Binnen/buiten thermometer

Algemene campervragen en -opmerkingen.
kowa

Binnen/buiten thermometer

Bericht door kowa »

Ik overweeg een binnen/buiten thermometer aan te schaffen, maar waar monteer ik de buiten thermometer buiten de camper.
Voor in de cabine, onder de motorkap, achter de achterbumper of voorbumper.
Op het dak, onder de camper, in de rijwind of juist niet zo wat plekken die ik kan bedenken maar op alle plekken krijg je een verdraaid beeld/verkeerde uitlezing.
Onderweg naar (t)huis
gjvonk

Re: Binnen/buiten thermometer

Bericht door gjvonk »

Als je een nauwkeurigheid wil benaderen van de geijkte thermometer in een officiële witte thermometerhut kan ik je uit de droom helpen: dat gaat nooit lukken, niet met een rijdende auto(camper) en niet met een stilstaande. De omgeving is van veel teveel invloed (heet asfalt, rijwind, luchtvochtigheid, extra warme omgevingslucht tijdens een file, enz.). Onze Jumper heeft af fabriek de voeler van de buitentemperatuur meter op de onderrand van de linker buitenspiegel. Dat geeft een aardige indicatie in mijn optiek.
Buscamper fan
jheeck
Contacteer:

Bericht door jheeck »

Ik heb de buitenvoeler onder de linker 'instapbak' geplaatst en die geeft inderdaad vaak een afwijkende waarde. Onder het rijden is het daar 2° warmer dan op het dashboard wordt aangegeven en opgewarmd asfalt aan de zonkant vertekent het beeld bij stilstand ook vaak een beetje. Voor de montage was het wel makkelijk, er zat bij mij tenminste een loze doorvoer, dus ik heb geen batterijgedoe voor de buitenvoeler. De thermometer zelf hangt tegen de linker B-stijl, daar loopt de draad achter de kap door naar beneden.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / 90Ah LiFePO4 / 120Wp solar / EP Levelset / Busbiker.
Doordeweeks SAP-consultant, daarnaast vrijwillig schipper op https://www.deblauwebever.nl
jaap van duijn

Bericht door jaap van duijn »

@TS,

Ik heb in een plastic zak op de fiets drager en de binnenste genomen tussen "de wielen" de buiten voeler geplaatst.
Ja in de volle zon geeft die wel mee aan als echt is, maar verder een redelijke aanwijzing.

Grtn Jaap van Duijn.
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH LiFePO4 HH accu en nog veel meer gadgets.
PaulBng

Bericht door PaulBng »

Ik heb de voeler gisteren in de accubak gestopt. Die zit onder je voeten.
Maar ik krijg de indruk dat ie teveel aangeeft. Warmte van de motor?
seth_space

Bericht door seth_space »

Ik heb een thermometer met draadloze sensor. Die zit met twee tieraps binnenzijde tegen het onderste ventilatierooster van de kk. Linkerzijde (gasbrander zit rechts)
Bevalt prima met heel realistische waardes.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
jheeck
Contacteer:

Bericht door jheeck »

Die accubak zal net als mijn voetenbak toch iets teveel motor- of uitlaatwarmte meekrijgen onder het rijden.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / 90Ah LiFePO4 / 120Wp solar / EP Levelset / Busbiker.
Doordeweeks SAP-consultant, daarnaast vrijwillig schipper op https://www.deblauwebever.nl
Camper-T

Bericht door Camper-T »

PaulBng schreef:
wo 10 jul 2024, 16:00
Ik heb de voeler gisteren in de accubak gestopt. Die zit onder je voeten.
Maar ik krijg de indruk dat ie teveel aangeeft. Warmte van de motor?
Het lijkt mij niet dat je een temperatuursensor voor de buitentemperatuur binnen in de accubak van de bus stopt.
Bij de nieuwere Ducato's zit de temperatuursensor voor de aflezing op het display, onderaan de linker zijspiegel.
Als ik mij niet vergis wordt deze sensor ook gebruikt om de airconditioning van de cabine deels mee aan te sturen.

Ik zou de temperatuursensor onder de camper monteren en misschien ergens waar deze minder/geen rijwind vangt.
Sommige campers hebben onder de AES koelkast een luchtgat wat je als kabeldoorvoer kunt gebruiken.
Heb je een draadloze temperatuursensor dan heb je vanzelfsprekend alle gemak en zoek je de best mogelijke plek.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020 (C1)
CaradoT135

Bericht door CaradoT135 »

Ik heb een Victron temperatuur sensor op de hh accu, die onder de stoel zit, geplakt. Als de accu in ruste is geeft dat een redelijke weergave van de temperatuur.
Veel beter dan de thermometer boven de camperdeur, die geeft een hogere waarde aan als gevolg van indirecte zonnewarmte.
kowa

Bericht door kowa »

Bedankt alvast voor de geleverde info.
Ik ga eerst maar eens een PT100 monteren in de gasbun rechts van de camper en een losse thermometer mee om te kijken wat het verschil is.
De gasbun heeft een open verbinding lijkt mij best wel geschikt.
Gasbun: plek waar de gasflessen staan.
Onderweg naar (t)huis
TestCase

Bericht door TestCase »

De voeler van de thermometer zit bij ons buiten onder de camper tegen het chassis van de Ducato ter hoogte van de camperdeur. Ik had hem eerst bij het inlaat rooster van de kk maar dat vertekende wel, met name in de zon.
Nu zit de voeler altijd uit de zon op 20cm? van de grond. De chassisbalk tempert de schommelingen, alleen na parkeren op heet asfalt klopt het even niet.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
rijschoollucassen
Contacteer:

Bericht door rijschoollucassen »

Wij hebben een compleet weerstation in de camper, voeding via usb, voeler in de gaskast. Voor ons doel nauwkeurig genoeg.

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Xenon

Bericht door Xenon »

Inderdaad: ik heb de buitensensor ook in de (onderlangs enigszins geventileerde) gaskast hangen. Amper rijwind, altijd droog, geen zon...
Rijden of stilstaan maakt voor de af te lezen waarde niets uit. En ik weet meteen of m'n LPG-tank het benauwd krijgt, of niet.
Bovengemiddeld uitgeruste Itineo MJB740 met custom striping en meestal daarachter een...
* Eigenbouw aanhanger waarin o.a.:
* 2x E-Scooters
* 2x E-Steps
* 1x Mini Supermarkt
* 1x Mini Bouwmarkt
Seif

Bericht door Seif »

Ik heb de voeler in het motorcompartiment geplaatst.
De waarden fluctueren behoorlijk, met name tijdens het rijden!
:-B
Plaats reactie