TV vervangen door mini projector

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

TV vervangen door mini projector



Bericht door Bob47 »

Ik overweeg mijn TV te vervangen door een mini projector. Zie als voordeel, kleiner en toch een groter beeld. Bij mooi weer makelijk buiten te installeren.
Zijn er al mij voorgegaan, en wat is jullie ervaring en misschien tips voor de keuze met name bv hoeveel lumen nodig is ?

Bij voorbaat bedankt.
DJSmiley
Berichten: 4054
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: TV vervangen door mini projector



Bericht door DJSmiley »

Buiten: Dan heb je veel lumen nodig. Meestal ga je op vakantie als 't 's avonds lang licht is.

Eentje met veel lumen vraagt ook meer stroom. Let wel: Een projector opbrengst wordt uitgedrukt in ANSI lumen. Daar moet je dus naar kijken. Niet naar de 100000 chinese Lumen van veel budget projectoren.

Idem voor resolutie: Veel projectoren zijn '4k' maar in werkelijkheid een hele lage resolutie. Altijd kijken wat ie aan echte pixels heeft. Niet naar wat de verkoopstickertjes zeggen. Ook dat is veel voorkomend bij Chinese dingen.

Binnen is het een ander verhaal. Je kan meestal toch maar relatief klein projecteren dus heb je ook weinig licht nodig.
Ik heb een Xiaomi Wanbo T2 projector. Full HD (1920x1080 pixels), 250 Ansi lumen, wifi en android erop.

Die 250 lumen zijn meer dan voldoende voor in mijn bus waarin ik op zo'n 130cm breed projecteer. Wel de gordijntjes dicht maar dan is het meer dan prima te doen. Geluid is ook nog redelijk, en doordat er wifi in zit kan ik 'm ook makkelijk online krijgen en de apps gebruiken.

Ik heb m vorig jaar gekocht voor 125 euro, meestal zitten ze rond de 150-175 euro.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6080
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: TV vervangen door mini projector



Bericht door TestCase »

He vraagt het niet maar ik zou niet graag naast/bij je staan wanneer je buiten tv gaat kijken. Ik hoop dat je aan je evt. buren denkt.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: TV vervangen door mini projector



Bericht door Bob47 »

Bluetooth oordoppen , heeft niemand last van je ( en jij van niemand) !
Camperrer
Berichten: 161
Lid geworden op: za 16 apr 2022, 18:32

Re: TV vervangen door mini projector



Bericht door Camperrer »

Ik heb geen ervaring met beamer in de camper.
Ik kan je wel meegeven om een vergelijkbare tv kijk ervaring te hebben voor binnen en buiten gebruik, zijn het totaal verschillende toestellen , specificaties en aankoopprijzen .
Voor binnen gebruik waar je de omgeving kan verduisteren ( mogelijk zijn goedkope led oplossingen, lage vermogens enkele tientallen Watt, ansi lumens +/- 300 is ok, met voldoende hoge resolutie) prijzen tussen 100 en 300€ zijn gangbaar.
Voor gebruik in omgeving waar je niet kan verduisteren, zoals buiten of bv binnen tijdens de dag. ( Dit zijn dure toestellen met hoge vermogens, eerder in orde van 200watt tot 500watt. Ansi lumens in orde 3000 tot 5000 of meer. Verlichtings bron is gasontladings lamp (uhp) of LED , vermogens/Lumen efficiëntie is +/- gelijk waarbij gasontladings het iets beter doet.
Hierbij eerder prijzen vanaf 500€ tot ver boven 1000€, hoe hogere resolutie en meer Lumen maken de prijs hoger.
Er is ook een lasertechnologie welke nog volop in ontwikkeling is, is ook heel duur, is momenteel eerder voor de professionele gebruikers weggelegd. Prijzen in de orde van duizenden €.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: TV vervangen door mini projector



Bericht door Going »

3 jaar geleden in Griekenland een camperaar die een eerder verblijf elders wilde laten zien aan een groep kinderen. Door slechte lichthoeveelheid haakte de kinderen snel af.
In de avond was het donker en wederom had hij een film aangezet. Door wind ging het filmdoek wapperen en wederom was de vertoning geen succes.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80432
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: TV vervangen door mini projector



Bericht door Dafluc »

Tja, en een camper heeft wel eens pech. Ook niet doen dan? :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2224
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: TV vervangen door mini projector



Bericht door DucatoDolf »

Een maat van mij heeft een Philips PicoPix. Al wel weer wat jaartjes. Daar kijken we nog wel eens een filmpje op. Binnen. Als het buiten donker is. Maar ondanks de hoge opgegeven resolutie vind ik dat toch tegen vallen. Echt scherp is het niet en ook is het gewoonweg niet licht genoeg. Ik heb het dan over een projectie van 3 meter breedte op een afstand van 4 meter geprojecteerd ongeveer. Zit je er dichter op met max 2 personen? Pak dan gewoon je laptop. Maar hé, dat is mijn mening.

Ik overwoog het eerst ook, maar de ervaring leert dat een laptop sneller geïnstalleerd is. Zo'n projector moet je ergens ophangen, je moet een goed projectiescherm ook ergens aan kunnen hangen, snoertjes fiksen etc. Voor het geluid weer aparte speaker. Goed doek om op te projecteren is ook een dingetje. Als je dat ook zou willen fiksen om de kwaliteit te verhogen dan kun je m.i. net zo goed een groot beeldscherm ophangen in je camper.

(wil je buiten kunnen kijken heb je waarschijnlijk als al gezegd een grotere, duurdere variant nodig met een goed doek.)
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2347
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: TV vervangen door mini projector



Bericht door rbisdom »

Ik kreeg een accepteerbaar beeld door te projecteren op de binnenkant van de combirollo verduistering. Buiten niets van te zien. Projectieafstand ongeveer 160 cm. Alles kan beter, maar voor een goedkope beamer redelijk. Veel kijken we toch niet. Het moet dan idd wel redelijk donker zijn.
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: TV vervangen door mini projector



Bericht door Bob47 »

Bedank voor de reacties . Weet in ieder geval meer !
Camperbassie
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: TV vervangen door mini projector



Bericht door Camperbassie »

We hebben een LG mini beamer projecteren op wand aan voeteneind van bed werkt goed. Telefoon via Bluetooth gekoppeld met sparing app. Accutje ongeveer 2u dan leeg. Buiten alleen wel eens savonds op de witte camperwand geprojecteerd dat gaat goed. Bevalt best maar in nieuwe camper toch maar een 32inch smartscherm genomen. Nadeel bij mijn beamer is de scherm afstand niet te veranderen, meer afstand geeft een groter beeld. Heb je een vaste afstand werkt het goed.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: TV vervangen door mini projector



Bericht door Bob47 »

Goede suggestie, dacht dat de beeld grootte altijd aan te passen was middels de lens verdraaiing. Blijkbaar niet dus.
Neem ik mee bij de aanschaf.

Bedankt !
Gebruikersavatar
JoKi Travels
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 21 dec 2022, 22:02
Locatie: België
Contacteer:

Re: TV vervangen door mini projector



Bericht door JoKi Travels »

De dames van Camper vibe gebruiken het merk Nebula. Ziet er best degelijk uit. Is draagbaar en ik lees 1000 ANSI lumen.
Heb er me verder niet in verdiept, maar mss het bekijken eens waard.
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: TV vervangen door mini projector



Bericht door Bob47 »

Bedankt voor de tip !
Plaats reactie