Heel mooi project en uitzonderlijk mooie en goed uitgewerkte tekeningen
Hierbij een paar opmerkingen van uit mijn ervaring.
Algemeen over het projekt:
Besef dat je gaat voor een marathon. Dat is iets voor oudere en ervaren lopers.
Meteen alles voorzien rooft heel veel energie. Ik weet niet of je die hebt.
Ik schat het op minstens 1300 à 1500h.
De pijnpunten die je niet mag vergeten zijn
- Buiten op de straat zou ik er niet aan beginnen.
- Bestellen en afhalen van materialen komt er bovenop.
- Beperk het aantal leveranciers en besteedt een deel van het werk uit.
(dat doe ik altijd met het deel dat ik niet graag doe/kan)
- Testopstellingen montage en verbeteringen. Sommige zaken doe je in 3 keer.
- De afwerking netjes verzorgen vraagt ervaring en doorzettingsvermogen.
Dus leg de lat iets lager want nu loop je het risico dat je het niet af krijgt.
Algemeen over de indeling:
Het zijn heel veel meubels en dus wordt het een rijdend logistiek centrum of noem het een rijdende kleerkast. Niet een camper om binnen te zitten. Ik mis wat lucht in het volume.
Ik stoot regelmatig mijn hoofd aan hangmeubels. Probeer dat te vermijden.
Plan eerst de positie van de luchtverwarming en boiler. Die kan echt niet overal.
De weerhouden technieken:
De 9 liter Pundmann boiler is eigenlijk gemaakt voor een D4 (90mm). Ik weet niet of een D2 zal volstaan.
Dat monteren is behalve zeer beperkte positie mogelijkheden ook een heel erg plaats rovende toestand.
Bekijk even de luchtslangen/luchtvoering die je moet plaatsen bij zo een systeem.
Verwacht niet dat je lekker gaat kunnen douchen met 4 man. Daarvoor moet je een 5kW (ondervloer) waterverwarming met boiler (binnen) gebruiken. Forumdeelnemer Pele kan je laten zien hoe dit opgebouwd is en werkt.
Laat de dak airco in combinatie met 4 personen meteen weg. Wegens gewicht, prijs en plaatsing.
Focus op meer verluchting. Boven Maxfann OK maar probeer ook diagonaal onderaan 2 ventilatie openingen van bv 100mm te voorzien. Met 2 personen is ventileren al een probleem. Met 4 in een bus "ga je dood".
Luifel zou ik ook niet inplannen wegens gewicht. Gewoon een tarp.
Elektrisch:
DJ smiley heeft het uitstekend besproken. Je schema bevalt me !
Enkel de dieselverwarming moet in 12V op een 6mm², die zit er meestal al aan vast met 2 zekeringen (5A+20?A)
Mooi dat je gaat inductie koken. Naast BBQ buiten waarschijnlijk.
Het doet me plezier om vast te stellen dat je de inductie problematiek begrepen hebt.
Echter, de LFP met slechts 160A aan BMS is nu de "bottle neck"
Ik zou bij een Chinees nog wat reserve aanhouden.
Dus bv max 140A x 12V minus 15% omzettingsverliezen = maximaal 1.428W verbruiken in 230V aan de inverter. bv Multiplus 2000 of zelfs 1600, die laatste is tof want veel kleiner maar eerder voor een 1 pit inductieplaat.
PS: aan Sinterklaas vraag ik dit jaar een kitspuit op accu