Marterverjager

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Zadowolony

Marterverjager

Bericht door Zadowolony »

Welke marterverjager raden jullie aan?
Heeft de hond last van het geluid van een marterverjager?

Of zal een zakje hondenhaar onder de camper voldoende afschrikken? Wat zijn jullie ervaringen?

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
AadenAnke

Re: Marterverjager

Bericht door AadenAnke »

De hoge toon vind jouw hond en die van de buren echt niet leuk de kat trouwens ook niet! Of de geur van een hond genoeg is om een marter weg te jagen heb ik mijn twijfels over.

Gr Aad
metatoon

Bericht door metatoon »

Mijn kennis heeft er een geïnstalleerd .
Marter maakt het niet uit,word nog steeds op camera waargenomen.

Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Meine

Bericht door Meine »

Ik heb zo'n val, deze winter in 2 week tijd 2 marters gevangen.

https://www.ebay.de/itm/170801732316?mk ... media=MORE
Aloys
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Aloys »

metatoon schreef:
wo 15 mei 2024, 18:35
Mijn kennis heeft er een geïnstalleerd .
Marter maakt het niet uit,word nog steeds op camera waargenomen.
Bij mij hetzelfde! Waardeloos, die knipperende doosjes van 20-30 euro...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
December 2024: We brachten de kerstdagen door in Oberstdorf, Zuid-Duitsland.
Meine

Bericht door Meine »

Vangen en 50 km verderop uitzetten is het enige wat werkt.
Eric 1962

Bericht door Eric 1962 »

Had een poosje terug een marter onder in de motorruimte van de auto.
Afijn, 187 euro armer..
Heb een geel elektronisch doosje gemonteerd, marter kwam steeds terug, te zien aan de aangevreten isolatie.
Heb daarna een flinke spriets WD 40 op de isolatie en andere delen gespoten.
Ik moet afkloppen maar tot op heden blijft dat kolere beest weg :thumbup:
The big wheel keeps turning maar iets kleinere wieltjes doen het ook prima
Meine

Bericht door Meine »

Zo'n beest is niet weg, die heeft zijn vaste woonplaats in de directe omgeving van jouw huis ( misschien zelfs wel in jouw huis).
JVG

Bericht door JVG »

Ik heb jaren geleden een raamwerk van dubbel kippengaas onder het motorblok gelegd. Sinds dien geen last meer gehad van marters.
Natuurlijk alleen te gebruiken bij het parkeren van de camper aan huis.
pepon
Contacteer:

Bericht door pepon »

Hier idem, alleen staat er nog 5000 volt op.
Had nog een schrikdraad travo liggen.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Xenon

Bericht door Xenon »

Wellicht wat off-topic, want ik heb geen last van marters. Ik heb wel een electronische verjager die een periodieke sweep van 22kHz tot 95kHz genereert (althans volgens de specs) en dat blijkt prima te werken tegen.....vleermuizen. Oh, en de buurtkatten hebben duidelijk ook voorkeur voor een ander deuntje en zoeken sindsdien ook een andere tuin uit om hun behoefte in te begraven. Prachtig! Voor wie er z'n voordeel met deze wetenschap kan doen: Be my guest.
Bovengemiddeld uitgeruste Itineo MJB740 met custom striping en meestal daarachter een...
* Eigenbouw aanhanger waarin o.a.:
* 2x DeTec E-Scooters
* 2x NIU E-Steps
* 1x Mini Supermarkt
* 1x Mini Bouwmarkt
Hermine

Bericht door Hermine »

In onze woonomgeving zijn er ook steenmarters actief, maar gelukkig hebben die nog nooit onze wagen of ons huis bezocht. Kennelijk biedt de omgeving meer uitdagingen en schuilruimte voor die marters. Er is nog niet veel onderzoek naar gedaan wat nu werkelijk echt werkt, maar waarschijnlijk heeft het vangen en een eind verderop uitzetten van marters ook niet veel effect omdat het territorium al snel kan worden overgenomen door een andere marter. Wel lijkt vastgesteld dat marters afgaan op geursporen en kan het grondig reinigen van je motorcompartiment of het aanbrengen van overheersende andere geuren zoals ammoniak helpen de marter te ontmoedigen je auto te bezoeken. Wetenschappelijke onderbouwing heb ik niet gevonden, maar de informatie op https://www.onzenatuur.be/artikel/eerst ... je%20wagen. en https://www.natuurpunt.be/natuurinfo/ov ... ext--61005 (die je misschien zelf ook al gezien had) vond ik wel goed benaderd.

Samenvattend wordt daar verteld:

Schade aan je auto voorkomen

Je kan je op drie manieren beschermen tegen steenmarterschade:
1. Parkeer de auto in een goed afgesloten garage
2. Installeer een stroomstootapparaatje in de motorruimte. Dat werkt volgens het principe van een schrikdraad. Enkele metalen plaatjes worden op strategische plaatsen in de motorruimte aangebracht waardoor de steenmarter een lichte elektrische schok voelt wanneer hij in de motorruimte kruipt. Laat het apparaatje installeren door je autoverdeler of garagist (dat kan al vanaf € 70). Zo vermijd je problemen met de garantie. Vaak werken dergelijke apparaatjes met een combinatie van stroomstoten en ultrasone geluiden. Er zijn echter allerlei dieren die last kunnen hebben van ultrasone geluiden (zoals vleermuizen, maar bv. ook je huisdieren). Probeer daarom het gebruik van deze combi-apparaatjes te vermijden.
3. Maak de motorruimte of kabels onbereikbaar. Voorkom dat de steenmarter in de motorruimte geraakt door ze af te sluiten met een draadrooster of bescherm de kwetsbare kabels met stevige kabelgoten. Informeer je hierover bij je garagist. Ben je technisch aangelegd en wil je dat zelf doen, contacteer dan vooraf en achteraf toch even je garagist om garantie- of verzekeringsproblemen te vermijden. Marterafwerende kabelgoten zijn verkrijgbaar in de handel voor ongeveer € 9 per twee meter.

Het stallen in een goed afgesloten garage zal misschien niet goed mogelijk zijn, maar het aanbrengen van (kippen)gaas en/of het principe van schrikdraad fabriceren zal mogelijk wel lukken.
Meine

Bericht door Meine »

Vangen van marters heeft alleen maar zin als je dat jaarlijks in het vangseizoen blijft doen, anders zullen zich inderdaad zo weer nieuwe marters in het vacante territorium vestigen.

Bij moderne auto's met de complexe electronica is het ondoenlijk om de vele bedrading afdoende te beschermen tegen martervraat.
metatoon

Bericht door metatoon »

Vangseizoen ?????

Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Plaats reactie