Onvindbaar: LiFePo4-accu die past

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Muug

Onvindbaar: LiFePo4-accu die past

Bericht door Muug »

Ik ben al een week het internet aan het afschuimen, maar ik lijk niet te vinden wat ik zoek.
We beschikken sinds anderhalf jaar over een T4 van 2003 die door firma Fischer omgebouwd is tot camper.
De huishoudaccu zit onder de bestuurderstoel. De accu is dwars op de lengteas van de wagen geplaatst.
Huidige grootte is 275x175-x175 en capaciteit is 74Ah. Met die hoogte heb ik nog 1cm ruimte tussen accu en stoel.
Ze heeft deze zomer goed geholpen in Noorwegen maar nu heeft ze echt wel de geest gegeven. De standkachel houdt het geen 5 minuten uit, zelfs nadat de huishoudaccu een week aan de druppellader (Victron IP65 Blue Smart) hing.
(En het blijkt ook een gewone startbatterij te zijn, maar dat terzijde.)

Dus ik wil een andere accu. Na veel lezen dacht ik om voor een LiFePO4 te gaan, voorzien van een Bluetooth BMS systeem. (afin, desnoods monteer ik een Victron Smartshunt). 100Ah leek mij in eerste instantie haalbaar. Maar de afmetingen spelen mij serieus parten.
Hoogte:
- Lager dan 190mm vind ik ze niet. De stoel kan ik dan wel anderhalve cm hoger zetten, dat lijkt mij haalbaar. Maar vele accu's zijn 20-22cm hoog. Dan moet die stoel al 3-4cm hoog. Hm, het moet ook nog een beetje stabiel blijven.
Lengte:
- Het allerallerallerlangst dat ik kan gaan is 35,4cm. Liever eigenlijk 35cm, zodat ik links en rechts tussen de stoelrails toch nog 1-2mm over heb.
Breedte:
- Momenteel dus 175, maar 200 of meer moet kunnen. De elektronica (relais, zekeringen, lekstroomschakelaar, victronlader) zitten vlak naast de accu op een paneel vastgeschroefd, en dat kan ik wel nog enkele cm's verschuiven.

Merken die ik al bekeken heb: Victron, SuperB, Li-Time, Time-USB, Liontron, Aces....

Mochten hier mensen zijn die weet hebben van andere merken die toevallig wél binnen mijn afmetingen zouden vallen, dan hoor ik het graag. Want mijn haar begint uit te vallen van frustratie. :-B
Bob Diesel
Contacteer:

Re: onvindbaar: LiFePo4 accu die past

Bericht door Bob Diesel »

Je mag hem toch ook vlak leggen, lees ik iedere x

batterij 12 Kilogram
Afmetingen van item (L x B x H) 25,9 x 16,8 x 21,3 centimeter

https://www.amazon.nl/ECO-WORTHY-BMS-be ... ast_sto_dp
Laatst gewijzigd door Bob Diesel op ma 11 dec 2023, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
DJSmiley

Bericht door DJSmiley »

Welke capaciteit heb je nodig?

Een kleinere accu (120Ah) kan bv op zn kant gemonteerd worden. Dan zit je op zo'n 33cm breed, 22cm hoog en 17cm diep, maar op z'n kant wordt het dus 17cm hoog.
100Ah is vaak nog wat kleiner. Afhankelijk van het type cellen mag je m vaak ook op een kant plaatsen.

Kwa accu's heb je nogal een ruim budget bekeken: Victron of SuperB is toch een heel ander kwaliteitssegment/prijs dan een dozenschuiver als Li-time, Ecoworthy of Renogy.
Liontron, Aces lithium enz vallen een beetje in het middensegment. Die kun je gewoon bij een NL leverancier halen met support. De goedkopere merken worden meestal vanuit China - al dan niet via een magazijntje in Duitsland - geleverd. Wel de goedkoopste route, maar garantie kan soms een dingetje zijn (soms valt het ook wel mee))

Houd ook rekening dat je ook nog een laadbooster ergens kwijt moet. Als je ruimte beperkt is zou je een Votronic kunnen nemen (die zijn compacter dan de Victron Orion) of wachten op de Orion XS (Die is ook wat compacter).
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Muug

Bericht door Muug »

Dank voor het meedenken!
Volgens wat ik hier op dit forum gelezen heb mogen accus met prismatische cellen (en zo zijn er best veel) niet op hun kant gelegd mogen worden. Maar misschien is dat feit al achterhaald?

Wat de prijzen betreft, inderdaad, ik heb gewoon alle merken bekeken, wetende dat er dure bij zijn. In een Duits magazijntje bestellen is niet erg, het is dan gemakkelijker retourneren in geval van garantie.

Wat de gewenste capaciteit betreft, ik zal al bij zijn dat ik het onder de stoel krijg. ::)
Laatst gewijzigd door Muug op ma 11 dec 2023, 17:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Kroppie

Bericht door Kroppie »

al eens bij de leveranciers van de accu,s geinformeerd, hoe hun accu,s gemonteerd mogen/moeten worden?, want hier op het forum word heel veel verteld.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Muug

Bericht door Muug »

Daar heb je gelijk in. :thumbup:

Nu, ik kan de accu ook nog volgens de lengteas monteren, maar dan moet ik de elektronica herschikken, dat is meer werk. (En de wagen staat altijd buiten, en het is daar koud :mrgreen: ).
hathi

Bericht door hathi »

Kijk hier eens ,voor de 100 Amp van 337x175x190 …. https://www.ndsenergy.nl/prodotto/3lion ... or-camper/ een compleet systeem zonder er naar om te kijken ,zelf in te bouwen ,geen trammelant met de Dynamo ,razendsnel laden
Hans
Muug

Bericht door Muug »

Da's haast te mooi om waar te zijn, dé perfecte afmetingen. 8-) :thumbup:
Italiaans, zo blijkt.
En gezien de prijs, 1315 euro, is het ook te mooi om waar te zijn. :shifty:
DJSmiley

Bericht door DJSmiley »

Muug schreef:
ma 11 dec 2023, 17:31
Dank voor het meedenken!
Volgens wat ik hier op dit forum gelezen heb mogen accus met prismatische cellen (en zo zijn er best veel) niet op hun kant gelegd mogen worden. Maar misschien is dat feit al achterhaald?

Wat de prijzen betreft, inderdaad, ik heb gewoon alle merken bekeken, wetende dat er dure bij zijn. In een Duits magazijntje bestellen is niet erg, het is dan gemakkelijker retourneren in geval van garantie.

Wat de gewenste capaciteit betreft, ik zal al bij zijn dat ik het onder de stoel krijg. ::)
De meeste accu's kunnen op hun kant gemonteerd worden, alleen is dat bij prismatische cellen beperkt tot rechtop of op de 'smalle' zijde. Hoe de cellen in de accu zitten is niet altijd bekend, daarvoor is het dus de handleiding bekijken of navragen bij de verkoper

Bij cylindrische cellen mag de accu op alle posities gemonteerd worden.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
JPWGusta

Bericht door JPWGusta »

@Hathi, jij hebt echt aandelen in NDS, zo overtuigend jij dit altijd aanprijst :lol:
Ik heb bij een vriend het 3Lion systeem ingebouwd, en idd is hij er bijzonder tevreden over. Eerlijk is eerlijk.
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP

West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Tep

Re: Onvindbaar: LiFePo4-accu die past

Bericht door Tep »

hathi

Bericht door hathi »

JPWGusta schreef:
ma 11 dec 2023, 20:35
@Hathi, jij hebt echt aandelen in NDS, zo overtuigend jij dit altijd aanprijst :lol:
Ik heb bij een vriend het 3Lion systeem ingebouwd, en idd is hij er bijzonder tevreden over. Eerlijk is eerlijk.
Goede wijn behoeft geen krans, en ik heb echt geen aandelen of zo in NDS ,maar als je ergens al ruim 6 jaar tevreden over bent,zonder onderhoud,wil je anderen daar ook in laten delen, al valt dat hier op het forum niet mee :lol:
Hans
bartus

Bericht door bartus »

Heb je deze van Roamer al gezien?
https://roamer.com/products/230seatbase
Hoofdnoorman

Bericht door Hoofdnoorman »

Dat ziet er heel erg goed uit. Maar ook de volledigheid en 10 jaar garantie voor een aantrekkelijke prijs.

Ook voor de techneuten, lees eens even de Manual door.
https://roamer.com/cdn/shop/files/Roame ... 0914561008

Ik zelf heb, een ietwat bedenkelijk iets gevonden in de koude bescherming van de BMS. Deze schakelt af bij 0°C om weer bij 5°C te connecten. De laadstroom bij 5°C en hoger laat men over aan de eigenaar. Zie foto.
.
Schermafbeelding 2023-12-12 023037.png
Schermafbeelding 2023-12-12 023037.png (177.28 KiB) 789 keer bekeken
.

Ik zelf heb een BMS in mijn accu die zelf regelt hoeveel amp de geaccepteerde laadstroom is. Bij zéér lage temperaturen schijnt hij dan ook heel ietsje te laden en, naarmate de temperatuur stijgt, steeds iets hoger.
Wellicht staat hierdoor ook dan men géén temperatuurcompensatie wil ingesteld hebben bij de laders.
Ik weet niet hoe ik dit moet zien, mijn kennis is net iets te krap bemeten om een oordeel te vellen.

Mij lijkt het echter en pracht batterij.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie