Wanneer grote beurt?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
gardacus
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:45

Wanneer grote beurt?



Bericht door gardacus »

Goede middag medecamperaars.

De vraag zal vast al talloze keren zijn gesteld, alleen kreeg ik het even niet gevonden (sorry daarvoor bij voorbaat!)

We hebben op een Fiat 130 Multijet gebaseerde camper. Bij aanschaf in mei 2021 hebben we een grote beurt en distributieriem vervanging gehad.
We hebben tot nu toe in al die tijd net iets over de 8000 km gereden.

We weten wat de service intervallen zijn (zie handleiding).
Maar ik heb weleens begrepen dat Tijd zeker zo belangrijk is als kilometers.

Wat is jullie advies m.b.t. grote (en eventueel kleine) beurten met zo weinig kilometers per jaar?

En is het idd écht nodig om elke 5 jaar de distributieriem te vervangen, zoals in de handleiding staat?

Alvast hartelijk dank!

Groetjes
Mike
Gebruikersavatar
Eric 1962
Berichten: 681
Lid geworden op: za 07 mei 2022, 19:34
Locatie: Voormalig gemeente Hummelo & Keppel

Re: Wanneer grote beurt?



Bericht door Eric 1962 »

Een distributieriem verouderd in de loop der jaren.
Ik zou daar zeker niet op bezuinigen want stel dat die breekt, dan heb je een zware schadepost..
The big wheel keeps turning maar iets kleinere wieltjes doen het ook prima
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2230
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Wanneer grote beurt?



Bericht door DucatoDolf »

De riem nooit op bezuinigen. Ik durf zelf te stellen dat weinig gebruik (lees lang stilstaan) een distributieriem eerder slecht dan goed doet.

8000km is niks voor alle filters en olie. Maar ook hier heeft tijd invloed op. Je zou de olie kunnen testen. Nu kost een grote beurt niet zo veel, zeker als ze toch de riem gaan vervangen. Ik zou de 5 jaar dan ook gewoon aanhouden en in 2026 de hele rambam tegelijk laten doen.
deusjevo
Berichten: 761
Lid geworden op: ma 19 sep 2022, 23:16

Re: Wanneer grote beurt?



Bericht door deusjevo »

Bij zulke kilometrages zou ik elk jaar een kleine beurt doen (olie en filter)
Andere filters zou ik wel wat mee schipperen
De distributie zou ik zeker op voorgeschreven schema houden
Fiat Ducato Buscamper 2013 of solo een Range Rover, MINI Cooper Clubman, Fiat Panda of Citroën Dyane.
Sorry, kan altijd moeilijk kiezen…
Camper-T
Berichten: 1184
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Wanneer grote beurt?



Bericht door Camper-T »

Er zijn onderdelen die aan degradatie onderhevig zijn, dan is er sprake van vervangen na x kilometer, OF na x tijd. De distributieriem, of de banden kunnen weinig vlieguren hebben maar de tand des tijds doet ze verdrogen waardoor scheurtjes ontstaan. Idem dito voor de rubberen ruitenwissers.
Als de garage de kilometer-historie ziet houden ze hier meestal rekening mee, maar de onderhoudsvoorschriften door de fabrikant spelen ook mee.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Wanneer grote beurt?



Bericht door AadenAnke »

Ik heb zelf een 2.3 multijet 130pk van 2018 mijn maatje (monteur bij een Fiat professional) daar doe ik samen het onderhoud mee. Distributie 5 jaar of 180.000km olie laat ik elk jaar testen via via in een laboratorium van een raffinaderij we rijden rond de 10.000km per jaar en hebben besloten om dit jaar de distributie te doen. Voor mij is het wel lekker goedkoop natuurlijk onderdelen met personeelskorting en geen arbeidsloon. Ik kan in die garage geen kwaad meer doen heb voor ze in 2014 een regeling afgesproken om het verschil tussen de OV cao en die van de kleinmetaal voor beschikbaarheid diensten gelijk te trekken. Scheelt voor een weekend beschikbaar zijn een +/- 40€ :shh:

Gr Aad
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1811
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Wanneer grote beurt?



Bericht door doov »

Iedere 2 jaar een beurt.
umpie30
Berichten: 1012
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: Wanneer grote beurt?



Bericht door umpie30 »

AadenAnke schreef:
wo 13 mar 2024, 17:40
Ik heb zelf een 2.3 multijet 130pk van 2018 mijn maatje (monteur bij een Fiat professional) daar doe ik samen het onderhoud mee. Distributie 5 jaar of 180.000km olie laat ik elk jaar testen via via in een laboratorium van een raffinaderij we rijden rond de 10.000km per jaar en hebben besloten om dit jaar de distributie te doen. Voor mij is het wel lekker goedkoop natuurlijk onderdelen met personeelskorting en geen arbeidsloon. Ik kan in die garage geen kwaad meer doen heb voor ze in 2014 een regeling afgesproken om het verschil tussen de OV cao en die van de kleinmetaal voor beschikbaarheid diensten gelijk te trekken. Scheelt voor een weekend beschikbaar zijn een +/- 40€ :shh:

Gr Aad

Heel mooi is dus een antwoord waar de vraagsteller nix meer kan.
umpie30
Berichten: 1012
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: Wanneer grote beurt?



Bericht door umpie30 »

Ik zou aanhouden olie en filter elk jaar (doe ik ook met mijn voertuigen ) en elke 2 jaar brandstoffilter vervangen. En remvloeistof testen en eventueel vervangen
Luchtfilter even aankijken hoe smerig die is
Polllenfilter airco elk jaar maar dan wel door een duurdere versie ipv die papieren meuk.
umpie30
Berichten: 1012
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: Wanneer grote beurt?



Bericht door umpie30 »

Wat distributie riem betreft elke 5 jaar en dan heb je geluk ik moet mijne nog elke 4 jaar doen 🙈😉
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6345
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Wanneer grote beurt?



Bericht door Bas vd laar »

En is het idd écht nodig om elke 5 jaar de distributieriem te vervangen, zoals in de handleiding staat
Staat dat in de handleiding van Fiat?

Met zo weinig kilometers is die riem gewoon nog nieuw na 5 jaar, en ook na 8 jaar.
Olie en filter doe ik elk jaar, of om de 10.000 km
Gebruikersavatar
PJD
Berichten: 812
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 7:55

Re: Wanneer grote beurt?



Bericht door PJD »

Riem droogt uit als je te weinig rijdt, dus die gok kan je gerust nemen, was er 1 bij klokje rond van autoweek die ook zich niet aan de voorgeschreven interval hield, de monteur van carrec durfde geen gas meer tw geven maar dat deed de eigenaar ook niet.

Maar ik zou voor de kosten het niet gokken, gaat het een keer mis ben je veel meer kwijt dan je ooit kun besparen.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6345
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Wanneer grote beurt?



Bericht door Bas vd laar »

Ik heb genoeg riemen gezien van Ducato's om te weten dat deze nog perfect zijn na weinig kilometers en veel jaren.
Maar iedereen moet zelf weten wat hij doet.
Voor 500 euro kun je weer 5 jaar vooruit.
umpie30
Berichten: 1012
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: Wanneer grote beurt?



Bericht door umpie30 »

Bas vd laar schreef:
wo 13 mar 2024, 18:02
En is het idd écht nodig om elke 5 jaar de distributieriem te vervangen, zoals in de handleiding staat
Staat dat in de handleiding van Fiat?

Met zo weinig kilometers is die riem gewoon nog nieuw na 5 jaar, en ook na 8 jaar.
Olie en filter doe ik elk jaar, of om de 10.000 km

4 jaar tijdens zware omstandigheden ( veel stationair werk koude omgeving ) maar zeker elke 5 jaar
Plaats reactie