Vollucht vering

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
GeMa

Re: Vollucht vering

Bericht door GeMa »

Schouwen schreef:
za 17 feb 2024, 15:15
GeMa schreef:
za 17 feb 2024, 11:46
Ik heb gekozen voor hulpluchtvering (VB Airsupport) aan de achterzijde, primair om het toegestane gewicht te verhogen, maar secundair ook om de wegligging te verbeteren. En dat werkt (verbeteren wegligging) in de praktijk prima. Minder zijwind gevoelig en geen gewiebel als ik een vrachtwagen inhaal.

Leuk die theoretische (of anderzins) beschouwingen, maar de praktijk is toch het beste bewijs.
Dat bewijs is ook maar flinterdun en zeer subjectief.
Want wij hebben die ervaring die jij noemt juist niet!
Alleen maar stugger bij gebruik.
De rol van belading is in de rijbeleving en voertuiggedrag heel groot.
Maar wordt vaak totaal niet naar gekeken of mee geëxperimenteerd.
Probeer eens te variëren in druk. Bij mijn VB set kun je links en rechts apart de druk regelen. Ik heb eerst per wiel de wieldruk gemeten en ben toen aan het experimenteren gegaan. Check ook je bandenspanning eens. De camper fabrikant adviseert vaak de max druk van de band, maar vaak is dat veel te hard. Mijn fabrikant (Knaus) adviseert rondom een druk van 5,5 bar. Dat is al meer als de fabrikant van de band (Continental) toestaat. Ik heb de asdruk voor en achter gewogen en kom dan in de tabel van de bandenfabrikant uit op ruim 3,5 bar voor en 4 bar achter. Voor alle zekerheid heb ik zelf gekozen voor 4 vóór en 4,5 bar achter.
Driekske

Bericht door Driekske »

tonic schreef:
za 17 feb 2024, 0:26
Als ik de gemiddelde leeftijd hier overzie dan zal het aantal wiebelende campers wel mee vallen :lol3: :lol3:
Klopt helemaal de meeste krijgen het stempeltje ook niet meer omhoog :bang: :lol3: :lol3: :cheers:
Dus lucht of bladveren maakt niks meer uit :cheers:
hathi

Bericht door hathi »

Het gaat hier dus over de stabiliteit en niet over de vering , en daar is een stabilisator nu juist voor ....wat de druk van de balgen betreft is bij ieder Camper weer anders , je kan hem door de drukverhoging immers ook te hoog op krikken en dat rijd voor geen meter , hij moet waterpas komen en dan afblijven ,en dat is bij de een met 1 Atm druk ,en bij de ander mss wel 3 of 4 Atm ..dat heeft verder weinig met de stabiliteit onder het rijden te maken ( al zal het wel schelen bij een toch al zwakke vering) de schokbrekers moeten zowiezo in orde zijn natuurlijk
Hans
Camperbassie

Bericht door Camperbassie »

Ik heb VB luchtvering af fabriek. Zijwind ja beetje wiebelen wel maar het is ook een grote wand bij een Durisotti. En met 150 pk halen wel eens een vrachtwagen in met 120km per uur dan wiebelt het wel. Het rijden is fantastisch.
En denk dat tegen de 3500kg vol bepakt ook verschil maakt. Veel minder gewicht zal minder wiebelen.
Mijn nieuwe camper heeft ook vol lucht maar is veel stugger geveerd, lichter in gewicht en veel minder wandoppervlak. Dat wiebelt totaal niet. Ik denk dat de combinatie gewicht en dan vooral zwaartepunt en zijwand + hoogte bepaald of je wiebelt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Amorw

Bericht door Amorw »

Kan iemand vertellen hoe de prijszetting per geinstalleerd systeem ongeveer is?
rollercoaster

Bericht door rollercoaster »

Ligt aan het type camper , op google kun je alles vinden van diverse bedrijven , niet schrikken van de prijs , maar het rijdt heerlijk.
When nothing is going right ..... go left !!
groet,
Nico.
Plaats reactie