Aanstaande ombouw MAN TGE: aankoop gerealiseerd

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Lebowski

Re: Aanstaande ombouw VW Crafter / MAN TGE

Bericht door Lebowski »

kampo schreef:
ma 08 jul 2024, 13:02
@Lebowski
Zet je ter oriëntatie de meerprijs van die grotere dynamo's er nog bij ?
Nederlandse MAN-prijslijst voorzien van meerprijzen voor dynamo's, wat de tweedehandsprijzen zijn weet ik niet, dat is wat de gek er voor vraagt / geeft.
Overigens, zo te zien is het een 250A dynamo ipv 230A, dus 3600W aan beschikbaar vermogen.
2024-07-08_13h59_37.png
2024-07-08_13h59_37.png (15.45 KiB) 858 keer bekeken
2024-07-08_13h59_57.png
2024-07-08_13h59_57.png (112.36 KiB) 858 keer bekeken
2024-07-08_14h00_32.png
2024-07-08_14h00_32.png (227.62 KiB) 858 keer bekeken
Bron: 01122023-Prijslijst-TGE-MY25-chassis-cabine.pdf, blz 30+31. Pdf-alert!
Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.
Lebowski

Bericht door Lebowski »

kampo schreef:
ma 08 jul 2024, 13:02
Hier het systeem van forumlid Pele op Ducato L3H2 met binnendouche zoals je wenst.
Een ervaren zelfbouwer !

Je ziet een speciale maar uiterst compacte 10 liter boiler die ook meteen het vulvaatje is.
3 stuks Silencio's van +/- 2kW, een Alde wandconvector in de douche. Er is ook een alupex ring leiding in de vloerisolatie verwerkt.
Ondervloer een 4 of 5kW Hydronic dieselbrandertje.
Op sommige foto's is het systeem nog in opbouw.
Foto's van de bedieningen heb ik niet
Inmiddels zijn topic gevonden: Ik bouwde tiende buscamper: Fiat Ducato L3H2.

Ja, dankzij de goede interacties op dit forum leer ik een hoop, en waarom niet met vloeistof de boel verwarmen? In vloeistof zit 20 keer zoveel energie als in lucht, dus ipv hetelucht gebruiken om water te verwarmen en met de restwarmte het interieur van de bus warm te stoken is het zo lijkt het een beter idee om water heet te stoken en dan middels een warmtewisselaar deze warmte aan de lucht vrij te geven. Door op deze manier te verwarmen is het douchewater een stuk sneller warm!

Een vloeistofverwarmer zal meer Ah verbruiken dan een luchtverwarmer maar dat is uit te zoeken en te berekenen hoe groot de LiFePo4 accu zou moeten worden.

Heeft iemand al eens de vloeistofverwarmer door een verswatertank laten lopen als eerste op de route? Dus "vloeistofverwarmer - wtw in verswatertank - boiler in voertuig - lucht wtw's in voertuig - vloeistofverwarmer" Je zou zeggen dat als je een RVS wtw via de bovenzijde van de verswatertank er doorheen laat lopen dat het afgegeven vermogen niet absurd veel is maar voldoende om het water boven de 0 °C te houden. Ik heb het over een spiraal die loodrecht naar beneden loopt en dan in een L-vorm een paar centimeter boven de bodem loopt, zeg een 150cm aan RVS in de tank waarvan 100cm enkele cm parallel boven de vloer ligt.

Ervaring met het inbouwen van standkachels heb ik wel, die heb ik in meerdere auto's ingebouwd en dat was altijd uitvogelen waar wat moest omdat er achter een voorbumper niet veel ruimte is voor een Webasto. Goed, deze ervaring kan ik weer hiervoor inzetten.

Laat ik dan het scenario van een vloeistofstandkachel eens in ogenschouw nemen; wat heb ik nodig?
  1. vloeistofverwarmer, onder de vloer, buiten
  2. boilervat, binnen in het voertuig
  3. 2 stuks vloeistof-lucht warmtewisselaar, in het voertuig
  4. misschien een derde vloeistof-lucht warmtewisselaar in de douche om als droogkamer te dienen
  5. Pex buis, appendages om alles aan elkaar te knopen
Tabellen blijven maar komen!
Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.
Lebowski

Bericht door Lebowski »

Lebowski schreef:
ma 08 jul 2024, 14:04
Wat de tweedehandsprijzen zijn weet ik niet, dat is wat de gek er voor vraagt / geeft.
De prijzen op de vervangingsmarkt zijn tussen de € 300 en € 450 zo te zien.
Mister-Auto heeft alleen 140A en 180A dynamo's en ik heb alleen de 180A getoond.
2024-07-08_17h59_25.png
2024-07-08_17h59_25.png (188.37 KiB) 803 keer bekeken
Bron: https://www.mister-auto.nl/dynamo/?refi ... 5B0%5D=180

250A dynamo.
2024-07-08_18h36_24.png
2024-07-08_18h36_24.png (106.75 KiB) 803 keer bekeken
Bron: https://startmotordynamo.nl/product/dyn ... agen-250a/
kampo

Bericht door kampo »

Stevige dynamo:
Voor 500€ heb je dus een 250A dynamo af fabriek bij een nieuwe Crafter/TGE
Ik zou dit altijd mee bestellen want dan kan je in de winter de Honda EU22i benzine stroomgenerator thuislaten.

Dat was vroeger 1000 € op een Sprinter.
Een 2de dynamo bijplaatsen zou ik niet doen op een camper. Te zwaar en te duur.
Een dynamo upgrade achteraf kan wel eens onmogelijk wegens de noodzakelijke aanpassing van het voertuig BMS bij €6.

Verwarming en sanitair warm water:
Een Hydronic of Thermotop zoals op de foto is toch een vloeistof verwarming ??? en kan/moet onder het voertuig.
Je bedoelt toch niet een koelvloeistof radiator van 2000W in het interieur. Dat past nooit en weegt gevuld 20? kg
In een camper kan je super kleine en krachtige ventilo convectoren goed combineren met convectoren zonder ventilator zoals in de natte cel waar je heel weinig warmte nodig hebt.

Laat duidelijk zijn dat ieder verwarming systeem voor en nadelen heeft. Met vloeistofsystemen hebben we het wel over die met het beste resultaat. Jammer genoeg niet de goedkoopste systemen wegens het vele installatiewerk.
Diesel brandertjes (ondervloer zo klein als een baksteen) van 4 of 5kW zijn met ongeveer 1000 € goedkoop. Alles wat er bij komt maakt het totaal veel duurder.

Voor de "normale" interieur verwarming van een L4H3 heb je ongeveer 2 à 3 kW nodig
Sanitair boilers werken goed en relatief snel als je er 2kW warmte kan in pompen.
Vanaf 10 liter waterinhoud heb je een resultaat. 20 liter is natuurlijk beter, zeker voor 4 personen.
Rechtstreekse uitwisseling (water/water warmtewisselaar bv Alfa Laval) is uitgesloten en heeft nadelen. Dan heb je eigenlijk een brander nodig van minstens 7kW.

Buiten liggende watertanks verwarmen is mogelijk. Zelf heb ik dat gedaan met 1000W (100 liter) en 2000W (200 liter tank) plus elektrische verwarmingsstrips op leidingen en kranen. En thermostaten/sondes/bedieningselementen. Goed isoleren is daarbij cruciaal. Onder een voertuig kan je geen 10cm PIR aanbrengen.
Voor je berekening moet je eerst de warmtetransmissie van water op kunststof en vervolgens van kunststof naar water berekenen. Er blijft niets over want kunststof is een isolator.

De angst op uitval (en bijbehorende kosten) van het systeem maakte dat ik de tanks nu binnen ingebouwd heb. Ik had op mijn vorige camper een systeem voor minus 40°C en heb getest tot minus 23°C. Doe ik niet meer op de volgende zelfbouw.
Groeten Kampo
DucatoDolf

Bericht door DucatoDolf »

De ervaring heeft Kampo. Ik zou ook tanks onder de bus overwegen. Maar dan supergeïsoleerd. Ik wil nu mijn wateropslag in mijn dubbele bodem proppen. Omdat daar geen kant en klaar tanks voor zijn overweeg ik waterzakken uit de bootwereld. Wellicht is dit nog een optie voor onder de bus? Dan kun je gewoon zeer geïsoleerde bakken op maat maken. Maar ik geloof graag dat dit verzoeken is.

Om op je berekening van het benodigde vermogen icm tijdsduur te komen voor het warm maken/houden van je tank; óf ik snap geen bal van de spreadsheet of er klopt geen bal van de spreadsheet. :wink: Ik kom op een kleine 25Ah op 12-13V (308Wh) voor die 2 graden temperatuur verschil van 110 liter water. In theorie. Met temperatuurverlies factor 1,2. Ook met 'het blote oog' lijkt me 3kWh erg veel. Daarom, hoe zit die formule in elkaar? Er gaan m.i. een paar komma's de verkeerde kant op.

(Ik heb de formule langs die van mij gelegd en die van jou, maar de 1/3600 snap ik niet, ik denk dat je iets met haakjes niet goed in de formule hebt ingevoerd? Geen idee of ik het dan fout doe, maar 3kWh voor 2 graden verschil lijkt me ook erg bizar veel, vandaar dat ik het vermoeden heb dat die berekening niet helemaal lekker in de spreadsheet zit.)

Wat de dynamo betreft. Ik heb nog een tip ter overweging. In een poging zo min mogelijk apparaten nodig te hebben (bij mij uit kostenoverweging) heb ik nog eens wat lopen te sparren links en rechts over het uitsparen van een Dc-Dc- lader en daar heeft Jan (uit het hoofd) de praktijk versie van gemaakt. (Ik heb het niet uitgevoerd overigens) In jouw situatie kan dit wellicht handig zijn. Ik leg het ff uit:

Waar gaat het om? Je wilt veel stroom uit de dynamo gebruiken (rijdend veel elektra verbruikers als een boiler). Wanneer je die stroom via een Dc-Dc naar je HH accu laat lopen en via je HH accu naar je omvormer heb je omvormingsverliezen (die Dc-Dc wordt niet voor niets zo bloedheet) en een route die te lang is (anders gezegd, hij kan korter). Als je de omvormer direct op je startaccu zet dan sla je de Dc-Dc over. In jouw geval betekent dat veel meer vermogen (je laat de omvormer min of meer direct het dynamo vermogen aanspreken) dan je via een Dc-Dc zou kunnen krijgen (zelfs als je er meerdere gebruikt, het vermogen van die dingen is beperkt). Het 2e voordeel is dat je een Dc-Dc helemaal niet meer nodig hebt als je een 230V lader via de omvormer op je HH accu zet. Je hebt hier dan wel omvormingsverliezen, maar het is het één of het ander natuurlijk. Of je zou alsnog een Dc-Dc moeten plaatsen. Wat hierbij belangrijk is, dat je de omvormer laat wisselen tussen HH accu en startaccu. Dit regel je met een apart relais. Ook belangrijk is, wanneer je de variant met de 230V lader gebruikt, dat deze óók laat wisselen tussen 'paal' en omvormer. Dit heeft Jan uitgepuzzeld en laatst nog gedeeld. viewtopic.php?p=2304712#p2304712
Lebowski

Bericht door Lebowski »

kampo schreef:
ma 08 jul 2024, 20:01
Stevige dynamo:
Voor 500€ heb je dus een 250A dynamo af fabriek bij een nieuwe Crafter/TGE
Ik zou dit altijd mee bestellen want dan kan je in de winter de Honda EU22i benzine stroomgenerator thuislaten.

Dat was vroeger 1000 € op een Sprinter.
Een 2de dynamo bijplaatsen zou ik niet doen op een camper. Te zwaar en te duur.
Een dynamo upgrade achteraf kan wel eens onmogelijk wegens de noodzakelijke aanpassing van het voertuig BMS bij €6.
Als je deze meerprijzen ziet is het een nobrainer om dat gelijk mee te bestellen, als je dit achteraf moet aanpassen kost het altijd meer ivm de tijd die ik dan niet aan iets leukers of nuttigers kan besteden en je zit zoals je stelt met het onbekende gegeven of het BMS de hogere capaciteit dynamo herkent, en zo niet of de ingebouwde stuurapparaten wel te manipuleren zijn om de nieuwe werkelijkheid te herkennen. Met VagCom is een hoop mogelijk maar je zit wel vast aan wat de ingebouwde modules daadwerkelijk kunnen. Die zijn ook wel te wisselen maar ook dat kost €€€.
kampo schreef:
Verwarming en sanitair warm water:
Een Hydronic of Thermotop zoals op de foto is toch een vloeistof verwarming ??? en kan/moet onder het voertuig.
Je bedoelt toch niet een koelvloeistof radiator van 2000W in het interieur. Dat past nooit en weegt gevuld 20? kg
In een camper kan je super kleine en krachtige ventilo convectoren goed combineren met convectoren zonder ventilator zoals in de natte cel waar je heel weinig warmte nodig hebt.
Ja een Hydronic of Thermotop is een vloeistofverwarmer, en nee ik bedoel absoluut geen vloeistofgevulde radiator die 20 kilo weegt. Ik zou juist wel een derde ventilo convector in de douche plaatsen die wanneer de douche als droogcabine moet functioneren op 'full blast' mag opereren om de skiboots en kleding te drogen. Dan klus ik er een een voorzetstuk bij met vier slangen die in de ondersteboven geplaatste schoenen komen om ze te drogen. Luikje in het dak open en het overtollige vocht raak je ook kwijt.
kampo schreef:
Laat duidelijk zijn dat ieder verwarming systeem voor en nadelen heeft. Met vloeistofsystemen hebben we het wel over die met het beste resultaat. Jammer genoeg niet de goedkoopste systemen wegens het vele installatiewerk.
Je ziet, ik sta open voor suggesties en het gaat mij om de beste prestaties in de winter, het lichtste systeem en de meeste bang voor buck, al weet ik nog niet welke van die drie ik de meeste 'zwaarte' zal geven hierin. Als iets echt exorbitant veel duurder is dan de runner-up maar serieus beter is, lees, doet wat het moet, dan is het zijn geld waard. Ik koop liever niet een systeem dat onvoldoende waarmaakt waar het voor aangeschaft is en dat ik daarna alsnog het dure systeem ga inbouwen. Wel is mijn strategie om de meest betaalbare set te plaatsen. Dus, prio 1 zijn de technische eigenschappen, prio 2 is de prijs.
kampo schreef:
Diesel brandertjes (ondervloer zo klein als een baksteen) van 4 of 5kW zijn met ongeveer 1000 € goedkoop. Alles wat er bij komt maakt het totaal veel duurder.
Ik zie weer een tabelletje opkomen met een stuklijst en prijzen :-B
kampo schreef:
Voor de "normale" interieur verwarming van een L4H3 heb je ongeveer 2 à 3 kW nodig
Sanitair boilers werken goed en relatief snel als je er 2kW warmte kan in pompen.
Vanaf 10 liter waterinhoud heb je een resultaat. 20 liter is natuurlijk beter, zeker voor 4 personen.
Rechtstreekse uitwisseling (water/water warmtewisselaar bv Alfa Laval) is uitgesloten en heeft nadelen. Dan heb je eigenlijk een brander nodig van minstens 7kW.
Goed om te weten, als ik dus een 4 a 5kW vloeistofverwarmer plaats, een capaciteit van 2kW heb om de boiler warm te stoken en daarna 2 tot 3kW voor de cabineverwarming zit ik helemaal goed. Dat maakt de sizing ook wat makkelijker voor mij nu ik weet wat de daadwerkelijke energiebehoefte is. Dit is gerekend vanuit de brander op 100% vermogen, wanneer de boiler op temperatuur is zal de brander kunnen afschalen naar een lager vermogen om alleen de ventilo's van warmte te voorzien, en de loop in de verswatertank zal er altijd inzitten die ook een klein beetje warmte opneemt. Hoe vul je een dergelijk systeem eigenlijk, moet er in de cabine -het hoogste punt- een koelvloestoftank geplaatst worden (yuck!)? Of kan deze onder vloer geplaatst worden met een ontluchter op het hoogste punt? Dus bij de ingan van de warme zijde van de boiler een T-stuk die de warmte naar de boiler stuurt en gassen naar de ontluchter daarboven.
Zoals eerder ga ik geen doorstromer of 1 op 1 water-water warmtewisselaar plaatsen, dat is 100% uitgesloten door het te hoge benodigde vermogen.
kampo schreef:
Buiten liggende watertanks verwarmen is mogelijk. Zelf heb ik dat gedaan met 1000W (100 liter) en 2000W (200 liter tank) plus elektrische verwarmingsstrips op leidingen en kranen. En thermostaten/sondes/bedieningselementen. Goed isoleren is daarbij cruciaal. Onder een voertuig kan je geen 10cm PIR aanbrengen.
Voor je berekening moet je eerst de warmtetransmissie van water op kunststof en vervolgens van kunststof naar water berekenen. Er blijft niets over want kunststof is een isolator.
Daarom wil ik ook de warmte IN de tank, in het water brengen met een 'dip' warmtewisselaar. Zie een eerder bericht en onderstaande schematische voorstelling: Ik zal een manier moeten vinden om de relatief hete punten te isoleren van de tank, te weten waar de wtw de tank in gaat. De wtw zal een paar cm boven de bodem zwevend te vinden zijn.
tankie.png
tankie.png (57.21 KiB) 699 keer bekeken
kampo schreef:
De angst op uitval (en bijbehorende kosten) van het systeem maakte dat ik de tanks nu binnen ingebouwd heb. Ik had op mijn vorige camper een systeem voor minus 40°C en heb getest tot minus 23°C. Doe ik niet meer op de volgende zelfbouw.
Was je naar de poolcirkel gegaan?
Lebowski

Bericht door Lebowski »

DucatoDolf schreef:
ma 08 jul 2024, 22:04
De ervaring heeft Kampo. Ik zou ook tanks onder de bus overwegen. Maar dan supergeïsoleerd. Ik wil nu mijn wateropslag in mijn dubbele bodem proppen. Omdat daar geen kant en klaar tanks voor zijn overweeg ik waterzakken uit de bootwereld. Wellicht is dit nog een optie voor onder de bus? Dan kun je gewoon zeer geïsoleerde bakken op maat maken. Maar ik geloof graag dat dit verzoeken is.
Zie mijn voorstel in de post hierboven. V
DucatoDolf schreef:
Om op je berekening van het benodigde vermogen icm tijdsduur te komen voor het warm maken/houden van je tank; óf ik snap geen bal van de spreadsheet of er klopt geen bal van de spreadsheet. :wink: Ik kom op een kleine 25Ah op 12-13V (308Wh) voor die 2 graden temperatuur verschil van 110 liter water. In theorie. Met temperatuurverlies factor 1,2. Ook met 'het blote oog' lijkt me 3kWh erg veel. Daarom, hoe zit die formule in elkaar? Er gaan m.i. een paar komma's de verkeerde kant op.

(Ik heb de formule langs die van mij gelegd en die van jou, maar de 1/3600 snap ik niet, ik denk dat je iets met haakjes niet goed in de formule hebt ingevoerd? Geen idee of ik het dan fout doe, maar 3kWh voor 2 graden verschil lijkt me ook erg bizar veel, vandaar dat ik het vermoeden heb dat die berekening niet helemaal lekker in de spreadsheet zit.)
Goed dat je er kritisch naar kijkt, ik had snel ff iets geknutseld. Na werk en sport kijk ik wel even.
DucatoDolf schreef:
Wat de dynamo betreft. Ik heb nog een tip ter overweging. In een poging zo min mogelijk apparaten nodig te hebben (bij mij uit kostenoverweging) heb ik nog eens wat lopen te sparren links en rechts over het uitsparen van een Dc-Dc- lader en daar heeft Jan (uit het hoofd) de praktijk versie van gemaakt. (Ik heb het niet uitgevoerd overigens) In jouw situatie kan dit wellicht handig zijn. Ik leg het ff uit:

Waar gaat het om? Je wilt veel stroom uit de dynamo gebruiken (rijdend veel elektra verbruikers als een boiler). Wanneer je die stroom via een Dc-Dc naar je HH accu laat lopen en via je HH accu naar je omvormer heb je omvormingsverliezen (die Dc-Dc wordt niet voor niets zo bloedheet) en een route die te lang is (anders gezegd, hij kan korter). Als je de omvormer direct op je startaccu zet dan sla je de Dc-Dc over. In jouw geval betekent dat veel meer vermogen (je laat de omvormer min of meer direct het dynamo vermogen aanspreken) dan je via een Dc-Dc zou kunnen krijgen (zelfs als je er meerdere gebruikt, het vermogen van die dingen is beperkt). Het 2e voordeel is dat je een Dc-Dc helemaal niet meer nodig hebt als je een 230V lader via de omvormer op je HH accu zet. Je hebt hier dan wel omvormingsverliezen, maar het is het één of het ander natuurlijk. Of je zou alsnog een Dc-Dc moeten plaatsen. Wat hierbij belangrijk is, dat je de omvormer laat wisselen tussen HH accu en startaccu. Dit regel je met een apart relais. Ook belangrijk is, wanneer je de variant met de 230V lader gebruikt, dat deze óók laat wisselen tussen 'paal' en omvormer. Dit heeft Jan uitgepuzzeld en laatst nog gedeeld. viewtopic.php?p=2304712#p2304712
Goede suggestie, er moet dus een 230V omvormer uit de startaccu komen en die zal ik dan geschakeld op een warmte element in de boiler moeten aansluiten. Dan heb je de route DCDC, HH-accu en alle verlieslatende circuits omzeild.
Lebowski

Bericht door Lebowski »

DucatoDolf schreef:
Ik heb de formule langs die van mij gelegd en die van jou, maar de 1/3600 snap ik niet, ik denk dat je iets met haakjes niet goed in de formule hebt ingevoerd?
Mijn formule is nu in orde, en die 1/3600 levert een vermogen in kW op aan vereist vermogen om in EEN uur het water van de starttemp naar de doeltemp te krijgen. Omdat je dit per uur opschrijft is de totale hoeveelheid energie die benodigd is in kWh genoteerd in het sheet in cel D8. Omdat ik wil spelen met de beschikbare vermogens van de elektrische heaters in een boiler heb ik in cel C16 het vermogen van de heater opgenomen, door deze af te zetten tegen het totale gevraagde verbruik rekent hij uit hoe lang het water nodig heeft om de doeltemperatuur te bereiken. De massa van water is 98.8kg per 100L waardoor die correctiefactor er ook inzit, evenals de soortelijke warmte van water.
2024-07-10_19h14_51.png
2024-07-10_19h14_51.png (233.86 KiB) 472 keer bekeken
Bron: Lebowski

Deze boiler voldoet aan mijn wensen: compact maar toch veel inhoud
2024-07-09_17h03_51.png
2024-07-09_17h03_51.png (195.01 KiB) 632 keer bekeken
Bron: flutech-marine.com
Slim Square Operators Manual Pdf-Alert!
Slim Square Spare Parts Manual

Let wel op, als iemand deze wil bestellen:
  1. artikelnummer 601631QX00003 is MET thermostatisch ventiel
  2. artikelnummer 601631QX00000 is ZONDER thermostatisch ventiel
Als ik deze boiler als voorbeeld neem:
  • zeer compact, 16 liter inhoud,
  • een wtw met platen onderin,
  • heeft een warmte element van 750W op 230V,
  • hij kan 5 bar druk aan,
  • heeft temp sensors voor de inschakeling van het warmte element (die wellicht ook voor de driewegkleppen gebruikt kunnen worden)
  • heeft een thermostaat [hierdoor gaat er bijvoorbeeld nooit heter water dan XX °C uit -mits de temperatuur in de boiler XX °C of hoger is- en die kan je weer terugmengen bij het tappunt waar het water de kraan uitgaat om verbruikt te worden]
  • EN heeft een overdruk ventiel / winterleegloopventiel.
Dan kom ik uit op deze cijfers, en dan ga ik uit van 750W op 230V die ik uit de 230V omvormer kan halen die in een Crafter onder de stoel zit en op de startaccu aangesloten is.

XX = instelbare temperatuurwaarde uitstromend water op het thermostaatventiel

Ik denk wel dat er twee relaisgestuurde driewegkleppen ingebouwd moeten worden om het circuit van de boiler te ontdoen wanneer je een meer dan enkele uren staat waarbij de vloeistofverwarmer aan staat om te vorkomen dat hij te warm wordt, of de brander moet de koelvloeistof tot maximaal +- 85 graden kunnen verwarmen, dan is dat niet nodig.
2024-07-10_19h12_47.png
2024-07-10_19h12_47.png (388.76 KiB) 472 keer bekeken
Bron: Lebowski

Deze formule kan ik ook gebruiken om te berekenen wat de situatie is in een verswatertank als ik een RVS wtw laat maken uit een stuk buis met dezelfde binnendiameter als de rubberen slangen van de vloeistofverwarmer, en ik weet hoeveel equivalent elektrisch vermogen hij af kan geven op de uiteindelijke bedrijfstemperatuur, dus met een koelvloeistoftemperatuur van 95 °C bijvoorbeeld.

Wie kan mij vertellen of een vloeistofverwarmer de maximale temperatuur van de opgewarmde koelvloeistof terug kan reguleren tot onder de 90 graden?

===
PS: ik ga de teksten bij de cellen nog even verduidelijken in het rekenblad.
Gedaan.
Lebowski

Bericht door Lebowski »

Nog even over een geschikte wagen: deze MAN 4x4 automaat bevalt mij wel, hij heeft de meeste zaken die ik zou wensen, op een normale stoel ipv een dubbele bank en halogeenlampen ipv LED, halogeen is echt niet meer van deze tijd...

Maar dan, het rekenen: de auto heeft ongeveer € 55k nieuw gekost (DET 29-06-2021) ex BTW en wordt nu voor € 38k ex aangeboden. Er is € 17k afgeschreven in drie jaar tijd, en dan moet je nog een draaistoel vinden, er zit geen 250A dynamo in, geen 230V omvormer onder de stoel, geen standkachel, en nog wat kleine fijne hebbedingetjes. Persoonlijk vind ik Radar Cruise Control zeer prettig rijden en zou niet meer zonder willen, dat naderhand inbouwen kost ook een godsvermogen en maakt de stap naar een nieuwe toch weer een beetje kleiner. Laat het naderhand toevoegen van deze zaken rond de € 3k alles tezamen kosten. Helaas zijn dezelfde bussen nu wel duurder geworden waardoor dat gat tussen gebruikt en nieuw weer oploopt! Is het mij het verschil in prijs waard?
2024-07-11_13h36_06.png
2024-07-11_13h36_06.png (430.85 KiB) 446 keer bekeken
Beschrijving
Nieuwstaat bus MAN 2021 NL auto dealer onderhouden met fabrieksgarantie - Veel opties - Bus is in nette conditie en rijdt verder 100% - Meer Foto's kunt u bekijken op www.***********.nl .

Algemene informatie
Carrosserievorm: Bestelauto
Kleur: Zwart

Technische informatie
Vermogen: 103 kW (140 PK)

Maten en gewichten
Laadvermogen: 1.230 kg
GVW: 3.500 kg
Afmetingen (LxB): 680 x 200 cm
Wielbasis: 449 cm

Interieur
Interieurkleur: Zwart

Milieu en verbruik
Brandstofverbruik in de stad: 8,5 l/100km (1 op 11,8)
Brandstofverbruik op de snelweg: 7,3 l/100km (1 op 13,7)
CO₂-uitstoot: 202 g/km

Staat
Aantal sleutels: 2

Financiële informatie
BTW: De getoonde prijs is exclusief BTW
BTW/marge: BTW verrekenbaar voor ondernemers
Motorrijtuigenbelasting: € 168 per kwartaal

Optiepakketten
Airbag-pakket (Airbag(s) hoofd voor, Airbag(s) side voor)

Comfort & Interieur
2 zitplaatsen rechtsvoor
Airco
Armsteun voor
Autotelefoonvoorbereiding met Bluetooth
Bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar
Boordcomputer
Comfortstoel(en)
DAB-ontvanger
Elektrische ramen voor
Kunstlederen bekleding
Lederen stuurwiel
Lendesteunen (verstelbaar)
Navigatie full map
Passagiersstoel
Radio
Spraakbediening
Stuurbekrachtiging
Stuur verstelbaar
Stuurwiel multifunctioneel

Exterieur
Achteruitrijcamera
Buitenspiegels elektrisch inklapbaar
Buitenspiegels elektrisch verstelbaar
Buitenspiegels verwarmbaar
Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
Metallic lak
Trekhaak
Warmtewerende voorruit
Zijschuifdeur rechts

Veiligheid
Accident Avoidance System
Airbag(s) hoofd voor
Airbag(s) side voor
Airbag bestuurder
Alarmsysteem
Anti Blokkeer Systeem (ABS)
Cruise control
Dodehoek detector
Electronic Stability Program (ESP)
Hill hold-functie
Parkeer-assistent
Parkeersensor achter
Parkeersensor voor
Start/stop systeem
Startblokkering
Vervolgbotsing preventie
zijwind assistent

Overig
1e eigenaar
2 Sleutels aanwezig
achter camera
Airco
Android Carplay
Apple carplay
Automaat
Bluetooth
Bluetooth bellen
Cruise Control
Dab+ Radio
Dealer onderhouden
Led Lampen
meer foto's zie website
N.A.P Aanwezig
Navigatie
Nederlandse Auto
Pdc parking
Speciale kleur
Sportvelgen
Spotify streamen
trekhaak
Tussenschot volledig
ronald026

Bericht door ronald026 »

Hij is wel 3 jaar oud, dus scheelt weer in de BPM. t.o.v. een nieuwe is dat ook weer een forse kluif.

en: 'maar' 17.000 is natuurlijk ook ongeveer een derde
kampertjes

Bericht door kampertjes »

Laatste nieuwe crafter 4x4 die we vorig jaar op zaak kregen kostte 70. 25 meer dan de eerste 3 jaar geleden.
Pas wel op met 4x4, dan ligt de vloer hoger (als ik me niet vergis) en heb je dus minder stahoogte.
Zwart ziet er in de showroom mooi uit maar je ziet er alles op, ook ieder krasje. Belangrijker nog, wordt snel warm.

Succes verder
kampertjes

Bericht door kampertjes »

En 140 pk, zou ik niet voor kiezen…
DucatoDolf

Bericht door DucatoDolf »

Volgens de Rdw kostte hij ongeveer €43000 ex BTW. Dat zal misschien zonder enkele opties geweest zijn.

BPM is €16331 en daar mag je 54% van afschrijven indien direct omgebouwd tot camper. Meer dan €8000 dus. Iets wat bij een nieuwe er dus boven op komt.

Bij elkaar genomen een fors verschil van meer dan €25000. Geen inzicht in je boekhouding, maar je kunt zelf de enorme afschrijving/waardevermindering zien. Ga je ook zakelijk rijden? Voor de km stand hoef je het immers voor een camper ook niet te laten. Een camper rijdt alleen als camper niet veel. De meeste halen de 10k per jaar niet. Waarom dan een nieuwe auto daarvoor inzetten. Zeg dat je met een nieuwe 40 jaar zou kunnen doen dan kun je met deze 32 jaar doen.

Zwart zal warmer dan wit wezen, maar is vooral psychologisch. Echt voelbaar is het niet als je hem lekker inpakt. Ziet er wel 100x beter uit.

Verder laat je een auto niet staan om geen LED. Die omvormer zal af-fabriek überhaupt te klein zijn gok ik. En een stoel is snel gewisseld. Standkachel is geneuzel.. Voor binnen heb je toch een uitgebreidere/andere installatie nodig .Om het blok te verwarmen, dat kan eventueel ook met een aftermarket net als de dynamo.

Economisch nul reden om een nieuwe te kopen. Zegt de boekhouder in mij.
Lebowski

Re: Aanstaande ombouw MAN TGE: aankoop gerealiseerd

Bericht door Lebowski »

In de afgelopen weken heb ik gesproken met de Mercedes, Volkswagen en MAN-bedrijfswagendealers, de Mercedes Sprinter was na onderhandelen €14k duurder dan de MAN en Mercedes had geen 360 graden radar ivm uitverkocht, en MAN was €2k duurder dan VW. Waarom ik dan niet VW gekozen heb? VW ging pas produceren in februari 2025 waardoor de bus BPM-plichtig zou zijn (oftewel 37,7% extra belasting op de nettoprijs), de MAN TGE wordt in november geproduceerd en in januari 2025 uitgeleverd met een kenteken van november/december 2024. Er is een clausule dat ik de bus mag weigeren indien het kenteken pas in 2025 wordt uitgegeven en BPM-plichtig wordt. Mercedes heeft 2000 productieplekken normaalgesproken maar in 2024 hebben ze er 3000 toegewezen gekregen wegens de BPM-perikelen, aldus de verkoper.

Daardoor heb ik dus een MAN TGE 3.180 4x4 L4H3 in bestelling staan...

Die zwarte bus van een paar reacties terug was de enige serieuze gebruikte wagen en ik vond de bus met 80dkm, drie jaar oud en de bouwlijst te afwijkend in vergelijking met mijn wensen en daardoor het waard om een nieuwe te kopen. Nu wordt hij volledig naar wens samengesteld en hoef ik 'alleen' het camperdeel nog toe te voegen.

Daar ik er toch een poosje over ga doen om hem om te bouwen heb ik voldoende tijd om de benodigde technische oplossingen goed voor te bereiden en de juiste leveranciers erbij te zoeken en in de tussentijd rijden we met een dubbele cabine rond.
Plaats reactie