schakelpaneel aansluiten

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Peterrr

schakelpaneel aansluiten

Bericht door Peterrr »

Goedenavond,

Ik heb een schakelpaneel met 6 schakelaars. Het paneel is gezekerd met 1 x 6 ampère, 3 x 10 ampère, 1 x 15 ampère en1 x 20 ampère. Er komen diverse gebruikers op waarvan de grootste de standkachel is die wel wat trekt bij het opstarten. De aansluitkabel op het paneel is 2,5mm2. Ik heb nu een 10mm2 kabel liggen vanaf de accu naar het schakelpaneel, afstand schakelpaneel naar accu is ca. 3 meter. Deze 10mm2 zou ik aan moeten sluiten op de 2,5mm2 van het schakelpaneel. Gaat dat goed?

Alvast veel dank voor serieuze antwoorden!
jansloos
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: schakelpaneel aansluiten

Bericht door jansloos »

Kun je die 10 qwdr niet direct aansluiten op dat paneeltje?

Hoe lang is dat stukje 2,5qwdr naar die 10qwdr?

Hoe zwaar wil je de 10qwdr zekeren bij de accu?
Gebaseerd op?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
DJSmiley

Bericht door DJSmiley »

10mm2 aansluiten op een 2.5mm2 is wel erg onlogisch. Met 3m kabellengte zou je echt geen 10mm2 nodig hebben voor de spanningsval.

wel als je rekent met de totale stroom van 6, 3x10 enz, maar dat gaat natuurlijk nevernooitniet door een 2.5mm2 kabeltje.

Dat hele schakelpaneel klinkt als zo'n typisch Chinees dingetje, die met 1x 2.5mm2 gevoed wordt en doorgelust is. En dan mag je nog blij zijn als die 2.5mm2 uberhaupt al koper is.

Dat hele totaalsetje moet je niet meer dan 10A doorheen willen laten lopen. De standkachel is veel te veel en zou ik zeker niet via zo'n paneeltje doen.

Dat paneeltje is leuk voor de lampjes, maar alle andere dingen gewoon met een eigen zekering op de accu. De dieselkachel zelf heeft meestal al 4 of 6mm2 ivm de opstartstroom. Dat door een stapel doorgeluste 2.5mm2 kabeltjes gaat niet werken.

Ik zou die 10mm2 naar een zekeringhouder laten lopen en vanaf daar met 1 zekering van 10A naar het schakelpaneeltje voor alle lampen, en met eigen zekeringen naar de kachel en andere verbruikers.
De 10mm2 zeker je dan vooraan bij de accu af met 40 of 50A.

Ik plaats bij de accu meestal een gecombineerde zekeringhouder. Met 40-50A naar de kleine zekeringen enz, en een eigen midi zekering voor een DCDC, walstroomlader, MPPT enz (Alles wat >15A continue verbruikt/levert)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
jansloos
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Bericht door jansloos »

Misschien kan TS een foto van t spul maken.

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
Peterrr

Bericht door Peterrr »

Bedankt voor jullie reacties. Het gaat om het Talamex Schakelpaneel Curved 6 schakelaars 12/24 Volt https://www.nauticgear.nl/bootaccessoir ... -volt.html , het is m.i. een degelijk paneel. Ik had gehoopt dat ik de 10mm2 kabel met een kabelschoen met oog op het paneel zou kunnen aansluiten, Eigenlijk net als bij de zekeringshouders die je veel ziet. Ik dacht de zekeringhouder te laten vervallen en dan alles zekeren via het schakelpaneel(en natuurlijk de 10mm2 bij de accu afzekeren) De 2,5mm2 kabel is ongeveer 10 cm lang. De standkachel zelf trekt bij opstarten ongeveer 150 Watt.
DJSmiley

Bericht door DJSmiley »

Dat ding is idd prima voor kleine verbruikers, maar niet voor dingen met een zware stroom. Alles gaat door dat dunne 2.5mm2 kabeltje.

De dieselkachel, maar ook alle laders, niet via ding laten lopen zou mijn advies zijn. Zeker zo'n thermische zekering geeft een behoorlijke spanningsval en ism de 2.5mm2 is de kans groot dat de kachel in storing springt.

Dat dingetje gebruiken voor lampjes, usb stopcontactjes enz is prima, maar ik blijf van mening dat je er niet meer dan 10-15A doorheen moet jagen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Peterrr

Bericht door Peterrr »

Bedankt, helder verhaal, ik ga er mee aan de slag!
Peterrr

Bericht door Peterrr »

Zit nog even te kijken, als ik 1 schakelaar van het paneel van de lus loshaal en deze schakelaar indirect aansluit op de 10mm2? Zou dat nog een optie kunnen zijn?
jansloos

Bericht door jansloos »

Duidelijk.
Als je de zwaarste verbruiker als eerste aansluit, ik bedoel op de eerste schakelaar moet dat lukken met 2,5qwrd. Dan hoeft die stroom niet door alle draadjes.

Ik zou de aansluiting van dat draadje op de 10qwdr via een zekering laten verlopen. Die 10 qwdr kan nl heel wat aan.

Peterrr

Bericht door Peterrr »

Dus de 10mm2 aansluiten incl. zekering ca. 20A? Dan de standkachel op de 1e schakelaar waar dus ook de 10mm2 op aansluit en vandaar naar de andere 5 schakelaars gaat. Ps. de zwaarste zekering zit bij de schakelaar waar de 10 mm2 op aansluit, dat is dan logisch denk. De zekeringen lopen daarna in sterkte af.
dedruivenplukker

Bericht door dedruivenplukker »

Die koop je voor een paar Euro bij ome Ali:

https://nl.aliexpress.com/item/10050034 ... e372da3ca1
Rocker panel ome Ali.png
Rocker panel ome Ali.png (271.64 KiB) 504 keer bekeken
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Wie worsten eet en weduwen trouwt,
Weet niet wat daar is in gedouwd.
Jacob Cats
EasyBee

Bericht door EasyBee »

Ze lijken wel wat op elkaar, maar de specificaties zijn wel behoorlijk verschillend.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
kampo

Bericht door kampo »

Peterrr schreef:
zo 11 feb 2024, 22:40
...Er komen diverse gebruikers op waarvan de grootste de standkachel is die wel wat trekt bij het opstarten. ...
Het is niet gebruikelijk om een diesel standkachel aan te sluiten op een schakelaar.
Daar krijg je eigenlijk alleen maar problemen mee.
De bediening (timer) stroomloos maken betekend dat je alles opnieuw moet instellen.
In veel gevallen verlies je ook je andere settings, maar ik weet niet wat je merk van kachel is.
Tijdens gebruik en naloop (koeling) mag je de verwarming zeker niet stroomloos maken.
Het spanningsverlies over een bijkomend stukje kabel met schakelaar wilt zo een dieselkachel ook al niet.
Voor 12V diesel kachels gebruik je best 6mm² bekabeling, omwille van het opstartverbruik.

Dus... zet de standkachel rechtstreeks op de HH accu, met de meegeleverde zekeringen ertussen.
Groeten Kampo
PJD

Bericht door PJD »

dedruivenplukker schreef:Die koop je voor een paar Euro bij ome Ali:

https://nl.aliexpress.com/item/10050034 ... e372da3ca1
Rocker panel ome Ali.png
Paar euroAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding, wel als je de goedkope aanvinkt, doe is het bedoelde paneeltje komt er ruim 23 euro bij.AfbeeldingAfbeelding

@kampo , leg dat onze werkplaatschef maar eens uit, bij een aantal wagens zit die goedkope webasto er in om de watertank en HD unit ontdooit te houden, hebben ze hem geschakeld over het contact, 1 collega is al aan de derde toe maar als we hem niet over het contact schakelen trekt die de accu leeg als je hem vergeet uit te schakelen, dat er nu kachels opbranden en vernieuwd moeten worden is natuurlijk goedkoper dan 1 keer per jaar met een lege accu staan.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie