Zware laptop: zwaardere omvormer of powerstation?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8268
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Zware laptop: zwaardere omvormer of powerstation?



Bericht door hurktoilet »

De gewoonte om eerst de omvormer aan te zetten en dan pas de laptop aan te sluiten had ik al (schijnt sowieso verstandig te zijn ivm mogelijke piekspanning). Desondanks begint de omvormer binnen de kortste keren te piepen en als ik dan kijk beweert de laadregelaar dat mijn accu leeg is. dat klopt niet, want de 12V verlichting doet het gewoon, maar de vrouw is dan al helemaal paniek en is bang dat bij gebrek aan stroom de kachel ook uit zal vallen... Voordat de grappen komen: andere vrouw is geen optie :bow:
Serieus: als ik voor een 12v adapter ga, hoeveel vermogen zou die dan moeten hebben?
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15367
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Zware laptop: zwaardere omvormer of powerstation?



Bericht door Hoofdnoorman »

Als je zo'n converter koopt zoals ik je heb aangegeven in de link's, ben ik bijna 100% van overtuigt dat je geen problemen gaat krijgen. Al zeker niet als je die 150Watt aanschaft.
Tevens, voor 20 euro loop je al weinig risico, want de converter kan voor vele ander zaken ook gebruikt worden.

Bij mij ligt de adapter altijd aangesloten. M.a.w. mijn laptop wordt altijd geladen. Nu is het zo dat als de accu vol is, de laptop het eerst de netstroom gebruikt. Is deze niet toereikend, dan zal de accu bijspringen. Ergens in de instellingen menu kun je aangeven wanneer de accu weer geladen gaat worden. Bij mij staat deze op 90%. Dus als mijn netadapter niet is aangesloten, werk ik natuurlijk op mijn accu. Sluit ik de netadapter weer opnieuw aan en de accu is nog 91% SOC, dan wordt mijn accu niet opgeladen.

Maar verder. Stel (en ik heb geen idee wat jouw videokaart gebruikt), dat dit verbruik erg hoog is. Dan zal dus het ontbrekende uit de accu gehaald worden. Wanneer zou die videokaart dan zoveel trekken? Wellicht als je via de HDMI een TV aanstuurt op volle bitrate en frequentie als de kaart kan leveren. Maar het lijkt mij ook niet fris voor de laptop om deze op zijn hoogste poten te laten lopen.
Het zou dus best zijn dat tijdens een videobewerkingsprogramma, de netadapter het niet helemaal bij kan benen. Op dat moment zal de interne koeling ook al volop razen. Zodra echter het stroomverbruik wat minder wordt, geeft het netadapter gelijk de stroom terug aan de ingebouwde accu. Vanzelfsprekend als de instellingen voor het opladen juist zijn.
Tevens kan je in de accu instellingen aangeven dat bv de helderheid ietwat gedempt wordt bij intensief videogebruik of dat er in een lagere resolutie wordt weergegeven.

Hier een schermopname van mijn accu. De laptop wordt gevoed door de 100Watt adapter. Hier zit ook een apart tafellampje op aangesloten.
Aangezien ik nu even gratis snel internet heb in mijn appartement, maak ik daar volop gebruik van. Dus ook HD filmpjes via Kijk en Youtube. Er is niet te zien dat er ergens de accu al is aangesproken. Helaas kan je maar 7 dagen terug kijken.

.
Schermafbeelding 2024-01-16 011926.png
Schermafbeelding 2024-01-16 011926.png (57.75 KiB) 500 keer bekeken
.
20240116_012450[1].jpg
20240116_012450[1].jpg (90.31 KiB) 500 keer bekeken
.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zware laptop: zwaardere omvormer of powerstation?



Bericht door kampo »

hurktoilet schreef:
di 16 jan 2024, 0:25
De gewoonte om eerst de omvormer aan te zetten en dan pas de laptop aan te sluiten had ik al (schijnt sowieso verstandig te zijn ivm mogelijke piekspanning). Desondanks begint de omvormer binnen de kortste keren te piepen en als ik dan kijk beweert de laadregelaar dat mijn accu leeg is. dat klopt niet, want de 12V verlichting doet het gewoon,...?
Dan heb je een probleem dat je wel "even" moet oplossen !
Mogelijke oorzaken in volgorde van veel naar minder voorkomend:
- De huishoudaccu is helemaal leeg of versleten.
- De kabels tussen omvormer en HH accu zijn te dun/slecht
- De omvormer heeft zijn beste tijd gehad

Wat is de accuspanning aan de ingang van die 12>230V omvormer op het ogenblik dat die begint te piepen ?
Staat er een onderspanning waarschuwing LEDje op het toestel ?

Natuurlijk blijft de 12V verlichting werken. Die verbruikt heel weinig en heeft geen onderspanningsbeveiliging die begint te piepen.


Zelf ben ik geen voorstander van die DC/DC omvormertjes voor de laptop.
Ondanks het voordeel van minder verliezen door het éénvoudig omvormen van bv 12V naar 18V.
Het is gewoon geen een universele oplossing. Voor iedere wijziging laptop/tablet/camera/ebike tandenborstel, ... moet je weer een nieuwe en dure DC/DC omvormer met bijbehorende spanning en stekker kopen.
Dat is me te duur en vooral ook te ingewikkeld met al dat uitzoeken en bestellen. Bovendien moet je er zeker van zijn dat het goed gaat met dat 12>18V omvormen. Zeker als het van de Chinezen komt. Hoe ga je dat controleren.

Dus voor mij liever alles via een goede 12>230V omvormer. De paar procent extra verlies, als die er al is, neem ik er bij. Dan kan ik steeds de origineel in 230V mee geleverde ladertjes gebruiken. Trouwens die 12>230V omvormer heb je al aan boord en gebruik je toch al.

Met de uitgespaarde euro's koop ik me een iets grotere HH accu.
Laatst gewijzigd door kampo op di 16 jan 2024, 7:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zware laptop: zwaardere omvormer of powerstation?



Bericht door kampo »

hurktoilet schreef:
zo 14 jan 2024, 23:48
Mijn nieuwe laptop is nogal een stroomverbruiker. De adapter vermeldt dat ie bij 100-250V 4,5 ampere trekt. Dat redt mijn 1000 w omvormer niet. De output is 20V bij 15A, dus 'slechts' 300 watt....
Aanvullende gegevens: hh-accu agm 95 ah, zonnepaneel 100 wp, oplaadregelaar Steca pr 1010
De opgegeven maximale input moet je interpreteren als is 100Vx4,5A (wereldstroom) = 450W en aan de 18V uitgang maximaal 300W. Eigenlijk zouden ze een andere stroom waarde bij 230V moeten opgeven dan bij 100V.
Voor een laptop met "slechts" 16 inch scherm zal het werkelijk verbruik en zeker het gemiddelde laptop verbruik heel wat minder zijn. Zoals hierboven geschreven kan je er van uitgaan dat de laptop eerder rond de 60W zal verbruiken, met misschien een paar pieken tot 90W.

Een 1000W omvormer op een AGM accu van "slechts" 95Ah dat is een scheve verhouding.
Een grote omvormer op een kleine HH accu maakt die accu snel stuk.
Groeten Kampo
kampertjes
Berichten: 1202
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Zware laptop: zwaardere omvormer of powerstation?



Bericht door kampertjes »

hurktoilet schreef:
di 16 jan 2024, 0:25
De gewoonte om eerst de omvormer aan te zetten en dan pas de laptop aan te sluiten had ik al (schijnt sowieso verstandig te zijn ivm mogelijke piekspanning). Desondanks begint de omvormer binnen de kortste keren te piepen en als ik dan kijk beweert de laadregelaar dat mijn accu leeg is. dat klopt niet, want de 12V verlichting doet het gewoon, maar de vrouw is dan al helemaal paniek en is bang dat bij gebrek aan stroom de kachel ook uit zal vallen... Voordat de grappen komen: andere vrouw is geen optie :bow:
Serieus: als ik voor een 12v adapter ga, hoeveel vermogen zou die dan moeten hebben?
Op de zaak gebruikten we in het verleden vaak laptops in het veld (nu tablets). We merkten dat de goedkopere omvormers snel problemen gaven, i.d.d. Gingen piepen, zelfs hele grote. Dat kwam omdat die goedkope apparaten vaak geen zuivere sinus geven, dat gaat niet goed samen met de lader van de laptop. Wat er dan precies mis gaat weet ik niet, daar zijn hier zat die daar meer verstand van hebben.
WimZ
Berichten: 1815
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Zware laptop: zwaardere omvormer of powerstation?



Bericht door WimZ »

kampo schreef:
di 16 jan 2024, 7:32
Een grote omvormer op een kleine HH accu maakt die accu snel stuk.
Beetje kort door de bocht want met een grote omvormer hoef je niet tot het maximum te gaan. Hij kan ook kleine vermogens leveren.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6079
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Zware laptop: zwaardere omvormer of powerstation?



Bericht door TestCase »

Wordt die omvormer ook voor andere doeleinden gebruikt? Werkt dat nog wel? Lijkt er op dat de accu aan het eind van zijn Latijn is?
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8968
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zware laptop: zwaardere omvormer of powerstation?



Bericht door kampo »

Ja waarschijnlijk heeft TS de omvormer gekocht om niet te gebruiken :mrgreen:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5717
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Zware laptop: zwaardere omvormer of powerstation?



Bericht door Camperic »

Of net als ik een "zwaardere" kunnen kopen voor een gunstige meerprijs of zelfs dat niet :wink:
Hij is nooit te "zwaar" zolang je rekening houdt met de zwakste schakel voor belasting.

Ik lees nu al in 2 topics de wens voor een stepup converter (e-bike). Gelukkig heb ik een omvormer en accu met voldoende capaciteit, zodat ik die voor zowel laptop etc. en e-bike kan gebruiken zonder iets anders nodig te hebben :P
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
JPWGusta
Berichten: 376
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 22:20
Locatie: Spanje

Re: Zware laptop: zwaardere omvormer of powerstation?



Bericht door JPWGusta »

In de camper gebruik ik onderstaande om de Lenovo Thinkpad T430 op te laden, weet niet of 1 van de stekkers past in je Legion.

https://www.amazon.es/gp/product/B09Q63 ... UTF8&psc=1
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP

West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2222
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Zware laptop: zwaardere omvormer of powerstation?



Bericht door DucatoDolf »

Zoals gezegd verbruikt je laptop gans zo veel niet. Zelfs mijn game desktop pc verbruikt op vol vermogen nog geen 700 watt. Laptops zijn gemaakt om zuinig te zijn, omdat ze een accuutje van maar een paar Wh.

Je omvormer heeft heel veel andere dingen te doen of is gewoon slecht/stuk. Mijn oude (blokgolf) omvormer van 1000W kon ook de 400Watt boiler niet meer aan. Ook je accu checken. En neem een zuivere sinusomvormer. Niet te groot, die dingen verbruiken veel; 300-500Watt is vaak zat als je geen koffiezetapparaten, fornuizen, boilers etc. erop gebruikt.

Inmiddels zijn we wel nieuwsgierig naar een terugkoppeling. Heb je nog dingen kunnen meten? Gebruik voor de gein eens een ander zwaarder 230v apparaat.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8268
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Zware laptop: zwaardere omvormer of powerstation?



Bericht door hurktoilet »

Heb de camper nu in de stalling staan, dus kan even niet testen/meten. Kijken of ik komend weekeinde wat kan checken.
Omvormer is een zuivere sinusomvormer.
Maar inderdaad, ik gebruik 'm niet veel.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8499
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Zware laptop: zwaardere omvormer of powerstation?



Bericht door EasyBee »

Laat die HH accu maar eens goed testen. Dikke kans dat die aan zijn einde is.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
ChaussonZaan
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 03 jan 2024, 20:32

Re: Zware laptop: zwaardere omvormer of powerstation?



Bericht door ChaussonZaan »

Heren.

Leuk en leerzaam verhaal.
Wat de oplossing betreft, ik sluit me volledig aan bij het advies van kampo.
En waarom dan.
Er zijn wel degelijk zware laptops die als ze hard moeten werken veel stroom trekken, en dan is je interne accu snel leegtrekken. In die situatie gaan je twee koelventilatoren volop draaien 😑.
Daarom schrijven de fabrikanten van deze laptops ook voor dat je bij de zware toepassingen hun laptop continu aan moet sluiten op 220 V .
Voeden via een DC/DC zou , in dit geval een die aan de uitgaande kant dus 20 V 500 W zou moeten zijn, in eerste instantie ook mijn voorkeur hebben, immers DC/DC is minder verlies.
Alleen een probleempje daarbij of eigenlijk twee. Ik vrees dat het laadproces niet gecontroleerd wordt door de laptop, maar dat De meet een regelelectronica in de adapetor zit
Oeps 🤔 .
Aansluiten op een aanpaste DC/DC is dan niet echt slim, tenzij je de adaptor kunt gebruiken/ ombouwen om de laadstroon te controleren. Volgens mij word dat een dure en
onnodig ingewikkelde oplossing.
Ik zelf zou in dit geval gaan voor een goede omvormer van rond de 700 W, uiteraard met zuivere sinus vorm en alleen gebruiken voor zo'n zware en dure laptop.
Uiteraard hoeven jullie het niet met kampo en mij eens te zijn en een ander advies willen geven, prima, maar kom dan met de bij behorende argumenten, dat houdt het voor iedereen leuk hier.

P.S. kampo, ik vermoed dat onze wrijving voor een groot deel komt doordat we andere woorden gebruiken. Zoals b.v. het woord balanceren van je systeem, zeker als je praat over LFP accu's erg verwarrend, want er wordt daar eigenlijk mee bedoeld wordt is het bij het uitdenken van een goed schema waar je alle componenten goed op elkaar afstemd.
Plaats reactie