Camperkeuring naar hoger gewicht
Camperkeuring naar hoger gewicht
Ik wil mijn camper op een hoger toegestane gewicht hebben. Hiervoor heb ik een bedrijf nodig die mijn camper keurt. Technisch mag de camper 4500kg hebben en ik heb er zelfs de Carsupport veren en fsd schokdempers onder. Wie kent een bedrijf die dat kan en mag keuren. Het bedrijf WDTservices doet het niet omdat ik daar geen veren pakket afneem.
Vrijheid = een volgetankte camper
Drank halveert je leven, maar je ziet dubbel zoveel
Drank halveert je leven, maar je ziet dubbel zoveel
Re: Camper keuring
Ik denk dat je probeert te zeggen dat je een bedrijf zoekt die de benodigde aanpassingen voor je kan realiseren? Keuren doet de RDW.
Re: Camper keuring
Wat staat er op je kentekenbewijs?
Je zegt dat ie technisch 4500 kg mag hebben, staat dit dan ook bij F.1 (technische max. massa) op je kentekenbewijs? Want dan is het makkelijk, is alleen een administratieve kwestie (formulier bij RDW en in 2 weken geregeld).
Zo niet, dan is er nog een optie dat de fabrikant een verklaring afgeeft (tegen betaling) als de camper inderdaad vanuit de fabriek 4500 kg mag hebben en je daarmee een nieuwe keuring bij de RDW kunt aanvragen.
Tenslotte, als je zelf technische aanpassingen hebt (laten) doen, dan moeten die onderdelen gecertificeerd en eerder gekeurd zijn voor jouw type camper, anders wordt het een lastig traject. Dat is ook de reden dat WDT niet begint aan jouw traject. Zij leveren een totaal dienst, waarbij WDT aangeeft of er voor jouw merk/type camper gecertificeerde aanpassingen mogelijk zijn en je daarna verwijzen naar een (inbouw)dealer die de feitelijke realisatie verricht. WDT levert dan alleen de noodzakelijke certificaten. In mijn geval kwamen de onderdelen (luchtvering) van VB-air support, werden hier door een officiële dealer ingebouwd en WDT leverde de noodzakelijke certificaten en keuringsrapporten. De RDW deed daarna de eindkeuring (alles conform voorschrift gemonteerd) en een nieuwe weging.
Je zou alles eventueel in eigen beheer kunnen doen, maar dan moet je wel rekenen op een lastig traject, waarbij je per onderdeel (zelfs de velgen en banden) moet kunnen aantonen dat ze aan de hogere technische eisen voldoen en dan nog zal het wellicht uitdraaien op een hele nieuwe individuele type goedkeuring.
Je zegt dat ie technisch 4500 kg mag hebben, staat dit dan ook bij F.1 (technische max. massa) op je kentekenbewijs? Want dan is het makkelijk, is alleen een administratieve kwestie (formulier bij RDW en in 2 weken geregeld).
Zo niet, dan is er nog een optie dat de fabrikant een verklaring afgeeft (tegen betaling) als de camper inderdaad vanuit de fabriek 4500 kg mag hebben en je daarmee een nieuwe keuring bij de RDW kunt aanvragen.
Tenslotte, als je zelf technische aanpassingen hebt (laten) doen, dan moeten die onderdelen gecertificeerd en eerder gekeurd zijn voor jouw type camper, anders wordt het een lastig traject. Dat is ook de reden dat WDT niet begint aan jouw traject. Zij leveren een totaal dienst, waarbij WDT aangeeft of er voor jouw merk/type camper gecertificeerde aanpassingen mogelijk zijn en je daarna verwijzen naar een (inbouw)dealer die de feitelijke realisatie verricht. WDT levert dan alleen de noodzakelijke certificaten. In mijn geval kwamen de onderdelen (luchtvering) van VB-air support, werden hier door een officiële dealer ingebouwd en WDT leverde de noodzakelijke certificaten en keuringsrapporten. De RDW deed daarna de eindkeuring (alles conform voorschrift gemonteerd) en een nieuwe weging.
Je zou alles eventueel in eigen beheer kunnen doen, maar dan moet je wel rekenen op een lastig traject, waarbij je per onderdeel (zelfs de velgen en banden) moet kunnen aantonen dat ze aan de hogere technische eisen voldoen en dan nog zal het wellicht uitdraaien op een hele nieuwe individuele type goedkeuring.
Re: Camper keuring
@GeMa
Ik zei inderdaad bedrijf keuren maar keuring doet uiteraard alleen RDW
Het gaat mij dus om een verklaring dat wat ik onder de camper heb geschikt is voor het hogere gewicht. Een COC krijg ik niet en WDT wil alleen als ik door hun luchtvering laat plaatsen. Op mijn opmerking dat ik net dit jaar alles door Carsupport heb laten aanpassen incl de nieuwe FSD Koni’s vertelde WDT dat het alleen ging mbt van hun vering. Reden: tuv gekeurd
Ik zei inderdaad bedrijf keuren maar keuring doet uiteraard alleen RDW
Het gaat mij dus om een verklaring dat wat ik onder de camper heb geschikt is voor het hogere gewicht. Een COC krijg ik niet en WDT wil alleen als ik door hun luchtvering laat plaatsen. Op mijn opmerking dat ik net dit jaar alles door Carsupport heb laten aanpassen incl de nieuwe FSD Koni’s vertelde WDT dat het alleen ging mbt van hun vering. Reden: tuv gekeurd
Vrijheid = een volgetankte camper
Drank halveert je leven, maar je ziet dubbel zoveel
Drank halveert je leven, maar je ziet dubbel zoveel
Re: Camper keuring
Ik snap de opstelling van WDT.
Er zal iemand (bedrijf) garant moeten staan en op papier moeten verklaren dat jou camper het hogere gewicht aankan.
De fabrikant/ importeur kan dat niet beschrijf je. Dan kun je soms bij specialistische bedrijven terecht die een geteste en gecertificeerde oplossing hebben. Zelf iets bij elkaar choppen gaat het niet worden.
Waar haal je die 4500kg vandaan?
Er zal iemand (bedrijf) garant moeten staan en op papier moeten verklaren dat jou camper het hogere gewicht aankan.
De fabrikant/ importeur kan dat niet beschrijf je. Dan kun je soms bij specialistische bedrijven terecht die een geteste en gecertificeerde oplossing hebben. Zelf iets bij elkaar choppen gaat het niet worden.
Waar haal je die 4500kg vandaan?
- jaap van duijn
- Berichten: 2342
- Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
- Locatie: KATWIJK ZH
Re: Camper keuring
@TS,
Onder de motor kap zit een plaatje daar staan gewichten op.
Zie de foto's die van de onze en het kenteken.
Dit kenteken is - nog - niet aangepast naar 3850 kg wat technische kan en mag.
Hier navraag gedaan bij RDW en er hoeft niet gekeurd te worden, gegevens zijn bekend bij hun.
Wel moeten we betalen en nu - begreep ik niet goed denk - komt het bij omhoog laten zetten van 3500 naar 3850 kg kocht het 65 €
Maar terug laten zetten van 3850 naar 3500 kg kost het 138 €.
O en ik zou een M1 type voertuig blijven (onder voertuig categorie J)
Dus ja heb je er wat aan? groeten Jaap van Duijn.
Onder de motor kap zit een plaatje daar staan gewichten op.
Zie de foto's die van de onze en het kenteken.
Dit kenteken is - nog - niet aangepast naar 3850 kg wat technische kan en mag.
Hier navraag gedaan bij RDW en er hoeft niet gekeurd te worden, gegevens zijn bekend bij hun.
Wel moeten we betalen en nu - begreep ik niet goed denk - komt het bij omhoog laten zetten van 3500 naar 3850 kg kocht het 65 €
Maar terug laten zetten van 3850 naar 3500 kg kost het 138 €.
O en ik zou een M1 type voertuig blijven (onder voertuig categorie J)
Dus ja heb je er wat aan? groeten Jaap van Duijn.
- Bijlagen
-
- type-1.JPG (97.33 KiB) 1460 keer bekeken
-
- type-2.JPG (72.09 KiB) 1460 keer bekeken
-
- type-3.JPG (97.28 KiB) 1460 keer bekeken
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
Re: Camper keuring
Volgens mij staat er 3650 kg op dat plaatje waar die 3850 kg vandaan komt zie ik niet
Re: Camper keuring
Volgens MDT mag mijn camper MET aanpassingen zelfs naar 4800kg dit in tegenstelling van wat RDW aangeeft
Vrijheid = een volgetankte camper
Drank halveert je leven, maar je ziet dubbel zoveel
Drank halveert je leven, maar je ziet dubbel zoveel
-
- Berichten: 214
- Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 2:32
- Locatie: Veldhoven
Re: Camper keuring
Als je naar het typeplaatje kijkt kun je zonder technische aanpassingen naar 3650 kg
Hiervoor verklaring fabrikant nodig via dealer kosten ongeveer 250/300 euro
Keuring rdw en beoordeling door rdw kost ook nog ongeveer 300 euro.
De max asgewichten mag je niet zomaar bij elkaar tellen om aan 3850 kg te komen.
Meer als 3650 kg zal zonder de benodigde certificaten en flinke kostenpost niet mogelijk zijn.
Hiervoor verklaring fabrikant nodig via dealer kosten ongeveer 250/300 euro
Keuring rdw en beoordeling door rdw kost ook nog ongeveer 300 euro.
De max asgewichten mag je niet zomaar bij elkaar tellen om aan 3850 kg te komen.
Meer als 3650 kg zal zonder de benodigde certificaten en flinke kostenpost niet mogelijk zijn.
- jaap van duijn
- Berichten: 2342
- Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
- Locatie: KATWIJK ZH
Re: Camper keuring
@CeePee, en Lasize1973
Dit is wat mij verteld is, meer of minder kan ik er niet van maken, zeg of leg ik het verkeerd uit, ik krijg geen commissie van deze of gene partij.
Als je 1850 - voor as en 2000 - achter as bijeen neemt kom je op die 3850 Kg. wat op het Knaus Tabbert plaatje staat
Maar ook op het pons plaatje staat bij 1 en 2 die gewichten aangegeven.
Zo ook aangevraagd en "goedgekeurd" bij RDW, die opwaardering van gewichten.
Maar ik zal mij weer melden al een en ander geregeld is en ik papier en kenteken met juist informatie heb.
Groet Jaap van Duijn.
Dit is wat mij verteld is, meer of minder kan ik er niet van maken, zeg of leg ik het verkeerd uit, ik krijg geen commissie van deze of gene partij.
Als je 1850 - voor as en 2000 - achter as bijeen neemt kom je op die 3850 Kg. wat op het Knaus Tabbert plaatje staat
Maar ook op het pons plaatje staat bij 1 en 2 die gewichten aangegeven.
Zo ook aangevraagd en "goedgekeurd" bij RDW, die opwaardering van gewichten.
Maar ik zal mij weer melden al een en ander geregeld is en ik papier en kenteken met juist informatie heb.
Groet Jaap van Duijn.
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
Re: Camper keuring
Vele camperaars denken dat je de aslasten van een camper niet bij elkaar kunt optellen om aan een hoger toelaatbaar gewicht te komen. Ik weet in ieder geval van 1 camperaar die boven zijn gestelde maximum aslast zijn camper heeft gekregen en wel naar 4800kg. Nee niet zomaar. Hiervoor moet de vering zijn aangepast evenals de banden EN de velgen. Daarna is dus zelfs de Max aslast te verhogen.
Vrijheid = een volgetankte camper
Drank halveert je leven, maar je ziet dubbel zoveel
Drank halveert je leven, maar je ziet dubbel zoveel
Re: Camper keuring
Je mag de aslasten van de sticker van de camperfabriek bij elkaar optellen tot 3850 kg onder de voorwaarde dat de camperfabriek hiervoor een bewijs van toestemming afgeeft. Daar vragen ze rond de 300,- euro voor. Dan moet de RDW in Zoetermeer dit goedkeuren voor ongeveer 200,- euro en daarna mag je voor ongeveer 60,- euro de camper tonen bij de regionale RDW en krijg je voor 60,- euro een nieuw kentekenbewijs categorie M1/SA.
Heb je geen bewijs van toestemming van de camperfabriek dan kun je de RDW verzoeken om alles te keuren. Daarvoor moet je naar het testcircuit van hen in Lelystad. Daar keren ze hem dan binnenste buiten en halen een grote dikke bundel briefjes uit jouw beurs. Het kan dus zeker, maar of je dat wilt? Je was dus beter zelf direct naar WDT gegaan.
Heb je geen bewijs van toestemming van de camperfabriek dan kun je de RDW verzoeken om alles te keuren. Daarvoor moet je naar het testcircuit van hen in Lelystad. Daar keren ze hem dan binnenste buiten en halen een grote dikke bundel briefjes uit jouw beurs. Het kan dus zeker, maar of je dat wilt? Je was dus beter zelf direct naar WDT gegaan.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4000 kg)
Solo: Volvo XC40 T5 PHEV Inscription 2-2022
Beide ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl
Solo: Volvo XC40 T5 PHEV Inscription 2-2022
Beide ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl
Re: Camper keuring
Dit soort verhalen zijn eigenlijk heel simpel. De RDW is alleen een registrerende partij. De fabrikant geeft doormiddel van de CVO/ typegoedkeuring aan wat het voertuig maximaal mag wegen.
Als je dat gewicht omhoog wilt brengen zal de fabrikant/ importeur moeten verklaren dat het voertuig dit hogere gewicht mag hebben.
Daarnaast zijn er een aantal bedrijven die voor SOMMIGE types voertuigen een gecertificeerde/ geteste ophoging kunnen verzorgen.
In het geval van de TS is duidelijk dat de fabrikant/importeur geen verhoging geeft. Dus de TS komt terrecht bij een bedrijf die voor zijn voertuig misschien een gecertificeerde/ geteste oplossing heeft.
Dan zal zijn voertuig precies de configuratie moeten hebben welke dit bedrijf heeft laten certificeren/testen. En daar wringt nu net de schoen! Hij heeft een onderstel/vering van een ander merk/type dus die kan nooit voldoen bij bijvoorbeeld WDT. Of in dit geval zou de leverancier van de geplaatste vering een geteste ophoging mogelijk moeten maken. En die kans is er heel waarschijnlijk niet.
De zoektocht naar een bedrijf die de geplaatste vering even " keurt" en de ophoging verzorgt is in mijn ervaren ogen onmogelijk.
Als je dat gewicht omhoog wilt brengen zal de fabrikant/ importeur moeten verklaren dat het voertuig dit hogere gewicht mag hebben.
Daarnaast zijn er een aantal bedrijven die voor SOMMIGE types voertuigen een gecertificeerde/ geteste ophoging kunnen verzorgen.
In het geval van de TS is duidelijk dat de fabrikant/importeur geen verhoging geeft. Dus de TS komt terrecht bij een bedrijf die voor zijn voertuig misschien een gecertificeerde/ geteste oplossing heeft.
Dan zal zijn voertuig precies de configuratie moeten hebben welke dit bedrijf heeft laten certificeren/testen. En daar wringt nu net de schoen! Hij heeft een onderstel/vering van een ander merk/type dus die kan nooit voldoen bij bijvoorbeeld WDT. Of in dit geval zou de leverancier van de geplaatste vering een geteste ophoging mogelijk moeten maken. En die kans is er heel waarschijnlijk niet.
De zoektocht naar een bedrijf die de geplaatste vering even " keurt" en de ophoging verzorgt is in mijn ervaren ogen onmogelijk.
Re: Camper keuring
@tonic
U heeft het goed verwoord. Ik zoek een bedrijf die een goedkeuring op papier zou willen zetten zodat RDW deze dan accorderen
U heeft het goed verwoord. Ik zoek een bedrijf die een goedkeuring op papier zou willen zetten zodat RDW deze dan accorderen
Vrijheid = een volgetankte camper
Drank halveert je leven, maar je ziet dubbel zoveel
Drank halveert je leven, maar je ziet dubbel zoveel