Duurzaamheid: Mercedes Sprinter 616CDI

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8706
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Duurzaamheid: Mercedes Sprinter 616 CDI



Bericht door seth_space »

het gaat om een integraal camper dus heeft enkel het chassis van de sprinter.
Dat is een goede opmerking en waarschijnlijk de verklaring voor de leeftijd.
Schijnt trouwens nogal gevoelig te liggen hier :hug:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10210
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Duurzaamheid: Mercedes Sprinter 616 CDI



Bericht door Peter LMC »

Je wilt graag zelf aan je camper sleutelen Jozef. :?:
Doe de motorkap even open en vraag je dan af of je nog ergens bij kunt voor onderhoud.
Die Hymers zijn zo om de aandrijflijn heen gebouwd dat je gewoon nergens bij kunt is mijn indruk.
Vopper
Berichten: 2195
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Duurzaamheid: Mercedes Sprinter 616 CDI



Bericht door Vopper »

Daarom heb ik ook een halfintegraal :lol:

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Duurzaamheid: Mercedes Sprinter 616 CDI



Bericht door hathi »

Juist Peter ( Differental)toch nog iemand meer die er wel kijk op heeft
Hans
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Re: Duurzaamheid: Mercedes Sprinter 616 CDI



Bericht door jopan53 »

Beste Camperaars,

De Hymer B654 is bijna volledig opgeknapt… door al de goede technische adviezen op dit forum. Dank daarvoor! Enkel die ellendige bumpers en konsoorten moeten nog geschilderd worden.

Oude(ere) vent wilt ook wel eens op een ander kluifje knabbelen met nog een goed stuk vlees aan.

Dus… de Hymer wordt bedankt voor zijn trouwe dienst en die taak wordt hopelijk trouwbewust overgenomen door een Carthago Opus M-Liner. Samengevatte specificaties:
  • Chassis: Mercedes Sprinter 616 CDI
  • Bouwjaar: 2005
  • Km’s: 95000
  • Motor: 2.7 – 5 cilinder
  • Versnellingsbak: 5-trap automaat
  • Hulpluchtvering achteraan
  • MTM: 5990 kg
Het wordt dus overschakelen van Hymer & Fiat vragen en oplossingen naar Carthago & Mercedes.

Beste groeten en tot dan, Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Duurzaamheid: Mercedes Sprinter 616CDI



Bericht door Arie55 »

de 5 cilinder motor loopt echt als een zonnetje. De 4 cilinder ook als die goed warm is. Waar je m.i. kan bekijken is of er lekkages zijn. Zweetplekken kunnen, meer een vinger aan de pols gevalletje. Met de sprintshift heb ik zelf al e.e.a. mee gehad. Is iets waar de MB dealer mee overweg kan. Of iemand die er ECHT verstand van heeft. Alle andere garagisten kunnen naar naar mijn mening er niks van. Als je het laat maken en hou dan goed in de gaten dat het ook goed gerepareerd is. Zo niet, ga terug. En ja, het mag wat kosten.
Overigens heeft MB de sprintshift verkocht aan Fiat en VW.

Roest aan het chassis is meestal oppervlakkig. Afborstelen en een lik hammerite erop. Twee of meer lagen. Als het een hymer is, zal je zien dat meneer hymer spul nogal roestig kan zijn. Dan goed de roest eraf borstelen, de voorgeschreven cleaner gebruiken, afspoelen en een aantal lagen hammerite. Na een jaar of 5 a 6, de boel controleren en zonodig bijwerken

Elke camper is zijwind gevoelig. Als je het niet vertrouwd, controleer de schokbrekers en/of zet er nieuwe onder ==> wereld van verschil

Mocht het zo zijn dat de gloeibougies iets is, besteed het uit. Juist omdat JIJ weet dat ze erg vast kunnen zitten

@hathi
er zijn wel meer forumleden die doof zijn voor onderbouwde argumenten. Moet je gewoon links laten

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
PJD
Berichten: 806
Lid geworden op: zo 26 feb 2023, 7:55

Re: Duurzaamheid: Mercedes Sprinter 616 CDI



Bericht door PJD »

AadenAnke schreef:Er zit bij Hans wel meer onder de kap wat vreemd is maar wel lekker Afbeelding niet van origine natuurlijk :shh:

Gr Aad
Dat geloof ik wel, maar dat is niet 45 jaar oud of geen CDI en geen sprinter maar een voorloper die ook prima zijn en elk type en merk heeft zijn eigen zwakke en sterke punten.
En idd, de eerste serie sprinter kan best roesten, maar een goed las apparaat weet daar wel raad mee, de belangrijke delen blijven prima van die sprinters.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Duurzaamheid: Mercedes Sprinter 616 CDI



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

jopan53 schreef:
zo 11 feb 2024, 13:45
  • Versnellingsbak: 5-trap automaat
Dit is volgens mij een "echte" automaat met koppelomvormer enzo, een geen Sprintshift zoals hier een aantal keren aangegeven als mogelijkheid (die heeft 6 versnellingen)

Verder zou ik met de 616 eens goed proefrijden op wegen met wat spoorvorming, bij de 416 lopen de voorbanden in het spoor van de buitenste achterbanden, de 616 heeft een ingekochte Amerikaanse niet-Mercedes achteras waarbij de voorbanden in het spoor van de binnenste achterbanden lopen (en de buitenste dus breder staan, zoals je bij Amerikaanse pickups enzo wel eens ziet).
Ik reed eens achter een 616 camper op een weg met spoorvorming en zag 'm alle kanten op zwalken doordat de banden net binnen/buiten de sporen liepen. Met onze LT46 (=Sprinter 416) had ik daar veel minder last van, maar dat is slechts een observatie want ik zat niet zelf aan het stuur van de 616.

Houd er ook rekening mee dat er onderhouds best wel wat verschillen zijn met de veel gangbaarder 416 en als de dealer het niet meer heeft het nog wel eens lastig kan zijn om aan die specifieke onderdelen te komen in de toekomst, afhankelijk van hoe lang je 'm wilt houden. Ze zijn t.o.v. de 412/416 weinig verkocht, kort gemaakt, en dus zeldzaam.

Op persoonlijke titel vind ik een 616 net even te veel van 't goede voor zo'n Sprinter, en zou ik eerder voor een Daily of 6 tons Vario chassis kiezen als die er zijn en het hogere leeggewicht daarvan maar accepteren.

Jeroen
Plaats reactie