Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
zelfbouwer25

Re: Nieuw zelfbouw project: Fiat Ducato L4H3

Bericht door zelfbouwer25 »

walda schreef:
ma 20 nov 2023, 20:01
Mooi plan, wel oppassen met een toilet die uit de kast komt, voor je het weet is het een stofzuiger :bow:
:lol3:
DucatoDolf schreef:
ma 20 nov 2023, 19:48
Moet alles van Victron? Er zijn ook leuke alternatieven hoor. Ik ben inmiddels Ective fan. Dat is een stuk voordeliger. Enne, als je zo'n royale omvormer hebt zou ik je inductieplaat ook wat steviger nemen. Je zult niet altijd beide platen op vol vermogen hebben, maar kortdurend een keer 1 plaatvan 2500Watt kunnen opstoken is niet verkeerd.

Succes en plaats ook pica's van de ombouw
Nee zeker niet; ik vond zo'n Multiplus vooral 'gemakkelijk' qua aansluiten - maar zal me eens verdiepen in Ective - dank voor de tip!
Misschien inderdaad wel een beter idee om een grotere inductieplaat te kiezen - kan er alleen geen vinden met max 40-45cm die niet pendelt - dat schijnt heel slecht te zijn voor de omvormer/multiplus begreep ik?
Foto's van buiten zal ik dit weekend plaatsen!
VNK

Bericht door VNK »

Mooie post, goede plannen. Tot zo ver ik dat kan inschatten.
Ook ik ga aan de inductie, met 280Ah LFP. Kijk even naar de ikea platen, die moet je dan wel dwars monteren, maar allebei de tweepitters pendelen niet. Van de goedkoopste had ik een video gevonden waar dat wel duidelijk bleek. Die is namelijk volop leverbaar, waar de duurdere dat minder lijkt te zijn. (Uitfaseren?)
DucatoDolf

Bericht door DucatoDolf »

Deze https://www.ikea.com/nl/nl/p/valbildad- ... -20467592/
Heeft DjSmiley ook uitvoerig getest en over gehad. Die kun je heel mooi in een ondiepe keuken dwars inbouwen inderdaad. Ik snap dat Kampo 900 Watt adviseert, hoewel je vrijwel nooit op vol vermogen staat te bakken. Toch is met een ietwat grotere pit wel mogelijk om kort goed heet te grillen/bakken/wokken. Bij mijn zit er nog geen plaat in. Ik overweeg de goekopere Inventum, maar wil nog er achter komen of deze nu een zuiver vermogen stand heeft of pendelt. Het plaatje van mijn maat (Aldi oid.) deed het in ieder geval als test goed. Flinke pan water koken was no problemo.

Het mooie van een Mulitplus is dat deze bij tekort aan vermogen aan de paal dat kan 'bijlenen' van de accu als ik mij niet vergis. Die functie heeft Ective niet, verder hebben de TSI en hoger (CSI en SSI) ook een ingebouwde omschakelautomaat.
zelfbouwer25

DJSmiley schreef:
ma 20 nov 2023, 8:44
Ook mis ik een aardlekschakelaar achter de multiplus.
Nogmaals dank voor je uitgebreide feedback! Deze aardlek komt dan tussen de 230v installatie en de Multiplus toch? Is het dan nodig om nóg een aardlekschakelaar bij de Walstroom ingang te plaatsen- of wordt die dan overbodig?
DJSmiley schreef:
Voor de MP3000 een 250A zekering nemen. 160A is veel te weinig, want die mp is 2400W, dus zo’n 200A
De zekering had ik op 300A getekend, de max doorstroom op 160A omdat de accu max 160A kan leveren. Maar inderdaad met evt 'steun' van een zonnepaneel of DCDC is het beter om rekening te houden met max 200A. Is een kabel van 70MM2 dan niet overkill voor 1M afstand? Als ik de formule gebruik +(2*(Meter*A*0,0175))/((V/100)*spanningsverlies) dan kom ik voor 1M en 200A zelfs maar op 16mm2 uit...
DJSmiley schreef:
Je accu moet wel 200A minimaal aan kunnen, liever meer. Of neem 2 kleinere accu’s in parallel.
De 300AH accu komt van Basengreen EU depot en kan volgens de specs 160A aan (ik heb hem hier al staan). Net gekocht en na 2 dagen binnen - maar daar had ik dus wat beter op moeten letten? Misschien kan ie nog retour...

Aangepast electra schema:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door zelfbouwer25 op di 21 nov 2023, 22:17, 2 keer totaal gewijzigd.
DJSmiley

Bericht door DJSmiley »

De Ective is een prima budgetding, als je geen hoge eisen hebt.

Je mist dingen als powerassist en een 'fatsoenlijke' acculader, de Ective is slechts 20A. Maar als je niet snel hoeft te laden kan dat voldoende zijn voor incidenteel gebruik.
Ook vind ik m niet geschikt voor continue hoog verbruik. Bij de CSI20 (2000W) is bv de invoerkabel voorzien van een C13 stekker en een 10A 6x20 glaszekering.. Daar langdurig veel doorheen jagen is wel het recept voor ellende.
Met een inductiekookplaat (korte piek) is dat niet zo'n probleem, maar ik heb ook wel iemand gezien waarbij die zekering mooi vastgesmolten zat in de houder.. die had, aan de paal, dus in passthrough, een 2000W kacheltje aangezet. Tja, dat langdurig door zo'n stekker en zekeringhouder gaat gewoon niet.

Een Victron is daarin gewoon degelijker gebouwd, maar ook met een bijbehorende prijs. Ga je langdurig veel stroom verbruiken (al dan niet aan de paal) dan is zo'n Ective misschien niet de beste keuze.

De Ikea kookplaat (die Valbildad) werkt overigens prima op die Ective.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
DJSmiley

Bericht door DJSmiley »

16mm2 en 200A gaat zeker niet goed. Ik zou het idd op 70mm2 houden.

Officieel raad Victron 2x50mm2 aan bij lengtes tot 5m. Maar met <1m kan 1x70 ook prima, mits natuurlijk wel degelijk gemonteerd (en geen kabelschoenen met een bankschroef of hamer eraan geramd)

In jouw geval kan idd ook 1 aardlek achter de multiplus. Maar als je andere apparaten VOOR de MP zou hangen dan moeten die ook voorzien zijn van een aardlek.

De schakelaar bij de Orion: Zelf vind ik die niet nodig. Brandstofverbruik is minimaal dus waarom zou je die uit zetten.. Kun je alleen vergeten aan te zetten.

De hoofschakelaar zonnepanelen kan weg, ipv daarvan is het beter om die tussen de panelen en de MPPT te zetten. Dan schakel je de MPPT uit, anders blijft die via de panelen nog altijd actief.

In de kabel tussen de accu en de omvormer zitten nog 2 zekeringen, 1 is daar voldoende. Ik gebruik zelf altijd gecombineerde houders ipv losse zekeringhouders, daarmee maak je het net ff wat netter.
Kabel tussen accu, hoofdschakelaar en busbar kun je ook zonder zekering doen, de BMS zal ook afschakelen bij overbelasting en de kans dat daar wat gebeurd is minimaal. Als je dat toch zou willen dan zou ik een CF8 blokzekering direct op de accupool doen.
zelfbouwer25

Bedankt weer!! Er staat een hydraulische krimptang op mijn sinterklaas lijstje zodat alles netjes gekrompen kan worden :P
En ik ben overtuigd; het wordt een dwarse Valbildad ipv 900W inductie - die maximeer ik dan op 2000W.
Goed idee van die gecombineerde zekeringhouders! Heb het schema weer aangepast- maar in mijn vorige post; om het een beetje overzichtelijk te houden :)
Camperbassie

Bericht door Camperbassie »

HBM heeft een zeer betaalbare krimptang.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

kampo

Bericht door kampo »

Heel mooi project en uitzonderlijk mooie en goed uitgewerkte tekeningen :thumbup:
Hierbij een paar opmerkingen van uit mijn ervaring.

Algemeen over het projekt:
Besef dat je gaat voor een marathon. Dat is iets voor oudere en ervaren lopers.
Meteen alles voorzien rooft heel veel energie. Ik weet niet of je die hebt.
Ik schat het op minstens 1300 à 1500h.
De pijnpunten die je niet mag vergeten zijn
- Buiten op de straat zou ik er niet aan beginnen.
- Bestellen en afhalen van materialen komt er bovenop.
- Beperk het aantal leveranciers en besteedt een deel van het werk uit.
(dat doe ik altijd met het deel dat ik niet graag doe/kan)
- Testopstellingen montage en verbeteringen. Sommige zaken doe je in 3 keer.
- De afwerking netjes verzorgen vraagt ervaring en doorzettingsvermogen.
Dus leg de lat iets lager want nu loop je het risico dat je het niet af krijgt.

Algemeen over de indeling:
Het zijn heel veel meubels en dus wordt het een rijdend logistiek centrum of noem het een rijdende kleerkast. Niet een camper om binnen te zitten. Ik mis wat lucht in het volume.
Ik stoot regelmatig mijn hoofd aan hangmeubels. Probeer dat te vermijden.
Plan eerst de positie van de luchtverwarming en boiler. Die kan echt niet overal.

De weerhouden technieken:
De 9 liter Pundmann boiler is eigenlijk gemaakt voor een D4 (90mm). Ik weet niet of een D2 zal volstaan.
Dat monteren is behalve zeer beperkte positie mogelijkheden ook een heel erg plaats rovende toestand.
Bekijk even de luchtslangen/luchtvoering die je moet plaatsen bij zo een systeem.

Verwacht niet dat je lekker gaat kunnen douchen met 4 man. Daarvoor moet je een 5kW (ondervloer) waterverwarming met boiler (binnen) gebruiken. Forumdeelnemer Pele kan je laten zien hoe dit opgebouwd is en werkt.

Laat de dak airco in combinatie met 4 personen meteen weg. Wegens gewicht, prijs en plaatsing.
Focus op meer verluchting. Boven Maxfann OK maar probeer ook diagonaal onderaan 2 ventilatie openingen van bv 100mm te voorzien. Met 2 personen is ventileren al een probleem. Met 4 in een bus "ga je dood".
Luifel zou ik ook niet inplannen wegens gewicht. Gewoon een tarp.

Elektrisch:
DJ smiley heeft het uitstekend besproken. Je schema bevalt me !
Enkel de dieselverwarming moet in 12V op een 6mm², die zit er meestal al aan vast met 2 zekeringen (5A+20?A)
Mooi dat je gaat inductie koken. Naast BBQ buiten waarschijnlijk.
Het doet me plezier om vast te stellen dat je de inductie problematiek begrepen hebt.
Echter, de LFP met slechts 160A aan BMS is nu de "bottle neck"
Ik zou bij een Chinees nog wat reserve aanhouden.
Dus bv max 140A x 12V minus 15% omzettingsverliezen = maximaal 1.428W verbruiken in 230V aan de inverter. bv Multiplus 2000 of zelfs 1600, die laatste is tof want veel kleiner maar eerder voor een 1 pit inductieplaat.

PS: aan Sinterklaas vraag ik dit jaar een kitspuit op accu :-B
Groeten Kampo
DJSmiley

Bericht door DJSmiley »

kampo schreef:
di 21 nov 2023, 8:52
PS: aan Sinterklaas vraag ik dit jaar een kitspuit op accu :-B
Dat is mooi speelgoed...

Budgetoptie:
https://www.amazon.nl/-/en/11110520001- ... 07F2PHPMF/

Die kan op de accuboor en werkt heel prima

Middel:
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-e ... et-18-volt
(aanbieding)

Of een echte Makita oid

Die Basen accu heeft overigens een 150A BMS, geen 160A. 160 is de standaard overcurrent setting. Maar ook 150A wil je niet langdurig eruit halen, dan wordt ie wel erg warm. Kortere tijd kan het wel, het zijn de JiaBaiDa BMSsen en die kunnen die stroom wel werkelijk aan. (itt sommige andere Chinese producten die je minstens door 2 moet delen)

Maar een 2e accu kan geen kwaad, dan kun je de MP gewoon volledig benutten, kan de kookplaat op 2000W gelimiteerd worden en ben je liever voor de accu's dan 1 BMS volledig belasten.

Kwa boiler heeft autoterm nu ook (of bijna) de Combiboil, die kan iig met een 2kW kachel overweg.

Dieselkachel op 6mm is idd nog beter, maar met 4mm2 zie ik ook geen probleem. Opstartstroom is een ampere of 10 en bij <2m is ook bij 4mm2 het verlies minimaal. Maar als je toch kabels legt is het handiger om 6 te nemen als je dat ook voor de koelkast gebruikt. Veel praktischer om zo min mogelijk types te gebruiken (effectiever dan tig maten nodig hebben)
jan_willem

Bericht door jan_willem »

Electrisch schema ziet er keurig uit. Als je toch voor Victron kiest zou ik ipv de losse busbars, shunt en zekeringhouder kiezen voor de Victron Lynx Distributor of Lynx Power In i.c.m. Lynx Shunt VE.Can. Dan blijft alles compact en heb je minder kabels/kabelogen nodig. Hier een foto van mijn installatie, Ik kook ook op inductie (met 560 Ah Lifepo4, 250A BMS, 525W zonnepaneel) en ben daar zeer tevreden over.

Afbeelding
zelfbouwer25

Bedankt weer voor alle reacties; heel fijn!

@kampo:
- Vanaf as zaterdag krijg ik onderdak bij een aannemer in zijn loods - inclusief gebruik van werkplaats - heel blij mee
- Qua uitbesteden ben ik het helemaal eens; begin december de eerste afspraak bij Wout van Aken om de gordelbok te laten plaatsen - krijg daar meteen de draaiplateus en verlaagde stoelframes mee. Op een later moment bij hem ook de RDW keuring.
- Vwb de hangmeubels / kledingkast / ruimte; ik zag op een ander draadje een kartonnen opstelling geknutseld - dat ga ik ook doen om een idee te krijgen van de ruimte. Bus is wel een L4H3 - maar hefbed 'heft' dat ook weer deels op natuurlijk. Ervaring met eerdere camper is dat we met 2 kids (2 en 4 jaar) ook wel eea moeten meepakken. Let's see- de uiteindelijke bovenkastjes gaan er als laatste in :)
- Goede tip mbt de ventilatie openingen onderaan- daar ga ik eens over nadenken waar die het beste kunnen.
- Airco ga ik voor nu schrappen - maar wel alvast een extra kabel aanleggen zodat we de Maxxfan evt kunnen 'switchen' als we er niet tevreden mee zijn
- Luifel was ik niet van plan inderdaad - wordt inderdaad zo'n tarp doek
- Ik heb goed naar je geluisterd mbt de inductie uitdagingen :wink: maar begrijp nu met mijn accu van max 150A dat die uitdaging nog niet helemaal is opgelost...

@DjSmiley
- Een 2e accu van 30kg is me te gortig denk ik - dan wordt gewichtsverdeling ook wel te scheef ben ik bang (watertank / accu / MP allemaal aan linkerzijde). Misschien deze toch maar terugsturen en voor een accu met betere BMS kiezen... OF genoegen nemen met max 1500W inductie - dan kan de MP inderdaad een trapje lager.
- Goede tip mbt de combiboil - ik ga me inlezen

@jan_willem
- Die Victron Lynx Distributor had ik ook gecheckt, maar die heeft toch maar ruimte voor 4 kabels? Hoe heb jij dat gedaan met je zekeringboxen voor 12V gebruikers dan - want ik heb nu 6 aansluitingen op de busbar (MP, Orion, MPPT, Accu en 2x gebruikerzekeringbox).
- Mooi gedaan met dat ventilerende plexiglas - heel netjes!
DucatoDolf

Bericht door DucatoDolf »

Die accu zou ik dan toch aanpassen. Je kiest voor een omvormer en ook nog eens inductie. Ik heb ook op dat punt gehangen. Wilde eerst ook een multiplus 1600. Maar het is dan eigenlijk allemaal net niks. Wil je echt een beetje gebruik kunnen maken van inductie dan is 2000-2500Watt eigenlijk wel het minimum wat je moet kunnen leveren. Dus bij de bron beginnen en een stevige ontlaadstroom van 200A op de accu en een iets zwaardere omvormer.

@Kampo
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-6 ... ToQAvD_BwE
Is de goedkoopste electrische kitspuit. Ik heb er inmiddels een koker of 20 mee gedaan met eerste setje penlites. Werkt prima.
zelfbouwer25

Thanks! Meteen gecheckt bij Basengreen en ze willen hem terugnemen (zelf verzendkosten betalen), maar stellen ook voor dat ik de BMS zelf kan vervangen. Ik heb daar geen ervaring mee eigenlijk; stel dat ik de accu netjes openkrijg; is dat ingewikkeld? Hun garantie vervalt dan wel, maar de kans dat die cellen kapot gaan binnen een jaar (aan het bouwen) is vrij klein denk ik?

Er zitten 4x300ah CATL cellen in; inderdaad met JBD 150a bms. Ipv de verzendkosten én de flink hogere prijs van kant-en-klare accu’s met 200a ontlaadstroom kan ik misschien beter een JBD BMS kopen van 300a (SP04S060) en die erin zetten. De cellen zijn dan al gebalanceerd, dus lijkt me ‘plug & play’?
Laatst gewijzigd door zelfbouwer25 op wo 22 nov 2023, 7:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie