Kabelrouting zonnepaneel Globescout

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
veetee
Contacteer:

Re: Kabelrouting zonnepaneel Globescout

Bericht door veetee »

EdWe schreef:
di 09 jul 2024, 18:44
Bedankt voor de reacties 👍

De huishoudaccu staat onder de bijrijdersstoel. Voor zover ik weet en heb kunnen nagaan, heb ik geen af fabriek oplossingen voor de kabels. Het punt is dat ik eigenlijk pas een gat in m'n dak wil boren als ik helemaal helder heb waar ik de regelaar en de bekabeling intern ga laten.

Ik denk dat ik niet heel chique ga doen en gewoon een LR1218 op de EBL99 ga aansluiten. Ik wil alleen wel een toegankelijke schakelaar of zekering om het paneel af te schakelen, voor in de stalling.

De andere uitdaging wordt dan nog het plaatsen van steunen op het ribbeldak, maar daar verzin ik dan wel weer wat op.

Grt., Ewoud
Ik haak hier even aan, geen idee of je er iets aan hebt, maar ik heb tevens hierover een vraag...
Geen Globescout, maar een Pössl Roadcamp R. Gisteren opgehaald, dus nog geen ervaring mee. Maar er zit wel standaard, zo te zien af fabriek (het is geen nieuwe bus maar ziet er wel zo als nieuw uit) een 100W paneel op met een doorvoer door het dak, komt uit in een mooi doosje in een bovenkastje linksachter. Vandaar uit loopt de kabel (hoe precies weet ik - nog - niet) naar onder de bestuurdersstoel, daar zit een LR1218 aangesloten op de EBL119. Het ziet er allemaal af fabriek uit. Nu zit er ook een compressorkoelkast(je) in, de hh accu is 95 Ah (geen lfp).
Zoals gezegd (nog) geen ervaring mee, maar ik vermoed dat het paneel van 100W wat aan de magere kant is om lang vrij te staan. Op termijn wil ik dus wat meer capaciteit. Maar... omdat e.e.a.nu zo netjes is aangelegd, dacht ik er over om dit te laten zitten en een paneel bij te plaatsen. Als dat te veel is voor de LR1218 (@DJSmiley ?) kan die dan op een eigen aparte regelaar? Of zou het toch verstandiger zijn om de 2 panelen samen (parallel of in serie) op een nieuw mppt regelaar rechtstreeks op de hh accu aan te sluiten? Of zelfs het bestaande 100W paneel verwijderen en vervangen door één groter paneel? Vragen, vragen, keuzes, keuzes... :?: :wink:
.
IMG_4515.jpeg
IMG_4515.jpeg (99.36 KiB) 882 keer bekeken
Afbeelding Met vriendelijke campergroet, Vincent
Pössl Roadcamp R 540 | Citroën Jumper 96 kW (130 pk) 2.0 2019 Euro6 HDi Adblue | "Free Wielie".
Camperforum: Aanpassingen/Upgrades topic
Voorheen: Carado T345 (Fiat Ducato), Land Rover 110 + M416A1 met Columbus Daktent
EasyBee

Bericht door EasyBee »

Om alvast mee te nemen in je overwegingen en budgetering : met die 95 Ah accu ga je nog niet één nacht vrij staan als er een koelkast (ongeacht het type) op 12V moet worden gevoed. Dan zul je echt over moeten op een veel grotere accu capaciteit met minimaal 100 Ah vrij te besteden of een absorptiekoelkast op gas.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
veetee
Contacteer:

Bericht door veetee »

@EasyBee, Dat had ik ook al bedacht. De camper is dan wel nieuw (voor ons), maar ik ben niet nieuw in de camperwereld... :wink:
Een lfp is de mooiste oplossing ivm de beperkte ruimte (moet onder de bijrijdersstoel kunnen) maar dat betekent dan ook meteen de LR1218 vervangen...
Pössl Roadcamp R 540 | Citroën Jumper 96 kW (130 pk) 2.0 2019 Euro6 HDi Adblue | "Free Wielie".
Voorheen: Carado T345 (Fiat Ducato), Land Rover 110 + M416A1 met Columbus Daktent
PaulBng

Bericht door PaulBng »

Die LR1218 is niet geschikt voor een LiFePo4 accu, voor zover ik lees.

Ik ben recent overgestapt op een heel nieuwe configuratie met LiFePo4. Ik verbruik best wel veel.
8 dagen op pad geweest, alle palen genegeerd.

Ik kan het je aanraden, als je het er voor over hebt.
Camper-T

Bericht door Camper-T »

EasyBee schreef:
wo 10 jul 2024, 20:59
Om alvast mee te nemen in je overwegingen en budgetering : met die 95 Ah accu ga je nog niet één nacht vrij staan als er een koelkast (ongeacht het type) op 12V moet worden gevoed. Dan zul je echt over moeten op een veel grotere accu capaciteit met minimaal 100 Ah vrij te besteden of een absorptiekoelkast op gas.
Een gemiddelde compressorkoelkast trekt gemiddeld 30-40A per 24 uur, dus een nachtje op een volle 95Ah loodaccu (ca. 45Ah netto capaciteit) zou moeten lukken. Een AES koelkast die op gas werkt is inderdaad een betere optie met kleine loodaccu, die verbruikt misschien ca. 400gr gas per dag.
De camperaars die momenteel overstappen naar een 12V compressorkoelkast, die hebben een grotere LFP accu en vaak ook zonnepanelen op dak.
Deze combinatie is goed geschikt om de ca. 40A per dag aan de koelkast te kunnen leveren als je vrij/off-grid staat zonder walstroom voorziening.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020 (C1)
CaradoT135

Bericht door CaradoT135 »

EdWe schreef:
di 09 jul 2024, 19:40
Volgens mij is de EBL99 sowieso niet geschikt voor Li-accu's, maar ik kan het mis hebben. Het is een wagen van 2008 dus een conventionele accu als startaccu met een gelaccu als woonruimte-accu. Die LR1218 is betaalbaar, plug and play voor de EBL99 en in die zin wel heul makkelijk.
Ik heb wel een EBL99 icm een LFP en die EBL is uitermate geschikt waarvoor hij in de camper zit.

In mijn geval wordt de EBL alleen maar gevoed door de LFP, het laden en ontladen van andere gebruikers gaat buiten de EBL om.
Laatst gewijzigd door CaradoT135 op do 11 jul 2024, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Camper-T

Bericht door Camper-T »

Dat is de simpelste oplossing zonder te veel ingrepen. De meest linker 20A zekering van de "Internes Ladermodul" er uit, dan laadt de EBL99 de huishoudaccu niet meer. Optioneel de 20A zekering in de houder "Zusatz Ladergerat" steken en op Block 7 een LFP geschikte losse lader zetten.
Op die manier blijft het EBL 100% werken en zal ook de startaccu druppellading blijven geven.
Alleen geen losse lader gebruiken die met meer dan 10A laadt want hier zijn de vrij fragiele stekkers/contacten van het EBL niet voor geschikt.
Zet je een zware lader direct op de accu en is druppelladen van de startaccu niet nodig, dan kun je de optie met een lader op Block 7 vergeten.
veetee
Contacteer:

Bericht door veetee »

Camper-T schreef:
do 11 jul 2024, 9:28
De camperaars die momenteel overstappen naar een 12V compressorkoelkast, die hebben een grotere LFP accu en vaak ook zonnepanelen op dak.
Deze combinatie is goed geschikt om de ca. 40A per dag aan de koelkast te kunnen leveren als je vrij/off-grid staat zonder walstroom voorziening.
Dat is het plan ook (een gaskoelkast ga ik er niet inzetten), er zit nu één 100W paneel op het dak, nog één erbij en beide - waarschijnlijk in serie, maar moet ik nog even bekijken - rechtstreeks op de hh accu. Die hh accu is nu 95 Ah, die wordt dan vervangen door een LiFePO4 van 100, 120 of 150 Ah.
E.e.a. vergt nog wat studie wat betreft welk merken, kabelroutering, budgettering etc.
Camper-T

Bericht door Camper-T »

Neem je tijd en gebruik je onderwerpen als zoektermen in dit forum, dan heb je genoeg interessant leesvoer en wordt je vanzelf ook wat wijzer.
Loop je vast, of kom je wegens niet uit, laat het weten en hier wordt meegedacht.
jan-

Bericht door jan- »

Ik heb ook zo'n camper en een 100 W paneel, maar dan wel met 2x 95 Ah AGM. Probleem was bij mij dat er onderweg te weinig werd geladen. Dat heb ik op mijn manier opgelost door de voorbereiding voor een LFP accu alvast in te bouwen: viewtopic.php?p=2321080#p2321080

Als je de koelkast niet te koud zet, kan je met een 100W paneel ook al een eind komen. En als er minder zon is, heeft je koelkast ook minder stroom nodig.

Oh ja, bij mij zit de paneelregelaar in het vak boven de bijrijder en de kabel in de stijl voor de schuifdeur en gaat rechtstreeks naar de woonaccu onder de bijrijdersstoel.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705 Ford Transit Connect zelfbouw minicamper
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909 Pössl Roadcamp 540 R buscamper
veetee
Contacteer:

Bericht door veetee »

jan- schreef:
do 11 jul 2024, 22:34
Oh ja, bij mij zit de paneelregelaar in het vak boven de bijrijder en de kabel in de stijl voor de schuifdeur en gaat rechtstreeks naar de woonaccu onder de bijrijdersstoel.
Ik was van plan de bestaande kabel te gebruiken. Als ik het nieuwe paneel in serie met het oude schakel hou je dezelfde stroomsterkte. De LR1218 komt dan te vervallen, vanaf daar (die zat onder de bestuurdersstoel) doortrekken naar een nieuwe mppt bij de hh-accu onder de bijrijdersstoel. Zo kan de bestaande dakdoorvoer en bekabeling achter de betimmering gewoon blijven, dat is al zo netjes aangelegd… :thumbup: :wink:
Plaats reactie