Beste mensen,Introductie bij dit topic: ik ga de startpost bijhouden adhv de vragen die ik stel en nav de reacties die ik krijg en alles wat ik bijleer op dit forum. Deze eerste post zal dus gezien kunnen worden als een samenvatting van mijn verwachtingen en voortgang van de bus en ik zal ook linken naar bepalende momenten in de tijdlijn van deze draad.
ik ben voornemens een buscamper (nog aan te schaffen VW Crafter of MAN TGE van 6.83m lang en 2.65m hoog) te bouwen voor mijn gezin met twee kinderen --> vier slaapplaatsen en wil de camper met een combinatie van Armaflex en schapenwol isoleren, ik ben nieuw in dit alles dus moet nog een hoop leren. Aangezien ik de camper ook wil inzetten om naar Scandinavia te gaan en in koude omstandigheden wil gebruiken wil ik zoveel mogelijk wamte behouden cq warmte tegenhouden bij een stralende zon in een zomerse tocht in Spanje of het hete klimaat van Marokko.
Hoofdstuk:
- Introductie; deze post
- De (on)mogelijkheden van dakairco
- Keuzes voor bronbrandstof en verbruikerbrandstoffen
- Toegestane Maximale Massa
- Dakplan
- Keuze verwarming en warmwatervoorziening
- MAN TGE 3.180 4x4 L4H3 is besteld
- De eisen die de RDW en de fiscus stelt aan een dubbelcabine grijskenteken bestelbus
- Dakplan, nieuwe inzichten
- Het nu zichtbare onderstel van een VW Crafter / MAN TGE enkele cabine
- Versoepeling eisen zelfbouwcampers via @pwhpooftman
- Gewichten Schnierle stoelproducten
- Volkswagen fabrieksdocumentatie: aufbaurichtlinie Crafter 2017+ (multifunctioneel sturingsapparaat 1 met programmeer mogelijkheid voor opbouwer +)
- Gewichten PEKAWAY producten
- De bus is geboren; ik ben vader geworden!!
- GVW opwaardeer informatie, van 3500 naar 4200kg (levend document)
- Instructieboekje MAN TGE modeljaar 2025
- 7 maart 2025; de dag van afleveren is gekomen!
- de Schnierle rails zijn ingebouwd
- definitief dakplan
- bandenspannings advies van Jadatis' Excel tool voor Michelin VanContact 4 Season 235/65 R16 banden
- elektra plan; verbruikers in kaart gebracht
- bandenspanning: lage-normale-hoge belading en het instellen er van, met dank aan LMC591A28JTD
- Dometic S7P raam bestuurderszijde ingebouwd
- Side pods inbouw bij CJL Leisure
- De 8x BYD Blade 184Ah cellen tbv 24V huishoudaccu zijn ontvangen!
- Fabrikantspecificaties van de accucellen
- JK-B2A8S30P BMS
- Accu Eigenschappen: wat verwacht ik van een accu?
- De accuwarmtewisselaar
===== 2024-06-27, update van de voertuigeisen en wensen ====
Eisen:Wensen:
- 683cm lang, 265cm hoog
- Automatische versnellingsbak
- kleur: iets dat niet opvalt met wildkamperen, wit is dus uitgesloten
- Gewicht moet naar meer dan 3.5 ton om te keuren zijn indien de bus te zwaar wordt als escape
- Twee draaibare voorstoelen, draaiplateau's naderhand plaatsen is acceptabel
- Camera achterzijde ter voorkoming schade bij achteruitrijden
- Goede airco en verwarming
- 4x4 aandrijving
- Maximaal rijklaar gewicht van 3167kg incl. vloeistoffen
- Zoveel mogelijk comfortsystemen aan boord hebben
Dakrek/zonnepanelen:
- Optie 1: commercieel beschikbaar dakrek met reguliere zonnepanelen. Duur, zwaar (20kg dakrek, 21kg per paneel), rijwindgevoelig. Wel mogelijkheid tot het monteren van lampen.
- Optie 2: Yuma Cigs flexible panelen (3,83kg [200Wp], 2,06kg [100Wp] per stuk) op het dak met acrylaat kanaalplaten plakken. Nadeel, badkamerontluchting zit in de weg. Voordeel; zeer licht. Geen lampmontage mogelijk.
- Optie 3: Zelf dakrek maken van alu profiel al la Kampo's voorbeeld, kanaalplaat ertussen, Yuma Cigs panelen erop. Zeer licht, aerodynamisch. Veel opwek ivm superieure panelen. Flexibel; je kan lampen toevoegen. Optie drie kost +- 66% t.o.v. optie 1 maar je hebt betere panelen en minder gewicht op het dak. Optie 2 kost +- 50% t.o.v. optie 1. Voorkeur is optie 3.
- Lampen op een dakrek zijn handig als je ergens in het wild staat, dus eigenlijk wel vereist. Slapen op plekken waar geen andere mensen en voorzieningen zijn is de bedoeling.
===== 2024-06-26, update van de inbouwwensen ====
- Vers- en grijswater tanks onder de vloer. Doel: center of gravity zo laag mogelijk boven de weg houden ivm stabiliteit en meer ruimte binnen.
- Accu's onder de vloer, in een te maken accukist bijvoorbeeld?
- Electrische componenten zoveel mogelijk in de holle delen van de bus inbouwen ivm maximalisatie van de benutbare binnenruimte
- Hemeltje (zeer dun multiplex met misschien gewatterde stof) niet tegen schroten 'onder' de spanten maar 'naast' de spanten plaatsen ivm maximalisatie staruimte. Geen hout plaatsen over de gehele breedte op iedere spant, klitteband gebruiken. Veel lichter. Het hemeltje zal de kromming van de spanten gebruiken om zich tegen de wagen aan te vormen.
- LED-strips/spots voorzien van Philips Hue kenmerken: dimbaar en alle kleuren, draadloze bediening.
- Defa aansluiting indien ik walstroom aanleg, aansluiting in het logo in de neus middels het monteren van een grille van een EV-versie van de bus
- Alles dat constructief onnodig is, uitboren of uitfrezen. Denk aan hoe het bij vliegtuigbouw gebeurt.
De camper ga ik als autarkisch voertuig opbouwen en wil ik ongeveer deze indeling maken:
- achterin: twee dwarsbedden middels flares en daaronder ook twee dwarsbedden voor de kinderen
- bestuurderszijde: hoge en dunne garderobe, badkamer/toiletcel, twee Schnierle stoelen voor de passagiers
- passagierszijde: dunne staande koelkast 138L, keuken, ingang
- twee draaibare voorstoelen
De Maxxfan Deluxe lijkt mij een fijn toestel behalve dat het venster enkelvoudig is en daardoor ongeisoleerd. In hoeverre is dit een probleem en zijn er betere oplossingen voor verkrijgbaar die wel geisoleerd zijn?
Heeft een 12V dakairco toegevoegde waarde? Is deze wel geisoleerd?
Welke uitstelramen hebben de volgende eigenschappen?
- donker getint glas, tegen inkijk overdag
- geisoleerd venster
- veilig, tegen inbraak
- mogelijkheid om een verduisterings en muggenhor aan de binnenzijde toe te voegen
=====================================================
Changelog:
2026-01-15: hoofdstuk "Fabrikantspecificaties van de accucellen" toegevoegd
2026-01-13: hoofdstuk "De accuwarmtewisselaar" toegevoegd
2026-01-09: hoofdstuk "Accu Eigenschappen: wat verwacht ik van een accu?" toegevoegd
2026-01-09: hoofdstuk "JK-B2A8S30P BMS" toegevoegd
2026-01-08: hoofdstuk "De 8x BYD Blade 184Ah cellen tbv 24V huishoudaccu zijn ontvangen!" toegevoegd
2025-12-15: hoofdstuk "GVW opwaardeer informatie, van 3500 naar 4200kg (levend document)" geupdate met een nieuwe tabel voorzien van VBAir 4C informatie + inbouwadressen VBAir / gewichtopwaardeerpartners van WDT.
2025-08-06: hoofdstuk "Side pods inbouw bij CJL Leisure" toegevoegd
2025-07-27: hoofdstuk "Dometic S7P raam bestuurderszijde ingebouwd" toegevoegd
2025-06-28: hoofdstuk "bandenspanning: lage-normale-hoge belading en het instellen er van" toegevoegd
2025-06-28: hoofdstuk "elektra plan; verbruikers in kaart gebracht" toegevoegd
2025-06-28: hoofdstuk "bandenspannings advies van Jadatis' Excel tool voor Michelin VanContact 4 Season 235/65 R16 banden" toegevoegd
2025-05-12: hoofdstuk "definitief dakplan" toegevoegd
2025-04-12: Aufbaurichtlinie voor Crafter 2025+ toegevoegd in hoofdstuk Volkswagen fabrieksdocumentatie: aufbaurichtlinie Crafter 2017+ (multifunctioneel sturingsapparaat 1 met programmeer mogelijkheid voor opbouwer +)
2025-04-10: hoofdstuk "de Schnierle rails zijn ingebouwd" toegevoegd
2025-03-21: Titel veranderd van "Aanstaande ombouw MAN TGE" naar "Ombouw MAN TGE" ivm dat de auto inmiddels in mijn bezit is
2025-03-19: hoofdstuk "7 maart 2025; de dag van afleveren is gekomen!" toegevoegd
2025-02-09: hoofdstuk "Instructieboekje MAN TGE modeljaar 2025" toegevoegd
2025-01-15: hoofdstuk "Volkswagen fabrieksdocumentatie: aufbaurichtlinie Crafter 2017+ (multifunctioneel sturingsapparaat 1 met programmeer mogelijkheid voor opbouwer +)" aangevuld
2024-11-29: hoofdstuk "GVW opwaardeer informatie, van 3500 naar 4200kg (levend document)" toegevoegd
2024-11-29: hoofdstuk "De bus is geboren; ik ben vader geworden!!" toegevoegd
2024-10-28: hoofdstuk "Gewichten PEKAWAY producten" toegevoegd
2024-10-25: hoofdstuk "Gewichten Schnierle stoelproducten" toegevoegd
2024-09-20: hoofdstuk "Versoepeling eisen zelfbouwcampers via @pwhpooftman" toegevoegd
2024-09-07: hoofdstuk "Het nu zichtbare onderstel van een VW Crafter / MAN TGE enkele cabine" toegevoegd
2024-09-01: hoofdstuk "Dakplan, nieuwe inzichten" toegevoegd
2024-07-18: hoofdstuk "De eisen die de RDW en de fiscus stelt aan een dubbelcabine grijskenteken bestelbus" toegevoegd
2024-07-16: hoofdstuk "MAN TGE 3.180 4x4 L4H3 is besteld" toegevoegd
2024-07-04: hoofdstuk "Keuze verwarming en warmwatervoorziening" toegevoegd
2024-06-27: dakrek varianten 1, 2 en 3 toegevoegd, voertuig eisen/wensen aangevuld
2024-06-26: inbouwwensen toegevoegd, titel aangepast, maximaal rijklaar gewicht toegevoegd
2024-06-26: MAN TGE toegevoegd adhv bericht Kampo
2025-06-25: voertuigeisen toegevoegd
2024-06-24: dit draadje heb ik in het Techniek board geplaatst en is op mijn verzoek verplaatst naar het Zelfbouw board, wegens het breder bespreken dan alleen ventilatie en isolatie. Titel aangepast.