MPPT, LiFePO4- en LZ-accu
MPPT, LiFePO4- en LZ-accu
Voor het 12 volt-circuit thuis heb ik de oude PV-panelen, de MPPT en 2x LZ-accu's 100Ah accu's van de camper in gebruik.
Just for fun heb ik de goedkope LifePo4 Kepworth 100Ah aangeschaft ter vervanging van de 2x LZ (die nog goed zijn).
Vraagje aan de specialisten: is er een mogelijkheid om de 2 LZ-accu's ook te laden met de MPPT ingesteld op LifePo4 ?
Just for fun heb ik de goedkope LifePo4 Kepworth 100Ah aangeschaft ter vervanging van de 2x LZ (die nog goed zijn).
Vraagje aan de specialisten: is er een mogelijkheid om de 2 LZ-accu's ook te laden met de MPPT ingesteld op LifePo4 ?
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP
West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Greetz, JP
West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Re: MPPT, LFP- en LZ-accu
lijkt mij dat dat mogelijk moet zijn met tussenkomst van een dc dc lader, b.v. victron orion, maar heb geen ervaring met orion in dergelijke situatie.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19684
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: MPPT, LiFePO4- en LZ-accu
Nee Jos, dit is thuis. Daar draait geen motor met dynamo.
Dus een DCDC-booster lijkt mij niet nodig, of wilde je die tussen de MPPT-lader en de accu's plaatsen?
De vraag is (volgens mij) of je LZ-accu's (geen idee wat voor soort accu's dat zijn) kunt meeladen aan een MPPT-lader die is ingesteld op LFP.
Dus een DCDC-booster lijkt mij niet nodig, of wilde je die tussen de MPPT-lader en de accu's plaatsen?
De vraag is (volgens mij) of je LZ-accu's (geen idee wat voor soort accu's dat zijn) kunt meeladen aan een MPPT-lader die is ingesteld op LFP.
Re: MPPT, LiFePO4- en LZ-accu
ja, tussen mppt en accu,s om de lfp spanning aan te passen aan de lz accu,s, en hoeft geen dure victron dc dc lader te zijn , naam was enkel als voorbeeld voor dc dc lader
en heb ik iets heel fouts bedacht, dan komt er wel meer commentaar van de echte elektra deskundigen, denk/hoop ik
en heb ik iets heel fouts bedacht, dan komt er wel meer commentaar van de echte elektra deskundigen, denk/hoop ik
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: MPPT, LiFePO4- en LZ-accu
Gokje: bedoelt TS (topicstarter) met LZ misschien loodzuur?
Buscamper fan
-
- Berichten: 392
- Lid geworden op: za 10 jun 2023, 13:22
- Locatie: Binnen straal van 500 km rond Madrid
Re: MPPT, LiFePO4- en LZ-accu
Een lfp laadcyclus en curve loslaten op je lz accu lijkt me een goede manier om versneld afscheid te nemen.
Later is nu al…
Re: MPPT, LiFePO4- en LZ-accu
is geen gokje is de realiteit , met lz word als we het over over accu,s hebben loodzuur bedoeld, en met lfp word lithium bedoeld
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: MPPT, LiFePO4- en LZ-accu
LZ kun je dan weer onderverdelen in een natte loodzuur, agm loodzuur en gel loodzuur.
Re: MPPT, LiFePO4- en LZ-accu
Idd, had moeten vermelden dat het natte loodzuur accus zijn
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP
West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Greetz, JP
West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Re: MPPT, LiFePO4- en LZ-accu
Dat vermoeden had ik ook, daarom de vraag.
Maar ... is dat omdat de stroom te lang hoog is?
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP
West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Greetz, JP
West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Re: MPPT, LiFePO4- en LZ-accu
Als er niet geladen wordt zal er, door het spanningsverschil, een stroom gaan lopen van de lfp naar de LZ accu’s
Re: MPPT, LiFePO4- en LZ-accu
OK dat begrijp ik, maar de LifePo- en LZ-accu's zijn gescheiden. Het gaat er alleen over of de natte LZ-accu's overweg kunnen met de LFP laadcyclus. Mijn vermoeden was negatief door de hoge stromen, maar is dit juist, of is/zijn er andere redenen?
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP
West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Greetz, JP
West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Re: MPPT, LiFePO4- en LZ-accu
Hoge stromen? Hoezo?
Je doet het voorkomen alsof de MPPT het er in perst en de accu het niet bij kan houden.
Het is nog altijd de accu die vraagt en de MPPT die probeert het gevraagde te leveren. Dan moet de zon ook nog beschikbaar zijn en dan nog.
Je doet het voorkomen alsof de MPPT het er in perst en de accu het niet bij kan houden.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.