Project Blog: "Vespa"

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
robert_34734

Project Blog: "Vespa"

Bericht door robert_34734 »

Toch wel leuk om wat updates te plaatsen over ons camper project. In dit topic zal ik af en toe wat plaatjes uploaden. En hoor ik natuurlijk graag tips, adviezen, en troost wanneer het zo helemaal mis loopt :p

Eind april hebben wij een knal- en knalrode Citröen Jumper L2H2 uit 2013 gekocht, waar wij natuurlijk een camper van willen maken. De naam was er snel: "Vespa", vanwege de kleur en de zogenaamde slagzin "Vespa è libertà" uit de film Disney film Luca.

Afbeelding

Budget: ongeveer €15 000, waar €8 000 in de aankoop van de bus zelf is gegaan.
Doel: beetje basic camper: (koud) water, zonnepaneeltjes, degelijke koelkast, beetje degelijk bed. Warm water, standkachel, douche, etc. zullen we overslaan.

bus_1.jpg
bus_1.jpg (66.64 KiB) 3716 keer bekeken
bus_2.jpg
bus_2.jpg (40.86 KiB) 3716 keer bekeken
Laatst gewijzigd door robert_34734 op di 11 jun 2024, 19:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Vespa è Libertà!
Bus camper van een Citroen Jumper (2013)
robert_34734

Re: Project Blog: "Vespa"

Plastic platen en houten vloer is verwijderd. De binnenkant heeft veel kleine beschadigingen maar geen grote problemen.
Meteen in de auto elektra gedoken om centrale vergrendeling te repareren (viewtopic.php?t=8487521).
En in een wasbox van een tankstation gezet om hem van binnen en buiten eens goed schoon te spoelen (viewtopic.php?t=8487783).

Volgende is opknappen met hammerrite, en een zijraam en dakluik bestellen en plaatsen!

binnen_1.jpg
binnen_1.jpg (107.66 KiB) 3714 keer bekeken
wassen.jpg
wassen.jpg (103.8 KiB) 3714 keer bekeken
Vespa è Libertà!
DucatoDolf

Bericht door DucatoDolf »

Leuk leuk leuk! We kijken uit naar het vervolg.

Een bus van €8000 uit die tijd betekent nog even €2000 reserveren voor technische herstelwerkzaamheden in de slijtagedelen. Heeft 'ie al een flinke beurt gehad? Remmerij, banden, grote beurt, airco service, distributiewissel etc.

Hamerite schijnt op een auto niet het beste middel te zijn ivm trillingen die de lak zou doen scheuren. ff in verdiepen.

Mooi rood is niet lelijk (persoonlijk vind ik van wel) maar rood is en blijft een gevoelige kleur wat verwering betreft. Zeker een goedkope variant als die op een bedrijfswagen. Overweeg hem op tijd te wrappen of lekker zelf te schilderen en ga sowieso alvast een keer een poetsbeurt inplannen. Wel eerlijk is eerlijk, ik heb nog niet veel rode Ducato's gezien, dus zeker ben ik niet. De blauwe varianten hebben iig wél enorm last van verschieten en loslaten van de lak.

Persoonlijke tip nog: Houd meteen een flinke ruimte op het dak voor zonnepanelen. In de toekomst zul je willen uitbreiden en dan is het handig dat er niet allerlei andere 'rommel' in de weg zit. Een huispaneel kost geen drol meer. Zet er meteen 1 of liefst 2 op.

En verder veel succes en plezier natuurlijk. :cheers:
Camperruud

Bericht door Camperruud »

Leuk om te lezen en erg herkenbaar! We hebben vorig jaar een Peugeot Boxer uit 2012 gekocht en zijn bijna klaar met het ombouwen.

Succes en vooral veel plezier met het bouwen :-B
Camper Kees (Peugeot Boxer 2012)
robert_34734

Loop alweer achter. Een paar weken geleden een achteruitkijk camera geplaats: een dubbele camera in een derde remlicht met 7 inch monitor.

Het installeren was vrij makkelijk, al moest ik gat uithakken in het oude remlicht frame om de kabel doorheen te leiden. Het aansluiten had wat voeten in aarde, ik miste een beetje instructie.
De camera assembly gaat met een mega verlengkabel naar de monitor, dat is makkelijk. De monitor heeft drie aansluitingen: +12V, ground en een tirgger voor het achteruitrijden. Daarmee verspringt de monitor naar de twee camera.

Na wat tobben heb ik de aansluitingen gemaakt in de zekeringkast onder het stuur, in de stijl bij de voorruit en onder het opstapje. Voor 12V heb ik een zekering splitter gebruikt vanuit het kastje en voor ground heb ik een extra draadje onder een chassis moertje gewurmd.
Voor de trigger heb ik achter de bus de connector van het licht los gemaakt en met een multimeter gezocht naar het draadje van het achteruitrijlicht. Toen heb ik de accu los gekoppeld en dit zelfde draadje gevonden in de kabel bundel naar de zekeringkast. Daar heb ik hem doorgeknipt (was een beetje eng) en met een drie-weg WAGO terminal afgetakt naar de monitor. Dit werkt allemaal mooi nu!

camera_bedrading.jpg
camera_bedrading.jpg (146.41 KiB) 3350 keer bekeken
monitor.jpg
monitor.jpg (144.1 KiB) 3350 keer bekeken
achterlicht.jpg
achterlicht.jpg (150.96 KiB) 3350 keer bekeken
Vespa è Libertà!
robert_34734

Afgelopen weekend het zijraam geïnstalleerd. Was ook erg spannend.
Plek gevonden, gaat gezaagd, metaal behandeld, latjes geplakt, raam bekit en vast geschroeft op zijn tweede frame.
(Zie ook viewtopic.php?p=2359954#p2359954)

De volgende dag getest met een emmer water, en hij lekte onmiddelijk... Shit.

Raam weer losgehaald en alle lijm verwijderd. Nog een keer gepast of het gat goed was maar leek allemaal in order. Misschien hadden we hem er scheef in gedaan? Toch maar weer gelijmd (meer aan de zijkant nu, en een nettere lijn) en opnieuw vast gemaakt. Nu bij één van de 12 schroeven het frame stukgedraaid, waardoor daar bevestiging ontbreekt...
Het raam zit nu iets beter, maar hij is nog steeds niet plat met de buitenkant van de bus terwijl de schroeven wel heel strak vast zitten... Het lijkt alsof onze houten opvulling te dun is en het raam niet kan klemmen. Maar onze 28mm vulling zou zat moeten zijn voor het minium van 25mm uit de handleiding!

We hebben het nu zo gelaten en zijn erg gefrustreerd gaan slapen. Voordat het deze week gaat regenen moeten we hier nog iets aan doen.

zijraam.jpg
zijraam.jpg (68.75 KiB) 3343 keer bekeken
raam_buiten.jpg
raam_buiten.jpg (45.69 KiB) 3343 keer bekeken
Nu is het denk ik binnenkant losmaken (maar raam laten), extra latjes voor opvulling lijmen en opnieuw vast schroeven. En hopen dat de schroef gaten het overleven.
Vespa è Libertà!
Camperic

Bericht door Camperic »

Leuk om te volgen :thumbup:
Als Vespist vind ik de naam geen goede keuze :-? , maar is uiteraard jullie bus Afbeelding
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
poldertoerist

Re: Project Blog:

Bericht door poldertoerist »

haha dat geeft bij mij inderdaad ook wel beetje kortsluiting, ik denk dan zo iets als dit te vinden.

Afbeelding

maar dat is mijn probleem.. veel plezier met bouwen!
Camperic

Bericht door Camperic »

:lol: :cheers:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
robert_34734

Gisteren het dakraam en vandaag het zijraam geprobeerd te fiksen.

Dakraam is een Fiamma Crystal Turbo Vent geworden. Houten frame voor gelijmd, met last-minute ook nog maar ribbels voor het dak. Vierkant gat gezaagd, gelukkig op de juiste grote. En uit een 3mm acrylaat plaat 6 dubbele opvulstukjes gezaagd, om bovenop het dak de ribbels op te vullen (foto mist helaas).
Gaten voorgeboord voor de 20 (!) schroeven die er doorheen moeten en alles ge-hammerite. Dakluik rand gevuld met kit, houten frame ook een lijntje Polymax gegeven en de twee op elkaar gedrukt en vastgeschroeft. Zit echt als een huis mooi strak op elkaar!
En toen nog veel meer kit (Sika 710) op de opvulstukjes en over de schroeven heen.
Regen was al meteen daarna voorspeld, dus voor de nacht heb ik er een vuilniszak overheen getaped. Vandaag heeft de kit nog wat kunnen drogen en dan gaan we deze week zien of we het droog houden.

dakluik.jpg
dakluik.jpg (84.38 KiB) 3111 keer bekeken

En het zijraam van binnen weer los geschroefd, terwijl we het raam zal op z'n plek hielden. Nog latjes van 7mm dik boven het bestaande gelijmde frame gezet en opnieuw vastgeschroefd. Zo hoefden we de kit niet opnieuw te doen. Nu wordt het raam duidelijk klem gezet over de wand en ik heb de schroeven zo strak aangezet als ik durfde. Van buiten zit het raam nu ook tegen het metaal aan.
Weer de emmer water test gedaan, en het bleef nog droog! Nu kijken of het ook goed gaat met de regen komende week.
Vespa è Libertà!
robert_34734

Jeetje het is wel moeilijk om tijd te vinden fatsoenlijk aan de bus te kunnen werken...

Een poosje terug hebben we alle roestplekjes en beschadigingen van binnen behandeld met Hammerite. En deze week vast de ontdreuningsplaten (Kilmat) opgeplakt. De binnenkant is meteen al een stuk stillen, en je wordt niet spontaan doof als iemand de schuifdeur dichtslaat.

ontdreuning.jpg
ontdreuning.jpg (103.49 KiB) 2276 keer bekeken
Het tussenschot is er ook uit om te zoeken naar andere beschadigingen. Dat viel gelukkig mee. We vinden het wel meteen veel fijner voelen zonder schot, echt alsof de bus twee keer zo groot is, dus misschien houden we hem er uit. Dat moeten we nog bedenken.

Verder ook druk geweest met het plannen en uitzoeken van elektra. Dat is nu aardig voor elkaar denk ik. En de rollen Armaflex vullen onze woonkamer op, isoleren kunnen we ook aan beginnen.

Maar zo eerst drie weken op vakantie, zonder bus nog. En op de terugweg halen we in Duitsland onze accu op (een Ective DC135-S AGM)!
Vespa è Libertà!
DucatoDolf

Bericht door DucatoDolf »

En wat weegt al die ontdreuningstroep bij elkaar? Zijn kilo's die van je laadvermogen af gaan.

Als je nog armaflex plakt en je wagen vol met meubels en stoffering gooit is ontdreuning totaal overbodig, ik blijf het roepen. Niemand die het leest waarschijnlijk.

Verder ben je lekker bezig hoor :thumbup: :cheers:
L4H3

Bericht door L4H3 »

Zo te zien heb je voor heel wat kiloos ontdreunings platen geplaatst. Ik zal het er per direct afhalen nu het nog niet weggewerkt is, Heeft totaal geen zin. En zonde van je geld, tijd en laadvermogen. En waarom zeg ik dat. Ik had het eerst ook in mijn bus. Maar heb later waar ik nog bij kon na een kleine upgrade in de bus al die zooi eraf gehaald. Merk met rijden totaal geen verschil. Maar er ligt wel dik 10 kilo is de container. Voor die 10 kilo kan ik weer een paar pakken hagelslag extra mee nemen. :-B
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
renenijrolder

Bericht door renenijrolder »

Als je nog armaflex plakt en je wagen vol met meubels en stoffering gooit is ontdreuning totaal overbodig, ik blijf het roepen. Niemand die het leest waarschijnlijk...
🙃 Ben ik met je eens 👍 (en ik heb het al vaker gelezen 😉)
Plaats reactie