Ombouw MAN TGE: 24V huishoudaccu

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Lebowski

Ombouw MAN TGE: 24V huishoudaccu

Bericht door Lebowski »

Introductie bij dit topic: ik ga de startpost bijhouden adhv de vragen die ik stel en nav de reacties die ik krijg en alles wat ik bijleer op dit forum. Deze eerste post zal dus gezien kunnen worden als een samenvatting van mijn verwachtingen en voortgang van de bus en ik zal ook linken naar bepalende momenten in de tijdlijn van deze draad.
Beste mensen,

ik ben voornemens een buscamper (nog aan te schaffen VW Crafter of MAN TGE van 6.83m lang en 2.65m hoog) te bouwen voor mijn gezin met twee kinderen --> vier slaapplaatsen en wil de camper met een combinatie van Armaflex en schapenwol isoleren, ik ben nieuw in dit alles dus moet nog een hoop leren. Aangezien ik de camper ook wil inzetten om naar Scandinavia te gaan en in koude omstandigheden wil gebruiken wil ik zoveel mogelijk wamte behouden cq warmte tegenhouden bij een stralende zon in een zomerse tocht in Spanje of het hete klimaat van Marokko.
Hoofdstuk:
  1. Introductie; deze post
  2. De (on)mogelijkheden van dakairco
  3. Keuzes voor bronbrandstof en verbruikerbrandstoffen
  4. Toegestane Maximale Massa
  5. Dakplan
  6. Keuze verwarming en warmwatervoorziening
  7. MAN TGE 3.180 4x4 L4H3 is besteld
  8. De eisen die de RDW en de fiscus stelt aan een dubbelcabine grijskenteken bestelbus
  9. Dakplan, nieuwe inzichten
  10. Het nu zichtbare onderstel van een VW Crafter / MAN TGE enkele cabine
  11. Versoepeling eisen zelfbouwcampers via @pwhpooftman
  12. Gewichten Schnierle stoelproducten
  13. Volkswagen fabrieksdocumentatie: aufbaurichtlinie Crafter 2017+ (multifunctioneel sturingsapparaat 1 met programmeer mogelijkheid voor opbouwer +)
  14. Gewichten PEKAWAY producten
  15. De bus is geboren; ik ben vader geworden!!
  16. GVW opwaardeer informatie, van 3500 naar 4200kg (levend document)
  17. Instructieboekje MAN TGE modeljaar 2025
  18. 7 maart 2025; de dag van afleveren is gekomen!
  19. de Schnierle rails zijn ingebouwd
  20. definitief dakplan
  21. bandenspannings advies van Jadatis' Excel tool voor Michelin VanContact 4 Season 235/65 R16 banden
  22. elektra plan; verbruikers in kaart gebracht
  23. bandenspanning: lage-normale-hoge belading en het instellen er van, met dank aan LMC591A28JTD
  24. Dometic S7P raam bestuurderszijde ingebouwd
  25. Side pods inbouw bij CJL Leisure
  26. De 8x BYD Blade 184Ah cellen tbv 24V huishoudaccu zijn ontvangen!
  27. Fabrikantspecificaties van de accucellen
  28. JK-B2A8S30P BMS
  29. Accu Eigenschappen: wat verwacht ik van een accu?
  30. De accuwarmtewisselaar

===== 2024-06-27, update van de voertuigeisen en wensen ====
Eisen:
  • 683cm lang, 265cm hoog
  • Automatische versnellingsbak
  • kleur: iets dat niet opvalt met wildkamperen, wit is dus uitgesloten
  • Gewicht moet naar meer dan 3.5 ton om te keuren zijn indien de bus te zwaar wordt als escape
  • Twee draaibare voorstoelen, draaiplateau's naderhand plaatsen is acceptabel
  • Camera achterzijde ter voorkoming schade bij achteruitrijden
  • Goede airco en verwarming
Wensen:
Dakrek/zonnepanelen:
  • Optie 1: commercieel beschikbaar dakrek met reguliere zonnepanelen. Duur, zwaar (20kg dakrek, 21kg per paneel), rijwindgevoelig. Wel mogelijkheid tot het monteren van lampen.
  • Optie 2: Yuma Cigs flexible panelen (3,83kg [200Wp], 2,06kg [100Wp] per stuk) op het dak met acrylaat kanaalplaten plakken. Nadeel, badkamerontluchting zit in de weg. Voordeel; zeer licht. Geen lampmontage mogelijk.
  • Optie 3: Zelf dakrek maken van alu profiel al la Kampo's voorbeeld, kanaalplaat ertussen, Yuma Cigs panelen erop. Zeer licht, aerodynamisch. Veel opwek ivm superieure panelen. Flexibel; je kan lampen toevoegen. Optie drie kost +- 66% t.o.v. optie 1 maar je hebt betere panelen en minder gewicht op het dak. Optie 2 kost +- 50% t.o.v. optie 1. Voorkeur is optie 3.
  • Lampen op een dakrek zijn handig als je ergens in het wild staat, dus eigenlijk wel vereist. Slapen op plekken waar geen andere mensen en voorzieningen zijn is de bedoeling.
    ===== 2024-06-26, update van de inbouwwensen ====
    • Vers- en grijswater tanks onder de vloer. Doel: center of gravity zo laag mogelijk boven de weg houden ivm stabiliteit en meer ruimte binnen.
    • Accu's onder de vloer, in een te maken accukist bijvoorbeeld?
    • Electrische componenten zoveel mogelijk in de holle delen van de bus inbouwen ivm maximalisatie van de benutbare binnenruimte
    • Hemeltje (zeer dun multiplex met misschien gewatterde stof) niet tegen schroten 'onder' de spanten maar 'naast' de spanten plaatsen ivm maximalisatie staruimte. Geen hout plaatsen over de gehele breedte op iedere spant, klitteband gebruiken. Veel lichter. Het hemeltje zal de kromming van de spanten gebruiken om zich tegen de wagen aan te vormen.
    • LED-strips/spots voorzien van Philips Hue kenmerken: dimbaar en alle kleuren, draadloze bediening.
    • Defa aansluiting indien ik walstroom aanleg, aansluiting in het logo in de neus middels het monteren van een grille van een EV-versie van de bus
    • Alles dat constructief onnodig is, uitboren of uitfrezen. Denk aan hoe het bij vliegtuigbouw gebeurt.

De camper ga ik als autarkisch voertuig opbouwen en wil ik ongeveer deze indeling maken:
    • achterin: twee dwarsbedden middels flares en daaronder ook twee dwarsbedden voor de kinderen
    • bestuurderszijde: hoge en dunne garderobe, badkamer/toiletcel, twee Schnierle stoelen voor de passagiers
    • passagierszijde: dunne staande koelkast 138L, keuken, ingang
    • twee draaibare voorstoelen
    Welke isolatie kan ik het beste gebruiken om het interieur warm te houden in de winter en de hete zon in de zomer te weren en hoe kan ik daarnaast het binnenklimaat optimaal houden? Een dakluik? Twee dakluiken? Een Maxxair fan en roosters in de ramen van de voorste deuren? Een dakairco? of een combinatie? En wat is de beste positie van een dakluik? Boven de passagiersstoelen en of het bed achterin? Of boven de keuken ivm voorkomen tocht direct op de hoofden van de mensen onder het luik? Gezien ik zoveel mogelijk Wp aan zonnepanelen wil plaatsen op het dak, of op een dakrek, is de positie van een luik belangrijk, wanneer er eenmaal een gat gemaakt is kan je er niet meer vanaf.

De Maxxfan Deluxe lijkt mij een fijn toestel behalve dat het venster enkelvoudig is en daardoor ongeisoleerd. In hoeverre is dit een probleem en zijn er betere oplossingen voor verkrijgbaar die wel geisoleerd zijn?

Heeft een 12V dakairco toegevoegde waarde? Is deze wel geisoleerd?

Welke uitstelramen hebben de volgende eigenschappen?
    • donker getint glas, tegen inkijk overdag
    • geisoleerd venster
    • veilig, tegen inbraak
    • mogelijkheid om een verduisterings en muggenhor aan de binnenzijde toe te voegen
    Aardig wat vragen, als deze vragen al ergens in een FAQ te lezen zijn schroom niet om mij daarheen te verwijzen.

=====================================================
    Changelog:

2026-01-15: hoofdstuk "Fabrikantspecificaties van de accucellen" toegevoegd
    2026-01-13: hoofdstuk "De accuwarmtewisselaar" toegevoegd
    2026-01-09: hoofdstuk "Accu Eigenschappen: wat verwacht ik van een accu?" toegevoegd
    2026-01-09: hoofdstuk "JK-B2A8S30P BMS" toegevoegd
    2026-01-08: hoofdstuk "De 8x BYD Blade 184Ah cellen tbv 24V huishoudaccu zijn ontvangen!" toegevoegd
    2025-12-15: hoofdstuk "GVW opwaardeer informatie, van 3500 naar 4200kg (levend document)" geupdate met een nieuwe tabel voorzien van VBAir 4C informatie + inbouwadressen VBAir / gewichtopwaardeerpartners van WDT.
    2025-08-06: hoofdstuk "Side pods inbouw bij CJL Leisure" toegevoegd
    2025-07-27: hoofdstuk "Dometic S7P raam bestuurderszijde ingebouwd" toegevoegd
    2025-06-28: hoofdstuk "bandenspanning: lage-normale-hoge belading en het instellen er van" toegevoegd
    2025-06-28: hoofdstuk "elektra plan; verbruikers in kaart gebracht" toegevoegd
    2025-06-28: hoofdstuk "bandenspannings advies van Jadatis' Excel tool voor Michelin VanContact 4 Season 235/65 R16 banden" toegevoegd
    2025-05-12: hoofdstuk "definitief dakplan" toegevoegd
    2025-04-12: Aufbaurichtlinie voor Crafter 2025+ toegevoegd in hoofdstuk Volkswagen fabrieksdocumentatie: aufbaurichtlinie Crafter 2017+ (multifunctioneel sturingsapparaat 1 met programmeer mogelijkheid voor opbouwer +)
    2025-04-10: hoofdstuk "de Schnierle rails zijn ingebouwd" toegevoegd
    2025-03-21: Titel veranderd van "Aanstaande ombouw MAN TGE" naar "Ombouw MAN TGE" ivm dat de auto inmiddels in mijn bezit is
    2025-03-19: hoofdstuk "7 maart 2025; de dag van afleveren is gekomen!" toegevoegd
    2025-02-09: hoofdstuk "Instructieboekje MAN TGE modeljaar 2025" toegevoegd
    2025-01-15: hoofdstuk "Volkswagen fabrieksdocumentatie: aufbaurichtlinie Crafter 2017+ (multifunctioneel sturingsapparaat 1 met programmeer mogelijkheid voor opbouwer +)" aangevuld
    2024-11-29: hoofdstuk "GVW opwaardeer informatie, van 3500 naar 4200kg (levend document)" toegevoegd
    2024-11-29: hoofdstuk "De bus is geboren; ik ben vader geworden!!" toegevoegd
    2024-10-28: hoofdstuk "Gewichten PEKAWAY producten" toegevoegd
    2024-10-25: hoofdstuk "Gewichten Schnierle stoelproducten" toegevoegd
    2024-09-20: hoofdstuk "Versoepeling eisen zelfbouwcampers via @pwhpooftman" toegevoegd
    2024-09-07: hoofdstuk "Het nu zichtbare onderstel van een VW Crafter / MAN TGE enkele cabine" toegevoegd
    2024-09-01: hoofdstuk "Dakplan, nieuwe inzichten" toegevoegd
    2024-07-18: hoofdstuk "De eisen die de RDW en de fiscus stelt aan een dubbelcabine grijskenteken bestelbus" toegevoegd
    2024-07-16: hoofdstuk "MAN TGE 3.180 4x4 L4H3 is besteld" toegevoegd
    2024-07-04: hoofdstuk "Keuze verwarming en warmwatervoorziening" toegevoegd
    2024-06-27: dakrek varianten 1, 2 en 3 toegevoegd, voertuig eisen/wensen aangevuld
    2024-06-26: inbouwwensen toegevoegd, titel aangepast, maximaal rijklaar gewicht toegevoegd
    2024-06-26: MAN TGE toegevoegd adhv bericht Kampo
    2025-06-25: voertuigeisen toegevoegd
    2024-06-24: dit draadje heb ik in het Techniek board geplaatst en is op mijn verzoek verplaatst naar het Zelfbouw board, wegens het breder bespreken dan alleen ventilatie en isolatie. Titel aangepast.
    Laatst gewijzigd door Lebowski op do 15 jan 2026, 11:49, 101 keer totaal gewijzigd.
    Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.

Afbeelding MAN TGE 4x4 3.180 L4H3

https://www.youtube.com/@MAN_TGE_Cam (nog geen videocontent ivm nog geen dashcam in bezit)
    DucatoDolf

Re: Isolatie en ventilatie

Bericht door DucatoDolf »

Zoals je zelf al aangeeft is solar vandaag erg belangrijk om autark te kunnen zijn. Daarom begin je met een dakplan waar solar prioriteit heeft. Huispanelen zijn veruit het goedkoopst en lekker groot. Ik zou minimaal 2 of 3 panelen dwars op de bus meubelen en als er dan nog ruimte over is een ventilatie/dakluik.

Qua isolatie bouw je (vooral voor de winter) beter een opbouw op een chassis.

Verder is glas-/rotswol een no go.

En veel glas is eigenlijk ook niet gewenst voor een goede isolatie. 1 raam naast de stoelen en een vast in de schuideur lijkt me meer dan genoeg.
    Mickel Moen
    Contacteer:

Bericht door Mickel Moen »

Groetnis, Geert
    .Afbeelding mickelmoen.nl
    tranny

Bericht door tranny »

Warmte tegen houden lukt al prima met een plaksessie van 19mm armaflex, en voor het verder koelen een airco nemen.

Warmte binnen houden EN goed ventileren staat gewoon haaks op elkaar, maar met een goede standkachel kun je zowel de warmte als de ventilatie behouden... de kunst hierbij is de luchtcirculatie zo optimaal mogelijk te creëren, kortom de invoer(en) van de warmte en de afvoer(en) van de ventilatie zo ver mogelijk uit elkaar te plaatsen zodat het binnen ook overal aangenaam blijft.
    Persoonlijk blijf ik van mening dat je veel beter kunt investeren in een optimale verwarming + ventilatie dan in het zo perfect en zo dik mogelijk isoleren, want het gaat uiteindelijk ook om de luchtkwaliteit in de camper.
    rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
    kampo

Bericht door kampo »

Leuk project en vooral omdat je meteen een duidelijke visie geeft :thumbup:
    Isoleren is niet je grootste probleem. Daar kom je met behulp van een paar ervaren zelfbouwers wel uit.

Opgelet voor 2 punten.
    - met 4 personen in combinatie met Crafter L4H3 en alles wat je opsomt zit je nu al aan een reisklaar gewicht van meer dan 3500kg. Ga eens kijken hoeveel een andere L4H3 opgebouwd en wel weegt en voeg daar je extra´s aan toe. Airco, echtglas en luifel vallen daarom meteen af.
    - je budget is niet weinig. Ook heb je aardig wat energie nodig. Een groter zelfbouwproject is minstens 1200h en 1 jaar. Ik ken er veel die 2 jaar nodig hadden.
    Kan je dat aan in combinatie met 2 kids, vrouw, huis en carrière?
    Het kan een oplossing zijn om delen uit te besteden.
    Groeten Kampo
    Lebowski

Bericht door Lebowski »

DucatoDolf schreef:
    vr 21 jun 2024, 13:19
    Zoals je zelf al aangeeft is solar vandaag erg belangrijk om autark te kunnen zijn. Daarom begin je met een dakplan waar solar prioriteit heeft. Huispanelen zijn veruit het goedkoopst en lekker groot. Ik zou minimaal 2 of 3 panelen dwars op de bus meubelen en als er dan nog ruimte over is een ventilatie/dakluik.
    Duidelijk, ik zat al te kijken naar roofracks en zie dat ze zeer duur in de markt worden geprijsd met prijzen vanaf € 2000, met alu-X profiel kan ik iets maken dat volledig naar wens is voor hopelijk rond de € 600 waarbij ik hoop dat ik het dakrek breder kan maken dan het dak waardoor een dergelijk huispaneel dwars gemonteerd kan worden. Er komt dan wel 20kg per paneel en 20 voor het dakrek op het dak te liggen maar dan ligt er wel 3 x 430Wp op het dak. De dakluiken kunnen dan er tussen komen en de ontluchting van de badkamer en de kabeldoorvoeren kunnen er altijd onder.
    DucatoDolf schreef:
    Qua isolatie bouw je (vooral voor de winter) beter een opbouw op een chassis.
    Dat geloof ik zo.
    DucatoDolf schreef:
    Verder is glas-/rotswol een no go.
    Houdt vocht vast toch?
    DucatoDolf schreef:
    En veel glas is eigenlijk ook niet gewenst voor een goede isolatie. 1 raam naast de stoelen en een vast in de schuideur lijkt me meer dan genoeg.
    Dat idee heb ik ook, en dan is er ook nog licht van een dakluik.

Bedankt!
    Klik voor de samenvatting van mijn camperdroom, je gaat daarmee naar het eerste bericht van mijn bouwtopic. Dit bericht is altijd actueel en bevat de laatste stand der zaken.

https://www.youtube.com/@MAN_TGE_Cam (nog geen videocontent ivm nog geen dashcam in bezit)
    Lebowski

Bericht door Lebowski »

Mickel Moen schreef:
    vr 21 jun 2024, 17:12
    Over isolatie en ventilatie:

https://mickelmoen.blogspot.com/p/isola ... latie.html
    Gelezen, complimenten voor je mooie site! Mijn gedachtes over de in de eerste post genoemde onderwerpen zijn als volgt tot stand gekomen:
    • Vocht in een bus is slecht waardoor ventilatie vereist is, vooral met 4 ademende mensen in een kleine ruimte.
    • Verwarmen zal ik met een (chinese) diesel luchtverwarmer gaan doen.
    • Ventilatie moet zo gebeuren dat er trek is, daarom lijkt mij de optie van roosters bovenin de portierruiten een goed idee; de verse lucht komt van helemaal voorin en de roosters zijn zeer compact en wegen bijna niks.
    • De te plaatsen naar boven uitstellende zijramen in de schuifdeur en linkerzijde van de bus bieden ook luchttoevoer, er zal dus geen gebrek aan toevoer zijn van buitenlucht.
    • Een Maxxfan Deluxe kan 26 kuub per uur verplaatsen en de Crafter heeft volgens de specificaties 14.4m3 inhoud als L4H2 en 16.1m3 inhoud als L4H3 waardoor je met de fan op halve kracht minder dan een uur nodig hebt om de lucht uurlijks te verversen. Zoals eerder gesteld wil ik een L4H2 opzoeken want die hoogte volstaat.
    • Een Maxxfan Deluxe lijkt mij persoonlijk erg prettig want ik slaap thuis ook in de winter met de ramen open. Mijn vrouw is dat na twee decennia inmiddels gewend en zonder frisse lucht slaapt ook zij minder goed. (Nee ik ruik best fris hoor :P ) Mijn vraag over de ongeisoleerde kap van de Maxxfan Deluxe heeft dan ook vooral betrekking op het warm houden van de bus met de kap in gesloten toestand.
    • Hefdak: ik wilde specifiek GEEN hefdak ivm de koude indringing in de winter, als ik in de winter verplicht ben om slaper 3 en 4 in het hefdak te plaatsen krijg ik de bus nooit warm. Ook vind ik een bus van het formaat Transporter/Vivaro etc te klein om met vier mensen in te verblijven igv wanneer het regent of anderzijds minder fijn is om buiten te zijn.
    • Minder ramen betekent ook minder gewicht, en belangrijker, minder nog slechter te isoleren opppervlaktes.

Bron: man-tge-brochure-lr.pdf
    Bijlagen
    2024-06-21_22h23_41.png
    2024-06-21_22h23_41.png (268.51 KiB) 29174 keer bekeken

Lebowski

Bericht door Lebowski »

tranny schreef:
    vr 21 jun 2024, 17:49
    Warmte tegen houden lukt al prima met een plaksessie van 19mm armaflex, en voor het verder koelen een airco nemen.

Warmte binnen houden EN goed ventileren staat gewoon haaks op elkaar, maar met een goede standkachel kun je zowel de warmte als de ventilatie behouden... de kunst hierbij is de luchtcirculatie zo optimaal mogelijk te creëren, kortom de invoer(en) van de warmte en de afvoer(en) van de ventilatie zo ver mogelijk uit elkaar te plaatsen zodat het binnen ook overal aangenaam blijft.
    Persoonlijk blijf ik van mening dat je veel beter kunt investeren in een optimale verwarming + ventilatie dan in het zo perfect en zo dik mogelijk isoleren, want het gaat uiteindelijk ook om de luchtkwaliteit in de camper.
    Jij legt net als Mickel Moen (en ikzelf) op ventilatie de nadruk, verwarmen kan altijd inderdaad en je wil zeker geen zweterige zompige bus hebben omdat het uitgeademde vocht blijft hangen. Voor koelen zou ik de dakairco in gedachten kunnen houden en een voorziening opnemen in het electrische ontwerp om alvast een flexibele mantelbuis van de zekeringenkast naar het dakluik te plaatsen waardoor ik de bedrading van vervangen indien noodzakelijk. Er zijn dakairco's op 12V en op 230V, welke verbruikt de minste energie? Qua kabeldiktes zou de 230V versie het beste zijn omdat je dan met 1,5mm2 wel wegkomt in tegenstelling tot de 12V versie met een max opgenomen verbruik van 2000W, oftewel 166A waardoor je op de kabeldikte 70mm2 uitkomt. (!!!!) Holy moly!

Dometic RTX1000, RTX2000, 12V: Er is voor deze dakairco wel een hoop accu nodig, deze is specifiek voor een vrachtwagen bedoeld.
    2024-06-21_22h48_13.png
    2024-06-21_22h48_13.png (96.12 KiB) 29161 keer bekeken
    Bron: https://www.dometic.com/externalassets/ ... -527296270 (PDF Alert!)

Dometic FreshJet FJX, 230V: deze is specifiek voor een caravan en camper bedoeld. Verbruikt net zoveel electronen als degene hierboven.
    2024-06-21_22h55_15.png
    2024-06-21_22h55_15.png (100.04 KiB) 29161 keer bekeken
    Bron: https://www.dometic.com/externalassets/ ... f=10672627 (PDF Alert!)

Kabeldiktes:
    2024-06-21_22h59_38.png
    2024-06-21_22h59_38.png (167.01 KiB) 29161 keer bekeken
    Bron: https://www.victronenergy.com/media/pg/ ... iring.html

Lebowski

Bericht door Lebowski »

kampo schreef:
    vr 21 jun 2024, 19:35
    Leuk project en vooral omdat je meteen een duidelijke visie geeft :thumbup:
    Dank je!
    kampo schreef:
    Isoleren is niet je grootste probleem. Daar kom je met behulp van een paar ervaren zelfbouwers wel uit.
    Dat klinkt relatief simpel, ik zie drie dingen:
    • Ontdreunen met bitumen reepjes/matjes op de grote plaatdelen,
    • 19mm Armaflex om het blik te beplakken ter isolatie,
    • Schapenwol in de holle ruimtes en overal waar ik geen Armaflex kan plakken.
    kampo schreef:
    Opgelet voor 2 punten.
    - met 4 personen in combinatie met Crafter L4H3 en alles wat je opsomt zit je nu al aan een reisklaar gewicht van meer dan 3500kg. Ga eens kijken hoeveel een andere L4H3 opgebouwd en wel weegt en voeg daar je extra´s aan toe. Airco, echtglas en luifel vallen daarom meteen af.
    - je budget is niet weinig. Ook heb je aardig wat energie nodig. Een groter zelfbouwproject is minstens 1200h en 1 jaar. Ik ken er veel die 2 jaar nodig hadden.
    Kan je dat aan in combinatie met 2 kids, vrouw, huis en carrière?
    Het kan een oplossing zijn om delen uit te besteden.
    Gewicht is inderdaad de grootste uitdaging, hoe kan ik zo licht mogelijk alles bouwen...
    • Kasten van zo dun mogelijk populieren multiplex.
    • de wanden wil ik met vierweg stretchstof bekleding stofferen omdat dit zo goed als niks weegt.
    • zoveel mogelijk weglaten uit de bus
    Ik weet dat het veel werk is en heb mezelf er geen einddatum voor gegeven, zodra we er met z'n vieren mee op pad kunnen is doel 1 al bereikt. Dat we dan nog in een halve camper rijden lijkt mij niet erg want het is 'agile' ipv 'waterval' om tot een eindproduct te komen. Je maakt toch fouten en als ik ze kan testen voordat de bus als 'klaar' bestempeld mag worden en je alles weer uit elkaar wilt trekken doe ik het liever zo. Mede vereist ivm dat het zoals je stelt duur is en ik niet het geld heb liggen om alles in 1 keer te doen. Er zullen vast ook zaken uitbesteedt worden want ik kan best veel maar niet alles.
    Ook wat je zegt over aandacht geven aan gezin en carriere is belangrijk, ter voorkoming dat ik straks in mijn uppie in de bus moet wonen omdat ik uit huis gezet wordt omdat ik het gezin en mijn baan geen aandacht meer geef. Dan heb ik wel een mooie mobiele woning, dat dan weer wel...
    Laatst gewijzigd door Lebowski op vr 21 jun 2024, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Mickel Moen
    Contacteer:

Bericht door Mickel Moen »

Wat betreft roosters in de portierruiten.

Ik neem aan, dat je van die losse roosters bedoelt die je boven het raam klemt.

Ik was er gauw klaar mee. Eén vakantie gehad, omdat we toen het hefdak er nog niet op hadden. Ik vond het aanbrengen steeds maar een gedoe. Zoek het bij een Crafter dus in dakluiken.

Als je isoleert met Armaflex en schapenwol, zou ik de Bitumen ontdreuningsplaten weglaten. Spul is nogal zwaar en gewicht is echt iets om op te letten.
    Groetnis, Geert
    .Afbeelding mickelmoen.nl
    Lebowski

Bericht door Lebowski »

Ja klopt, deze bedoel ik. Maar, er moeten ook twee zijramen bij de tweede zitrij komen waardoor die ook als toevoer kunnen dienen en het dakluik als extractie. Goed om te weten dat je met Armaflex geen bitumen meer hoeft te gebruiken want dat scheelt weer 10 kilo.

2024-06-21_23h41_39.png
    2024-06-21_23h41_39.png (398.24 KiB) 29138 keer bekeken
    Bron: https://www.ebay.com.au/itm/113659392359
    Laatst gewijzigd door Lebowski op za 22 jun 2024, 0:05, 2 keer totaal gewijzigd.

EasyBee

Bericht door EasyBee »

Lebowski schreef:
    vr 21 jun 2024, 12:10
    Heeft een 12V dakairco toegevoegde waarde? Is deze wel geisoleerd?
    Koelen en verwarmen op 12V moet je niet willen. Vraagt heel veel power (ergo kilo's aan accu's) en relatief laag rendement.
    230V en gas zijn veel betere oplossingen.
    Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
    kampo

Bericht door kampo »

Die ventilatieroosters zijn problematisch in combinatie met elektrische ramen.
    Ik gebruik ze daarom niet meer in de Transit.
    Ook ik kan bevestigen: Geen ontdreuning meer nodig als je Armaflex en schapenwol gebruikt.

Gewicht besparen:
    Geen dakairco maar enkel cabine airco
    Doordacht lichtgewicht frame voor de 4 persoons bedden.
    Geen luifel maar een tarp.
    Geen AGM accu maar een LFP in combinatie met een kleine inverter van bv 375VA
    Geen 4 fietsen maar veel gaan wandelen.
    Originele bodemplaat verwijderen en vervangen door een dunne lichtgewicht.
    Lichtgewicht vloerafwerking.
    Geen deurtjes en lades maar euronorm bakken
    Klein gasflesje type campingaz 904 of 907
    Solar panelen van 6kg ipv 11kg gebruiken (geen flexibele)
    Groeten Kampo
    mikeanber

Bericht door mikeanber »

hallo allen
    rare opmerking raam roosters bij elektrische ramen is onzin werk perfect
    :cheers:
    Plaats reactie