Naar Schotland met grote camper
Naar Schotland met grote camper
Deze zomer gaan we eindelijk naar Schotland.
Ik stel me vooral vragen over de bereikbaarheid met onze camper.
Zijn lengte van 8,90m en gewicht van 5ton zijn vaak praktisch met tieners en een hond die meegaan.
Alleen weet ik niet of mijn vrees om (vooral) in de highlands vast te komen zitten op te smalle wegen gegrond is.
Ik kijk er al zo lang naar uit en wil echt geen stressvakantie.
Iemand ervaring?
Welke wegen/plaatsen moeten we vooral wegblijven?
Of heeft iemand een mooie route die voor ons haalbaar is?
Ik stel me vooral vragen over de bereikbaarheid met onze camper.
Zijn lengte van 8,90m en gewicht van 5ton zijn vaak praktisch met tieners en een hond die meegaan.
Alleen weet ik niet of mijn vrees om (vooral) in de highlands vast te komen zitten op te smalle wegen gegrond is.
Ik kijk er al zo lang naar uit en wil echt geen stressvakantie.
Iemand ervaring?
Welke wegen/plaatsen moeten we vooral wegblijven?
Of heeft iemand een mooie route die voor ons haalbaar is?
- hurktoilet
- Contacteer:
Re: Naar Schotland met grote camper
Bij mijn weten zijn de single-track-roads standaard 3,5 meter breed, dus breed zat voor elke camper. Je kunt elkaar alleen niet passeren, maar dat kan met een buscamper ook niet. Kwestie van goed vooruit kijken, in de gaten houden waar passeerplekken zijn en blij zijn met je achteruitrijcamera
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Twitter: @Camper_toerist
- dedruivenplukker
In Schotland is het vaak ruim vooruit kijken, wat daar ook kan met het kale landschap.
In Engeland met die holle wegen was het lastiger.
Alleen kleine slokjes whisky drinken, een goede plu en een extra rechter spiegel meenemen voor als die er af gereden wordt en oppassen voor het bekende monster.
Veel plezier.
In Engeland met die holle wegen was het lastiger.
Alleen kleine slokjes whisky drinken, een goede plu en een extra rechter spiegel meenemen voor als die er af gereden wordt en oppassen voor het bekende monster.
Veel plezier.
Laatst gewijzigd door dedruivenplukker op za 01 jun 2024, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Wie worsten eet en weduwen trouwt,
Weet niet wat daar is in gedouwd.
Jacob Cats
Jacob Cats
- Marco Polo
Schotland is inderdaad easy vanwege de single Tracks in het noorden.
Risico op spiegelschade is veel groter in Ierland of naar het schijnt Wales.
Enige risico is dat je wat toeristen tegenkomt die de Schotse hoffelijkheid niet bezitten.
Lokals laten je over het algemeen riant voor gaan.
Risico op spiegelschade is veel groter in Ierland of naar het schijnt Wales.
Enige risico is dat je wat toeristen tegenkomt die de Schotse hoffelijkheid niet bezitten.
Lokals laten je over het algemeen riant voor gaan.
- Greyus Nomadicus
Wij zijn op dit moment in Schotland. Wat het meeste opvalt is de (over het algemeen) zeer slechte wegen. Gaten en kapot gereden bermen zijn overal. Wees bedacht op diepe gaten in het wegdek!
Onze ervaring is dat single track roads over het algemeen de 3,5 meter niet halen. Doe er maar 50-75 cm af! Maar ja, als de vuilniswagen er kan komen, dan wij ook.
Tenzij je er van houdt, vermijd Fort William en omgeving, giga druk, duur en vrijwel geen vrijstaan mogelijkheden.
Prachtig land verder, mooi weer hier!
Onze ervaring is dat single track roads over het algemeen de 3,5 meter niet halen. Doe er maar 50-75 cm af! Maar ja, als de vuilniswagen er kan komen, dan wij ook.
Tenzij je er van houdt, vermijd Fort William en omgeving, giga druk, duur en vrijwel geen vrijstaan mogelijkheden.
Prachtig land verder, mooi weer hier!
To me, old age is always fifteen years older than I am.
Wij zijn net terug van 4 weken Schotland met 2 campers. Eén zonder schade, één met kapotte spiegel en een diepe schram van voor tot achter. Opgelopen op een 'single track road' bij het passeren van een vrachtwagen geladen met boomstammen die gewoon bleef staan. Beetje opgejaagd door achteropkomend verkeer. Uitstappen en kijken was beter geweest. Spiegels kapotrijden is dagelijkse kost volgens de garage in Corry (Skye). Diezelfde garage heeft ons trouwens goed geholpen : 's anderendaags mochten wij het nieuwe spiegelglas afhalen voor £ 20.
Samengevat : Schotse wegen zijn smal en slecht maar het landschap is prachtig. Mooie kastelen en 'Houses' met schitterende park/tuinen bij de vleet. Als je daarin geïnteresseerd bent is een lidmaatschap van 'Historic Scotland' zeker interessant. Campings zijn duur maar kraakproper en dikwijls heel mooi gelegen. Op vele plaatsen kan je rustig vrij staan (zie Camp4Night). Schotten zijn doorgaans zeer vriendelijk. Ik zou zeggen : gaan! Ook met een grote camper, maar doe het rustig.
Samengevat : Schotse wegen zijn smal en slecht maar het landschap is prachtig. Mooie kastelen en 'Houses' met schitterende park/tuinen bij de vleet. Als je daarin geïnteresseerd bent is een lidmaatschap van 'Historic Scotland' zeker interessant. Campings zijn duur maar kraakproper en dikwijls heel mooi gelegen. Op vele plaatsen kan je rustig vrij staan (zie Camp4Night). Schotten zijn doorgaans zeer vriendelijk. Ik zou zeggen : gaan! Ook met een grote camper, maar doe het rustig.
De helft van de mensen is slimmer dan gemiddeld, de andere helft is dommer.
Als je opgejaagd word in Schotland door achteropkomend verkeer dan begrijp ik dat er veel veranderd is, ik ben er zat geweest en heb dat nooit meegemaakt.
En een vrachtje hout gaat idd de berm niet in, normaal verkeer maakt ruimte voor vrachtwagens op smalle wegen, als ze de berm in zouden gaan kunnen ze omvallen of vast zitten.
Voor de rest, Schotland is een mooi lan, en Fort William vaak geweest, duur, idd maarndat over het algemeen heel dat Eiland aan de overkant van de Noordzee, maar wat je er voor terugkrijgt aan genot mag toch wat kosten.
En een vrachtje hout gaat idd de berm niet in, normaal verkeer maakt ruimte voor vrachtwagens op smalle wegen, als ze de berm in zouden gaan kunnen ze omvallen of vast zitten.
Voor de rest, Schotland is een mooi lan, en Fort William vaak geweest, duur, idd maarndat over het algemeen heel dat Eiland aan de overkant van de Noordzee, maar wat je er voor terugkrijgt aan genot mag toch wat kosten.
Ik kom met enige regelmaat met de motor in Schotland, zou het zelf niet snel doen met mijn camper(8,7mtr 6ton), ondanks dat ik vrachtwagen chauffeur ben en dus ervaring genoeg heb.
Smalle wegen, haakse bochten die je niet in 1 keer kunt halen etc
Smalle wegen, haakse bochten die je niet in 1 keer kunt halen etc
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
My camper, my home!
Too old to die young!
Ik deed Schotland met een stokoude Landrover, wel een lange. Alles gaat daar prima en overal waar een bierauto kan rijden of een tractor met een hooiwagen daar kan jij ook door. Wij liepen hier en daar een lichte kras op omdat de heggen tamelijk over de berm steken.
Spiegels kan je ook inklappen indien nodig en een krasje op je camper... er zijn ergere zaken Defensief rijden dan komt het helemaal goed met een onvergetelijke vakantie!
Spiegels kan je ook inklappen indien nodig en een krasje op je camper... er zijn ergere zaken Defensief rijden dan komt het helemaal goed met een onvergetelijke vakantie!
- dedruivenplukker
Schotland is inderdaad flink drukker geworden, zeker in de zomer.
Waren we de eerste keer nog vaak alleen, in september bijna 20 jaar geleden, nu is het in de zomer soms een file aan campers.
Gisteren nog uitgebreid met een Schot staan praten tijdens het wachten op de APK.
Die beaamde dat.
Iedereen gaat met het mooie weer, dat is in Schotland als de regen recht naar beneden valt.
Waren we de eerste keer nog vaak alleen, in september bijna 20 jaar geleden, nu is het in de zomer soms een file aan campers.
Gisteren nog uitgebreid met een Schot staan praten tijdens het wachten op de APK.
Die beaamde dat.
Iedereen gaat met het mooie weer, dat is in Schotland als de regen recht naar beneden valt.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
Wie worsten eet en weduwen trouwt,
Jacob Cats
Jacob Cats
Wat ik nog vergat te melden : als een weg ongeschikt is voor grotere voertuigen staat dat bij het begin duidelijk vermeld, bvb bij de populaire Applecross pass.
De helft van de mensen is slimmer dan gemiddeld, de andere helft is dommer.
Zomer 1991, mijn eerste keer Schotland met tent, over met Scandinavian Seaways, nu DFDS op ahum comfortabele stoelen, de reis erheen, ik zie zee, ik zie alleen lucht, golven zo hoog niet geslapen maar we kwamen aan, daar van de 17 dagen hadden we 16 dagen mooi regenweer, de bevolking was zo hartelijk en behulpzaam dat ik verkocht was, nu al een tijdje niet meer geweest, prive omstandigheden dus 2016 was de laatste keer, nooit drukte bemerkt, maar ik hou van zwerven ennkom op plaatsen waar niemand het in zijn hoofd haalde om in te rijden.dedruivenplukker schreef: Iedereen gaat met het mooie weer, dat is in Schotland als de regen recht naar beneden valt.
Maar zou Schotland zo doen met de Camper of vrachtwagen, waar de spiegels tussen passen past de rest ook.
- rollercoaster
Schotland gedaan met camper van 8.20 prima te doen op 99% van de wegen daar , problemen ontstonden soms alleen met buitenlandse campers of auto's die niet kunnen anticiperen , zij kunnen een voorbeeld nemen aan de plaatselijke bevolking die jou zien en gelijk een van de passing places ingaan.
When nothing is going right ..... go left !!
groet,
Nico.
groet,
Nico.