Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Campah

Re: Fiat Ducato ombouw L3H2: voorbereiding

Bericht door Campah »

Zo, de bus is aangeschaft! 2019 met 208.000 op de teller.

Alles eruit gehaald en even een idee van hoe de indeling wordt in de bus gezet. Daarna alle roest plekjes behandeld en ook al een groot deel van de isolatie op de wanden.
Bijlagen
IMG_0085.jpeg
IMG_0085.jpeg (197.56 KiB) 1303 keer bekeken
IMG_0084.jpeg
IMG_0084.jpeg (237.23 KiB) 1303 keer bekeken
pele

Bericht door pele »

Het is dus een Peugeot geworden, H3.Dat geeft extra ruimte.En zo te zien mag dan je vloerisolatie al wat dikker zijn.
Welke motor heeft deze?
Campah

Bericht door Campah »

Klopt, of het Peugeot, fiat of Citroën werd maakte mij niks uit. Ik ben zelf niet geïnteresseerd in auto’s en weet er dus niks vanaf. Het is een 2.0 bluehdi.

Voor de vloer heb ik 4cm Pir isolatie. Ik weet nog niet zo goed hoe ik de deuren ga isoleren. Ik heb nu in alle vakken 19mm Armaflex geplakt maar alle metalen ‘balken’ zit nog niks op. Als iemand tips heeft hoe ik dat mooi kan doen, ook met de afwerking hoor ik het graag!
Rob vd S

Bericht door Rob vd S »

Mooie bus Campah. Een L4H3 zo te zien. Succes net bouwen! Ik ga het volgen.
DucatoDolf

Bericht door DucatoDolf »

4cm pir is misschien een beetje overkill. Gaat een hoop ruimte mee verloren. 2cm is zat. Vloerverwarming erop?

De meesten plakken op de stalen 'balken' 6mm Armaflex. Puur om condensatie erop tegen te gaan en te ontkoppelen. De lucht er in kun je laten voor wat het is. In principe staat die redelijk stil. Er zijn er ook die deze stijlen nog volproppen met behandelde schapenwol.
martijnoes

Bericht door martijnoes »

Balken idd 6mm armaflex, daarover stretchvilt plakken met hogere temperatuur bestendige spuitlijm (Frencken high tack spuitlijm bijvoorbeeld). Beetje oefenen en iedereen kan het. (Zie mijn topic)

Voeten en hoofdeinde had ik ook 6mm gedaan, ivm bed lengte te maximaliseren. Maar toch soms wat condens, dus recent nog een laagje van 6 eroverheen geplakt.

Campah

Bericht door Campah »

Bedankt voor de tips allen. Ik houd inderdaad ook de andere topics in de gaten voor ideeën.

Ik ben voor 4cm Pir gegaan want als ik in een wintersport gebied ben wil ik graag geen koude voetjes hebben ;)

Hier even foto’s van de voortgang. Deels isolatie geplakt, vloer is geplamuurd, bed frame is aan begonnen en die fietsbak op geleiderails is af.

Is er trouwens een functie om het topic titel aan te passen?
Bijlagen
IMG_0091.jpeg
IMG_0091.jpeg (219.91 KiB) 1078 keer bekeken
IMG_0090.jpeg
IMG_0090.jpeg (237.21 KiB) 1078 keer bekeken
DJSmiley

Bericht door DJSmiley »

Had je de roest achter de schuifdeurrail ook al aangepakt? (nu je er nog bij kunt)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Campah

Bericht door Campah »

@DJsmiley, dank voor de herinnering. Ga ik nog even naar kijken volgend weekend.

Binnenkort heb ik de RDW keuring gepland staan omdat we vrij snel gaan in het bouwproces gaan (zie foto’s). Muren werk ik nog niet af voor de keuring. Bankjes worden wel volledig met hout bekleed en dienen als opbergruimte. Ik leg er wat bankkussentjes op als bekleding. De keuken krijgt voor een deel houten bekleding. Wat ik nog niet weet is of er stromend water aanwezig moet zijn en of het kookstel aangesloten moet zijn aan de gastank? Kan iemand mij daar meer over vertellen?
Bijlagen
WhatsApp Image 2024-04-21 at 20.02.31.jpeg
WhatsApp Image 2024-04-21 at 20.02.31.jpeg (218.3 KiB) 961 keer bekeken
WhatsApp Image 2024-04-21 at 20.02.32 2.jpeg
WhatsApp Image 2024-04-21 at 20.02.32 2.jpeg (194.76 KiB) 961 keer bekeken
WhatsApp Image 2024-04-21 at 20.02.32.jpeg
WhatsApp Image 2024-04-21 at 20.02.32.jpeg (219.49 KiB) 961 keer bekeken
martijnoes

Bericht door martijnoes »

Wat betreft je vragen. Zelf had ik voor de keuring stromend water (kraantje, dompelpompje (aangesloten op boormachine accu), 2x jerrycan (1x half vol, 1x voor afvoer)). Voor koken had ik simpel gasstel zonder gasfles. Wel alles goed vastzetten.

Zo is het bij mij in ieder geval door de keuring gekomen in Den Bosch feb 2022.
Viano Thijs

Bericht door Viano Thijs »

Heel mooi idee voor je fiets zo. Hij komt op laderails dat je hem naar achteren kan halen? Heb je al een oplossing voor je wielen op dat zelfde "plateau"?
danieboog

Bericht door danieboog »

Paar weken geleden had ik de RDW keuring.

Had ook twee jerrycans en n kraantje. Pomp werkte nog niet maar zat er wel in. Geen enkel probleem. Jerrycans zaten wel vast. Werd even kort naar gekeken.

Kooktoestel zat vast in het blad. Hoeft niet aangesloten. Ik had de gasfles niet eens bij me. Geen enkel probleem. Kreeg wel de vraag hoe ik t ging maken. Gat voor gaskist zat al wel in de bodem. Dat ondersteunde mn verhaal en was helemaal prima.

Overigens had ik mijn hele elektrische installatie er nog niet in behalve bekabeling. Wordt niet op gecheckt bij keuring.

Succes met je ombouw
Buscamper Peugeot Boxer L3H2 uit 2018
Zelfbouw gestart oktober 2023
Eerst bouwen - dan reizen :-)

Even voorstellen.....
Highlights van onze camperombouw
Campah

Bericht door Campah »

@martijnoes, @Danieboog, bedankt. Het gasstel zal erin vast zitten, maar ik wilde nog niet de gasfles meenemen omdat ik die kast nog niet heb gemaakt. De wasbak zal er ook in zitten, grijswatertank zal al vast staan en aangesloten. Schoonwatertank zit al vast alleen nog niet aangesloten, dus nog geen pomp e.d. Hopelijk gaat dat voldoende zijn voor de keuring, bedankt voor jullie hulp :) Misschien kan ik de bus dan al in de tweede week van de meivakantie uittesten!

@Viano Thijs, ja ik ben zelf ook erg blij met hoe de bak is geworden. Inderdaad ladegeleiderails en dan kan hij bijna helemaal de bus uit. Ik heb nog niet helemaal nagedacht over hoe ik de wielen wil gaan bevestigen, maar ik heb wel ruimte vrijgelaten zodat de wielen daar passen.
Matthiasvd87

Bericht door Matthiasvd87 »

DucatoDolf schreef:
ma 16 okt 2023, 20:10
Beide omvormers die je laat zijn zijn van het type 'gemodificeerde sinus'. Victron heeft bij mijn weten alleen zuivere zinus omvormers. Zuivere sinus omvormers zijn altijd duurder.

Verschil tussen gemodificeerde en zuivere sinus omvormers laat zich vooral zien in prijs. Gemodificeerd is beduidend goedkoper. Deze is echter ook veel minder geschikt voor bijna alle apparaten. Veel apparatuur gaat op langere termijn stuk bij gebruik van een gemodificeerde sinusgolf. Gebruik je de omvormer alleen voor de boiler dan zal dat prima gaan, maar wil je ook een compressor koelkast/koelbox er op aansluiten of wat laders van je laptop of elektrische fiets oid. dan kun je echt beter voor een zuivere sinus omvormer gaan.

Victron is goed maar prijzig. Er zijn wel goedkopere alternatieven. Zelf heb ik alles van Ective. Een zuivere sinusomvormer van 1000Watt kost hier €223,36. https://www.omvormer-omvormers.nl/conte ... 2000W.html

Maar sta je ook wel eens aan de walstroom dan is een omschakelautomaat wel handig. Steek je de stekker van de auto in de walstroom, dan schakelt de omschakelautomaat in de camper alle 230V aansluiting om van de omvormer naar de walstroom. Bij Ective is dat dan een TSI variant. Die van 1000 Watt kost dan €259,57. https://www.omvormer-omvormers.nl/conte ... --UPS.html

Ook zijn er nog omvormers met ingebouwde acculader. Bij Ective is dat de CSI variant. Die gaat automatisch omschakelen en de accu laden op het moment dat je de stekker van de auto in de walstroom steekt. 1000Watt variant met 10A lader kost dan €311,56. https://www.omvormer-omvormers.nl/conte ... p-UPS.html

Zelf heb ik de TSI 25, die heeft een vermogen van 2500Watt, daar kan ik ook een kleine inductie kookplaat mee aan de gang helpen. Maar dan heb je wel een serieuze accu nodig. Ik adviseer jou de Ective TSI 10 of Ective CSI 10. Dan heb je genoeg vermogen voor je boiler en nog wat extra's. Zit een omschakelautomaat in wat erg handig is en goedkoper dan een losse er naast. De CSI heeft dan nog een ingebouwde lader van 10A, dat is niet veel, maar puur om een nachtje op te kunnen laden als het echt nodig is.

Ik ben fan van Ective geworden, maar er zijn ook vergelijkbare merken met vergelijkbare prijzen of nog goedkoper zelfs. Maar met het oog op de toekomst zou ik tenminste 1000Watt ZUIVERE sinus zoeken. Succes. :thumbup:

N.B. Met een stevige omvormer kun je ook een goedkope 230V huishoudkoelkast nemen. Dan zou ik voor 1500Watt of meer gaan in je omvormer.
En aangezien je serieuze plannen hebt zou ik wellicht overwegen om gasloos te gaan. Je verwarmt toch al op diesel en water per boiler, skip dan ook die gaskookplaat en ga inductie koken. Dan heb je wel een LFP accu nodig en een omvormer van tenminste 2000-2500Watt :mrgreen: .
Waar zit dan juist jou batterijlader of electro lock?
Je gaat dan toch van walstroom naar omvormer, en van omvormer naar alle stopcontacten? Als je dan niet aan de walstroom hangt ga je toch batterijlader via omvormer? Dus batterij leegtrekken om ze dan weer te laden?
Plaats reactie