

Natuurlijk komt een nieuwer exemplaar er wat beter uit met motorvermogen of koppel. En ja, het is wat minder prettig op steilere hellingen als je het gevoel hebt dat je opgedreven wordt. Als dat motortje echter zoemt bij een net gangetje van ongeveer 87 km/h je zet de radio even uit, dan hoor je het plezier van het torretje. Een oud motortje? Even goed nagekeken, loopt het minstens 500 K zonder problemen. Dat moeten sommigen nieuwere motoren nog maar uitwijzen.
Afbeelding
Kroppie

Bericht door Kroppie »

en kijk eens hoeveel van de aanwezige paarden er daadwerkelijk gebruikt worden, maar je hebt ze wel betaald.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen.

too old to worry about anything
isoplus

Bericht door isoplus »

Nou ja, advies geven mag tegenwoordig ook al niet meer :-B
Het begint hier soms een sikkenneurig oude mannetjes forum te worden, jammer maar helaas :wink:
Ga er niet van uit dat alle paardjes, die bij nieuwstaat aanwezig waren, zich nu nog laten inspannen, en heus een alkoofcamper weegt zwaarder dan een semi- integraal van dezelfde lengte(ook hebben die vaker last van lekkage, vooral rond de ramen van het alkoof).
Enfin de keuze moet je echt zelf maken, ter informatie staan hier voldoende verhalen op het forum met negatieve maar ook positieve verhalen over de aanschaf van een oudere camper. Vergeet niet dat veel campers het grootste deel van hun leven gestald staan en juist dat is niet altijd goed voor de techniek, succes.
Will

Bericht door Will »

Ik ben ooit in 2002 met een Fiat Talento 1900 cc naar het uiterste zuiden naar Frankrijk gereden, het ging goed omdat iedereen niet zo snel ging.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Aloys
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Aloys »

De Fiat Ducato van 1999, die wij tot 2012 in bezit hadden, had ook 'slechts' iets meer dan 70pk. Het was een 2.5D, die zijn bijna onverslijtbaar, heb ik van meerdere kanten/bedrijven gehoord!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen. We zijn nú onderweg in Frankrijk.
Bas vd laar

Bericht door Bas vd laar »

84 pk voor de 2.5
Niet overdrijven Aloys :wink:
tranny

Bericht door tranny »

Met wat minder paardjes onder de kap leer je veel beter hoe je de paardjes moet mennen.
Je voelt dan veel beter aan dat je wat meer toeren moet maken om de motor soepel te laten werken, en dat komt ook weer ten gunste van de levensduur van de motor en aandrijflijn... de aanwezigheid van een hoop overbodige paardjes verleid in de praktijk alleen maar tot het rijden op (te) lage toerentallen hetgeen juist slopend is voor de techniek.

Maar als je de aanwezige 150 of 200 paardjes van een moderne camper wel even stevig aan het werk zet dan wordt dat al snel ervaren als ongewenst wild racegedrag waarbij de inhoud van de kastjes luidruchtig gaat protesteren... tsja, dan vraag ik me wel eens af waarom de keuze voor al die paardjes in een porseleinkast toch wel is gemaakt. :think:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Kroppie

Bericht door Kroppie »

maar er is 1 groot voordeel, je hebt vast eerder post van het CJIB met wat meer pk,s
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen.

too old to worry about anything
tonic

Bericht door tonic »

We zijn het er over eens dat je met weinig paardjes echt wel boven komt.
Alleen je moet het leuk vinden en voor jezelf het geduld kunnen opbrengen.
Mijn eerste camper was ook zo'n beestje met weinig paarden. Invoegen in Duitsland op die korte invoegstroken voelde altijd als Russische roulette. Bultjes op puffend tussen de vrachtwagens. Bergop op mooie weggetjes meer in je achteruitkijkspiegel kijken dan genieten van het uitzicht.
Ik vond het niks ik vind het fijn om geen storende factor te zijn. Want zo voelde het voor mij. Ik ben daar de persoon gewoon niet voor.
Dus de TS zal zichzelf dat moeten afvragen. Die kent zichzelf het beste.
Boven komt hij maar ook met een voor hem een fijn gevoel.
Autocaravana
Contacteer:

Bericht door Autocaravana »

Mijn vorige camperbus was een Trafic T1000D, bj. ca. 1987. Ik heb het nagezocht en deze zou met 2100 cc slechts 58pk zijn geweest.
Ik heb niettemin elke berg op kunnen rijden. Maar ja, inmiddels wel zo'n 25 jaar geleden.
Onze fiets- en camperreizen: https://bicitours.blogspot.com
Plaats reactie