Planning buscamper bouwen
Planning buscamper bouwen
Een kleine 20 jaar geleden heb ik reeds een Citroen Jumper omgebouwd, maar door omstandigheden na een jaar of 4 deze helaas verkocht.
Nu begint het toch te kriebelen en willen we daar nogmaals aan beginnen. Inmiddels getrouwd en 2 kinderen .
Het moet een camper worden met 4 zitplaatsen.
We zijn al wat aan het rond kijken naar “busjes” en zijn gekomen tot deze short list:
Volkswagen Crafter / MAN TGE L4H3
Fiat Ducato / Citroen Jumper / Peugeot Boxer L3H2 of L4H2
Renault Master / Opel Movaro L3H2
Mercedes Sprinter L3H2
Wensen:
Euro 6
Liefst van een niet te oud (5 – 7 jaar)
Netjes
Niet te veel kilometer (= minder dan XXX km) Welke kilometrage kunnen ze makkelijk aan?
Automaat
Minder dan 20.000 Euro ex BTW
Helaas lijken de meeste busjes die worden aangeboden afgeragde couriers busjes. Waar kan ik het beste kijken?
We zijn nog aan het kijken of voor al deze bussen een gordelbok en draaischijven voor de voorstoelen verkrijgbaar zijn. Ik neem aan dat dat zo is?
Ook willen we nog kijken wat de exacte maat is van binnenkant plaat tot binnenkant plaat (voor ons dwars bed). Heeft iemand dat al gedaan?
Nu begint het toch te kriebelen en willen we daar nogmaals aan beginnen. Inmiddels getrouwd en 2 kinderen .
Het moet een camper worden met 4 zitplaatsen.
We zijn al wat aan het rond kijken naar “busjes” en zijn gekomen tot deze short list:
Volkswagen Crafter / MAN TGE L4H3
Fiat Ducato / Citroen Jumper / Peugeot Boxer L3H2 of L4H2
Renault Master / Opel Movaro L3H2
Mercedes Sprinter L3H2
Wensen:
Euro 6
Liefst van een niet te oud (5 – 7 jaar)
Netjes
Niet te veel kilometer (= minder dan XXX km) Welke kilometrage kunnen ze makkelijk aan?
Automaat
Minder dan 20.000 Euro ex BTW
Helaas lijken de meeste busjes die worden aangeboden afgeragde couriers busjes. Waar kan ik het beste kijken?
We zijn nog aan het kijken of voor al deze bussen een gordelbok en draaischijven voor de voorstoelen verkrijgbaar zijn. Ik neem aan dat dat zo is?
Ook willen we nog kijken wat de exacte maat is van binnenkant plaat tot binnenkant plaat (voor ons dwars bed). Heeft iemand dat al gedaan?
-
- Berichten: 1286
- Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41
Re: Planning camper bus bouw
Het is lastig om voor redelijke prijs een goede en nette bus te vinden. Niet onmogelijk maar wel uitdaging.
Tenzij je met een bed van 1,80 tevreden bent zal het niet meevallen dwars te slapen in een Crafter of sprinter. Als je een L4 Crafter neemt (6,84 lang) kan je prima lengte bedden inbouwen. Daar staat wel tegenover dat gewicht snel een issue wordt. Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de Crafter of gelijke MAN TGE, rijdt werkelijk subliem. Bedenk wel dat er geen recht stukje plaatwerk aan zit. Dat wordt nog een flinke uitdaging bij het inbouwen.
Succes
Tenzij je met een bed van 1,80 tevreden bent zal het niet meevallen dwars te slapen in een Crafter of sprinter. Als je een L4 Crafter neemt (6,84 lang) kan je prima lengte bedden inbouwen. Daar staat wel tegenover dat gewicht snel een issue wordt. Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de Crafter of gelijke MAN TGE, rijdt werkelijk subliem. Bedenk wel dat er geen recht stukje plaatwerk aan zit. Dat wordt nog een flinke uitdaging bij het inbouwen.
Succes
Re: Planning camper bus bouw
Er is in dat busjes wereldje op dit moment van alles aan de hand.
Door alle milieu maatregelen zijn veel bedrijven en bedrijfjes opzoek naar een Euro 6, daardoor is de prijs van een euro 6 op dit moment hoog.
Verder zijn bedrijfsbussen vanaf 1-1-2025 BPM plichtig waardoor de prijzen ook gebruikt waarschijnlijk zullen stijgen. veel bedrijvenkopen daardoor op dit moment een nieuwe. De "oude" nette inruiler met weinig kilometers is weer de moeite waard om dan weer te bewaren tot na 1-1-2025.
Dus wat is wijsheid? ik zou het niet weten want de markt is op dit moment oververhit.
Als ik een bus uit je rijtje zou moeten kiezen pakte ik een Master of Movano maar dan wel een euro 5. Deze zijn eigenlijk probleemloos een euro 6 is dat veel minder. Bij veel merken trouwens.
Door alle milieu maatregelen zijn veel bedrijven en bedrijfjes opzoek naar een Euro 6, daardoor is de prijs van een euro 6 op dit moment hoog.
Verder zijn bedrijfsbussen vanaf 1-1-2025 BPM plichtig waardoor de prijzen ook gebruikt waarschijnlijk zullen stijgen. veel bedrijvenkopen daardoor op dit moment een nieuwe. De "oude" nette inruiler met weinig kilometers is weer de moeite waard om dan weer te bewaren tot na 1-1-2025.
Dus wat is wijsheid? ik zou het niet weten want de markt is op dit moment oververhit.
Als ik een bus uit je rijtje zou moeten kiezen pakte ik een Master of Movano maar dan wel een euro 5. Deze zijn eigenlijk probleemloos een euro 6 is dat veel minder. Bij veel merken trouwens.
Re: Planning camper bus bouw
Ok, ik had eigenlijk verwacht dat het aanbod wat hoger zou moeten zijn aangezien bedrijven nog een nieuwe bus willen voordat er BPM betaald moet worden en er geen lange levertijden meer zijn. Tweedehands prijzen van campers is ook belachelijk.
Laatst gewijzigd door Aloys op wo 12 jun 2024, 8:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever NIET quoten wanneer je direct op iemand reageert!
Reden: Liever NIET quoten wanneer je direct op iemand reageert!
Re: Planning buscamper bouwen
Weet niet of er wat tussen staat in jou straatje, maar bij ons om de hoek in Barneveld zit Dutch Vans, ik zie het steeds voller worden op dat terein en ze hebben nu een heel groot stuk erbij.
Staan in ieder geval mooie bussen tussen.
Staan in ieder geval mooie bussen tussen.
Re: Planning buscamper bouwen
Bedrijven die nog een nette euro 6 met een mooie kilometerstand hebben lopen kiezen nu niet voor een andere. Die wachten op de emissie loze regels voor de binnensteden.
Als ze al ingeruild worden houden de handelaren ze graag vast tot volgend jaar. Nieuwe worden dan tig duizend euro duurder dus de jong gebruikte euro 6 ook aardig wat.
Met euro 5 en lager zit het anders.
Als ze al ingeruild worden houden de handelaren ze graag vast tot volgend jaar. Nieuwe worden dan tig duizend euro duurder dus de jong gebruikte euro 6 ook aardig wat.
Met euro 5 en lager zit het anders.
Re: Planning buscamper bouwen
Handelaren die wagens vasthouden zijn niet slim bezig, zoveel zal de prijs niet stijgen dat daar veel extra op verdient worden, denk eerder dat bedrijven ze even langer doorrijden om straks door te stoten op emissie loos zoals je zegt, dus wasrschijnlijk op accu, op dit moment is er daar nog weinig serieus aanbod, ID buzz is eigenlijk de enige fatsoenlijk bruikbare maar klein, wij hebben er 2 besteld waarvan er nu 1 rijd, de rest is er veel iveco en een paar nieuwe MAN's toegevoegd aan het wagenpark die hetzelfde aantal sprinters aflossen van een jaar of 8/9 oud, normaal houden we ze 10 tot 12 jaar.
Komen ook nog 2 nieuwe mercedessen met inspectie opbouw, maar dat word waarschijnlijk op kenteken december en dan door naar Duitsland waar ze een half jaartje zullen staan voordat ze klaar zijn.
Komen ook nog 2 nieuwe mercedessen met inspectie opbouw, maar dat word waarschijnlijk op kenteken december en dan door naar Duitsland waar ze een half jaartje zullen staan voordat ze klaar zijn.
Re: Planning buscamper bouwen
Ja vroeger wilde we op kenteken op 2 januari maar dit jaar de dieselbestellers op 30 december kan zomaar 15.000€ duurder zijn in prijs volgend jaar! Bedrijven halen geplande vervanging in 25 en 26 naar voren! Dus aanbod zou ruimer moeten worden maar of dat echt zo is? De type bus die wij willen zijn erg gewild en een nette helemaal! Ik denk dat de jong gebruikt flink in prijs omhoog zullen gaan maar mijn glazenbol is niet altijd even helder
Gr Aad
Gr Aad
Re: Planning buscamper bouwen
Ik heb de glazen bol verkocht, ding klopte van geen kant zou de staatsloterij winnen, niet dus vergeten loten te kopen.
Maar als ik hier de hoek om loopt staan er nu 2x zoveel bussen bij de plaatselijke handelaar, en dan heb ik het niet over 10 busjes maar zeker een honderd of 2 meer dan een 3 maanden geleden, en veel jong spul.
Maar als ik hier de hoek om loopt staan er nu 2x zoveel bussen bij de plaatselijke handelaar, en dan heb ik het niet over 10 busjes maar zeker een honderd of 2 meer dan een 3 maanden geleden, en veel jong spul.
- DucatoDolf
- Berichten: 2685
- Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
- Locatie: Rotterdam
Re: Planning buscamper bouwen
De Ducato en zusjes is nog steeds de breedste in zijn soort. En laagste laadruimte instap. Van plaat tot plaat +/- 200cm breed. Ook veel vierkanter waardoor 'ie bovenin net zo breed is als onderin. Dat is bij de andere merken minder het geval, die lopen naar boven taps toe waardoor bovenkastjes wat verder naar 'binnen' komen. Voor alle bussen zijn er inmiddels flares op de markt. Dat zijn van die polyester uitstulpingen ter hoogte van de plaats waar af-fabriek ook ramen gemonteerd kunnen zijn. Vaak gemonteerd om een langer bed te creëren. Wel prijzig. De smallere bovenzijde los je hier niet mee op. En ja ik ben Ducato fan omdat ik deze wagen juist heel fijn vind rijden, maar ook objectief gezien is het de handigste bus om om te bouwen. Naast de handige maatvoering en prima techniek zijn er veel specifieke producten voor in de markt als draaischijven, bokken, hordeuren, stoelhoezen, cabineverduistering etc.
Je wensen en budget stroken niet met de huidige markt, maar daar is inmiddels genoeg over gezegd. Maar wat is je budget voor de ombouw? Bij een beetje nieuwe bus verwacht ik een profi ombouw met hoogwaardige technische installatie. Heb je daar ook een budget voor opgesteld? Electrische systemen zijn wel budgetvreters, maar in een actuele serieuze zelfbouw wel min of meer vereist.
Misschien een iets oudere bus zoeken? Kilometerstand is minder belangrijk. Bijna alle merken halen rustig de 4 a 5 ton. Een camper rijdt gek genoeg niet zo veel meer. Kijk maar naar de 2ehands markt van fabriekscampers. Een bus met 2 ton is dan ook niet eens heel gek, zij het dat je de slijtageonderdelen een keer moet vervangen. Euro 6 klinkt leuk, maar ik geloof dat er nog lang veel uitzonderingen gemaakt zullen worden voor campers en in veel stadscentra heb je met zo'n lange bus toch weinig te zoeken dus een verbod op je 'vervuiler' maakt ook minder uit.
Dat is mijn zienswijze.
Je wensen en budget stroken niet met de huidige markt, maar daar is inmiddels genoeg over gezegd. Maar wat is je budget voor de ombouw? Bij een beetje nieuwe bus verwacht ik een profi ombouw met hoogwaardige technische installatie. Heb je daar ook een budget voor opgesteld? Electrische systemen zijn wel budgetvreters, maar in een actuele serieuze zelfbouw wel min of meer vereist.
Misschien een iets oudere bus zoeken? Kilometerstand is minder belangrijk. Bijna alle merken halen rustig de 4 a 5 ton. Een camper rijdt gek genoeg niet zo veel meer. Kijk maar naar de 2ehands markt van fabriekscampers. Een bus met 2 ton is dan ook niet eens heel gek, zij het dat je de slijtageonderdelen een keer moet vervangen. Euro 6 klinkt leuk, maar ik geloof dat er nog lang veel uitzonderingen gemaakt zullen worden voor campers en in veel stadscentra heb je met zo'n lange bus toch weinig te zoeken dus een verbod op je 'vervuiler' maakt ook minder uit.
Dat is mijn zienswijze.
-
- Berichten: 1286
- Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41
Re: Planning buscamper bouwen
Ik merk op de zaak dat er doorgaans tussen de 2 en 2,5 ton wat serieus onderhoud nodig is. Daarna gaan ze redelijk goed door naar 3,5 maar daarna wordt het toch echt wel tobben en ruimen we ze op.
Uitzondering was een Iveco daily die met een overname meegekomen was. De berijder wilde er geen afscheid van nemen. Die heeft bijna het miljoen gehaald zonder grote problemen. Maar dat was dan ook de veel geprezen 3.0 motor.
Maar als je veel investeert in ombouw, in tijd en geld, zou ik toch echt voor een frisse bus gaan.
Uitzondering was een Iveco daily die met een overname meegekomen was. De berijder wilde er geen afscheid van nemen. Die heeft bijna het miljoen gehaald zonder grote problemen. Maar dat was dan ook de veel geprezen 3.0 motor.
Maar als je veel investeert in ombouw, in tijd en geld, zou ik toch echt voor een frisse bus gaan.
Re: Planning buscamper bouwen
@Kampertjes,
Ik ben benieuwd welk onderhoud je dan zoal bedoelt.
Ik heb zelf een bus van 2010 met 3 liter motor van Iveco.
Inmiddels staat daar ruim 350.000 km op de teller (gekocht met 140.000) en wil hem binnenkort voorzichtig gaan ombouwen.
Ook met de gedachten dat ik veel van de ombouw kan hergebruiken in een zelfde nieuwe bus.
Denk aan een keukenblok, bovenkastjes, gordelbok, bankje, stoelen, elektra installatie etc.
Dan is het risico kwa investering nog te overzien.
En voor minder dan 8.000 euro heb ik geen geen vergelijkbare bus (waarvan de geschiedenis bekend is)
Ik durf het dus wel aan dit eventueel te moeten investeren in een nieuwe motor / versnellingsbak.
Ik heb geïnformeerd naar het vervangen van de distributieketting etc en kreeg het advies om dit enkel te doen als deze zich meld.
Mocht hij knappen dan komt er een nieuw motorblok in. (revisie motor +/- 5000 euro inclusief arbeid)
Ik hou rekening met een versnellingsbak / koppeling vervangen (ook al heeft deze zich tot nu toe nog niet gemeld) *klopt af.
De eerste accu af fabriek zit er nog steeds in (auto heeft altijd buiten gestaan) nooit aan de lader. Rij +/- 30 - 60 minuten per dag vaak op de snelweg.
Hij is net volledig geschilderd met DD lak. Optisch is hij dus prima.
Binnenkort de onderkant behandelen tegen wat oppervlakkige roest.
Ik heb tot nu toe zelf al het onderhoud nog gedaan (olie, filters, remmen etc) ik vind het tot nu toe nog wel meevallen.
Vorig jaar beide aandrijfassen vervangen (was goedkoper dan enkel de homokineet te vervangen) en zijn beide gelijk weer goed.
De draagarmen, rubbers, bladveren etc zullen mogelijk na ombouw bekeken worden (afhankelijk van het inbouw gewicht)
Ik weet verder zo niet waar ik eventueel nog rekening mee moet houden kwa onderhoud ?
Ik vindt het dus wel meevallen en zou zelf bij een volgende bus weer een 3.0 liter motor van Iveco nemen.
Dan maakt de kilometerstand mij niet veel uit (max 260.000) durf ik dan nog wel te kopen voor een ombouw.
Ik ben benieuwd welk onderhoud je dan zoal bedoelt.
Ik heb zelf een bus van 2010 met 3 liter motor van Iveco.
Inmiddels staat daar ruim 350.000 km op de teller (gekocht met 140.000) en wil hem binnenkort voorzichtig gaan ombouwen.
Ook met de gedachten dat ik veel van de ombouw kan hergebruiken in een zelfde nieuwe bus.
Denk aan een keukenblok, bovenkastjes, gordelbok, bankje, stoelen, elektra installatie etc.
Dan is het risico kwa investering nog te overzien.
En voor minder dan 8.000 euro heb ik geen geen vergelijkbare bus (waarvan de geschiedenis bekend is)
Ik durf het dus wel aan dit eventueel te moeten investeren in een nieuwe motor / versnellingsbak.
Ik heb geïnformeerd naar het vervangen van de distributieketting etc en kreeg het advies om dit enkel te doen als deze zich meld.
Mocht hij knappen dan komt er een nieuw motorblok in. (revisie motor +/- 5000 euro inclusief arbeid)
Ik hou rekening met een versnellingsbak / koppeling vervangen (ook al heeft deze zich tot nu toe nog niet gemeld) *klopt af.
De eerste accu af fabriek zit er nog steeds in (auto heeft altijd buiten gestaan) nooit aan de lader. Rij +/- 30 - 60 minuten per dag vaak op de snelweg.
Hij is net volledig geschilderd met DD lak. Optisch is hij dus prima.
Binnenkort de onderkant behandelen tegen wat oppervlakkige roest.
Ik heb tot nu toe zelf al het onderhoud nog gedaan (olie, filters, remmen etc) ik vind het tot nu toe nog wel meevallen.
Vorig jaar beide aandrijfassen vervangen (was goedkoper dan enkel de homokineet te vervangen) en zijn beide gelijk weer goed.
De draagarmen, rubbers, bladveren etc zullen mogelijk na ombouw bekeken worden (afhankelijk van het inbouw gewicht)
Ik weet verder zo niet waar ik eventueel nog rekening mee moet houden kwa onderhoud ?
Ik vindt het dus wel meevallen en zou zelf bij een volgende bus weer een 3.0 liter motor van Iveco nemen.
Dan maakt de kilometerstand mij niet veel uit (max 260.000) durf ik dan nog wel te kopen voor een ombouw.
-
- Berichten: 1286
- Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41
Re: Planning buscamper bouwen
Nou, dat schreef ik ook, die Iveco van ons is er met 960.000 uit gegaan, rijdend!
We hebben mix van merken en soorten, dat extra onderhoud merk ik a.h.v. facturen en telefoontjes van de garage. Beurten van 2 a 3 mille zeg maar, kan van alles zijn. En tussendoor een keer extra naar garage. Ieder z’n ding maar ik hou er niet zo van als ik op vakantie ben.
Zou ook best eens kunnen dat de wat oudere jaargangen met relatief eenvoudige techniek probleemlozer blijven functioneren dan de nieuwe. Wat er niet-biologische zit kan niet stuk. Nou, er komt steeds meer op en aan en er hoeft maar iets te wezen en er brand weer een lampje op de dash.
We hebben mix van merken en soorten, dat extra onderhoud merk ik a.h.v. facturen en telefoontjes van de garage. Beurten van 2 a 3 mille zeg maar, kan van alles zijn. En tussendoor een keer extra naar garage. Ieder z’n ding maar ik hou er niet zo van als ik op vakantie ben.
Zou ook best eens kunnen dat de wat oudere jaargangen met relatief eenvoudige techniek probleemlozer blijven functioneren dan de nieuwe. Wat er niet-biologische zit kan niet stuk. Nou, er komt steeds meer op en aan en er hoeft maar iets te wezen en er brand weer een lampje op de dash.
Re: Planning buscamper bouwen
Niet echt, ik zou haast zeggen echt niet.
Misschien is het goed om nog eens te benadrukken wat Ducatodolf al benoemde. Als je gaat zoeken naar accessoires als horren en cabineverduistering is er nog wel wat te vinden voor andere merken, al kom je toch vooral uit op producten voor de Ducato (Jumper, Boxer) en veel minder op andere merken. Het vinden van een stoel i.p.v. een bijrijdersbankje kan ook nog wel een uitdaging zijn. Maar draaiplateau’s zijn vaak ook nog wel te vinden al blijft dan vaak de vraag of deze goedgekeurd zullen worden, al zul je eerste niet zijn die die dingen pas na de camperkeuring plaatst. Een gordelbok om extra zitplaatsen te realiseren vonden wij echter alleen maar voor de Fiat Ducato. Dat betekent niet dat het niet mogelijk is extra zitplaatsen in bijvoorbeeld een Sprinter te krijgen. Er zijn verschillende bedrijven waar je terecht kunt. Die installeren dan een railsysteem waarin dan een bankje of stoelen ‘geklikt’ kunnen worden. Vaak verzorgen ze dan ook de keuring daar van. Al met al een vrij prijzige bedoening, vooral ook omdat je daarin niets zelf kunt doen.
Wat betreft vormgeving en breedte biedt een Ducato voor een zelfbouwer zeker wat voordelen. Afhankelijk van je verdere inrichtingswensen hoef je dan uiteraard nog geen andere bussen links te laten liggen.
Hoe de markt nu is weet ik niet heel goed, is ook al het nodige over gezegd. Gezien de wensen lijkt me je aankoopbudget op dit moment wel iets aan de lage kant en moet je misschien de overweging maken of jullie uit de weg kunnen met een iets ouder type. Als je de wens voor een automaat los kunt laten wordt het huidige aanbod wellicht ook al iets groter? Vorig jaar hebben we best wat maanden besteed aan zoeken naar een voor ons geschikte bus. Na heel veel kaf en nauwelijks koren gezien te hebben kochten we uiteindelijk een bus van een merk dat niet op ons wensenlijstje stond. Het kan verkeren. En mocht je het nog niet gedaan hebben kijk dan ook eens over de grens. Qua prijs weinig verschil maar misschien net wat meer keuze.
Succes met je zoektocht!