Liontron doet vreemd?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51329
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Liontron doet vreemd?



Bericht door Kroppie »

ja, maar kan je het zelf al word het perfect uitgelegd, komt toch echt wel wat meer bij kijken dan iets goed uitgelegd gekregen hebben !, aan de uitleg mankeerd niks, maar de uitvoering he daar komt het op aan, in de praktijk
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
CaradoT135
Berichten: 2359
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Liontron doet vreemd?



Bericht door CaradoT135 »

kampo schreef:
vr 16 feb 2024, 8:29
Door enkel met de zon te laden in combinatie met stevig stroom verbruiken komt die onbalans sneller.
Je kan het vermijden, mits je instellingen goed staan, door regelmatig eens te balanceren.
Dat doe je door regelmatig een paar dagen aan de netstroomlader te hangen.
Going schreef:
vr 16 feb 2024, 10:03
Het spijt me Kampo. Ik moet u nu toch echt tegenspreken over gebruik bij overwinteren.
Wij doen nu al 4 seizoenen van 1 okt tot 1 apr zonder een dag aan de paal te hebben gestaan.
DJSmiley gaf eerder aan dat de BMS ook zonder laadspanning blijft balanceren.
Ook zonder laadspanning blijft ie dus balanceren en dat is, in dit geval, wenselijk. Normaliter zou ik die optie uitzetten (alleen balanceren tijdens het laden - daarom ook een absorbtietijd van 1-2 uur, wat ook standaard is bij een Victron LFP profiel) maar in dit geval even zo laten.
Er zijn hier meer LFP gebruikers die geen 230/12V lader gebruiken en toch al jaren zonder (schijnbare) problemen kamperen.

Maar als niet deskundig gebruiker blijf ik van de BMS instellingen af, de standaard waarden vind ik voldoende.
Gebruikersavatar
Veebee
Berichten: 867
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 23:47

Re: Liontron doet vreemd?



Bericht door Veebee »

Aangezien er grote verschillen zijn in de cellen heeft deze in ruststand niet gebalanced, niet elke BMS doet dat. In dit geval zou het "kunnen" zijn dat het balancen gebeurt tijdens het ontladen. ( gebruikers)
Kan in de oplossingen niet zien hoe het passieve balancen geregeld is....

Link naar verhaal over het laden , wel een heel verhaal.....

https://nl.benweilight.com/info/necessi ... 73552.html
Laatst gewijzigd door Veebee op vr 16 feb 2024, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Het gaat niet om wat je doet ! , maar hoe je het doet !
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8707
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Liontron doet vreemd?



Bericht door seth_space »

Wat ik in dit verhaal mis is een mogelijk beroep op garantie. De onbalans in de cellen is dermate dat waarschijnlijk minstens een van de cellen beschadigd is. Een volledige cyclus van ontladen en opnieuw laden zou dit kunnen herstellen maar ook dat is twijfelachtig.
Als er nog garantie op zit contact opnemen met liontron. Het is een degelijk bedrijf met goede reputatie en geen budget bouwer.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Liontron doet vreemd?



Bericht door Metor »

Eens.
Vrees ook dat cel 1 (en misschien ook cel 4) beschadigd is, ontstaan door onbalans door grote stromen eruit te trekken en vervolgens diepontlading? Dan helpt balanceren niet meer.
De BMS zou hiertegen moeten beschermen, dus garantie?
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Liontron doet vreemd?



Bericht door Going »

CaradoT135 schreef:
vr 16 feb 2024, 10:37
.

Maar als niet deskundig gebruiker blijf ik van de BMS instellingen af, de standaard waarden vind ik voldoende.
Dat is wat ik ook doe.
Ik lees alleen de coulomb meter hoeveel we nog hebben. Ik heb geen bluetooth op de accu.
Ik heb geen dure Victron spullen welke je gek maken omdat je doorlopend kan aanpassen. Dat wordt hier veel te vaak voorgesteld. Uitlezen of elk celletje in balans is wordt hier vaker gesuggereerd te doen dan suggesties gewoon genieten van het camper gebruik.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
willemzon
Berichten: 1758
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Liontron doet vreemd?



Bericht door willemzon »

gjvonk schreef:
vr 16 feb 2024, 10:11
Mag ik als leek stellen, dat als een deskundige een Lifepo4 accu plaatst, aansluit en walstroomlader, dcdcbooster, solar laadstroomregelaar en de accu zelf goed inregelt, je er onbezorgd gebruik van kunt maken? Of moet je als Lifepo4 gebruiker eerst een cursus "hogere elektronica" gaan volgenAfbeelding?
Helemaal met eens, tjonge er worden met termen gegooid waar je als leek te bang voor wordt om een lifePO-accu aan te schaffen.
Gr Willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
CaradoT135
Berichten: 2359
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Liontron doet vreemd?



Bericht door CaradoT135 »

Nadat vorig jaar de sluipverbruikers de lading tot 0% hadden teruggebracht
Als het BMS heeft gefaald door niet uit te schakelen bij 5% zonder zelf de instellingen te hebben gewijzigd zou het een garantiegevalletje kunnen zijn.
Maar wat als je de instellingen hebt gewijzigd met als gevolg deze situatie, wil je dan nog garantie claimen?
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Liontron doet vreemd?



Bericht door DJSmiley »

gjvonk schreef:
vr 16 feb 2024, 10:11
Mag ik als leek stellen, dat als een deskundige een Lifepo4 accu plaatst, aansluit en walstroomlader, dcdcbooster, solar laadstroomregelaar en de accu zelf goed inregelt, je er onbezorgd gebruik van kunt maken? Of moet je als Lifepo4 gebruiker eerst een cursus "hogere elektronica" gaan volgenAfbeelding?
Ja, zo hoort het wel te zijn.

Al die instellingen, variabelen en hele discussies over balanceren (of aardleks :lol3: ) is leuk voor een die-hard nerd, maar voor een gebruiker niet relevant. Daar hoort de accu gewoon goed te werken en door de inbouwer/leverancier goed ingesteld te zijn.
Zo niet, dan mag die het ook oplossen/ondersteunen en is er garantie. Zelf aan instellingen gaan klooien kan zelfs tegenovergesteld werken. Een dingetje als temperatuur iets conservatiever zetten is prima en kan geen kwaad, maar feit is wel dat je instellingen ook de andere kant op kunt aanpassen en mogelijk een leverancier dat niet accepteerd. Als je het in overleg doet (of vraagt/borgt) heb je ook geen discussies bij eventuele garantieclaims.

Je kan/hoeft niet te verwachten dat een gebruiker standaard die cursus volgt.

Gaat er toch iets mis? Dan kan de installateur/levernacier prima aangeven hoe je dat kan voorkomen/verbeteren, maar in de basis moet de configuratie al goed zijn en is het hoogstens een advies hoe het beter kan.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
hans96
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 13:10
Locatie: Kelpen - Oler

Re: Liontron doet vreemd?



Bericht door hans96 »

Even een update:
Vannacht stond de accu nog steeds "los" en was hij niet aangesloten op de acculader. Bij controle zag ik dat de accuspanning gedaald was van 14.17V naar 13.69V. Verder was de (delta) onbalans tussen de cellen gedaald van 0,293V naar 0,094V. Ik vermoed dat de daling van de accuspanning wordt veroorzaakt doordat het BMS de hele nacht bezig is geweest met balanceren (zoals uitgelegd door DJSmiley).

Nadat ik vervolgens de acculader weer had aangesloten werd de accu voor korte tijd weer geladen totdat de onbalans tussen de cellen weer te groot was en het balanceren weer begon (zie afbeelding 2).
Bijlagen
2Screenshot_20240216_103835_Overkill Solar.jpg
2Screenshot_20240216_103835_Overkill Solar.jpg (64.82 KiB) 347 keer bekeken
2Screenshot_20240216_104527_Overkill Solar.jpg
2Screenshot_20240216_104527_Overkill Solar.jpg (65.69 KiB) 347 keer bekeken
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5459
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Liontron doet vreemd?



Bericht door Atoz »

Wat zou het resultaat zijn als je nu eens deze accu ontlaad tot bv 50% vervolgens laad en dat een aantal keer doet?
En het vooral allemaal rustig doet. Geen laadstroom van 50A dus.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63
HH 650 Wp 400Ah LiFePO4 EPEVER 6415AN/60A - CAR 80 Wp EPEVER 1210AN
Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 60Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 op 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8969
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Liontron doet vreemd?



Bericht door kampo »

Going schreef:
vr 16 feb 2024, 10:03
Het spijt me Kampo. Ik moet u nu toch echt tegenspreken over gebruik bij overwinteren.
Wij doen nu al 4 seizoenen van 1 okt tot 1 apr zonder een dag aan de paal te hebben gestaan.
Onze 300 Ah (5 jaar oud) accu geeft wat we nodig hebben. We hebben 360 Wp op het dak ...
Mooi :thumbup:
Let ook eens op het verschil tussen wat wij hier schrijven. Je hebt het steeds over je eigen systeem waar je heel tevreden over bent.
Ik heb het zelden over het systeem op mijn eigen camper(s) maar probeer mijn opgedane kennis over dit soort systemen aan jullie door te geven.
...Het betreft veel systemen.
Weet ik alles ? Nee !
Leer ik hier graag iets bij . Ja!

Wat ik schreef is niet individueel gericht maar betreft algemene kennis over LFP.
Lees nog eens wat TS schrijft en je zal begrijpen dat zijn geval niet overeenkomt met jou situatie.

PS
Als je 10 verschillende LFP's tot 0V gaat ontladen,
Hoeveel ervan overleven dat ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Liontron doet vreemd?



Bericht door Going »

Beste Kampo. Ik had niet hier in dit draadje geschreven als u niet zo uitgesproken was over de nodig zijn op de paal te moeten.
Mijn ervaring en die van heel veel camperaars ik elke winter ontmoet zeggen het tegendeel.
Uw grote ervaring over LFP u zegt te hebben is dus zonder de wijsheid van onze ervaring.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9193
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Liontron doet vreemd?



Bericht door gjvonk »

Hoe meer ik van deze posts lees, hoe meer overtuigd ik raak dat ik als leek op dit vlak te zijner tijd een professional zoek en me: 1. Goed zal laten adviseren wat ik nodig heb, 2. Het door die persoon/dat bedrijf zal laten inbouwen/aanpassen/installeren, 3. Een schriftelijke garantie wil, 4. Vervolgens van alle instellingen / het gehele systeem af zal blijven. Ja, een lampje of de waterpomp in het interieur vervangen...
Buscamper fan
Plaats reactie