Ik haak hier even aan, geen idee of je er iets aan hebt, maar ik heb tevens hierover een vraag...EdWe schreef: ↑di 09 jul 2024, 18:44Bedankt voor de reacties
De huishoudaccu staat onder de bijrijdersstoel. Voor zover ik weet en heb kunnen nagaan, heb ik geen af fabriek oplossingen voor de kabels. Het punt is dat ik eigenlijk pas een gat in m'n dak wil boren als ik helemaal helder heb waar ik de regelaar en de bekabeling intern ga laten.
Ik denk dat ik niet heel chique ga doen en gewoon een LR1218 op de EBL99 ga aansluiten. Ik wil alleen wel een toegankelijke schakelaar of zekering om het paneel af te schakelen, voor in de stalling.
De andere uitdaging wordt dan nog het plaatsen van steunen op het ribbeldak, maar daar verzin ik dan wel weer wat op.
Grt., Ewoud
Geen Globescout, maar een Pössl Roadcamp R. Gisteren opgehaald, dus nog geen ervaring mee. Maar er zit wel standaard, zo te zien af fabriek (het is geen nieuwe bus maar ziet er wel zo als nieuw uit) een 100W paneel op met een doorvoer door het dak, komt uit in een mooi doosje in een bovenkastje linksachter. Vandaar uit loopt de kabel (hoe precies weet ik - nog - niet) naar onder de bestuurdersstoel, daar zit een LR1218 aangesloten op de EBL119. Het ziet er allemaal af fabriek uit. Nu zit er ook een compressorkoelkast(je) in, de hh accu is 95 Ah (geen lfp).
Zoals gezegd (nog) geen ervaring mee, maar ik vermoed dat het paneel van 100W wat aan de magere kant is om lang vrij te staan. Op termijn wil ik dus wat meer capaciteit. Maar... omdat e.e.a.nu zo netjes is aangelegd, dacht ik er over om dit te laten zitten en een paneel bij te plaatsen. Als dat te veel is voor de LR1218 (@DJSmiley ?) kan die dan op een eigen aparte regelaar? Of zou het toch verstandiger zijn om de 2 panelen samen (parallel of in serie) op een nieuw mppt regelaar rechtstreeks op de hh accu aan te sluiten? Of zelfs het bestaande 100W paneel verwijderen en vervangen door één groter paneel? Vragen, vragen, keuzes, keuzes...

.