Voor de eerste keer: Volkswagen T5 Caravelle bouw (2009)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Jootje87

Re: Voor de eerste keer: Volkswagen T5 Caravelle bouw (2009)

Bericht door Jootje87 »

Chasethevan schreef:
ma 13 mei 2024, 13:18
Bus ziet er goed uit Robin! Ik hoop ook dat hij als een zonnetje blijft lopen. Ik ga je vlogs en thread hier zeker volgen.

Ik ben momenteel ook bezig met het ombouwen van een T6 en loop iets voor op je (ik ben net klaar met schoonmaken en voorbereiden voor opbouw). Wellicht kunnen we hier en daar nog iets van elkaar leren!

Wat betreft de kit: dit probleem had ik ook. Een groot deel van de kit kon ik er echter heel makkelijk vanaf trekken met de hand. Een klein deel liet wat stukken achter wat er heel lastig af ging. Dit heb ik met kitverwijderaar geprobeerd maar dat ging niet erg soepel en is de moeite niet waard, dus uiteindelijk gelaten voor wat het is. Ik ga de vloer met Xtrem isoleren en dit kan gewoon over de kit gelegd worden - vanwege alle ribbels en kitresten leek Armaflex mij niet handig, maar ben benieuwd hoe jij dit gaat aanpakken!

Wat betreft het hefdak: let wel even op dat zodra je een bed in de bus schroeft je voor de belastingdienst geen bestelauto meer bent. Dit betekent dat je personenauto bent. Mocht je worden gecontroleerd door de belastingdienst is het niet onwaarschijnlijk dat je met terugwerkende kracht wegenbelasting voor personenauto moet betalen vanaf de dag dat je de bus hebt gekocht + 100% boete over het te weinig betaalde bedrag gedurende die tijd. Ook moet je BPM betalen + boete, al is dat bij een bus uit 2009 volgens mij al niet meer van toepassing. Ik heb dit tot in de puntjes uitgezocht omdat ik eerst geen hefdak wilde installeren in mijn bus.

Succes met je bouw!

Groet, Jeroen
Hoe kwam je daarachter? Want ik zie het niet op de site staan van de belastingdienst en aan de telefoon werd mij dit ook niet verteld.

(Had gebeld hoe het met bpm zat en of hefdak kon)
poldertoerist

Bericht door poldertoerist »

Als je als particulier een bestelbus rijdt betaal je gewoon het volle pond. dan kan je met. die laadruimte doen wat je wil. je begaat geen financieel delict en de Rdw vind dat ook prima. Zolang je maar niets doet aan de inrichting wat de daadwerkelijke veiligheid kan beïnvloeden. zoals extra stoelen plaatsen enz...En als jij je dubbele cabine verwijderd mag je daar ook niet zomaar stoelen neerzetten... verdiep je daar wel eventjes goed in mocht je dat soort plannen hebben.

ook een (slaap) hefdak zal geen bezwaar zijn. sterker nog, als je de auto wel zakelijk zou rijden dan mag het nog steeds want je laadruimte blijft gelijk.

Maar als jij die bus op je bedrijf hebt staan dan is ie bedoeld om lading te vervoeren en moet de inrichting daar aan voldoen daarom betaal je als ondernemer ook minder mrb. bouw je daar een vaste inrichting in dan voldoet je bus niet meer aan die eisen.

erg veel ingewikkelder is het niet.

Chasethevan

Bericht door Chasethevan »

Jootje87 schreef:
wo 15 mei 2024, 13:43
Chasethevan schreef:
Bus ziet er goed uit Robin! Ik hoop ook dat hij als een zonnetje blijft lopen. Ik ga je vlogs en thread hier zeker volgen.

Ik ben momenteel ook bezig met het ombouwen van een T6 en loop iets voor op je (ik ben net klaar met schoonmaken en voorbereiden voor opbouw). Wellicht kunnen we hier en daar nog iets van elkaar leren!

Wat betreft de kit: dit probleem had ik ook. Een groot deel van de kit kon ik er echter heel makkelijk vanaf trekken met de hand. Een klein deel liet wat stukken achter wat er heel lastig af ging. Dit heb ik met kitverwijderaar geprobeerd maar dat ging niet erg soepel en is de moeite niet waard, dus uiteindelijk gelaten voor wat het is. Ik ga de vloer met Xtrem isoleren en dit kan gewoon over de kit gelegd worden - vanwege alle ribbels en kitresten leek Armaflex mij niet handig, maar ben benieuwd hoe jij dit gaat aanpakken!

Wat betreft het hefdak: let wel even op dat zodra je een bed in de bus schroeft je voor de belastingdienst geen bestelauto meer bent. Dit betekent dat je personenauto bent. Mocht je worden gecontroleerd door de belastingdienst is het niet onwaarschijnlijk dat je met terugwerkende kracht wegenbelasting voor personenauto moet betalen vanaf de dag dat je de bus hebt gekocht + 100% boete over het te weinig betaalde bedrag gedurende die tijd. Ook moet je BPM betalen + boete, al is dat bij een bus uit 2009 volgens mij al niet meer van toepassing. Ik heb dit tot in de puntjes uitgezocht omdat ik eerst geen hefdak wilde installeren in mijn bus.

Succes met je bouw!

Groet, Jeroen
Hoe kwam je daarachter? Want ik zie het niet op de site staan van de belastingdienst en aan de telefoon werd mij dit ook niet verteld.

Ik ben destijds de (belasting)rechtspraak in gedoken en uiteindelijk uitgekomen bij de Lexplicatie (bron met aanvullende uitleg op wetgeving) van artikel 3 Wet op de motorrijtuigenbelasting. Ik heb hierbij wel alleen gekeken naar bussen met een toegestane maximum massa van 3.500 kg. Volgens mij ligt dit anders voor bussen met met een hogere toegestane massa.

Mocht je meer specifieke informatie willen kan je me altijd even een privébericht sturen.
Een complete beginner: Volkswagen T6 bedrijfsauto naar camper (viewtopic.php?t=8487463)
DucatoDolf

Bericht door DucatoDolf »

poldertoerist schreef:
wo 15 mei 2024, 20:27
Als je als particulier een bestelbus rijdt betaal je gewoon het volle pond. dan kan je met. die laadruimte doen wat je wil.
...
Dat is niet waar, er is een verschil in MRB tussen een bestelauto particulier of een personenauto in de berekening van de MRB. (dit kan dus een exact dezelfde auto zijn, denk aan een Ducato bus met alleen stoelen in de cabine) Ook staat er duidelijk bij dat bij bestelauto particulier de auto aan de inrichtingseisen moet blijven voldoen, voor dit (lagere) tarief.
Let op!
De bestelauto moet wel voldoen aan de fiscale inrichtingseisen(opent nieuw venster). Alleen dan betaalt u het tarief voor een bestelauto.
Particulier bestelauto is goedkoper dan dezelfde auto als personenauto.
poldertoerist

Bericht door poldertoerist »

in dat geval excuses.
Jootje87

Bericht door Jootje87 »

Chasethevan schreef:
wo 15 mei 2024, 22:38
Jootje87 schreef:
wo 15 mei 2024, 13:43
Chasethevan schreef:

Succes met je bouw!

Groet, Jeroen

Ik ben destijds de (belasting)rechtspraak in gedoken en uiteindelijk uitgekomen bij de Lexplicatie (bron met aanvullende uitleg op wetgeving) van artikel 3 Wet op de motorrijtuigenbelasting. Ik heb hierbij wel alleen gekeken naar bussen met een toegestane maximum massa van 3.500 kg. Volgens mij ligt dit anders voor bussen met met een hogere toegestane massa.

Mocht je meer specifieke informatie willen kan je me altijd even een privébericht sturen.
Ahh ok, maar er zijn wat tegenstrijdige berichten dan 😅 gisteren nog een ombouwer gesproken die aangaf dat een bestelauto met hefdak gewoon een bestelauto blijft, dat hij vaker had gebouwd voor mensen. Dan gaat het wel om puur een hefdak en niet ook nog inrichting natuurlijk, maar volgens hem was het hefdak iig niet bepalend... :think:

Nja we gaan het meemaken...ooit :crazy:
DucatoDolf

Bericht door DucatoDolf »

Waarom zou er ook geen bed in een bestelauto mogen?

Er worden wat zaken door elkaar gehaald. In de laadruimte mag je geen personen vervoeren. Ook moet in een bestelauto de inrichting voldoen aan de gestelde eisen. Als daar een bed bij past is dat geen probleem.

Als dat bed de laadruimte in de weg gaat zitten wordt het een ander verhaal. Maar zeker met een slaapdak denk ik niet dat de laadruimte in 'gevaar' komt.

Goed dat er op gelet wordt dat je geen verkeerde dingen doet, maar bij deze een aanvulling/verduidelijking.
Chasethevan

Bericht door Chasethevan »

Ik denk dat dit onderwerp een beetje de aandacht afleidt van het onderwerp van deze post. Als iemand behoefte heeft aan zekerheid hierover kunnen we prima een aparte post openen denk ik.

Een kort voorbeeld die ik zo snel kon vinden: https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2023:1337

"Gelet op hetgeen hiervoor in 4.2.3 is overwogen, heeft het Hof niet blijk gegeven van een onjuiste rechtsopvatting met zijn hiervoor in 3.1.2 weergegeven oordeel dat het motorrijtuig vanwege de verplaatsing van de dubbele passagiersstoel [enkele stoel, zijwaarts geplaatst met rug naar de zijwand] naar de laadruimte niet meer voldeed aan de voorwaarde dat de laadruimte in haar geheel moet zijn voorzien van een vlakke laadvloer. Het Hof heeft aan dat oordeel, gelet op hetgeen hiervoor in 4.2.1 tot en met 4.2.5 is overwogen, terecht de slotsom verbonden dat het motorrijtuig als gevolg daarvan niet langer als bestelauto maar als personenauto moet worden aangemerkt."

Hier zijn een stuk meer voorbeelden van te vinden. Ik weet dat dit gaat om een stoel en geen bed maar daar zijn ook voorbeelden van te vinden. Ik wil alleen zeggen, pas op als je een nieuwe bestelauto (onder 3500 kg max) hebt. Ik heb een transporter T6 uit 2019 en als ik gepakt zou worden met een bed/zitplaats achterin zou ik 7000 euro bpm moeten betalen en 7000 euro boete (!). BPM voor ombouwen naar camper is "maar" 3500 euro. Dit komt omdat bij omkeuren naar personenauto de BPM berekend wordt op basis van CO2 uitstoot, bij camper niet. Ben hierover door de belastingdienst gebeld (het BPM CO2 deel).
Een complete beginner: Volkswagen T6 bedrijfsauto naar camper (viewtopic.php?t=8487463)
Plaats reactie