Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)
Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)
Aanpassingen elektrische installatie
Na een kleine twee jaar gaat/is de gehele elektrische installatie op zijn kop. Redenen hiervoor zijn enerzijds het opladen van de accu's van de nieuwe e-bikes en anderzijds het per ongeluk mishandelen van de HH-accu. Meer over het "ombouwen" van mijn 95Ah AGM start-stop accu naar LiFePo4 met alles wat daarbij komt is te vinden op een apart topic; viewtopic.php?f=10&t=8474769
Ik heb tijdens deze bouwactiviteiten veel geleerd over zowel 12V installaties als LiFePo4 techniek. Bij de bouw van de camper zelf was de kennis van 12V installaties zeer basaal te noemen. Ik had ook maar weinig stroom nodig.
Nu kan ik niet meer volstaan met de oorspronkelijk kleine techniek ruimte omdat de accu van buiten (onder de motorkap) naar binnen gaat (onder het bed, naast het fietsenrek).
Na een kleine twee jaar gaat/is de gehele elektrische installatie op zijn kop. Redenen hiervoor zijn enerzijds het opladen van de accu's van de nieuwe e-bikes en anderzijds het per ongeluk mishandelen van de HH-accu. Meer over het "ombouwen" van mijn 95Ah AGM start-stop accu naar LiFePo4 met alles wat daarbij komt is te vinden op een apart topic; viewtopic.php?f=10&t=8474769
Ik heb tijdens deze bouwactiviteiten veel geleerd over zowel 12V installaties als LiFePo4 techniek. Bij de bouw van de camper zelf was de kennis van 12V installaties zeer basaal te noemen. Ik had ook maar weinig stroom nodig.
Nu kan ik niet meer volstaan met de oorspronkelijk kleine techniek ruimte omdat de accu van buiten (onder de motorkap) naar binnen gaat (onder het bed, naast het fietsenrek).
Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)
Plaatsen vaste luifel(de aanleiding en de keuze)
Men zegt niet voor niets dat je met een zelfgebouwde camper altijd bezig blijft. Vorig jaar heb ik er niets aangedaan, mede vanwege een medische ingreep. Begin dit jaar weer een medische ingreep (zijn allemaal goed verlopen, hoor). Dat maakt het lastig om telkens een luifeldoek aan het dak te bevestigen wanneer je daar gebruik van wilt maken. Daarvoor moest ik telkens op een kruk stappen om de luifel aan bevestigingspunten op het dak vast te maken.
- Dus vorig najaar het besluit genomen om de camper maar niet langer "stealth" te laten zijn (daar maakten we trouwens ook niet echt gebruik van) en een vaste cassetteluifel te plaatsen. De keuze is niet zo groot. Dometic, Fiamma of Thule. Gekozen voor Thule gezien het feit dat wij ruim 15 jaar goede ervaringen hadden opgedaan met Thule op onze Knaus integraal camper. Natuurlijk ook wel even gekeken naar reviews en dergelijke. Maar tjonge wat zijn luifels vorig jaar, evenals andere componenten voor een zelfbouw camper, duur geworden. Eerst maar eens de kat uit de boom gekeken. En wat blijkt; de prijzen zijn inmiddels weer een stukje gedaald. Dus toch maar op zoek gegaan. Opvallend is dat de ene webshop een fors hoger bedrag vraagt aan extra afleverkosten ivm de lengte van het pakket, dan een andere webshop.
- Bevestigen was nog wel een dingetje. Hoe doe je dat op een aflopend dak zoals een Crafter dat heeft? Weinig tot geen voorbeelden op internet te vinden. Bij een Ducato (en aanverwante familie) lijkt dit wat simpeler en kom je legio filmpjes en uitleg tegen. Uiteraard een passende adapter set van Thule uitgezocht voor de Crafter. Toevallig in Duitsland een set gevonden met ruim 33% korting (scheelde weer 120 euro). En als je al denkt dat een luifel duur is, kijk dan eens wat je voor een montage set betaald. Maar goed; ik had geen zin en tijd om zelf wat te fabriceren.
Omdat ik mij momenteel niet al teveel mag inspannen heb ik een paar dagen de tijd genomen om de montage voor elkaar te krijgen.
Daarover meer in de vervolgberichten
Men zegt niet voor niets dat je met een zelfgebouwde camper altijd bezig blijft. Vorig jaar heb ik er niets aangedaan, mede vanwege een medische ingreep. Begin dit jaar weer een medische ingreep (zijn allemaal goed verlopen, hoor). Dat maakt het lastig om telkens een luifeldoek aan het dak te bevestigen wanneer je daar gebruik van wilt maken. Daarvoor moest ik telkens op een kruk stappen om de luifel aan bevestigingspunten op het dak vast te maken.
- Dus vorig najaar het besluit genomen om de camper maar niet langer "stealth" te laten zijn (daar maakten we trouwens ook niet echt gebruik van) en een vaste cassetteluifel te plaatsen. De keuze is niet zo groot. Dometic, Fiamma of Thule. Gekozen voor Thule gezien het feit dat wij ruim 15 jaar goede ervaringen hadden opgedaan met Thule op onze Knaus integraal camper. Natuurlijk ook wel even gekeken naar reviews en dergelijke. Maar tjonge wat zijn luifels vorig jaar, evenals andere componenten voor een zelfbouw camper, duur geworden. Eerst maar eens de kat uit de boom gekeken. En wat blijkt; de prijzen zijn inmiddels weer een stukje gedaald. Dus toch maar op zoek gegaan. Opvallend is dat de ene webshop een fors hoger bedrag vraagt aan extra afleverkosten ivm de lengte van het pakket, dan een andere webshop.
- Bevestigen was nog wel een dingetje. Hoe doe je dat op een aflopend dak zoals een Crafter dat heeft? Weinig tot geen voorbeelden op internet te vinden. Bij een Ducato (en aanverwante familie) lijkt dit wat simpeler en kom je legio filmpjes en uitleg tegen. Uiteraard een passende adapter set van Thule uitgezocht voor de Crafter. Toevallig in Duitsland een set gevonden met ruim 33% korting (scheelde weer 120 euro). En als je al denkt dat een luifel duur is, kijk dan eens wat je voor een montage set betaald. Maar goed; ik had geen zin en tijd om zelf wat te fabriceren.
Omdat ik mij momenteel niet al teveel mag inspannen heb ik een paar dagen de tijd genomen om de montage voor elkaar te krijgen.
Daarover meer in de vervolgberichten
Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)
Plaatsen vaste luifel (voorbereidingswerkzaamheden)
Om de adapter set van de luifel bevestigd te krijgen moeten zes (3x2) standaard gaten vrijgemaakt worden. Allereerst moesten twee van de drie bevestigingspunten van de doekluifel verwijderd worden (zie foto voorgaand bericht). De derde kan blijven zitten en zit niet in de weg. Daarvoor moest ik of de plafondplaten verwijderen of twee gaten in de platen maken om de bouten te verwijderen. De keuze was eenvoudig. Verwijderen zou beteken het uitbouwen van het interieur en dan de plafond platen. Kost zo maar één à twee dagen. Kleine gaten zitten op verdekte plekken en kunnen eenvoudig weer afgedekt worden. Dus gekozen voor gaten maken met een multitool. Een boorzaag ging helaas niet lukken.
Daarna moesten vier doppen verwijderd worden. Bij de 2017 versie van de nieuwe Crafter zijn dat kunststof doppen die ook klem vastzitten. Bij de nieuwere jaargangen lijkt het erop dat dit alleen vast gekitte afdekplaatjes zijn. Maar dat weet ik niet zeker.
- -
De hierboven getoonde kunststof doppen haal je er gemakkelijk uit door een 8mm gat te boren en de zijkant op een paar plekken in te snijden. Dan kun je voorzichtig met een tang de dop in elkaar knijpen en eruit trekken.
Volgens de handleiding zou je dan een gat over houden waarin een meegeleverde blindklinkmoer vastgezet moet worden. Dit zijn gesloten blindklinkmoeren met een sealrand waardoor een en ander waterdicht afgesloten wordt. Op de onderstaande foto zie je echter dan sommige gaten uit twee lagen plaatstaal bestaan. Toen kreeg ik even twijfels of de blindklinkmoer zich daar wel goed in vast zou zetten.
- -
Achteraf is het vastzetten, mbv van een eenvoudige blindklinkmoertang van Parkside, meegevallen alhoewel ik wel hoop dat het daadwerkelijk goed zit. Gelukkig doet de lijmkit natuurlijk het meeste werk. De sealrand sluit in ieder geval goed af (zie onderstaande foto).
Vraagje: Weet iemand waar deze gesloten blindklinkmoeren met een sealrand te koop zijn voor particulieren. Ik heb dat nog niet kunnen vinden op internet.
-
Om de adapter set van de luifel bevestigd te krijgen moeten zes (3x2) standaard gaten vrijgemaakt worden. Allereerst moesten twee van de drie bevestigingspunten van de doekluifel verwijderd worden (zie foto voorgaand bericht). De derde kan blijven zitten en zit niet in de weg. Daarvoor moest ik of de plafondplaten verwijderen of twee gaten in de platen maken om de bouten te verwijderen. De keuze was eenvoudig. Verwijderen zou beteken het uitbouwen van het interieur en dan de plafond platen. Kost zo maar één à twee dagen. Kleine gaten zitten op verdekte plekken en kunnen eenvoudig weer afgedekt worden. Dus gekozen voor gaten maken met een multitool. Een boorzaag ging helaas niet lukken.
Daarna moesten vier doppen verwijderd worden. Bij de 2017 versie van de nieuwe Crafter zijn dat kunststof doppen die ook klem vastzitten. Bij de nieuwere jaargangen lijkt het erop dat dit alleen vast gekitte afdekplaatjes zijn. Maar dat weet ik niet zeker.
- -
De hierboven getoonde kunststof doppen haal je er gemakkelijk uit door een 8mm gat te boren en de zijkant op een paar plekken in te snijden. Dan kun je voorzichtig met een tang de dop in elkaar knijpen en eruit trekken.
Volgens de handleiding zou je dan een gat over houden waarin een meegeleverde blindklinkmoer vastgezet moet worden. Dit zijn gesloten blindklinkmoeren met een sealrand waardoor een en ander waterdicht afgesloten wordt. Op de onderstaande foto zie je echter dan sommige gaten uit twee lagen plaatstaal bestaan. Toen kreeg ik even twijfels of de blindklinkmoer zich daar wel goed in vast zou zetten.
- -
Achteraf is het vastzetten, mbv van een eenvoudige blindklinkmoertang van Parkside, meegevallen alhoewel ik wel hoop dat het daadwerkelijk goed zit. Gelukkig doet de lijmkit natuurlijk het meeste werk. De sealrand sluit in ieder geval goed af (zie onderstaande foto).
Vraagje: Weet iemand waar deze gesloten blindklinkmoeren met een sealrand te koop zijn voor particulieren. Ik heb dat nog niet kunnen vinden op internet.
-
Laatst gewijzigd door Rob A2 op di 21 mar 2023, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)
Plaatsen vaste luifel (het bevestigen)
Het bevestigen van de adapter set, en later de luifel zelf, was een kwestie van stap voor stap de handleiding volgen.
Natuurlijk eerst even kijken of de adepter steunen passen. Daarna het dak op de montageplekken schoonmaken, ontvetten en aktivator er op. Op de onderstaande foto zie je nog een bus met remmenreiniger van Action op het dak staan. Dat wordt immers vaker genoemd als ontvetter. Gelukkig las ik net op tijd dat dit spul de laklaag kan aantasten. Dat leek mij niet bevorderlijk voor de hechting van de lijmkit. Gelukkig had ik nog een bus met Loctite 7063 staan. Dus hiermee het ontvetten gedaan.
- -
Na het aanbrengen van de Sika 205 Aktivator, op zowel het dak en als op de steunen, heb ik de adepter steunen voorzien van Sikaflex 252. Uiteraard allemaal conform de voorschriften van Thule. De kit heb ik netjes aangebracht in V-vorm (zie onderstaande foto). Nou ja, netjes? De eerste steun ging minder strak dan de andere twee. Is best zware kit om met de hand te spuiten ondanks dat ik de kitkoker op zo'n 17 graden had. Binnen 40 min, -de tijd waarna er huidvorming ontstaat op de kit-, moet de steun vastgelijmd zijn. Dat was niet zo moeilijk. Op voorhand had ik de plekken afgeplakt zodat het niet een te grote kliederboel zou worden. Alleen nog even twee schroeven per steun vastzetten. En klaar was kees. Uiteraard er voor gezorgd dat de kit voldoende dikte had om de hechtkracht zo maximaal mogelijk te laten zijn.
- -
En dan ziet het resultaat er als volgt uit. De bovenkant van de steunen waren nagenoeg goed uitgelijnd. Alleen de laatste steun heb ik aan één kant nog een mm omhoog moeten plaatsen. De moeren om het bovenste deel van de steun te bevestigen hebben voldoende speling om dit te bewerkstelligen. Duidelijk is te zien dat de achterste steun beduidend hoger lijkt te staan dan de andere twee. Dat komt natuurlijk door de aflopende daklijn.
-
Het bevestigen van de adapter set, en later de luifel zelf, was een kwestie van stap voor stap de handleiding volgen.
Natuurlijk eerst even kijken of de adepter steunen passen. Daarna het dak op de montageplekken schoonmaken, ontvetten en aktivator er op. Op de onderstaande foto zie je nog een bus met remmenreiniger van Action op het dak staan. Dat wordt immers vaker genoemd als ontvetter. Gelukkig las ik net op tijd dat dit spul de laklaag kan aantasten. Dat leek mij niet bevorderlijk voor de hechting van de lijmkit. Gelukkig had ik nog een bus met Loctite 7063 staan. Dus hiermee het ontvetten gedaan.
- -
Na het aanbrengen van de Sika 205 Aktivator, op zowel het dak en als op de steunen, heb ik de adepter steunen voorzien van Sikaflex 252. Uiteraard allemaal conform de voorschriften van Thule. De kit heb ik netjes aangebracht in V-vorm (zie onderstaande foto). Nou ja, netjes? De eerste steun ging minder strak dan de andere twee. Is best zware kit om met de hand te spuiten ondanks dat ik de kitkoker op zo'n 17 graden had. Binnen 40 min, -de tijd waarna er huidvorming ontstaat op de kit-, moet de steun vastgelijmd zijn. Dat was niet zo moeilijk. Op voorhand had ik de plekken afgeplakt zodat het niet een te grote kliederboel zou worden. Alleen nog even twee schroeven per steun vastzetten. En klaar was kees. Uiteraard er voor gezorgd dat de kit voldoende dikte had om de hechtkracht zo maximaal mogelijk te laten zijn.
- -
En dan ziet het resultaat er als volgt uit. De bovenkant van de steunen waren nagenoeg goed uitgelijnd. Alleen de laatste steun heb ik aan één kant nog een mm omhoog moeten plaatsen. De moeren om het bovenste deel van de steun te bevestigen hebben voldoende speling om dit te bewerkstelligen. Duidelijk is te zien dat de achterste steun beduidend hoger lijkt te staan dan de andere twee. Dat komt natuurlijk door de aflopende daklijn.
-
Laatst gewijzigd door Rob A2 op di 21 mar 2023, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)
Plaatsen vaste luifel (de afronding)
Na 48 uur drogen resp. uitharden van de lijmkit heb ik de cassetteluifel geplaatst. Nou ja, niet ik alleen. Samen met mijn zoon en partner. Zo'n luifel weegt 27-30kg. Met behulp van een geïmproviseerd steigertje, waar twee personen op konden staan, en een trap. Na 30 sec gehaspel lukte het om de luifel op de juiste manier in de beugels te schuiven. Ik had alles goed voorbereid, maar helaas alleen vergeten om de cassette even van de onderkant te bekijken. Had ik dat wel zorgvuldig voorbereid, net als alle andere zaken, dan was het meteen vlekkeloos gegaan. Maar ach, wat is 30 seconden.
Alles goed uitgemeten en volgens de instructies de EPDM afdichting geplakt. Uiteraard nadat weer een en ander ontvet was.
Volgens de instructies de cassette vastgezet met de daarvoor bestemde bouten. Toen dacht ik bijna klaar te zijn op de eindkappen montage na. De achterste kap was binnen een minuut geplaatst. En toen...... toen bleek de voorste eindkap niet te passen. Deze raakte het dak. Nog maar een keer kijken op de instructietekening. Moest de cassette toch nog een een paar cm naar voren geplaatst worden. De bouten weer losdraaien. De cassette iets loshalen en vervolgens verschuiven. Nu natuurlijk eerst gepast en pas daarna alles weer vastgezet. Een leermoment voor mij; tot de allerlaatste stap alles eerst even passen ondanks dat je volgens de instructies alles goed uitgemeten hebt.
Het resultaat:
- -
Natuurlijk klein beetje spanning bij de eerste keer opendraaien van de luifel. Ging probleemloos. Totdat ik de poten weer in de houder wilde schuiven. Toen bleek één van de twee klemmen een centimeter teveel naar links gemonteerd te zijn. Tja, gewoon een massa product. Om daarmee nu terug te gaan naar de leverancier leek mij ook wat overtrokken. Gewoon demonteren, een gaatje op de juiste plek boren en de klem weer vastzetten met de zelftapper. Opgelost! Tot slot nog even de uitschuif- resp. inschuifhoek goed instellen met twee stelboutjes. Daarmee wordt voorkomen dat je de openstaande schuifdeur raakt als deze openstaat.
Blij met het eindresultaat waar wij nog veel plezier aan zullen beleven. Zeker weten.
- -
Het enige wat resteert is straks de controle na de eerste ritten of alles ook daadwerkelijk goed vastzit. Daar heb ik echter wel vertrouwen in.
Als er problemen zijn, dan laat ik dat uiteraard weten.
Hopelijk hebben andere zelfbouwers, en vooral die met een nieuw model Crafter, een beetje baat bij mijn verslag. Op naar de volgende klusjes.
Na 48 uur drogen resp. uitharden van de lijmkit heb ik de cassetteluifel geplaatst. Nou ja, niet ik alleen. Samen met mijn zoon en partner. Zo'n luifel weegt 27-30kg. Met behulp van een geïmproviseerd steigertje, waar twee personen op konden staan, en een trap. Na 30 sec gehaspel lukte het om de luifel op de juiste manier in de beugels te schuiven. Ik had alles goed voorbereid, maar helaas alleen vergeten om de cassette even van de onderkant te bekijken. Had ik dat wel zorgvuldig voorbereid, net als alle andere zaken, dan was het meteen vlekkeloos gegaan. Maar ach, wat is 30 seconden.
Alles goed uitgemeten en volgens de instructies de EPDM afdichting geplakt. Uiteraard nadat weer een en ander ontvet was.
Volgens de instructies de cassette vastgezet met de daarvoor bestemde bouten. Toen dacht ik bijna klaar te zijn op de eindkappen montage na. De achterste kap was binnen een minuut geplaatst. En toen...... toen bleek de voorste eindkap niet te passen. Deze raakte het dak. Nog maar een keer kijken op de instructietekening. Moest de cassette toch nog een een paar cm naar voren geplaatst worden. De bouten weer losdraaien. De cassette iets loshalen en vervolgens verschuiven. Nu natuurlijk eerst gepast en pas daarna alles weer vastgezet. Een leermoment voor mij; tot de allerlaatste stap alles eerst even passen ondanks dat je volgens de instructies alles goed uitgemeten hebt.
Het resultaat:
- -
Natuurlijk klein beetje spanning bij de eerste keer opendraaien van de luifel. Ging probleemloos. Totdat ik de poten weer in de houder wilde schuiven. Toen bleek één van de twee klemmen een centimeter teveel naar links gemonteerd te zijn. Tja, gewoon een massa product. Om daarmee nu terug te gaan naar de leverancier leek mij ook wat overtrokken. Gewoon demonteren, een gaatje op de juiste plek boren en de klem weer vastzetten met de zelftapper. Opgelost! Tot slot nog even de uitschuif- resp. inschuifhoek goed instellen met twee stelboutjes. Daarmee wordt voorkomen dat je de openstaande schuifdeur raakt als deze openstaat.
Blij met het eindresultaat waar wij nog veel plezier aan zullen beleven. Zeker weten.
- -
Het enige wat resteert is straks de controle na de eerste ritten of alles ook daadwerkelijk goed vastzit. Daar heb ik echter wel vertrouwen in.
Als er problemen zijn, dan laat ik dat uiteraard weten.
Hopelijk hebben andere zelfbouwers, en vooral die met een nieuw model Crafter, een beetje baat bij mijn verslag. Op naar de volgende klusjes.
Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)
De eerste toer 2023 zit er op. Pffff... luifel zit goed vast. Voor de komende weken zijn een paar forse klusjes gepland.
Nu de luifel toch al op het dak zit ga ik het opvouwbare zonnepaneel (Wattstunde 120W) vervangen door twee panelen op het dak (Ective 110W). Het wordt van de buitenkant toch echt steeds meer een camper. En het stealth gebruik is ons geval minimaal. In het buitenland herkennen ze je iig aan de gele kentekenplaat.
De panelen worden deze week geleverd evenals de K2 SpeedRail voor de montage op het dak. De Nederlandse webshop van solar-nu-webshop, zoals deze door enkele leden van dit forum (maar ook ander fora) werd gesuggereerd, wil eigenlijk geen kleine doehetzelver meer bedienen. De verzendkosten zijn torenhoog. Zelfs voor het afhalen betaal je bijna vier tientjes. Gelukkig in Duitsland een leverancier gevonden die het materiaal voor een acceptabele prijs verstuurt. De K2 SpeedRail (vanaf dit jaar heet dit trouwens K2 BasicRail) wordt met SikaFlex 252 vastgelijmd.
Daarnaast ga ik voor de tweede keer de omvormer vervangen. Ik realiseer mij dat ik twee jaar geleden een forse LiFePo4 accu heb gebouwd voor mijn verbruik. Een 280Ah bouwen was niet veel duurder dan een 100 of 150Ah. De kosten voor de aanverwante zaken zoals DC-DC lader, materiaal, labvoeding, perstang, 230V lader, goede multimeter etc. waren immers gelijk. Met deze capaciteit kan ik makkelijk een elektrisch oventje van 750W laten draaien om broodjes af te bakken dan wel traiteur gerechten op te warmen. Maar ja, dan moet de 500VA Victron Phoenix natuurlijk wel vervangen worden door een 1200VA versie. Helaas moet ik dan ook een klein stukje opnieuw bekabelen. 16mm2 is te weinig. Dat gaat 25mm2 worden. Uiteraard ook de zekeringen aanpassen. De omvormer en het materiaal zijn inmiddels binnen.
De voortgang zal ik hier vermelden, maar ik mag pas over twee weken beginnen. Nog even rekening houden met de fysieke restricties n.a.v. een kleine ingreep.
Nu de luifel toch al op het dak zit ga ik het opvouwbare zonnepaneel (Wattstunde 120W) vervangen door twee panelen op het dak (Ective 110W). Het wordt van de buitenkant toch echt steeds meer een camper. En het stealth gebruik is ons geval minimaal. In het buitenland herkennen ze je iig aan de gele kentekenplaat.
De panelen worden deze week geleverd evenals de K2 SpeedRail voor de montage op het dak. De Nederlandse webshop van solar-nu-webshop, zoals deze door enkele leden van dit forum (maar ook ander fora) werd gesuggereerd, wil eigenlijk geen kleine doehetzelver meer bedienen. De verzendkosten zijn torenhoog. Zelfs voor het afhalen betaal je bijna vier tientjes. Gelukkig in Duitsland een leverancier gevonden die het materiaal voor een acceptabele prijs verstuurt. De K2 SpeedRail (vanaf dit jaar heet dit trouwens K2 BasicRail) wordt met SikaFlex 252 vastgelijmd.
Daarnaast ga ik voor de tweede keer de omvormer vervangen. Ik realiseer mij dat ik twee jaar geleden een forse LiFePo4 accu heb gebouwd voor mijn verbruik. Een 280Ah bouwen was niet veel duurder dan een 100 of 150Ah. De kosten voor de aanverwante zaken zoals DC-DC lader, materiaal, labvoeding, perstang, 230V lader, goede multimeter etc. waren immers gelijk. Met deze capaciteit kan ik makkelijk een elektrisch oventje van 750W laten draaien om broodjes af te bakken dan wel traiteur gerechten op te warmen. Maar ja, dan moet de 500VA Victron Phoenix natuurlijk wel vervangen worden door een 1200VA versie. Helaas moet ik dan ook een klein stukje opnieuw bekabelen. 16mm2 is te weinig. Dat gaat 25mm2 worden. Uiteraard ook de zekeringen aanpassen. De omvormer en het materiaal zijn inmiddels binnen.
De voortgang zal ik hier vermelden, maar ik mag pas over twee weken beginnen. Nog even rekening houden met de fysieke restricties n.a.v. een kleine ingreep.
Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)
Negen maanden verder en vergeten de voortgang te vertellen. De zonnepanelen zijn eind juli geplaatst op de K2 Basic rail. Het meest lastige was om de solarkabels aan de binnenkant netjes weg te werken. Is uiteraard gelukt. Lijmen/kitten van de rails en monteren van de panelen was eenvoudig. De panelen direct tijdelijk gemonteerd zodat de rails evenwijdig vast gingen zitten. Dit voorkomt het risico op tordering van een paneel bij definitieve montage. Het dak van een Crafter is bepaald niet vlak. Zowel in de lengte als in de breedte niet. Kabels aan de onderkant van de panelen vastgezet en genoeg lengte gelaten voor uitbreiding.
Ook de zwaardere omvormer is geplaatst. Was weer passen en meten.
In september ruim drie weken op pad geweest en de installatie getest. Steeds off-grid gestaan en maar weinig gereden. E-bikes opladen, oventje gebruiken. Alles is goed verlopen. Toch het gevoel gekregen dat er nog wel iets meer zonne-energie op het dak mag.
Voor een extra 110W paneel is nog ruimte. De Victron MPPT 75/15 is dan wel erg krap aan het worden en zal dan ook vervangen moeten worden door een 100/20.
Nog even nadenken of ik de panelen in serie hou of parallel ga schakelen. Met zo'n MC4 drieweg connector is dat makkelijk te doen.
Ook de zwaardere omvormer is geplaatst. Was weer passen en meten.
In september ruim drie weken op pad geweest en de installatie getest. Steeds off-grid gestaan en maar weinig gereden. E-bikes opladen, oventje gebruiken. Alles is goed verlopen. Toch het gevoel gekregen dat er nog wel iets meer zonne-energie op het dak mag.
Voor een extra 110W paneel is nog ruimte. De Victron MPPT 75/15 is dan wel erg krap aan het worden en zal dan ook vervangen moeten worden door een 100/20.
Nog even nadenken of ik de panelen in serie hou of parallel ga schakelen. Met zo'n MC4 drieweg connector is dat makkelijk te doen.
Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)
Het 3e (extra) paneel van 110W (Ective) is binnen evenals een stuk K2 Basic rail met bijbehorende bevestigingsklemmen voor het paneel. Ook de Victron MPPT 100/20 laadregelaar is binnen. De prijzen van de laadregelaars zijn de laatste jaren fors gedaald. Het paneel ga ik pas monteren als de buitentemperatuur boven de 15 graden ligt. Dat is beter voor de hechting van de lijmkit. Vandaag de nieuwe laadregelaar alvast geplaatst. Was iets meer werk dan verwacht. De bevestigingspunten zijn anders dan van de 75/15. Zijn maar vier schroeven. Echter op een lastig bereikbare plek. Dat heb je soms met eigen bouw
De oude laadregelaar ga ik voor mijn 120W Wattstunde solarkoffer gebruiken. Heb ik straks 330W op het dak liggen en 120W in de bus.
De oude laadregelaar ga ik voor mijn 120W Wattstunde solarkoffer gebruiken. Heb ik straks 330W op het dak liggen en 120W in de bus.
Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)
Eindelijk mijzelf de tijd gegund om het schema van mijn elektrische installatie te maken. Wat vijf jaar geleden als een simpele 12V voorziening met een kleine omvormer is uiteindelijk een redelijk grote installatie geworden. Hopelijk dit jaar de laatste uitbreidingen aangebracht. Het derde zonnepaneel op het dak. De aansluiting voor het inklapbare zonnepaneel herplaatst (verkoop levert toch niets op). En de kleine 10A dcdc lader uit de eerste versie wordt hergebruikt om de startaccu overdag te laden via de loaduitgang van de MPPT 100/30 als de LiFePo4 vol is. Aan/uit schakelen gaat via de app. Tevens kan dit dienen als noodfaciliteit om de startaccu vanuit de LiFePo4 te laden, mocht dat nodig zijn.
Het rechterdeel bevindt zich vooral onder en achter de bestuurdersstoel. Het linkerdeel in het midden van de camper. De ruimte achter de bestuurdersstoel was voldoende voor de simpele voorziening, maar de uitbreidingen pasten daar niet Vandaar een tweede distributieblok met midi en megazekeringen en een tweede busbar. De min voor het woongedeelte is bekabeld en loopt NIET via het chassis.
Het rechterdeel bevindt zich vooral onder en achter de bestuurdersstoel. Het linkerdeel in het midden van de camper. De ruimte achter de bestuurdersstoel was voldoende voor de simpele voorziening, maar de uitbreidingen pasten daar niet Vandaar een tweede distributieblok met midi en megazekeringen en een tweede busbar. De min voor het woongedeelte is bekabeld en loopt NIET via het chassis.
Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)
Is mooi geworden!
'Life doesn’t come from a store. It starts in nature'
Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)
Hallo Rob,
Zijn de ladegeleiders die jij gebruikt hebt de TR 2711 EMS 2 van Thomas Regout?
Als dat het geval is, weet je dan toevallig of de ladegeleiders losgenomen kunnen worden?
Ik kan dit bij die van mij niet achterhalen.
Groet, Erik
Zijn de ladegeleiders die jij gebruikt hebt de TR 2711 EMS 2 van Thomas Regout?
Als dat het geval is, weet je dan toevallig of de ladegeleiders losgenomen kunnen worden?
Ik kan dit bij die van mij niet achterhalen.
Groet, Erik
Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)
Ik heb gebruik gemaakt van de KA45sc (via profmarkt.nl). Deze kunnen inderdaad los genomen worden door in uitgetrokken stand links en rechts een palletje in te drukken. Dat is bij de meeste ladegeleiders zo. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat jouw rails niet een ontkoppel mechanisme kennen.
Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)
Ik verwacht (hoop) dat dit bij Thomas Regout ook het geval is, maar ik kan niks zien of voelen en er is weinig ruimte achter de hoge achterkant.
Ik ga de fabrikant maar eens bellen/ mailen om het te vragen. In hun documentatie en handleiding wordt er niets over vermeld.
Ik ga de fabrikant maar eens bellen/ mailen om het te vragen. In hun documentatie en handleiding wordt er niets over vermeld.
Re: Ombouw Volkswagen Crafter SY (nieuw model)
Heb je een foto van de buitenkant van de rail in de maximaal uitgetrokken stand?